Nézzük csak meg a ózdi sprint nevezési listáját...
És emiatt kellett csökkenteni a sprintek számát,hogy menjenek feljebb az emberkék felsõbb osztályokba...itt meg most itt van az ORB még az RTE több mint fele...
Nagy versenyzõk leszólják,hogy nem kell ennyi sprint,most megnyírbálták oszt jönnek tesztelni amatõrbe, az amatõröknek meg maradhat a hal a szatyorban effektus...valami ilyesmit képzeltem az elején is,hogy mire megy ki a játék.
Megint nem lesz itt tehetségkutatás, fiatalok felkarolása, vagy bármi építõ jellegû...akinek van pénze az megy mindenhol, akinek meg csak a sprintre futotta és talán még volt is köze hozzá az jól el lett takarítva a képbõl...köszönjük emese....
Megmondták ott a nagyok fent,akinek nincs pénze az ne versenyezzen...erre megy ki a játék. A sok pénzes hozzánem értõ meg hagy autózzon,valahol el kell verni a pénzt....
Itt megint a kisebb pénzû embereknek esélye sincs...
A pénz beszél ezek meg ugatnak...nekem is ott pihen a garázsban az autó és attól tartok ott is fog...de szerintük jó irányba megy minden.
Lódoki itt a duenen (nem akarok csúnyát írni)...marketingel,hogy mégis nevezzenek már sprintesek a versenyére,de persze csak azok akiknek megfelel a kocsi az elõírásoknak...seggnyalás megy itt mindenütt...az meg,hogy MAFI emlékverseny, szánalom a köbön...nem errõl szól ez, a nyakamat teszem rá! És Mafi mögé bújtatják az egészet, Isten nyugosztalja...Szerintem már tavaly tudták õk és szerintem Lódoki is,hogy majd õ fog versenyt rendezni idén BAZ-ban és gondolom az RSB megigérte,hogy segít neki,most meg sz.rnak rá....miért kell ilyen szintre lesüllyedni...fene se érti. Én kíváncsi leszek,hogy Lódoki,hogy hozza ki nullára a versenyét, rendõri felvezetés,fejpénz, meg krono mérés...de a lényeg,hogy az RSB meg az MNASZ ebbõl profitál...a többit meg les***juk....éljen!
Gratula az új versenyautóvizsgáztatási rendszerért az Mnasz-nek. Túrában Egerben N1-ben 1, azaz 1 db autó indult. Ezt ugattuk itt páran, hogy ezzel az Mnasz gépkönyves, szakvéleményes, teljesítményméréses, bukócsõbuzerálós új gépkönyv és vizsgarenddel megölik a kis kategóriákat, hiszen egy 4-5 kilós versenyautóba a tulajdonosnak jó eséllyel nincsen pénze és energiája évi 120-140 ezer ft-ért vizsgáztatnia, plusz az adminisztrációval foglalkoznia. csak így tovább, remek a rendszer, pompásan mûködik, az én autóm egyelõre forgalomból ideiglenesen kivonva pihen, mert valamilyen degenerált a P rendszám jogszabályát is úgy változtatta meg, hogy már csak autószerelõi végzettséggel vezethetõ, és persze a cég alkalmazottjaként, nagy a reszkír, ha bukik vele az ember a fakabátoknál, az elég drága (sõt egyedi azonosítójel meghamisítása is lehet belõle). Szóval gratula zsírfejek ott a magasban, csak így tovább, nyírjátok a kicsiket, hadd fogyjanak.
Kérek szépen tájékoztatást, hogy az alábbi IB közlemény mely szabály(ok) alapján írja elõ a homolgozációs dokumentumok meglétét!
Kérek tájékoztatást, hogy létezett-e az IB határozat megszületésének idõpontjában ilyen szabály, ha igen, akkor pontosan hol található, és hogy szól?
Mennyiben tér el a rallye és a tereprallye szakág ebben a kérdésben? Miért nem vonatkozik a határozat mindkét szabályra?
