Azz RRC egy szûkítõvel gyengített WRC, de megtarva annak okos hajását, váltóját, futómûvét stb.
Az S2000 egy halom dologban primitívebb, az R5 meg pláne.
Az utóbbiak mondjuk nekem szimpatikusab koncepciók, (olcsóbb, nem a gép vezet) csak engedhetnének nagyobb szûkítõt meg kötelezhetnék vékonyabb gumikra és nem lenne gond egybõl.
Adalék akkor a szerviz témához. 2000-es évek közepe, RajdPolski, TRT Subaru WRC egy helyi menõnek kihozva. A teszten kicsit odaverte - de simán kijött, a szervizben fejvakarás, mert két lökhárítón és néhány futómû alaktrészen kívül semmi sem volt a busz hátuljában... A Hondához vagy 5x annyi cuccot vittünk...
SuperSpecial. Elég sok helyen voltunk a környezõ és kicsit távolabbi országokban. Soha, sehol nem volt divat, hogy egy gyors nem számít bele az értékelésbe. Ha a színes kocsik elrajtoltak, akkor azt mérték és értékelték. Csak nálunk megy ez már 20 éve, hogy a prológ vagy SS nem számít...
Voltam, mert az évek alatt megtanultam VB elõtt igen, VB után soha ne menj OB-ra.
Herczig picit csalódás volt murván a hosszú féktávokkal, de az utolsó gyors nyilatkozata lehet rá a válasz...tényleg nulla kockázattal mehetett murván.
Turánéknak talán még nincsenek tuti beállításaik, ezért végezhettek picit hátrébb.
Menyáékkal senki nem számolt, és remekül megoldották a tisztább pálya adta lehetõségeket. Mezõny eleje a harmadik gyorsra tudta meg, Menya abszolútokat megy.
Sasáék szerintem fülig érõ szájjal autózhatnak, élvezet nézni mennyire látványos, csak a kigyorsítások rovására megy sajnos.
Kazáréknál is biztos voltak még tanulni valók, de azért ne feledjük a Miskolcot se Õ nyerte meg, mások vesztették el, arról nem is beszélve tavaly wrc-vel sok gyorson kikapott Herczigtõl, így azokon idén sok jóra nem számíthat.
Maga a mezõny, hogy hányan mennek még nem is lenne baj, de a 80%-a nem R1-be való. Ezek az emberek tegyék össze kezüket, adjanak hálát Istennek, hogy nem 10-15-20 évvel ezelõtti mezõnybe csöppentek bele amikor még komoly csaták voltak A5-A6-A7, N2-N3-ban mert egy darab kupájuk nem lenne.
De a pályák jók voltak! ez az esti bohóckodás meg... Én vészvillogóval végiggurultam volna... de ha már itt tartunk, akinek a egyesben kapartató bömös a második körre nem volt unalmas, az szerintem megtalálta új hobbiját, nézze meg mikor vannak driftversenyek mennyen oda, mert a rally nem biztos, hogy tetszik neki. Persze annak idején egy Bútor, Turi, Herczig, Bárdos stb. egy elsõkerekessel is úgy lefûzte volna, hogy mindenki tapsol... ahogy a "nagy" ladások is megoldották volna mindenféle bepörgés nélkül.
Hoffer... "ezzel az autóval nem lehet menni" mondta vala a Fabia R2-re... tényleg, most hogy C2 R2-vel megy, kimondottan üti vágja még a micukat is. Biztos a Fabia volt rossz.
A pontositas vegett gondoltam hozzafuzok par sort.
H. Norbiek, a Baumschlager Rally &Racing- tol kapjak az autot, akik a Skoda gyari csapat autoit VB, es EB cimhez juttattak.
A Tagaiek mondhatni hivatalos Peugeot Sport-os fiok csapat. Az elmult evekben tobb nemzeti bajnoksag, bajnok parosainak szallitottak a Peugeot autokat. Grzyb, Valousek, Kresta, Holowczyc, Bouffier, vagy Toth Janika.
Itt erdemes elolvasni, hogy mikent kaptak a 208-ast a Peugeot Sporttol.
