Bemelegítésképpen itt egy link a rallye-val kapcsolatban.
Két oldalas, és a második oldal érdekesebb talán mint az
elsõ. Ajánlom mindenki figyelmébe a kommenteket is,
itt van belõlük egy kis ízelítõ:
Nem "csak" a vezetõk. Csodálkozom is, hogy ilyen õszintén
írtak errõl a témáról. Ha a NAV megkapargatná a nagyobb
csapatokat, sok száz év börtönt kioszthatna és sok száz fiktív vállalkozást göngyölíthetne fel. Elmenni egy
közgyûlésre, vagy szakággyûlésre? Tényleg nincs értelme -mindjárt be is bizonyítom, hogy miért. Legyen a tét például a tisztségviselõk választása, meg lokális szabálymódosítások. A skodás-ladás-opeles-suzukis társaság - aki viszi a hátán magát a versenyzést - elmegy és egyesületenként egy szavazattal próbálja érdekeit érvényesíteni. Igenám, de megjelennek a nagy és gazdag hordák és kiderül, hogy a közgyûlést megelõzõ héten összesen százhuszonhárom új egyesületet egyeztek be a cégbíróságon - ugyanennyi szavazattal gazdagodtak. Válassz így szakágvezetõt, válassz így elnököt, versenyhelyszínt, gumiszabályt, stb. Inkább nem megy el - olcsóbban jön ki mindenki. A nagy pénzmosodáknak pedig leáldozott - nincs pénz és kész. Akkor sincs, ha kilencven százalékot adnak vissza zsebbe. Amúgy is jelmezbállá alacsonyodott az "élmezõny" - makulátlan autók, makulátlan ruházatok, bögyös szõkék felvonulása, fizetett cikkek a magazinokban a nagy semmirõl. Ugyanezt elmondhatjuk a gyorsasági szakágról is, bátran
LINK
A saját véleményem:
Szinte mindenben egyet tudok érteni Jocival, és Siberával (nevezhetjük Õket a nép hangjának), kivéve két dologban.
1.
Utánpótlás kérdés. Sajnos ma, egyéb sportágakban is meghatározó jelentõsége
van a tehetséges ifjú sportolók anyagi hátterének. Ez alól a rallye sem kivétel, sõt
itt fokozottan érvényes. Talán akkor lehetne ezt a szövetségen számon kérni, ha
lenne egy egységes, nagyvonalú támogatói háttér a rallye mögött, ami áldozhatna erre.
De nincs!
2.
Sajnos nem lenne elég, ha a jelenlegi vezetõ tisztséget betöltõ emberek (és sleppjük)
el lenne zavarva a rallye környékérõl. Addig, amíg szervezeti változások nem jöhetnek létre, addig majdnem teljesen mindegy, hogy személy szerint kik a vezetõk.
A szervezeti megújulás legnagyobb akadálya ma, hogy nemzetközileg, országonként csak egy szervezetet fogadnak el a sportág képviselõjeként. Erre hivatkozva, és a sporttörvényre,
minden megújulási javaslatot lesöpörnek az asztalról.
A képviselettel kapcsolatban el lehetne gondolkodni azon, hogy míg egyéb sportágakban,
pl. a labdajátékok terén, ahány sportág, annyi szövetség van (kosárlabda-, kézlabda-,
labdarúgó-, stb szövetségek), addig az autósportokat csupán egy szövetség képviseli,
holott itt is lehetne rallye-, gyorsasági-, drift-, stb. szövetség, és rögtön tisztább lenne a kép.
Ha megújulásról beszélünk, akkor ez kell, hogy legyen az egyik irány.
Jelzem, hogy az érvénybe lévõ rendszer megváltoztatása nem kis falat, mert ez hozzátartozik
a világ mûködtetésével kapcsolatos szerep leosztásokhoz.
Maradva a szervezeti struktúránál, a látszat alapján van egy rosszul, de demokratikusan mûködõ MNASZ, a számtalan bizottságával ami a demokrácia terhével a vállán képtelen
irányt változtatni, ha kell. (Mi lett volna Kolombusz Kristóffal, ha a hajója demokratikus irányítás alatt lett volna! Soha nem fedezte volna fel Amerikát, még most is az Atlanti
óceán közepén keringenének, ahogy most ezt az MNASZ is teszi a saját vizein.)
Ugyanakkor vele párhuzamosan mûködik egy jól prosperáló kis mostoha testvér (RTE)
ahol talán nem annyira divat a bizottságosdi. A legegyszerûbb megoldás az lenne
ha Mészáros Iván lenne megbízva a rallye, mint sportág (nem szakág!) rendbetételével.
Azt pedig, hogy Õ ezt kikkel képzeli el, hogyan és milyen keretek között, azt rá kellene bízni. Szerintem rajta kívül az elmúlt 10-15 évben senki sem bizonyította jobban rátermettségét, és elhivatottságát.