Amennyiben nem létezett homologizációt kötelezõen elõíró szabály a határozat meghozatalának idõpontjában, akkor Ön szerint helyénvaló-e ez a határozat?
Elõre is köszönöm a gyors válaszát, amennyiben bármelyik kérdésben nem érzi magát kompetensnek, akkor kérem szerezze be az illetékes válaszát az adott kérdésben!
Nattán György
MAFC ügyvezetõ igazgató''
Tudomásom szerint nincs ilyen szabály, nincs ilyen igény NKH oldalról, persze lehet, hogy majd azért elérik, hogy az NKH kérje, de ezt Csepela Tamás és Feind Gábor találta ki (persze S zamos Miklós egyetértésével), és úgy látszik nem nyugszanak, amíg mindenkinek nem kell erre feleslegesen pénzt meg idõt pazarolnia. Meglátjuk milyen szabályi hátteret sikerül addig -visszamenõleg persze- tákolniuk.
Az külön felháborító, hogy S zamos úgy beszél Cselényi Balázsról, ami elfogadhatatlan, letörlik jogszerûtlenül a Technikai Felügyelõi listáról, gyakorlatilag kizárták az ATB-bõl, majd ezek után hoznak egy határozatot, hogy Cselényi Balázs is tagja annak a bizottságnak, ami a P-csoportos tákolmányt hivatott valami használható formára gyúrni. Komolyan mondom, egy-két embernek komoly bajok lehetnek a fejében, ha azt hiszik, hogy Balázs ezek után pl Guba Istvánnal le fog ülni dolgozni...
Annak idején a Károly Balázs féle ATB-ben dolgoztam. Mindannyian vagy végzett, vagy tanulmányait folytató közlekedés- vagy gépészmérnökök voltunk, jómagam gépgyártástechnológusi végzettséggel is.
Azt tanultam, ha egy heggesztési varrat jól néz ki, akkor az valószínûleg jó is, de ha nem néz ki jól, akkor szinte biztosan rossz. Ez a megfogalmazás azonban gyakorlati, ezt így hivatalos anyagban leírni nem szerencsés. Valóban olyasmi lett volna szerencsés, amit Gyurma írt.
Egy csõrõl egyértelmûen el lehet dönteni, hogy jó-e, hiszen a J függelékben oldalakon keresztül határozza meg az FIA, hogy mi a szabályos. Ha valaki ez alapján nem tud építeni vagy nem tud ellenõrizni egy kinézetet, akkor ne kezdjen fémmunkába vagy annak ellenõrzésébe. Ha a J függeléknek megfelel és rendesen körbe van heggesztve minden csatlakozás, akkor jó, egyébként nem. A döntés felelõsségét fel kell vállalni, de a döntéshez kompetencia is szükséges. Szakmai és MNASZ, FIA ismeretek.
Nem mondom, hogy tökéletes munkát végeztünk anno, de hogy szakmailag és szabályismeretileg igyeleztünk maximálisan felkészülni, az biztos.
Ez a határozat arra is vonatkozik aki F-csoportos gépkönyvet szeretne az autójára?
"64/2013 Intézõ Bizottsági határozat 2013.03.11.
Az IB egyedi, és eseti elbírálással a rallye szakágban 2013. évben a gépkönyvezés szabályai a
következõ ideiglenes mondattal egészülnek ki:
"Azok a gépkocsik, melyek a gépkönyvezés alkalmával nem rendelkeznek homologizációs okmányokkal,
de az autó a gépkönyvezés egyéb feltételeinek megfelel, megkapják a 2014. 03. 31.-ig érvényesített
gépkönyvüket.
Az így érvényesített gépkönyvek esetén 2013. 08. 31-ig be kell mutatni a Technikai Bizottság részére a
hiányzó homológizációs dokumentumokat.
A bemutatás elmulasztása esetén a gépkönyv érvényességét az MNASZ, 2013.09.01.napjával
felfüggeszti, a közlekedési hatóság egyidejû értesítése mellett."
