Nem értek teljesen egyet. Az SP ( "sport" próbarendszám) kiadásának feltétele az ideiglenes forgalomban tartási engedély megléte. Tehát akinek SP rendszáma van, annak van érvényes forgalmija is, automatikusan, csakhogy ez ideiglenes jellegû, mint a régi P rendszám esetén.
A konkrét esetben nem foglalok állást, mert én nem láttam a papírokat.
326/2011. Korm. rend.
(5) Az SP betûjelû ideiglenes rendszámtáblával ellátott jármû vezetõje a közúti közlekedés során köteles igazolni
az ideiglenes forgalomban tartási engedéllyel és az indítási naplóval a rendszámtábla használatának
jogszerûségét, valamint a kötelezõ gépjármû-felelõsségbiztosítás fennállását.
5/1990 Köhém rendelet
11/A. §124 (1) A versenyjármû ideiglenes forgalomban tartásának engedélyezése a közlekedési hatóság által végzett versenyjármû szemlén, az országos autóverseny rendszert mûködtetõ, országos sportági szövetség által a jármûre kiállított gépkönyv és szakvélemény alapján történik.
(2) A versenyjármû szemle során ellenõrizni kell, hogy a versenyjármû megfelel-e az MR.-ben foglalt feltételeknek.
(3) Ha a versenyjármû megfelel az MR.-ben foglalt feltételeknek, a közlekedési hatóság kiállítja az ideiglenes forgalomban tartási engedély kiadásához szükséges „Mûszaki Adatlap”-ot, amelynek idõbeli hatályát egy évben határozza meg.
Ebben a pontjában az RVSznek valóban szerepel ez a mondat, de sehol máshol, pedig 3 helyen van még 'elfogadott jármûvek' bekezdés legalább (komplett ORB, R2, Replica géposztály, stb).
A gond csak az, hogy az ETB átvette az autót, majd utólag azt állítják, hoyg mégse, és sajnos a gépkönyvbe tett OK bejegyzésük is az elõbbit támasztja alá...
Szintén probléma, hogy ha tartjuk magunkat az általad idézett szabályhoz, akkor az SP rendszámos autók sem állhattak volna rajthoz, mert nekik sincs érvényes mûszaki vizsgájuk, vagy versenygépjármû szemléjük, ami ugye nem ugyanaz...
"az idevonatkozó szabályok (RVSZ V. fejezet, 4. pont) azt
mondja, hogy „A gépjármûveknek érvényes mûszaki
vizsgával és forgalmi engedéllyel kell rendelkezniük."
Ha ez ebben a formában igaz, akkor teljesen mindegy, hogy
egyéb rendelkezések hogy határoznak a forgalomban
való részvétel tekintetében.
A rallye versenyeket (ORB, R2) az RVSZ szerint kell(!)
rendezni, ebbõl vizsgáznak a versenyzõk is.
Az RVSZ alapján, ha van mûszaki, akkor mehet, ha nincs,
akkor nem mehet. Pont! Ilyen egyszerû!
Ezen levelem megírását nem egy lehetõség megtorpedózása, hanem a Rallysport iránti aggódás motiválja, megpróbáltam összefoglalni a Hankook ajánlat hatásait és az RSB feladatait a témában, valamint a megoldásra javaslatot tenni.
1. Rally OB névadó szponzor:
a.) Kell a pénz : IGEN.
b.) Miért kell: Több mint tíz éve nem sikerült fõszponzort találni a Rallybajnokságnak, hogy miért az szintén megérne egy dolgozatot de vegyük a jelent:
Pillanatnyilag az ORB média értéke, hogy finoman fogalmazzak igen alacsony.
Nem sokat hoztak az újítások, sõt pont az ellenkezõje következett be még kevesebb induló, az Eger Rallyt kivéve csökkenõ nézõszám.
Így a bajnokság vége felé kimondhatjuk hibás döntés volt a WRC visszaengedése, megemelte a költségeket egy N-es autóval már a dobogóra kerülés is fényévekre került.
a dobogóra kerülést 100mill évi budget alatt lehetetlen.
