Azt csiripelik, hogy Miklósunk gyorsan kipihente magát és már el is kezdte újraszervezi az elnökséget, meg az egész szövetséget. Újra lesz helye HDaninak, Õ lehet majd a sportszakmai alelnök, KZsolt mehet a Pénzes helyére. Móczinak sem sok hely maradhat, már alatta is vágják a fát..
Ma beszéltem valakivel, aki a legfõbb hozzáértõ a szememben a versenyautók gépkönyve és vizsgáztatása ügyében. Neked volt igazad, õ is azt mondta, hogy bármennyire is logikus az én jogértelmezésem, az NKH egyszerû szemrevételezés után a gépkönyvre kiadja a mûszaki adatlapot az SP rendszámosoknál.
Azért beszéltem vele, mert a P csoportos szabályokkal kapcsolatban persze megint volt amit nem értettem és ha már beszéltünk, akkor erre is elkanyarítottam a beszélgetést.
Továbbra sem értem hogyan lehet forgalmit adni fék, kormány ellenõrzés nélkül, de elfogadom, hogy ez tény.
Nagy segítség lehet egy autóépítõnek ez a kis ismertetõ. Könnyen átlátható, és minden szempontból egyértelmû. Ennek alapján már tényleg pik-pak össze lehet dobni egy szabályos versenyautót, amivel tuti, hogy egyetlen gépátvételen sem lesz probléma.
Olyan sokszór szólítottál meg, hogy muszáj reagálnom pár szóban...
Nem vagyok szakágvezetés várományosa, nem szerepel ez sem a rövid, sem a hosszú távú tervekben, túlvagyunk ezen.
Nem gondolom, hogy kavarnám a dolgokat, max nem világos amit írtam.
A felügyelõk egyetlen mondatot emeltek ki a rajtengedély megvonásának okaként, mégpedig azt, hogy nem volt érvényes mûszaki vizsgája. Ez nem azonos az érvényes forgalmival, és a mûszaki szemlével sem. Lehet arról beszélni, hogy létezik-e egyáltalán ez a kifejezés a ma hatályos jogszabályokban, egy biztos, ennek az autónak nem volt érvényes vizsgája, és az SP rendszámosoknak sem, mert bármennyire is hasonló az eljárás, a neve más.
Éppen ezért egy feladat ven a jövõre, rendbe kell fésülni az összes szabályt. Azt is tudni kell, hogy a Rallye2, ORB részt más csapat csinálta, mint a historicot, mert Barna Györggyel senki nem kívánt vitatkozni, és sajnos a historic szabály dugig van ilyen ellentmondásokkal.
Én mint jelen pillanatban a csapat oldalán álló ember most is azt mondom, hogy nem lett volna szabad elzavarni haza a párost, de nyilván itt a felelõsség kérdése a lényeg, a felügyelõk nem vállalták be, sajnos az ATB rosszindulatú képviselõje célt ért ebben az esetben.
Jövõre reméljük ez megoldódik, és azt is remélem, hogy addigra az ATB egyes tagjai sem okoznak majd milliós károkat senkinek.
Épp ezt írtam az elõbb hogy nekem a mûszaki szemle megfelelt a mûszaki vizsgának tehát: co mérés,fék mérés, futómû rángatás, ellenõrzés, lengéscsillapító mérés.....
Nekem mindent végignéztek a mûszaki szemlén.
Csak legalább nem volt olyan drága mint egy vizsga!
Muszáj még hozzátennem valamit, ha eddig fennmaradtam emiatt ahelyett, hogy aludnék.
Ez az egész szabályozás a célját tévesztette.
Mert annak mondjuk lenne értelme, mondjuk az ember eldönti, hogy a kocsiból versenyautót épít, ami évekig is eltarthat és ezért ideiglenesen kivonatja a forgalomból erre az idõre az autót. addig sem kell adót fizetni, vizsgáztatni, stb. Na de erre azt mondja a jogszabály, hogy erre hivatkozással akkor kérheti az ideiglenes kivonást az állampolgár, ha bemutatja a szövetség gépkönyvét, amihez ugye már készen kell lennie a kocsinak.
Na majd az ideiglenesen forgalomból kivont kocsira ideiglenes forgalmit lehet kérni. No komment.