Teljességgel egyet értek az általad leírtakkal,ellenben, ha én jól értelmezem akkor, ha valaki lepapirozza a "maszek" csövet azt elfogadják, kb még nem egész szép varratokkal is. Az meg hogy, a papirnak is kisérõpapir kell,ami mellé még kell egy papir, ez ma magyarország, mindenhol ez van, még komolyabb helyeken is, tapasztalhatjuk nap mint nap mindannyian Igen, kellenek a kis pénzbõl versenyzõk, és nekik nem kell hogy, muszáj legyen a komoly és drága csõ. De azért az nézzen is ki valahogy még a varrat is, mert ha az gány, (józan embernél ez a legfontosabb) akkor milyen lehet a versenyautó többi része, vagy neagyisten a versenyzõ elképzelése, hozzáállása? Természetesen tisztelet a nagy számú kivételnek, Úgy gondolom Orb-ben , de még Turában sincsenek s*** csövek. A most épülõknek meg sajnos sokkal nehezebb dolguk lesz, mint ahogy emlitettem, manapság ezzel szembesülünk nap mint nap, vissza sírjuk a régi szabadabb világot
Szerintem egyszerû. A "rossz kinézetû hegesztés" helyett ha azt írja, hogy "szemrevételezés alapján nem megfelelõ minõségû hegesztés", akkor érzi mindenki, hogy van szakmai háttere a dolognak. Egy laikus számára talán tûnhet hasonlónak a két megfogalmazás, de aki járt mûszaki iskolába, és dobták vissza n-szer a mûszaki rajzát olyan hibák miatt, amit nagyítóval is nehéz észrevenni, az tudja, hogy valamirevaló gépészmérnök ember ilyet nem ír le, mert jó esetben megtanították valamiféle mûszaki szemléletre.
Márpedig szerintem elvárható, hogy ha az egyik oldalon sok-sok milliót tesznek a csapatok ebbe a játékba, akkor ne egy 4. általános iskolás fogalmazás szinten legyen egy ATB közlemény, amit ráadásul Technikai körlevél formájában volna szabályos kiadni.
Engem személy szerint nagyon aggaszt, hogy mi lesz a versenyeken. Õszintén mondom, hogy az a legnagyobb szerencse, hogy Guba úr igazából semmit nem csinál, hanem csak vezényelni próbál, és Szittya Tamás, és még jónéhány általam nagyra becsült kollégiumi tag reményeim szerint azért átvészeli valahogy azt a reméljük rövid idõt, amíg leváltják.
Nándi!
Szerintem mindenki érti, hogy Réthey Úr és más neves
gyártók, jó csöveket csinálnak, mindenféle szempontból.
Csak neked is meg kellene érteni, hogy lehetnek olyanok,
akik nem feltétlenül a legjobbal akarnak versenyezni.
Mondjak egy példát? –mondok!
Volt egy páros, Asi-Nándi. Õk sem akartak a legjobbal
menni, leragadtak egy A-s Mitsunál, pedig a legtöbb WRC
jobb volt ennél az autónál (kivéve talán Szombathelyt).
Miért ragadtatok le? Sok oka lehet, ne firtassuk, de Te sem
ítéld el azokat, akik esetleg a saját készítésû csõvel
szeretnének menni, még akkor is, ha az X kg-mal nehezebb
egy Réthey csõnél, és a sajátjuk nem bír el három vonatot,
csak kettõt. Az X kg pluszra meg azt mondják, hogy majd
lefogyunk, vagy késõbb fékezünk.
Te mit szóltál volna ahhoz, hogy az MNASZ hozott volna
a Te idõdben egy törvényt, hogy mindenkinek WRC-vel
kell mennie, mert az a legjobb és a legbiztonságosabb?
Az ominózus ATB közlésben, ami a bukócsövekrõl szól,
van egy olyan kitétel, hogy a szemre nem megfelelõ
hegesztési varratok nem fogadhatók el. Ezt Gyurma,
és más is szóvá tette. Elsõ hallásra jogosan, mert ugyan
hogy lehet egzakt módon leírni, hogy mi az ami szemre megfelelõ?