A rendezõk nehéz helyzetbe kerültek, az alacsony induló szám miatt kisebb nevezõi díjbevételbõl kell gazdálkodniuk, a kevés induló és a csökkenõ nézõszám negatívan befolyásolja a szponzorációt.
A nézõk autósportra szánt költségkerete szûkült, nem sikerült az autósport eseményeket kiegészíteni egyéb helyi vagy térségbeli eseményekkel, rendezõk pénz energia hiányában nem is törekedtek erre. Ha nem tudjuk családi programmá szélesíteni a Rallyt és az események egynaposra szûkülnek az önkormányzati és turisztikai támogatások lehetõségei is megszûnnek.
A szövetségnek nincs anyagi eszköze (szándéka) a Rally támogatására, örvendetes, hogy a Hungaroringen már van/lesz A F1-en kívül is több esemény (WTCC, DTM, Truck EB), ezek rendezési licencei sem pár filléres mutatványok, azért lehetne pár morzsát csepegtetni a Rallyba is.
Közben egy új szakág került az MNASZ-hez mely komoly konkurenciát jelent a nézettségben.
Tehát ha valaki a jelenlegi állapotában a Rally OB nevéért tízmilliót vagy ennél többet akar fizetni az vagy hülye, vagy olyan elõnyökhöz akar jutni és minél elõbb vissza akarja kapni a pénzét, mint jelen esetben az ajánlattevõ. Persze kérdéses, hogy a mai induló szám mellett ez egyáltalán lehetséges e.
2. Minden esetre mielõtt döntés születik, felvetõdik pár kérdés:
Készült egy felmérés, hogy a csapatok, honnan szerzik be a gumikat (új, használt)- NEM (megjegyzem az indulók számát ismerve egy óra alatt feldolgozható lenne egy kör e-mailra adott válasz.)
Készült e tanulmány az ajánlat elõnyeirõl, hátrányairól – nem tudhatjuk, eléggé ad-hoc- nak tûnik a dolog, ha igen miért nem tájékoztatták a tagságot már a tárgyalások megkezdésekor?
Készült e tervezett, hogy mire költenék ezt a bevételt (menyit kap belõle a szakág (!!) és mennyi megy a központi kalapba – NEM tudhatjuk.
Megvizsgálta e valaki, hogy az ajánlatban szereplõ árak valóban alacsonyabbak e piacon beszerezhetõ egyéb márkáknál.
Kik döntenek ebben, mi köze van a gyorsasági szakágnak a Rally sportszakmai döntéséhez, miért kellene ezt véleményeztetni velük a gyorsaság bajnokság néveladásról is szó van? Kikérte fordított esetben az elnökség az RSB véleményét egy ilyen horderejû döntésben a gyorsasági szakág esetében.
3. Összefoglalva a megjelent sajtóközleménybõl ismert ajánlat hatásai:
a.) Ami pozitívum lehet:
Végre lenne fõ szponzor talán nagyobb mozgástere lenne az RSB-nek.
Egyenlõ feltételek, egyenlõ darabszám – ez akár jó is lehet, de azért van mit cizellálni a dolgon. Az ORB-ben nagyobb a mûszaki szórás mint WRC-ben és a WTCC-ben, példaként nem egy ugyanaz a keveréket használ egy 4wd mint egy 2wd(itt még tengelyenként is más a keverék).
b.) Negatívumok-sajnos ez a több:
Az élcsapatok (3-4 autó) elbukhatják gumiszállítójukat, így nem hogy csökkennének, hanem növekednek a költségeik (bár értük aggódom a legkevésbé), megoldják, ha WRC-re futja.
Középmezõny (10-autó), nekik talán jól jön, realizálódhat a költségcsökkenés.
A többiek (20-30 autó) szinte sosem vesznek új gumit õket jelentõs költségemelkedéssel sújtaná ez a konstrukció.