Azután a jogszabály szerint kötelezõ az átalakítás elõtt átalakítási engedélyt kérni. Ám a jogszabály nem teszi lehetõvé magát az átalakítást versenycélú jármûvé. ( nem változhat ilyen fajtájúvá át a jármû). Egyszerûen nincsen ilyen lehetõség, így ilyen engedély sem adható ki erre törvényesen. A tételes felsorolásból ez kimaradt...
A másik lehetõség az, hogy ezentúl az átalakításhoz egyáltalán nem kell engedély, az elvégezhetõ engedély hiányában és ha késõbb a kocsi kap gépkönyvet, akkor lehet kérni a mûszaki adatlapot.
Azután itt van a gépkönyv jogszabályban felsorolt tartalma. Nem lehet tudni, hogy a felsorolás taxatív, vagy konjunktív. Mert nem mindegy....( ülés?, öv,? kormány? légzsák? stb...)
Tehát annak, amit racing mond, annak lenne értelme, csakhogy a jogszabályokból más jön ki. Jobb volt az elsõ változata az új szabályzásnak, kár volt piszkálni.
Legközelebb racingra kell bízni a jogszabály megfogalmazását, mert Õ legalább azt látja, hogy mit kellett volna leírni.
A forgalmi nem is lehet más, mint ideiglenes, ugyanis a 326/2011 rendelet szerint, maga a tény, hogy versenyautóról van szó, automatikusan magával vonja a forgalomból történõ ideiglenes kivonását. Tehát legelsõsorban ezért lehet csak ideiglenes a forgalmija, mert ezentúl minden versenyautó forgalomból kivont kell legyen, amit frissen alakítanak át. ( a jogszabály nem rendelkezik, a korábban már versenyautónak átalakított jármûvekrõl)
109. § (1) Az ügyfél okirattal igazolt kérelmére a közlekedési igazgatási hatóság a jármûnyilvántartásba való bejegyzéssel intézkedik a jármû átmeneti idõszakra történõ forgalomból kivonására:
a) annak eltulajdonítása,
b) külföldre történõ letelepedés, tartós külföldi tartózkodás,
c) annak külföldre történõ értékesítése,
d) annak muzeális elõminõsítése, vagy
e) versenyjármûvé történõ átalakítása
esetén.
Ezt már csak úgy hozzáteszem, a vita ezzel részemrõl le van zárva.
Ami a gépkönyvben áll, abban a gépjármû eltérhet a közúti megfelelõség szabályaitól, de csak abban. Nos ezt az eltérést nem kell ellenõriznie a hatóságnak, hanem az eltéréseket elég szemlézniük.
Viszont ami nincsen a gépkönyvben rögzített eltérés, azt ellenõrizniük KELL a mûszaki adatlap kiadásához.
Tehát versenyautó estén két feltétel van. Az autó részt kell vegyen az idõszakos megvizsgáláson, de azon dolgok tekintetében ami a gépkönyvben benne van, nem kell megfeleljen ezért ezeket a tulajdonságokat a hatóság egyszerû szemle során veszi tudomásul.
Persze mindez magánvélemény, azután, hogy a hatóság tényleg kiad-e mûszaki adatlapot a fékek ellenõrzése és a kormánymû ellenõrzése nélkül, azt nem tudom, de épeszû ember nem csinál ilyet...
Mûszaki vizsga kifejezés nem található a jogszabályban Mûszaki vizsga nem létezik többé. Idõszakos vizsgára állítás van.
Versenygépjármû csak és kizárólag ideiglenes jellegû Mûszaki adatlapot kaphat. Azért, mert a jármû életkorától függetlenül ez minden esetben max 1 éves hatályú. meg azért mert kizárólag ez a lehetõség van a jogszabályban meghatározva. Nincsen más, de ha te megtalálod, elfogadom az álláspontodat.
Ettõl ideiglenes jellegû.
