Csak a hajrá van hátra
A véghajrájához érkezett a Dakar-rali, s az éllovasok közül most már mindegyik „csak túl akarja élni”. Hiszen ott állnak a gyõzelem kapujában, csak be kell lépni rajta, s a szombati, 190 kilométeres szakaszon elvileg már nem történhet semmi tragikus.
Na jó, a Dakaron bármi megtörténhet, de az utolsó, rövid szelektíven elveszteni egy versenyt saját hibából egyszerûen tilos. (A technikai hiba az más, de ha eddig nem volt, most miért lenne...?)
Szóval Nasser Al Attiyah az elsõ, Marc Coma a harmadik, Vlagyimir Csagin pedig a hatodik Dakar-sikerét szerezheti meg szombaton.
De nézzük, mi történt pénteken, az utolsó hosszú (555 kilométeres) szelektív szakaszon.
Az autósoknál Carlos Sainz aratott még egy szakaszgyõzelmet, amúgy vigaszdíjképpen, ha már az esélyét, hogy a végsõ sikerért küzdjön, csütörtökön elveszítette. S tette mindezt az éjszakai heves esõzések után egy rendkívül trükkös, csús zós, vizesárkokkal tûzdelt szakaszon.
„Jó nap volt, s ez a siker némi elégtételt jelent. A huszonharmadik szakaszgyõzelem nagy dolog, hiszen Stéphane Peterhanselnek is ennyi van, de persze nem ez volt a célunk ezen a versenyen. Viszont ha már holtversenyben vagyunk, holnap dönthetünk...” - mondta Sainz.
Ami „Petert” illeti, számára ez a nap olyan volt, mint a többi a verseny során, vagyis gondokkal teli és meglehetõsen balszerencsés. Megint kapott két defektet, plusz beleesett egy gödörbe, összetörte a hûtõt, amibõl elfolyt a víz.
„Minden nap történt velünk valami rossz. De ha a szerencse nem áll melletted, akkor nem áll melletted. Ennyire egyszerû” - mondta Mr. Dakar, aki azért az utolsó napon is biztosan rálép a gázra, ha másért nem, hát azért, hogy fölényben legyen a szakaszgyõzelmek tekintetében Sainzcal szemben...
És akkor elérkeztünk a Dakar-rali idei fõszereplõjéhez Nasser Al Attiyah-hoz, aki egyen esen élete legnehezebb szakaszának nevezte a péntekit. Nem mintha bármi különös történt volna, egyszerûen csak nagy rajta a nyomás, egyszerûen csak annyira közel van a célhoz, hogy szeretné már elérni, szeretne már túl lenni ezen az egy napon, ami még hátravan.
„Nagyon furcsa érzés, mert nem akarsz hibát elköveti, muszáj koncentrálnod, de azért a ritmust is tartani kell, mivel az is veszélyes, ha kiesel belõle. Azt hiszem, ez volt életem legnehezebb szelektív szakasza. Olykor gyorsan mentünk, máskor meg lassan, mert így tudtam tartani a koncentrációmat, de végül minden rendben volt, gond nélkül befejeztük. Fantasztikus...” - mondta Al Attiyah.
A motorosoknál Cyril Despres mindent megtett, mindent beleadott, de lassan be kellett látnia (s be is látta), hogy ez a hajó bizony elment, hogy Marc Coma alighanem egyenlít és szombattól mindkettejük neve mögött három-három Dakar-gyõzelem áll majd.
„Azért ez még nem a világ vége...” ; - mondta Despres, mintegy beletörõdõen.
„Már csak 190 kilométer van hátra. Normálisan nem lehet baj, de azért teljesíteni kell ezt a szakaszt is. Még mindig nagyon kell figyelni” - mondta Coma, aki ezek szerint még nem mer örülni, õ is tudja, a verseny csak a célban ér véget.
