RALLYCROSS VILÁG- ÉS EURÓPA-BAJNOKSÁG - Kárai Trans World RX of Hungary - 2024.07.27-28
A legendás VFTS újra talpon!
Budai Béla feltámasztotta az egyetlen magyar gyári VFTS-t!
2016-10-02
interjú • DuEn
h i r d e t é s
Összes oldal:
710364221
Napi oldal:
114482
Jelenleg:
3137
Regisztrált:
0
kiemelt partnerünk :
Peugeot Magyarország

további partnereink :

AutoDekor

BusLine

webshopunk :

duenShop.hu - a rallyongók boltja

Hungarian Virtual
Rally Championship 2024
a bajnokság állása az 1.futam után
1. Suborits Péter
208
2. Kasza Kristóf
196
3.
Fónagy Kristóf
190
4. Gách Bence
175
5. Bíró-Ambrus Roland
174
6. Tóth Richárd
167
7. Gönczi Dániel
161
8. Csortos László
157
9. Petrovszki Máté
153
teljes táblázat
World Rally Championship 2024
a 7.futam, Rally Poland után
1. Thierry Neuville
Hyundai i20 N Rally1
136
2. Elfyn Ewans
Toyota Yaris GR Rally1
121
3. Ott Tanak
Hyundai i20 N Rally1
115
4. Sebastian Ogier
Toyota Yaris GR Rally1
92
5. Adrien Fourmaux
Ford Puma Rally1
91
6. Kalle Rovanpera
Toyota Yaris GR Rally1
63
7. T. Katsuma
Toyota Yaris GR Rally1
58
8. A.Mikkelsen
Hyundai i20 N Rally1
29
9. Dani Sordo
Hyundai i20 N Rally1
27
teljes táblázat
European Rally Championship 2024
a 4.futam,
a Rally Estonia után
1. Hayden Paddon
Hyundai i20 N Rally2
73
2. M.Franceschi
SKODA Fabia RS Rally2
63
3. Mads Ostberg
Citroen C3 Rally2
53
4. Jon Armstrong
Ford Fiesta MkII
25
5. S. Tempestini
SKODA Fabia RS Rally2
40
6. Miko Marczyk
SKODA Fabia RS Rally2
40
7. Oliver Solberg
SKODA Fabia RS Rally2
35
8. Georg Linnamae
Toyota Yaris GR Rally2
26
9. Andrea Mabellini
Skoda Fabia
28
teljes táblázat
HUMDA Országos Rally Bajnokság 2024
a 4.futam,
a Székesfehérvár Rallye után
1.
Csomós Miklós
Skoda Fabia RS Rally2
122
2.
Turán Frigyes
Volkswagen Polo GTi R5
103
3.
Velenczei Ádám
Skoda Fabia R5 Evo
96
4. Német Gábor
Skoda Fabia RS Rally2
85,5
5. Klausz Kristóf
Skoda Fabia R5 Evo
77
6.
Tóth Tibor
Skoda Fabia R5 Evo
71
7. Trencsényi J.
Skoda Fabia R5 Evo
56,5
8. László Martin
Skoda Fabia RS Rally2
35,5
9. Osváth Péter
Skoda Fabia R5 Evo
35,5
teljes táblázat
HUMDA Országos Rally Challenge 2024
a 4.futam,
a Székesfehérvár Rallye után
1. Marozsi Zsolt
Hyundai i20 R5 2.0
112
2. Rongits Attila
Mitsubishi Lancer Evo IX
85
3. Bodogán F.
LADA VFTS
82,5
4. Balla Tamás
Mitsubishi Lancer Evo IX
74,75
5.
Hulmann Gábor
LADA VFTS
72
6.
Kronome Ákos
SKODA Fabia R2
42,5
7. Cseri József
LADA VFTS
37,5
8. Hevesi Norbert
BMW E36
35
9. Prigyeni Péter
LADA 2107
34,5
teljes táblázat
Peugeot 208 Rally4 Cup Hungary
a 4.futam,
a Székesfehérvár Rallye után
1.
Czékmány Norbert
Peugeot 208 Rally4
50
2.
Határ Attila
Peugeot 208 Rally4
35
3.
Kerék Balázs
Peugeot 208 Rally4
31,5
4. Viszló Csaba
Peugeot 208 Rally4
28,5
5. Berta László
Peugeot 208 Rally4
20
6. Zagyva Dorka
Peugeot 208 Rally4
14,25
7. Hibján József
Peugeot 208 Rally4
12
teljes táblázat
Országos Rally2 Bajnokság 2024
a 4.futam,
a Székesfehérvár Rallye után
1. Baksai László
Lada VFTS
96,5
2. Ronavolgyi E.
Honda Civic
73
3. Tamás Gyula
Peugeot 208 R2
61,5
4. Várnai Dávid
Ford Fiesta R2T
54
5. Ruszó Krisztián
Lada VFTS
42
6. Szetei Norbert
Peugeot 208
37
7. Görög Péter
Citroen C2 R2
35,5
8. Hauck Zsolt
Lada 2107
28
9. Strider Zoltán
Peugeot 208
26
teljes táblázat
Országos Rally3 Bajnokság 2024
a 4.futam,
a Székesfehérvár Rallye után
1. Kovács Dominik
Opel Astra
59
2. Bíró Gergő
Opel Astra
53
3. Bajusz Krisztián
Lada 2101
46
4. Kosztolányi L.
Lada 2101
40
5. Bévárdi Péter
Lada 2107
35
6. Kerekes Bence
Lada VFTS
34
7. Fenyvesi Péter
Lada 21013
33
8. Krámpek Nándor
Lada 2107
31
9. Oberling K.
Suzuki Swift GTi
29
teljes táblázat
Országos Historic Bajnokság 2024
a 2.futam,
a II.Diósgyőr Rally után
D géposztály
1. Wirtmann Ferenc
Ford Escort RS
45
2. Nagy István
Volkswagen Golf
27
3. Müller Roland
Lada 2101
24
E géposztály
1. Érdi Tibor Jr.
Ford Sierra Cosworth 4x4
45
2. Varga C. Zoltán
BMW E30 M3
28
3. Hankó László
Lada 2107
26
teljes táblázat
Országos Rallycross Bajnokság 2024
a 2.futam után
1. Benyó Máté
Peugeot 208
42
2. Kárai Tamás
Audi S1
22
3. Ales Fucik
Volkswagen Polo
22
4. Antal István
Mitsubishi Colt
20
5. Kotán Péter
Ford Focus
19
6. Pál Krisztián
Skoda Fabia
19
7. Z.Staniszewszki
Ford FIesta
18
8. Alois Höller
Ford Fiesta RX
13
9. Koncseg Zoltán
Audi A1
13
teljes táblázat