Gyalázatos hová juttatták a szakágat. 46 nevezõ ... veszprémben örüljünk lesznek 35-en. Igaza volt Bútornak, a magyar rally kihalófélben van, egyre többen hagyják el a süllyedõ hajót, aki teheti külföldön indul (Hadik, Tyutyu, Kovács Zoli..). Legjobban csak azokat sajnálom, akik próbálnának tenni valami, de nem tudnak. Pl Cigi
Kádves Gyárekek ezt a Krózser fiut eddig hol rejtegették??? Hát én nondom egy õs tehetség
Ja, hogy a pályák, meg a beállítások, meg a levegõ és a fejek páratartalma meg nagyanyám lábmérete.
Ja azt nem mondták nekem, hogy ez Hunniában van!
Egyébként gratulálok nekik és mindenkinek akik nyertek és akik kiestek és mindenkinek és különben is szép az élet
Szerintem én inkább az új technikákat szóltam le, nem Kózsert, aki valóban nagyon jó eredményt ért el. Gratulálok neki, és a csapatának is.
Nem értek viszont egyet azzal, hogy:
"...a murvás versenyek nemigazán S2000, R5 autóknak való, ilyen pályákon egy jól összerakott IX-X-essel egy jó pilótának szinte kötelezõ nyerni."
Ezt a végeredmény sem igazolja, mert S2000 nyerte a futamot és több gyorsot is. El kellene felejteni, hogy az új autókat csak kanyargós, technikás pályákra fejlesztik. A gyárak csúcskategóriás rallye autót fejlesztenek, és õk is tudják, hogy vannak murvás futamok is, vagyis az autónak ott is jónak, a legjobbnak kell lennie.
A jelenlegi konstrukciós sorrend: RRC, R5, S2000, R4, vagyis az R4 a "szegény öreg rokon" a mezõnyben, mégis erõsen tartja magát. Ennek szerintem kizárólag a motor az oka. Nehéz a 2.0 turbót lenyomni az 1,6 t-val, de a szívó 2.0-t sem könnyû.
Mindez csak azért, mert a gyártók fejükbe vették, hogy a kis köbcentis turbós motoroké lesz a jövõ. Ahogy ez a törekvés a széria autók világában sem megy könnyen, úgy a versenytechnikában sem.
A szervizrõl:
Herczig jó szervizhátterének semmi köze ahhoz, hogy hány éve megy Skodával. Egy csapattól bérli az autót szervizestõl, vagyis megveszi a jó szervizt is. Kazár ugyanígy, és elviekben Turán is, csak õ nem azt kapja e téren, amit Herczig, vagy Kazár. De lehet, hogy nem is kerül neki annyiba. Az autó megtanulásával kapcsolatban idézet a sajtóanyagukból:
"S hol máshol mutathatták volna be ezt a gyönyörû Peugeot-t a sajtó képviselõinek, mint az "õt" felépítõ csapat, a Tagai Racing Technology mûhelyében?!"
"De ami magyar szempontból ennél sokkal, de sokkal fontosabb: az ominózus Peugeot a Tagai Racing Technology mûhelyében épült fel, és a csapat "üzemelteti"."
Nos én úgy gondolom, hogy ha egy mûhelyben felépítenek egy versenyautót, akkor azon a rutinmunkának számító futómû és fék csere ne okozzon már gondot. De egyébként nem is volt megoldhatatlan a feladat számukra.
Ha régóta szervizelsz, akkor Te is látod, hogy ki és hogy áll a feladathoz, hogy áll a kezében a villáskulcs, és mennyire szervezetten, olajozottan folyik a munka.
Egyébként pedig nagy elismerésem Herczigéknek, a
küzdeni tudásukért.
Korrekt beszámolót írtál, bár egy két dologban úgy érzem (de ez csak saját vélemény) egy kicsit lealacsonyítóan vélekedsz mind pilótáról, mind csapatról.
1. Az, hogy Krózser M. vezeti a versenyt eddig az igen is nagyon jó és kiemelkedõ teljesítmény. (persze más lenne a helyzet, ha nincsenek defektek, elcseszett beállítások... de ez rally bárkinek bármikor lehetnek technikai gondjai) Miért kötelezõ mindig u.a. 2-3 párosnak nyernie?
Nembeszélve arról, hogy a murvás versenyek nemigazán S2000, R5 autóknak való, ilyen pályákon egy jól összerakott IX-X-essel egy jó pilótának szinte kötelezõ nyerni.