112/B. §172 (1) Az e rendeletben foglalt üzemeltetési mûszaki feltételeket – az ER. megjelölt eljárásaiban – a versenyjármûvek esetében a következõ eltérésekkel kell alkalmazni:
a) versenyjármû utasterének szilárdsága beépített bukócsõ kerettel megnövelhetõ,
b) az a) pont szerint kialakított utastérben legfeljebb 3 fõ részére alakítható ki ülõhely,
c) a versenyjármû ülõhelyeihez legalább négy ponton rögzített biztonsági övet kell felszerelni az e célra kialakított bekötési pontokhoz csatlakoztatva,
d) a versenyjármû közeltéri zaj értéke „A” szûrõvel mérve nem haladhatja meg a 102 dBa értéket,
e) a versenyjármû hajtómotorja által kibocsátott kipufogógáz szennyezõanyag-tartalma nem haladhatja meg a „0” környezetvédelmi osztályba tartozó jármûvekhez tartozó 5. számú mellékletben meghatározott határértékeket,
f) ha a versenyjármû üzemanyagtartálya nem gyári kialakítású, akkor annak megfelelõségét az adott jármû gépkönyvében kell igazolni,
g) a versenyjármû legfeljebb 2 darab kiegészítõ féklámpa szerelhetõ fel,
h) a versenyjármû legnagyobb teljesítményét 30 napnál nem régebbi, erre vonatkozó mérési jegyzõkönyv alapján kell megállapítani,
i) a versenyjármû kerekekre vonatkozó üzemeltetési mûszaki feltételek megfelelõségét az adott jármû gépkönyvében kell igazolni.
(2) Az (1) bekezdésben foglaltaknak való megfelelõséget a jármû üzembentartójának – az országos autóverseny rendszert mûködtetõ, országos sportági szövetség által – a jármûhöz kiállított gépkönyvvel kell igazolni.
Versenyjármûre vonatkozó további mûszaki feltételek173
112/C. §174 A versenyjármûnek – a gépkönyvében meghatározott versenyzési célú mûszaki jellemzõi tekintetében – nem kell megfelelnie az e rendeletben meghatározott további mûszaki feltételeknek.
Fentiek miatt, minden más jellemzõjében meg kell felelnie, amit nem a gépkönyve rögzít. Fékhatás, stb.
Viszont ami a gépkönyvben kötelezõen benne kell legyen azt, azt pl az MNASZ-nek kell tanúsítania, így a motorteljesítményt és a gázkibocsátást is meg kell mérniük és a gépkönyvbe be kell írniuk.
Ezt nem tudják másra átruházni, ez jogszabályi kötelességük.
Nem kavarom a dolgokat, Te nem jól látod, vagyis nem jól tudod. Az SP rendszám kiadása elõtt mûszaki szemlére kell vinni a versenyautót, nem pedig mûszaki vizsgára, csak jelzem, hogy a kettõ nem ugyanaz!
Mûszaki vizsga hatósági díja 16ezerpárszáz Ft, szemle díja pedig 2ezerpárszáz Ft.
Szemle esetén nem kell sem féket, sem Co-t, sem semmilyen mérést, ellenõrzést végezni, csak alvszám egyeztetést és pár fényképet csatolni a szemle anyagához és a szemle végén kapsz egy mûszaki adatlapot, ami alapján az okmányiroda kiállítja a forgalmi engedélyedet.
Hiába van leírva, amire hivatkozol, hogy az MR feltételeinek meg kell felelnie, az autó csak egy külsõ szemlén vesz részt, amely akár a hatóság udvarán is megtörténhet.
Az ABC123 rendszámú versenyautó, pedig nem ideiglenes forgalmi engedéllyel rendelkezik, hanem vizsgától számítva 1 évben állapították meg az érvényességi idejét. Mi neked ebben az ideiglenes?
2) A versenyjármû szemle során ellenõrizni K E L L, hogy a versenyjármû megfelel-e az MR.-ben foglalt feltételeknek.
Itt ne csak rally autóban gondolkodjatok. Az SP rendszám arra jó, hogy azzal olyan versenyautó is közlekedhessen, ami egyebekben nem felel meg a közúti közlekedés szabályainak. PL. csak ideiglenes lámpák vannak rajta, ami versenyen nincsen fenn. Pl. van neki hatalmas hátsó légterelõje. Ezek nem közlekedhetnek ABC-123-al.
Ne csak rally-ban gondolkodjatok, léteznek más fajta versenyautók is.
"Ha a versenyjármû megfelel az MR.-ben foglalt feltételeknek, a közlekedési hatóság kiállítja az ideiglenes forgalomban tartási engedély kiadásához szükséges „Mûszaki Adatlap”-ot, amelynek idõbeli hatályát egy évben határozza meg."
Ez nem egy választható opció a hatóság részérõl. Ha az autó megfelel egyébként a közúti feltételeknek, akkor ki kell, adnia a Mûszaki adatlapot, és akkor az okmányirodának ki KELL adnia az 1 éves forgalmi engedélyt, de ettõl még a versenyzõ választhatja az SP rendszámot, vagy az ABC-123-at.