A kamionosoknál Vlagyimir Csagin nagyon belehúzott a végére: újabb strigula került a neve mellé (már ami a szakaszgyõzelmeket illeti), s ha nem is növelte nagyon (kevesebb, mint egy perccel végzett Firdausz Kabirov elõtt), megtartotta félórás összetettbeli elõnyét. Ennek pedig elégnek kell lennie a hatodik Dakar-gyõzelemhez, ami egyébként rekord lenne a maga nemében.
Dakar 2011: Balesetet szenvedtek a Volkswagen versenyzõi.
Balesetet szenvedett a Volkswagen gyári csapatának versenyzõit szállító mikrobusz csütörtökön helyi idõ szerint reggel hat óra körül nem messze a chilecitoi tábortól.
A spanyol Marca információi szerint A volkswagenesek mikrobuszának nekiment egy másik jármû, s a versenyzõk közül Carlos Sainz, Nasser Al-Attiyah, Lucas Cruz Senra és Ralph Pitchford könnyebb sérüléseket szenvedtek.
A csapat egy másik buszt küldött a versenyzõkért, mely végül épségben elszállította õket a rajthoz, ahol a Dakar orvosai ellátták a sérüléseiket. A másik jármû sofõrjét kórházba szállították.
A tavalyi gyõztesek közül a motoros Cyril Despres még reménykedik (más kérdés, hogy mennyi alapja van erre), az autós Carlos Sainz viszont búcsút inthetett a címvédés gondolatának, miután eltört az autója jobb elsõ felfüggesztése a Dakar-rali csütörtöki, 622 kilométeres szelektív szakaszán, amely ismét bizonyította, hogy a verseny végét sem könnyed levezetésnek szánták a rendezõk.
Meg is izzadtak rendesen, még az éllovasok is. Az autósoknál Nasser Al Attiyah negyedikként rajtolt, és szenvedett egy kicsit attól, hogy poroltak elõtte, ez azonban nem akadályozta meg abban, hogy megnyerje a San Juanba vezetõ szakaszt, s újabb – immár szabad szemmel is jól látható – lépést tegyen pályafutása elsõ Dakar-gyõzelme felé.
"Jól rajtoltunk, ott maradtunk Peter mögött és minden jól ment, az autó jól mûködött, szóval nem volt gond. Nyeltünk jó sok port, de befejeztük a szakaszt és ez a lényeg. Mi történt Carlossal? Eltört a felfüggesztése. A fenébe is! Remélem meg tudták oldani a problémát. Ami engem illet: nagyon boldog vagyok, jó napunk volt, és továbbra is mindent megteszek, hogy elérjük Buenos Airest. Mostantól tényleg próbálunk lazák lenni, nem kockáztatni" - mondta Al Attiyah.
S hogy mit mondott Carlos Sainz?
"Úgy nyomtam a gázt, ahogyan csak bírtam, és amikor beértünk Nasser porába, nem láttam meg egy gödröt. Egyenesen belehajtottam és eltört a felfüggesztés. Mindent megpróbáltam, de nem sikerült a támadás. Az viszont tény, hogy nem azért jöttem ide, hogy második legyek. Számomra csak a gyõzelem elfogadható, hogy most végül második leszek, vagy harmadik az édes mindegy" - mondta Sainz, ami hozzá teljesen passzoló hozzáállás.
A sors furcsa fintora egyébként, hogy Sainz két évvel ezelõtt is két nappal a vége elõtt veszítette el a gyõzelemért folyó küzdelmet (akkor is az egyik csapattársa, Giniel de Villiers ölébe hullott a Dakar-siker), s ezt a csütörtökön másodikként végzõ Stéphane Peterhansel is felhozta.
"Carlos gondja lehetõvé teszi Nassernek, hogy az utolsó két napja nagyon nyugodt és kényelmes legyen. Carlos két éve ugyanígy két nappal a vége elõtt veszítette el a versenyt. Mi is tudjuk, hogy milyen nehéz Dakart nyerni, de õ most újra megbizonyosodhatott errõl. Ami minket illet, nemigen van rá okunk, hogy nagyon küzdjünk, hiszen a harmadik hely messze van, balesetet viszont nem szeretnénk elszenvedni" - mondta Peterhansel, aki szintén gyõzni jött ide, s ugyanúgy, ahogy Carlos Sainznak, neki is nagyjából mindegy, hogy hányadik helyen végez, ha az elsõt nem kaparinthatja meg...