Azért csak elsõ hallásra, mert pld. én használok egy
fogaskerék tervezõ programot, aminek a megalkotóját is
ismerem (Küllõs József, aki az egyik legjobb szakértõje
Mo-on a fogaskerekeknek). Õ mondta nekem egyszer, hogy
az a fogprofil, ami szemre jól néz ki, az általában a
gyakorlatba n is meg fog felelni. Neki elhittem, és igaz is!
A hegesztési varratokra is! A kérdés csupán csak az, hogy
ki nézi azt a fogprofilt, illetve a hegesztési varratot, és
milyen szándékkal.
Réthey Úr említette a felelõsség kérdését. Igen, ez a kettes
(vagy akár az egyes) számú ok, csõ ügyben. A mai világban
mindenki maximálisan szereti, szeretné levetkõzni a
felelõsséget. Mert ugye felelõsség nélkül sok pénzt keresni
az sokkal jobb, mint felelõsséggel, esetleg kevesebbet.
Tiszta sor! Ha baj van, az ATB részérõl jön a
pilátusi mondás: Mosom kezeim...a Réthey mûhely csinálta
a csövet.
Csakhogy, ezután a felelõsség levetkõzési manõver után
kinek lesz akkora kinyilvánított és hiteles szakértelme az
ATB-ben, hogy felelõsen, szemrevételezéssel eldönti egy
hegesztésrõl, hogy az jó, vagy nem jó?
100 ezrekrõl beszélünk (Forintban).
Vagy megbíznak ezzel is egy szerzõdött csõgyártó céget?
Réthey Úr írja a monopol helyzetrõl:
"Nem kellene pánikot kelteni ezzel, mert egyik akkreditáció
sem eredményez monopolhelyzetet. Továbbra is gyárthat
bárki bukóketrecet, de az akkreditáltak és a velük
dolgoztatók adminisztrációja lényegesen egyszerûbb lesz.
Senki sem fog a gépátvételen szembesülni azzal, hogy
bizony roboghat vissza a csöves szakemberhez néhány
csövet, vagy komplett ketrecet cserélni a szépen
lefényezett, összerakott autójában, mert az
akkreditáltak garantáltan szabályos, certifikáttal,
azonosítóval ellátott bukóketrecet fognak átadni."
A gondolat logikus folytatása részemrõl, hogy akik pedig
nem az akreditáltakkal csináltatják a csövet, azok
számíthatnak arra, hogy roboghatnak vissza a csöves
szakemberhez néhány csövet, vagy komplett ketrecet
cserélni a szépen lefényezett, összerakott
autójuban. Ez papíron lehet, hogy nem monopol helyzet, de
a gyakorlatban az lesz!
...olvastam... háááát, remekbe szabott olvasmány, biztos vett be valaki néhány szem fogalmazásgátlót...
Ha viszont esetleg valakit a lényeg is érdekel: arról szól, hogy a certifikát nélküli és a -szabályokat szigorúan véve- nem megfelelõ bukóketreceket még használni lehessen, amennyiben valamely gyártó igazolja, hogy azt õ készítette (esetleg késõbb javította) és vállalja érte a felelõsséget. Ez vonatkozik a 2001 elõtt certifikát nélkül (nem volt kötelezõ) készült bukóketrecekre és azokra melyeknek 2001 óta "elveszett" a dokumentációjuk.
Na most: A szabályokat Gyurma kolléga nagyon helyes állításának megfelelõen az FIA hozza és az minden tagszervezetre nézve kötelezõek. Ha az ATB nem tartja magát azokhoz, akkor egyrészt nem teljesíti alapvetõ feladatát, másrészt -ha jól gondolom- büntetõjogi kockázatot is vállal. Ha valakivel baj történik, senkit nem fog érdekelni, hogy egyébként milyen csõ, kibírta volna vagy nem, ha valami szabálytalan, hát megvan a bûnbak.