Szvsz kicsit kavarod a dolgokat, ami nem baj, de az Hogy Gyurma, aki a rally szakágvezetõi szék várományosa kavarja, az már baj ( bocsi gyurma).
Szóval a jogszabály azt mondja, hogy az SP rendszámhoz 1 évig érvényes Mûszaki Adatlap adható ki. Ez pontosan ugyanaz az adatlap mint amit a ABC-123-hoz kiadnak és feltételei is azonosak.
Namost.
A forgalmi engedély is ideiglenes még az ABC-123 rendszám esetén is, mégpedig azért, mert versenycélú jármûre nem adható ki 1 évnél hosszabb érvényességû mûszaki adatlap, ezért a forgalmi érvényessége is max. 1 év.
Ezt követõen a versenyzõ választhat, hogy ABC-123-at rendszámot vált ki, vagy SP rendszámot.
Mindkét esetben megvan az 1 év érvényességû mûszaki adatlapja, ami a forgalmi engedély feltétele.
Abban igazad van, hogy az SP rendszámhoz jár az egy évre érvényesített forgalmi engedély, de az autó nem vett részt mûszaki vizsgán, tehát érvényes mûszaki vizsgával nem rendelkezik. Az SP-s autó mûszaki szemlével rendelkezik amihez kiadtak egy mûszaki adatlapot, ami alapján kiadja az egy évre "érvényes" forgalmit az okmányiroda. A szemlét az illetékes NKH lefolytathatja az udvaron, a csarnokban, ez alvázszám azonosításból és néhány fénykép dokumentációjából áll, tehát ezeknek az autóknak van érvényes mûszakijuk?
Ha a szabályt szó szerint értelmezed, akkor ezeknek nincs érvényes mûszakijuk, indítási naplóval léphetnek ki a közúti forgalomba és SP rendszámmal vannak ellátva + van érvényes kötelezõjük.
Ha már most az ideiglenes forgalomban tartási engedélyt nézzük, ez érvényes 3 napig, 3betû3számos rendszám és kötelezõ biztosítás megléte kell hozzá, hogy részt vegyenek a közút forgalomban.
A jogszabály, amit beidéztem egyértelmûen leírja, hogy SP rendszám feltétele az ideiglenes forgalomban tartási engedély.
Ha az MNASZ szabály úgy szólna, hogy:
A versenyen azok a jármûvek vehetnek részt, amelyek állandó ( 1 éves érvényességû) forgalmival rendelkeznek, akkor lenne Gyurmának igaza.
Azonban a szabály csak arról szól, hogy érvényes forgalmi kell. Az SP rendszámhoz J Á R az érvényes forgalmi, még akkor is ha az csak ideiglenes és az indítási napló szerint van van érvényessége.
Nekem SP rendszámom van és igaz hogy a kocsi
Mûszaki szemlén volt de az szinte megfelet a mûszaki vizsgának
és kaptam is matricát a rendszámra és a forgalmiba is!
Úgyhogy az SP rendszámhoz érvényes mûszaki van
SZERINTEM!
Gyurmánál az igazság! Aki SP rendszámot váltott ki, az nem rendelkezik érvényes mûszaki vizsgával és egy futamon sem állhatott volna rajthoz, sem ORB-ben, sem R2-ben, sem Historicban, sem bármilyen Mnasz rendezvényen ami érinti a közutat akármilyen módon.
Tehát megint csak az igazságot támasztja alá, hogy ideiglenes forgalomban tartási engedéllyel ugyanúgy lehet(ne) rallyversenyezni, mint SP, E, P rendszámokkal, ha minden dokumentum hivatalos és érvényes.
Csak hangosan gondolkodom:
Ha az "ETB" ATB akart lenni, akkor a vizsga megléte
szerintem nem rá tartozik. A mûszaki vizsga meglétét az
adminisztratív átvételen kellene ellenõrizni. Az ATB szerintem
csak a pillanatnyi mûszaki és biztonsági állapotért kell, hogy
feleljen.
Írásod alapján az SP rendszámos autók indultak
szabálytalanul, a taccsra tett autó pedig szabályok
szerint került parkoló pályára.
Az mindenesetre biztosnak látszik, hogy a szabályok
között kezd elveszni a lényeg. Túl sok a regula!