Nézzük meg miskolcot ott a technikás pálkyákon esélye sem volt az EVO-knak. Tehát váleményem szerint teljesen rendben van, hogy nem egy "sztár pilóta" vezeti a versenyt. Ettõl színes izgalmas a verseny.
2. A szervíz. Herczigék a 4. évüket töltik ebben az autóban, nem csoda, hogy profi a szervíz.
Kazáréknak is van " fél év" rutinjuk bár mostmár RRc-vel mennek, de nem számottevõ a különbség az R5-höz képest.
TRT: Ténylegesen kb 3 hete van náluk az autó. 3 hét alatt mennyire lehet megtanulni egy új technikát?
Nekünk annó közel 2-3 hónapot tett ki mire átálltunk ladáról mitsura és megtanultunk szinte mindent. Pedig nem hülyegyerekek társasága vagyunk, pár évet lehúztunk már mint szervizesek.
Az hogy tanácstalanságot láttál ez ennek tudható be, jövõ ilyenkor ha ujra végignézed a három csapat szervízét, már biztos, hogy nem látsz számotvetõ különbséget.
Mégegyszer ez csak az én véleményem, vagy kiigazításom az írásodhoz. Szerintem így korrektebb a történet.
Mai tapasztalataim, megfigyeléseim:
A napot a szervizparkban kezdtük még a rajt elõtt.
Az élcsapatok elhelyezkedése lehetõvé tette (konkrétan egymás mellett volt Turán, Kazár, Herczig.) az összehasonlításukat. Mindhármuk megjelenése profi, talán Kazár csapata egy kissé kopottasabb, de ott állt a legjobbnak beharangozott paripa. Meg kell említeni Ollé Sasa csapatát, illetve a vezér micsusokat, akik próbálják tartani a lépést legalább is a megjelenést illetõen. Kevés sürgés-forgás, mindenki a kezdésre vár. Kazár barátságos a nézelõdõkkel, Herczig természetesen viselkedik, Turán csak az indulás elõtt bújt elõ, egyébként meg fõleg telefonált. Zsíros Gabi nyüzsög, jön-megy.
A harmadik gyorsra mentünk ki, egy portugálos szakaszt néztünk, lefelé, ugrató, jobb-bal sodor stb. Kazár jött elsõnek, és úgy el tolta egygázon, határozottan és tudatosan, hogy szem nem maradt szárazon.
Herczig harcoló oroszlán módjára, Turán gyorsan, a Mitsuk pedig surranópályán (ahogy késõbb az eredményekbõl kiderült), látszólag esélytelenül. Spici árnyéka önmagának, Turán pözsója nagyon szépen szól.
Szóval, a látottak alapján Kazárék magasan a legjobbak, a többiek egy klasszissal lemaradva, de csak látszólag, mert a gyorsot Herczig nyerte, és Kazárék elé két Mitsu is befért, a második velük azonos idõvel. Lényeg az, hogy az óra nem igazolta a látottakat, nem elõször...
Meg kell említenem még Kurtos Robit, aki feszegette az Evo 6-os korlátait, és klasszikus ralis stílusban közlekedett.
Miután lement a gyors, beballagtunk a szervizparkba, hogy megnézzük a nagyszervizt, ami azért ígérkezett érdekesnek, mert a másnapi aszfaltos pályák elõtt a mai trend szerint minimum futómûveket illik cserélni. A következõ látvány fogadott: Herczigéknél kikészítve minden, váltó, diffi, lengõkarok, futómûvek, szerszámok. Kazáréknál is ki voltak készítve a cserélendõ alkatrészek, de kisebb mennyiségben mint a Skodához. Féktárcsák, rugóstagok, lengõkarok, elsõ alvázkeret, szerszámok. Turánéknál (TRT) fel volt mosva szó szerint a ponyva, de nagy elõkészületeknek én semmi olyan nyomát nem láttam mint a konkurens csapatoknál.