Ha a lesüllyedés konkrét okait szeretnénk elemezni, akkor nagyon régrõl kell indítani.
Régrõl, abból az idõkbõl, amikor még rallye volt a rallye, és pont ezért szerették
meg a tömegek, versenyzõk és nézõk egyaránt..
Tehát: Anno volt a Gr1, meg a Gr2, ahol az 1-es volt a széria, a 2-es a tuning.
Aztán jött a FIA, jött az 1/b, meg az A és B meg ki tudja még mi.
Jöttek a homológ elõírások. Ha jól emlékszem, az akkor éppen cseperedõ korában
járó rallyecross-ra a homológ cuccok bevezetése akkora csapást mért, hogy az majd bele pusztult. Hajdanán voltak vegyes talajú, hosszú távú, és még korábban titkos útvonalú versenyek is. Nem voltak szervizparkok. Aztán jöttek a körön lebonyolított rallye-k, azonos talajú versenyek, és a komfortos szervizparkok.
Röviden, így utólag visszanézve, minden olyan szabály bevezetése egy szög volt a magyar
rallye koporsójába, ami a nemzetközi trendhez való közeledést szolgálta. Ez ma is így van,
csak a mai szögek duplán számítanak, és mélyebbre hatolnak.
Nem mondom, hogy egy az egyben vissza kell hozni a régi szabályokat, de ahol lehet ott igen.
Jotti szerint, ha a hist.EB-n a régi stílusú szervizek mûködhetnek, akkor ugyan az ORB-ben miért nem? Mi az, hogy nem lehet rendezni vegyes talajon versenyt? Lehetne, méghozzá
úgy, hogy nincs futómû csere! Lehet tekergetni a gátlókat, meg lehet kereket cserélni, oszt go!
Mert a rallye más néven, megbízhatósági túra verseny!
Sibera és Joci is emlegetik a feljutási rendszert. Elméletileg jó lenne, de a mai gazdasági helyzet miatti versenyzõi létszám ezt szerintem nem teszi lehetõvé. Ma a relatíve kevés versenyzõ négy csoportra oszlik: Sprint, RTE, R2, R1. Csak kérdezem, hogy a jelenlegi helyzetben normális dolog e, a kicsit még kisebb részekre osztani? Szerintem meg kellene próbálni egy olyan országos, nyílt rallye bajnokságot kiírni, ahol a jelenlegi négy osztály versenyzõi együtt, egymás ellen versenyezhetnének. A versenytávot valahol a jelenlegi osztályokban alkalmazott távok átlaga körül kellene meghatározni, hogy az a R1-nek költség csökkenést, az alacsonyabb osztályoknak pedig csak a minõség növekedésével arányos költségnövekedést okozna. A menõk, és a sprintesek is kapkodhatnák a lábukat, mert mindenki bizonyítani szeretne.
A tréningezés, pályabejárás szabályain is lenne mit felülvizsgálni, lazítani, ami a tempót és
a biztonságot is kedvezõen befolyásolhatná, a verseny elõtti ráhangolódásról (nézõk, versenyzõk és helyi lakosság) nem is beszélve.
A lecsúszás okainak vizsgálata során nem mehetünk el szó nélkül amellett,
hogy a rallye (de tartok tõle, hogy az autósport más ágai is) túlságosan el üzletisedtek.
Jobban hasonlít az egész egy pénzügyi bûvész klubhoz, mint a sporthoz.
A klasszikus értelembe vett szponzor ritka mint a fehér holló. Ez sajnos igaz a versenyzõre,
szövetségre, rendezõkre. A tisztesség hiánycikk lett, a lenyúlás természetes. Ez az oka annak(többek közt), hogy a sportérték is a nulla felé tendál. A sokat szidott fociból példát hozva, ott egyetlen egy kétballábas, vagy sztár futballista sem merte volna venni magának a bátorságot egy vesztes meccs után, hogy azt mondja, hogy ugyan a meccset elvesztettük, de a csapat nagyon jól játszott, jól éreztük magunkat és jól szórakoztunk. A nézõk leharapták volna az így nyilatkozó játékosok fejét.
Hányszor hallottunk ilyen tartalmú nyilatkozatokat a rallye versenyzõktõl? –tisztelet a kivételnek. Harapdálják is a nézõk a fejüket most rendesen.
Afelõl pedig ne legyen kétsége senkinek, hogy a mostani helyzet egy háború, a jelenlegi
vezetés és a helyükre pályázók között. A rendezõ, e háborúnak az egyik fegyverneme.
A csaták már tavaly aktuálisak lettek volna, de akkor még volt mit veszteni. Az idén
már nincs sok, ezért a verseny (ek) elmaradása (is).