A motorosoknál Cyril Despres újabb szakaszgyõzelmet aratott, de ez még mindig nagyon kevésnek tûnik, hiszen mindössze két percet faragott a hátrányából. Nyilván az ember nem kíván rosszat az ellenfelének (annál is inkább, mert ez visszaszállhat), de úgy tûnik, Despresnek az az egyetlen esélye, ha a fõ rivális Marc Comának gondja lesz az elkövetkezõ két napon.
De Despres kitart és rendületlenül reménykedik.
"Ahhoz, hogy nyerni tudj, elõbb meg kell próbálnod nyerni. És én éppen ezt teszem. Minden tõlem telhetõt megpróbálok, mert még emlékszem, hogy 2007-ben két nappal a vége elõtt nyertem meg a Dakart. Ráadásul ha feladnám a reményt, biztosan nem tudnék ilyen gyorsan motorozni. Így tehát reménykedem és támadok. Közel vagyunk egymáshoz, de jelenleg nincs itt az idõ az értékelésre. Két nap még hátravan..." - mondta Despres.
S hogy mit reagált erre Coma?
Nos, õ is tud számolni. No meg számolgatni és taktikázni is, volt már benne része az utóbbi néhány évben jó néhányszor – s az sem véletlen, hogy immár kétszeres Dakar-gyõztesnek mondhatja magát.
"Remek nap volt. Hosszú, sziklás szakaszokon és kiszáradt folyómedrekben motoroztunk, jó, hogy itt vagyunk a célban. De még jobb lenne, ha már holnap este lenne, mert akkor közelebb lennénk a célhoz, és tudnánk, hogy újabb nehéz napon vagyunk túl. Úgy gondolom, ha profin teszem a dolgomat, mindennek rendben kell mennie. De megismételném: a holnapi egy újabb hosszú nap. Aztán meglátjuk, mi történik..." - mondta Coma.
A harmadik helyen (csakúgy mint az összetettben) Chalecó López-Contardo érkezett, aki nyerni szeretett volna (ki nem...?), de eltévedt, megtett nyolc kilométert teljesen fölöslegesen, s ez elég is volt ahhoz, hogy ne érje utol az éllovasokat.
Tragikus baleset
A Dakar-rali sajnos az idén sem múlik el haláleset nélkül: a verseny 10., vagyis szerdai összekötõ szakaszán tragikus baleset történt. Pontosabban maga a baleset már csütörtökön, helyi idõ szerint reggel hatkor történt, a chilecitói tábortól harminc kilométerre. A mezõny második feléhez tartozó, 410-es rajtszámú Toyota (sofõrje az argentin Amor Eduardo Osvaldo) Tinogasta falu bejáratánál ütközött egy kisteherautóval, amelynek sérült sofõrjét hiába szállították azonnal kórházba, már nem tudtak rajta segíteni. A rendõrség vizsgálja a baleset körülményeit.
Az autósoknál az összetettben vezetõ katari Nasszer al-Attijah, a motorosoknál pedig a francia Cyril Despres érte el a legjobb idõt a csütörtöki, 11. szakaszon a 32. Dakar-ralin, a világ legnehezebb és legnagyobb terepversenyén, melyet argentin és chilei utakon rendeznek meg.
Kapcsolódó cikkek
Dakar-rali: katari és chilei siker a vasárnapi szakaszon
Dakar-rali - Sainz és Faria nyerte az elsõ szakaszt
A motorosoknál továbbra is a spanyol Marc Coma áll az élen összetettben, míg az autósoknál szinte bebiztosította végsõ sikerét al-Attijah, amennyiben be tudja fejezni a viadalt, ugyanis az eddig második spanyol Carlos Sainz ezúttal több mint egyórás hátránnyal ért célba, ezzel harmadik helyre esett vissza összetettben. A második dél-afrikai Giniel de Villiers hátránya 50 percnél is több.