Bejöttek az autók, a szerelõk egybõl nekik estek. Szerintem a legprofibb munka a Skodánál folyt, és a legtöbbet is ott végezték. Leszedtek mindent az autó aljáról. Váltót, futómûveket, kormánymûvet, kardánt, diffit, mindent, majd fel a másik váltó, diffi, futómûvek a fékekkel. Minden mozdulaton látszott, hogy begyakorolt, minden alkatrészen látszott, hogy úgy van megtervezve, hogy azt gyorsan lehessen szerelni. Minden csavar meglazult, belekapott, mûködött. Minden szerelõ tudta a dolgát, fejben voltak a meghúzási nyomatékok, kéznél volt minden szerszám. Én nekik adtam volna az elsõ díjat, ha lett volna verseny a szervizesek között.
Kazáréknál hasonlóan profi módon dolgoztak a szerelõk, de a skodásokhoz képest hiányzott valami, talán csak az elegancia. A második díjam az övék.
Ami a TRT (Turán) sátor alatt zajlott az a konkurens szervizesek által mutatott teljesítmény után, számomra egy idõ után nézhetetlenné vált, amikor két szerelõ percekig azzal küszködött, hogy közös erõvel meglazítsanak egy GE szem kontraanyát, illetve az autó alatt fekve spirálfüzetes jegyzeteket lapozgattak, hogy mit-mivel -mennyire kell meghúzni(?). Tagai Robi és Tomi személyesen is próbáltak segédkezni a munkában, de ez nem sokat lendített az eseményeken. Lehet, hogy nagyon új az autó, lehet, hogy a szerelõk sincsenek a toppon, az is lehet, hogy az autó szerelhetõsége nehéz, de a bántás szándéka nélkül mondom, hogy bizony van hova fejlõdniük szakmailag, a látszat(!) alapján.
Ami számomra még érdekes volt, hogy nem nagyon láttam laptopos mérnököt motoradatokat elemezni, beállításokat változtatni. Nagyon úgy tûnik, hogy a motor ezen a szinten egy szent tehén lett, ami vagy megy, vagy nem megy, de versenyen már nem lehet vele okoskodni.
Nem lehet elmenni szó nélkül az úgynevezett szuperspeciál mellet, ami a nagy szerviz után szerepelt a programban.
Véleményem szerint ez, ebben a formájában a rallye technika megcsúfolása, a nézõk hülyére vétele (bár ez láthatóan nem tudatosult minden nézõben), illetve a versenyzõk megalázása(?).
Azért, mert egy rallye autó technikája milyenségébõl fakadóan abszolút alkalmatlan egy aszfaltos szlalom-pörgés-forgás-driftelésre. A szakasz nem számított bele a verseny értékelésébe, ebbõl következõen a versenyzõk nagy része fittyet hányt a pályarajzra, egy céljuk volt, a minél elõbbi célba érés a technika károsodása nélkül. Ez nem egy nézõbarát hozzáállás, de érthetõ. Ugyanakkor a rendezõ elindít a pályán driftes autókat, egyiket-másikat többször is, amik ugye pont ilyen pályára lettek kitalálva. Ezek után mit is mond a nézõ a ralisokra, a technikájukra és tudásukat illetõen...?
Felvetõdõ kérdéseim:
A FIA, az autók mûszaki elõírásait illetõen már nem tudja mit találjon ki, és talán már nincs is ember aki követni tudja. Mindezt a haladás érdekében (Na ja!). Ehhez képest egy szakálas evo IX vezeti a versenyt 6 murvás gyors után, nem is sztárpilótával. A sztárpilóták pedig vért izzadnak, hogy egyáltalán lépést tudjanak tartani a legkorszerûbb technikájukkal, a jól bevált Mitsukkal.
Nagyon kíváncsi vagyok a holnapi napra, hogy az új, fényárban mért technikák le tudják e dolgozni a 26-34 mp-es hátrányukat a vezetõ Mitsuval szemben. Borítékolom, hogy Krózsernek gondja lesz, és megint nem lesz értékelhetõ válasz. De Botkáék is ott vannak, egyszer neki is sikerülhet. Meglátjuk!
Elvileg 8-kor van pályazár velegen (kiküldött szórólap szerint) Aka fele most tekertem egyet, az elsõ domb ami kicsit gázabb, de fel lehet jönni ott is simán, utána nem sokkal rosszabb mint Mór felõl a mûút
Egy kis segítségre lenne szükségem a Nagyvelegi szakaszon mikor lesz pályazár illetve esetleg Aka felõl is megközelíthetõ a falu személyautóval? Alternatívaként a Kõhányási szakasz látványosabb szerintetek?