Talán néhányan emlékeztek még arra a büdösbunkó RTE technikai bizottság vezetõre, a kilencvenes évek végén, aki a széria zsigulikból gyalázatos módon kivetette a Gaál Paál féle tengelyeket... Na õ volt az, aki beleírta az RTE szabálykönyvébe, hogy a 5/4-es és 6/4-es akár varratos csõbõl készült bukóketrecek az RTE versenyein elfogadottak. Nem volt ez olyan egyszerû, mert arra is emlékezhettek, hogy az RTE nem igazán volt az MNASZ legkedvesebb gyermeke, azaz minden egyes támadási felületbe jól belelõttek. Egyébként az RTE-n belül sem értett egyet ezzel mindenki, de vállaltam mindezt azért, mert jól tudtam, hogy azoknak a bazi vastag falú csöveknek semmi sem árt, vagyis aki azért a 20-30 ezer forint spórolásért (vagy harmad árért) 20-30 kiló vasat akar magával cipelni, csak tegye, de attól nem kell félni, hogy rágörbül a ketrec. (Megjegyzem hogy az átlagsebességet is elég alacsonyan tartotta az RTE.) Senkinek nem kellett az egyébként elfogadhatóan meghegesztett, konstrukcióját tekintve megfelelõ csöveket kivágnia!
Ebben tehát nem fogunk vitatkozni! Azt viszont nem nehéz megérteni, hogy egy MNASZ ATB-nek az FIA szabályaihoz kell tartania magát. Azok pedig nem a varratos, nem a melegen hengerelt húzottat (pl. gázcsõ), hanem minimálisan az St35 hidegen húzottat írják elõ. Elõírják a konstrukciót, az anyagvastagságot, átmérõt, amikhez az ATB-nek ragaszkodnia kell!
Hogy miért kell akkreditáció?
A csõgyártókéról már írtam. A statikusé azért, hogy ezek a csõgyártók tudjanak pl. T45-bõl, de akár csak St35-bõl kisebb átmérõvel, kisebb falvastagsággal, könnyebb bukóketrecet gyártani. Jól tudom, hogy ez nem érinti az olcsóbb termékekre szabott pénztárcával rendelkezõket, de vannak olyanok, akik szívesen spórolnának néhány kilót lényegesen kevesebbért, mint amennyibe egy Custom Cages csõ kerül.
Nem kellene pánikot kelteni ezzel, mert egyik akkreditáció sem eredményez monopolhelyzetet. Továbbra is gyárthat bárki bukóketrecet, de az akkreditáltak és a velük dolgoztatók adminisztrációja lényegesen egyszerûbb lesz. Senki sem fog a gépátvételen szembesülni azzal, hogy bizony roboghat vissza a csöves szakemberhez néhány csövet, vagy komplett ketrecet cserélni a szépen lefényezett, összerakott autójában, mert az akkreditáltak garantáltan szabályos, certifikáttal, azonosítóval ellátott bukóketrecet fognak átadni.
Az, hogy az eddigi ATB-k nem követelték meg a szabálykönyvben leírtakat, nem jelenti azt, hogy azok nem érvényesek! Ha valaki a saját felelõsségére nem tudja, nem érti, vagy egyéb okból bevállalja, az õ felelõssége, de ne kövezzétek már meg azt, aki betartja az elõírásokat.
A jó minõségû bukóketrec elõnyeirõl már írtam fentebb. Ezek akkor is megvannak neki, ha többen vitatjátok. Ha nem látattok még elvált ponthegesztéseket, vagy nem tapasztaltátok hogy egy ide-oda csavarodó kaszni kárba veszett százezreket jelent egy milliós futómû árából, azért ezek még létezõ jelenségek.
Olvasom a fõoldalról elérhetõ
"6/2013.sz. ATB közlemény - Bukócsövek"
címû elrettentõ iratot, és nem tudom megállni szó nélkül...