Eredmények:
11. szakasz, Chilecito-San Juan, 786 km (523,5 km gyorsasági):
autósok:
--------
1. Nasszer al-Attijah (katari, Volkswagen) 4:17:27 ó
2. Stéphane Peterhansel (francia, BMW) 1:13 p hátrány
3. Giniel de Villiers (dél-afrikai, Volkswagen) 4:52 p h.
összetett:
1. al-Attijah 38:34:01 ó
2. de Villiers 51:49 p hátrány
3. Carlos Sainz (spanyol, Volkswagen) 1:27:27 ó h.
motorosok:
----------
1. Cyril Despres (francia, KTM) 4:33:13 ó
2. Marc Coma (spanyol, KTM) 2:11 p h.
3. Francisco López (chilei, Aprilia) 6:19 p h.
összetett:
1. Coma 43:12:44 ó
2. Despres 15:59 p h.
3. López 49:24 p h.
Pénteken a San Juan és Cordoba közötti 678 km-es táv vár a mezõnyre.
Halálos baleset történt a 32. Dakar-ralin - írta csütörtökön az argentin média.
A világ legnehezebb és legnagyobb terepversenyén Eduardo Amor argentin versenyzõ a 10. szakaszon - amelynek legjobbjai még szerdán befutottak - ütközött egy kisteherautóval, amelynek a sofõrje életét veszítette. Az argentin és chilei szakaszokon zajló, vasárnapig tartó viadal szervezõi közölték, hogy a tragédia helyi idõ szerint csütörtök hajnali 6 órakor történt a chilecitói céltól 30 km-re. A sérültet kórházba szállították, de ott már nem tudták megmenteni.
Furcsa egy nap volt. Fõleg azért, mert nem akadt egyetlen autós páros sem az élmezõnyben, amely ne azzal kezdte volna a nap végi nyilatkozatát, hogy kicsit eltévedt...
Pedig mindössze 176 kilométer volt a penzum erre a napra (no meg elõtte az a 686, amivel visszafelé is átkeltek az Andokon), mégis annyira trükkös pályát sikerült kijelölni a rendezõknek, ami még a legnagyobbaknak is gondot okozott. Arról nem beszélve, hogy délre már annyira puha volt a homok, hogy az is jókora fejtörést okozott az autósoknak és motorosoknak egyaránt.
A négykerekûeknél a tavalyelõtti Dakar-gyõztes Giniel de Villiers volt a leggyorsabb, ami némi elégtételt jelenthet neki az idei megpróbáltatásokért, s azért, hogy ezen a versenyen egyetlen pillanatig sem volt es élye küzdeni a gyõzelemért, ezt a kiváltságot két csapattársa sajátította ki magának.
Közülük is Nasser Al Attiyah áll jobban, pedig õ is eltévedt (s veszített vagy hét-nyolc percet), aztán utolérte Stéphane Peterhanselt és együtt keresték tovább a helyes irányt. Aztán mindketten meglátták de Villierst, és megpróbálták követni. Megjegyzendõ de Villiers neve más ügyben is szóba került ezen a napon, méghozzá azzal kapcsolatban, hogy a dûnék között nem látta meg a homokban elsüllyedõ Carlos Sainzot, márpedig az utólagos nyilatkozatok szerint alighanem ki kellett volna húznia, ha észreveszi. Pech... A Matadornak.
A vége az lett, már ami az éllovasokat illeti, hogy Al Attiyah további tíz perccel növelte elõnyét Sainz-cal szemben, aki eléggé el is kenõdött, amikor meglátta az eredményeket.
„Ha Nasser nem hibázik, alighanem vége...” - mondta az autós címvédõ a nap végén.