A mûszaki problémáról már nem is beszélve, egy bizonyos versenyzõ jelentõs tapasztalati elõnyhöz jut míg a többieknek hozzá kell hangolni a futómûvet az új gumikhoz, az extra teszt többletköltség de az autósport már ilyen.
4. Javaslat:
Elõször is el kellene végezni az RSB-nek a fent említett felméréseket, esetleg össze lehetne kötni egy közvélemény kutatással. A felmérés alapján el kellene készíteni egy elemzést a hatásairól és azt közzé kellene tenni. Tájékoztatni kellene a tagságot, hogy milyen alternatívák vannak, részükre milyen elõnyökkel járhat a szerzõdés.
Ha tényleg komolyan gondolja a szponzorjelölt a támogatást, legyen névadó szponzor. Az ajánlatban szereplõ szolgáltatásaival, áraival hozzon létre versenyhelyzetet, hogy megérje neki a támogatás és profitálhassanak a versenyzõk is a kedvezõbb mûszaki háttérbõl. Bár normálisan ezt a támogatást úgy is csak a széria gumik piacán tudja kitermelni.
A többi gyártónak (importõrnek) szállítói licencet kelljen vásárolni az RSB-nél, csak licenccel rendelkezõ márkákkal lehessen indulni a bajnokságban. (Megjegyezném, volt már erre példa anno több szállító is fizetett jelentõs összeget az RSB-nek, majd elindultak a mutyizások és az egész elhalt. Érdekes most azok a szállítók, akik eddig nem akartak fizetni vagy zsebbe megoldották a dolgot, azzal az indokkal hogy ez nem üzlet, most önként fizetnének)
A sportszakmai és költséghatékonyság az utánpótlás versenyeken lehetne érezhetõen megvalósítani, csak utcai gumival lehessen menni itt, adjanak jelentõs kedvezményt a gumikból az MNASZ licenccel rendelkezõk, évi X darab erejéig ez hozhat eredményt és segíthet az utánpótlás kinevelésben.
Nem olyan ördöngös dolog ez, ha tényleg komolyan gondolja az ajánlattevõ, akkor tegye de nem úgy hogy többletköltségre kényszerítse a mezõny nagy részét. Tudvalevõ, hogy a hazai Rallysportban közvetlen nem lehet kitermelni a szponzorációs összeget, így az autóspotban elért referenciát kell átültetni az utcai autók piacán.
Mivel a törvényi rendelkezés úgy szól, hogy ideiglenes forgalomban tartási engedély megfelel a hatályos magyar jogszabályi közlekedéshez, így azt az okmányiroda kérésre bárkinek kiadhatja, melynek az idõtartama 72 óra és MAGYARORSZÁG EGÉSZ TERÜLETÉRE ÉRVÉNYES!
Akár a rendõrség, akár az NKH emberei állítanak meg és ezt a dokumentumot tudod felmutatni a mûszaki vizsga hiányában, minden további nélkül elfogadják. A papír érvényességi idején belül Magyarország területén jogszabályosan közlekedsz. Csak olyan autóra kérhetsz ilyet, amelynek le van járva a mûszakija, vagy ideiglenes ki van vonva a forgalomból. Bármilyen hatóságnak el kell(ett) fogadnia, ha van érvényes kötelezõ felelõsségbiztosításod.
Akkor lenne igaza a Link2-ben foglaltak szerint az írójának, ha minden olyan autót hazaküldtek volna a gépátvételrõl, amelyiknek nem volt érvényes mûszaki vizsgája, "csak" ideiglenes forgalomban tartásija...
"Az érem másik oldala: eddig a Mikulás rallyra kevesebb mint 50 induló adta le a nevezését,persze ebbõl messzemenõ következtetéseket nem lehet levonni,de régen mondhatni teltház volt..."
Pont azért, mert régen "teltház" volt, ebbõl lehet csak igazán
messzemenõ következtetéseket levonni!
Akár a versenyzõk gazdasági, akár a rallye általános
helyzetére vonatkozóan. A kérdés az, hogy melyik a
dominánsabb?