Olvastam a lentebb zajló nagyemberek vitáját a csövekrõl és
egyebekrõl is, arról is megvan a magam véleménye.
ATB közlemény, bukócsõ: Nekem pályafutásom során
négy versenyautóm (70-200+LE, 4x4 turbóig) volt
(anno R1-ben is), és egyikben sem volt
szabályos, azaz hidegen húzott, varrat nélküli (egyébként
gáz csõ) acélcsõ.
Mindegyik autómban saját kivitelezésû,
"varratos csõbõl"(egyébként fûtés csõ)
készült ketrec volt, az elsõben még a régi divat szerinti
csavaros kötésû, kiszerelhetõ kivitel, de formailag
megfeleltek az elõírásoknak.
A konstrukciók a legegyszerûbbek voltak, fõkapu a
letámasztásokkal, és egy hátsó átlóval. A hátsó
letámasztások sem voltak egyenes csõbõl, a hátsó tér jobb
megközelíthetõsége okából.
A ketrec elsõ része is a minimál követelményeket elégítette
ki. Az elsõ, és az utolsó autómat is sikerült rendesen tetõre
tennem, mindkét esetben gyakorlatilag totálkár lett az
eredmény, három dolog nem sérült: a vezetõ, a navigátor
és a bukócsõ!
(Pedig nem akkreditált statikus tervezte, nem MNASZ-szel
szerzõdött vállalkozó készítette, és mûbizonylatok sem
voltak.)
De az igazsághoz tartozik az is, hogy láttam én is olyan
csöveket, hegesztéseket, hogy égnek állt a hajam, és nem
ültem volna bele abba az autóba versenyzõként.
Szerintem az ATB jelenlegi igényei a csövekkel kapcsolatban
az a „ló túlsó oldala”, nagyjából a régi idõkbõl már idézett
Zsiguli önindító lemez, fényszóró karika és díszléc mizériára
emlékeztet. Ezek az elõírások (szerintem) kimondottan a
szektor monopolizálására irányulnak, akárcsak a sprint
MNASZ alá gyûrése. A csõgyártók ideje fog következni az
elképzelések szerint, csakhogy ez nem így lesz, mert lassan
elfogynak azok az õrültek, akik csövet akarnak csinálni,
vagy csináltatni a színes autóikba. Más szavakkal, az MNASZ ismét tanúbizonyságot tett arról, hogy mennyire
együtt él a valósággal, mennyire el tudja találni a
szigorítások aktualitását.
Egyébként a hõskorban sem volt ez másként, a bukócsõ
mindig is az pontja volt az autónak, amivel jól meg lehetett
szívatni a balga versenyzõt. (Képzelje el aki tudja,
hogy mekkora meló és költség egy csövet kicserélni!)
A folyamatosság zálogát ne keresse senki, mert az nyílt
titok: S zamos Miklós.
Az Õ heppje volt régen is a bukócsõ, és a versenyzõk
csesztetése minden hülyeséggel, nyilván azért, mert még
nem csavart be önállóan három csavart, és még nem
hegesztett össze két formátlan vasdarabot sem.
A konstruktív jóindulatáról meg beszélni sem érdemes.
hu0olb!
Képzeld, én látom a FÉNY-t az alagút végén.
(csak az a baj, hogy az nem kijárat fénye, hanem a szegedi expressz lámpája)
Úgy hogy forduljunk meg, és MENEKÛLJÜÜÜÜÜÜNK!
Az sajnos belátható,hogy az itt megalkotott véleményünk nem vezet sehova. Kibeszéljük a sérelmeinket a nem tetszésünket, esetleg a tetszésünket.
De kérdem én amit most az MNASZ,RSB,ATB bárki csinál az vezet valahova? Aki tényleg szereti a rallyt és emlékszik még a régi idõkre, lát elõrelépést? Fejlõdést? Látja valaki a fényt az alagút végén? Lehet,hogy túl pesszimista vagyok,de semmi jót nem látok a sorok mögött...úgyhogy megmaradok itt trollkodni,ha ez annak nevezhetõ...