„Nagy nap volt ez számunkra!” - kontrázott Al Attiyah, aki aligh a örült még ennyire pályafutása során negyedik helynek. Igazából most sem attól szaladt fülig a szája, hanem a lehetõségtõl, ami ezen a napon az ölébe hullt. Igaz, a Dakaron nem célszerû számolgatni, de õ szépen lassan azért megpróbálhatja beosztani az elõnyét.
Meg kell még említeni, hogy ezen a napon a lengyel Krzysztof Holowczyc volt a meglepetésember: másodikként haladt át a célvonalon.
„Remek nap volt, egyáltalán nem követtünk el hibát. Néhány helyen elég nehéz volt felkapaszkodni a dombra, de amúgy nagyon élveztem. A második hely egyszerûen remek számunkra, jó, hogy a legjobb versenyzõkkel harcolhatunk...” - mondta Holowczyc.
A motorosoknál Marc Coma semmit sem bízott a véletlenre. Arra gondolt, ha megnyeri a szakaszt, abból nem lehet baj. Nem is lett. Sõt, õ is majd tíz percet vert rá Cyril Despresre, aki el is tévedt, meg bele is esett egy sáros gödörbe, amibõl csak nagy nehezen tudott kikecmeregni. Úgy tûnik tehát, egyelõre nem jön be a francia újdonsült, „unom a taktikázást, kockáztatni fogok” stratégiája.
„Tudtuk, hogy Fiambalá környékén tartják majd a verseny egyik legnehezebb napját. Rengeteget kellett navigálni, és olyan puhák voltak a dûnék, hogy alig lehetett áthajtani rajtuk. És akkor még a kiszáradt folyómederrõl nem is beszéltünk, amelyben annyira könnyû volt eltévedni, hogy észre sem vette az ember. Ezért is örülök, hogy nyertünk, meg azért is, mert szakaszt nyerni a Dakaron mindig nagyon jó érzés. Van még két kemény napunk, aztán az utolsó szakasz... Meglátjuk, mi lesz” - mondta Coma.
Ami a magyar érdekeltséget illeti: eddig csak a romániai Gyenes Emanuel ért célba, a napi szakaszt a 14. helyen zárta, az összetettben pedig a 19. pozícióból várja a folytatást.
A kamionosoknál ezen a napon éppen Vlagyimir Csagin áll jobban a „melyik Kamaz viszi a prímet” elnevezésû népi társasjátékban. A hatszoros Dakar-gyõztes orosz megint jól nekidurálta magát, és úgy megverte Firdausz Kabirovot, mint szódás a lovát. Ám õszintén szólva elég fura Dakarja van a Cárnak, hullámhegyrõl esik a hullámvölgybe, úgyhogy botorság lenne azt mondani, mostantól õ a verseny legfõbb esélyese.
Volkswagen-belháború jellemzi az utóbbi napokban a Dakar-ralit, s ez már így is marad a végéig, hiszen Stéphane Peterhansel (az egyetlen ember, aki veszélyes lehetett volna az utóbbi évek egyeduralkodójára) már korábban kiszállt a játékból.
Mr. Dakart amúgy még az ág is húzza: noha kedden nem volt defektje (napok óta elõször), viszont eltévedt, ami egyáltalán nem szokása.
"A célom nem az, hogy negyedik legyek az összetettben, hanem, hogy egy-két jó szakasz-eredményt még elérjek" - mondta Peterhansel.
Ami az éllovasok csatáját illeti, kezd kísértetiesen emlékeztetni a tavalyira: ezúttal is Carlos Sainz és Nasser Al Attiyah a két fõszereplõ. A katari, ugye hétfõn elõször átvette a vezetést az összetettben, s bár ötperces elõnyébõl kettõt kedden el is vesztegetett (Sainz korántsem adta fel a csatát), még mindig maradt három.
"Kaptunk e gy defektet, ami miatt veszítettünk némi idõt, de utána utolértük Carlost és attól kezdve együtt autóztunk. Az elsõként rajtoló mindig idõt veszít, ez normális, holnap viszont mi leszünk elõnyben, mivelhogy Carlos indul elsõként. Elég ha követjük, s már akkor is hozunk rajta két percet... Szóval követni fogjuk, csak követni" - árulta el a taktikát Al Attiyah.