Egyébként nem igazán értem sem az MNASZ "nagy embereit",sem az RSB nagy embereit,nagy emberét.
Én biztos vagyok abban,hogy sokáig büntetlenül nem lehet ezt a poilitikát tovább vinni...Itt van ez a gumiügy is...az érintettek 3/4-e mélységesen elutasítja...megfogják találni a kiskaput/kat vagy szimplán tényleg nem fog itthon senki sem versenyezni.
Nagyon jó példa a mostani RallyShow a horvátoknál...34 magyar induló van a nevezésin... Az érem másik oldala: eddig a Mikulás rallyra kevesebb mint 50 induló adta le a nevezését,persze ebbõl messzemenõ következtetéseket nem lehet levonni,de régen mondhatni teltház volt...
Mondja nekem azt valaki,hogy jó irányba mennek a dolgok és akkor megnyugszom....
De sajnos mindent el tudok képzelni. Mivel nem igazán a szabályokhoz való ragaszkodásáról híres a mostani vezetés. Meg hosszú évek óta ha nagyon vizsgálódnál elég sok s***vashibára fény derülne...de ne vájkáljunk a múltba...
Tapasztalatom szerint egy normál fékpadi mérés színvonalas helyen megfelelt a kocsi papírjához mellékelve, persze ez nem jelenti azt hogy betû szerint be volna tartva a hibás szabály.
Az a jó hírem van, hogy jelen pillanatban EGYETLEN olyan magyarországi cég létezik, amelyik hitelesen tudja megmérni egy motor teljesítményét és ez az Autóipari Kutató és Fejlesztõ Zrt. ami pillanatnyilag nem mûködik, mert éppen kalapács alatt van.
De még ha mûködne is, akkor is vajon hogyan akarták volna megméretni velük az évente versenyautónak vizsgáztatott mintegy 700 autó motorját 3 hónap alatt??
Valaki itt nem normális, de nem én vagyok az.
Felkérem az RSB-ben ülõ 3 aktív autóversenyzõt, hogy kérjenek erre választ és azt tegyék fel nyilvánosan.
Mivel a szabály az általuk versenyen használt autótokat is érinti!
Itt az a legnagyobb baj, thogy az MNASZ lassan két 2 éve nem válaszol az általuk kilobbyzott versenyautókra vonatkozó rendelet változásokkal kapcsolatos kérdésekre.
Vegyük példának a 6/1990-es Köhém rendeletben leírt 1 éves forgalmi érvényességének feltételeként meghatározott gépkönyv kötelezõ tartalmát.
Ebben ugye szerepel a 30 napnál nem régebbi motorteljesítmény mérési eredmény. Csakhogy erre a célra nem fog megfelelni a megszokott meghajtott keréken mért és tengelyre visszaszámított mérés eredménye.
A törvény ugyanis arról rendelkezik, hogy a joghatással együttjáró méréshez hitelesített mérõeszköz szükséges.
Sajnos ugyanez a rendelet késõbb a motorteljesítményre vonatkozó méréseket részletesen szabályozza, amibõl kiderül, hogy ehhez a méréshez kivett motor szükséges és még egy pár borzasztó feltétel, ugyanis a jogszabály alapvetõen az új, eddig nem gyártott jármûvek megvizsgálási szabályait szeretné keretbe foglalni.
Gratulálok az MNASZ lobby tevékenységéhez, amivel sikerült a gépkönyv kiadásaként egy olyan feltételt támasztott, amit normális ember nem tud produkálni, csak egy cég, autóipari óriás.
Illetve most feltartom a mutató ujjam a levegõbe és megjósolom, hogy a Hungaroringen üzembe lesz állítva egy hiteles mérõpad, ahol a hitelesítés lehetõvé fogja tenni csak az MNASZ számára, csak versenyautók számára, hogy hiteles mérést lehessen végezni mégis a kerekekrõl, a motor kivétele nélkül..