Sainz is azzal kezdte, hogy holnap fordított lesz a szituáció, s ez nem feltétlenül töltötte el örömmel, hiszen õ is okos versenyzõ, tudja, hogy ez mivel jár.
A harmadik helyet ezen a napon is a két évvel ezelõtti gyõztes, Giniel de Villiers kaparintotta meg – szóval megint totális volt a Volkswagen-uralom.
S jó látni, hogy Kris Nissen csapatfõnök tartja magát a tavalyi elhatározásához, vagyis nem ad ki csapatutasítást, hagyja egymással csatázni a versenyzõit. Ez kissé kockázatos (bár ha azt nézzük, hogy az elsõ három helyen csak VW-pilóta van, akkor talán nem is annyira), viszont rendkívül szimp atikus és sportszerû.
A motorosoknál ezen a napon az amerikai Jonah Street lépett elõ fõszereplõvé, aki a harmadik hullámban rajtolt (ezen a napon a Dakar egyik specialitásának számító tömegrajttal indultak a kétkerekûek), s talán éppen ez volt a szerencséje. Történt ugyanis, hogy az élen rajtoló csoportból Helder Rodrigues a szelektív 17. kilométerénél rossz irányba kanyarodott, a többiek meg persze követték. Mire visszaértek, jött a második és a harmadik hullám, úgyhogy a végén körülbelül húsz motoros száguldott együtt a célig.
Izgalmas látványt nyújtottak a dûnék között – a végén pedig Jonah Street ünnepelhetett.
"A harmadik hullámban rajtoltam, ami jó is volt meg, rossz is. Az utolsó dûnesoron már csak három motor volt elõttem, hirtelen megfogott a homok, de annyira, hogy átestem a kormányon. Szerencsére nem történt bajom, visszaültem a motorra és mentem tovább. Csodálatos ez az eredmény. Ezért jöttünk ide, hogy a tõlünk telhetõ legtöbbet megtegyük , és amikor ez szakaszgyõzelmet eredményez az nagyon különleges érzés..." - mondta Street.
Ami az éllovasok küzdelmét illeti, a címvédõ Cyril Despres két percet hozott Marc Comán, de a spanyol még mindig több mint nyolc perccel vezet az összetettben. S ebbõl aztán már végképp elege lett a franciának.
"Torkig vagyok a macska-egér játékkal. Mostantól nem taktikázok, húzom a gázt, aztán meglátjuk, mire megyek vele..." - mondta Despres, aki minden nap rohan az eredmény után, mióta tíz percre megbüntették, amikor nem az elõre megadott irányban hagyta el a tábort miután visszament a kesztyûéért.
Coma pedig?
Nos, õ minden nap elmondja, hogy milyen nehéz volt a nap (ez egyébként tényleg nem volt könnyû a hatalmas dûnékkel és a reggeli köddel súlyosbítva), ám lassan kezdheti dörzsölni a tenyerét, hiszen mostantól már olyan szakaszok jönnek (a mezõny elhagyja az Atacama-sivatagot), amelyeken csak akkor lehet nagy különbséget kovácsolni, ha valakinek komolyabb p roblémája akad.
A kamionosoknál Firdausz Kabirov ellopta a szakaszgyõzelmet Vlagyimir Csagintól, s az összetettben is visszavette a vezetést, úgyhogy a mamut-jármûveknél is kezd izgalmassá válni a belháború. Aki azonban abban reménykedett, hogy ebbe beleszólhat a Tatra-pilóta Ales Loprais, azt sajnos ki kell ábrándítanunk: a cseh pilóta valami technikai gond miatt több mint egy órát vesztegelt a szakasz felénél, s így talán a dobogós reményeitõl is el kell búcsúznia, nemhogy attól, hogy valamelyik Kamazt megfogja.