a_legendas_vfts_ujra_talpon_2

Már láttunk róla képeket, ahogy készül, de igazából csak most beszéltünk róla Budai Bélával, a versenyzővel, aki a kilencvenes évek elején ment az egyetlen magyar gyári VFTS-el. Bélával régóta ismerjük egymást, az interjút egy telefonbeszélgetésből készítettem, sokat nem akartam színezni rajta, talán így adja vissza a legjobban...


thumb_a_legendas_vfts_ujra_talpon_3Kicseng...
Szervusz DuEnkém! 
 
Jó napot Béla Bátyám! Rosszkor hívlak?
Dehogy! Te sosem! Épp csináljuk a paripát!
 
Ilyen fiatal, feltörekvő versenyzőkkel szoktam néha interjút csinálni… Szánsz rám pár perc időt?
Az öreganyádat… :D :D Te hányas vagy?
Beszélhetünk… Legalább addig leülök :)

a_legendas_vfts_ujra_talpon_6
 
Mikor mentél utoljára és mivel?
Hááát… 
Talán a Celicával, 2000-es évek elején. Pécsen talán. A rosseb tudja. Olyan 2001 környékén. Megnézed? Te könnyebben meg tudod nézni… :)
 
Már annyi mítosz lengi körül a VFTS-ed… Milyen autó is ez tulajdonképpen?
Brundzától hoztam 1986-ban. Nem olvastad a könyvet?
Három évig intéztem és végül 1986-ban került hozzám. Akkor itthon a mezőnyben volt talán három ’nyugati’ kocsi. Két Renault 5 turbo és talán egy Golf.
 
Te mennyit mentél ezzel az autóval?
Olyan sokat nem. :( Két-három évet. Aztán 1992-ben kezdtük a vállalkozásunkat Kaposváron, a Fiat kereskedést. Se pénzünk nem volt rá, se idő, hogy menjek tovább az autóval.
Azért amikor ezt behoztam 86-ban, ez nagyon nagy szám volt!
 
a_legendas_vfts_ujra_talpon_5

Most is az!
Úgy néz ki, hogy két darab ilyen autó maradt meg épen. Az egyik bent áll a múzeumban, Brundza mester vigyáz rá, a másikat meg most rakjuk rendbe. :)
28ezret mutat a kilométer órája. Ennyit is mentünk vele, versenyben, etapon…
 
Sosem felejtem el, amikor a vadonatúj Punto S1600 autódba először beülhettem és amikor kiszálltam, izgatottan kérdezted: naaa, milyen? Akkor azt kérdeztem: Ez is egyhatos, mint a Lada, nem? Akkor kicsit haragudtál rám, joggal :) Most újra megkérdezem: Ez is egyhatos?
Sajnos az eredeti motorok már kilehelték a lelküket, elkoptak. Bajor Zoli csinált bele nekem egy 1.6-os motort. Az orosz alapokra! A vezérműtengely, a rugók még a SHCRICK cuccok, nyolcvanhatból.
Amikor ezt hoztuk, akkor nagyon sok volt vele az ügyintézés. Az oroszok összeírtak egy listát, hogy mit kell nekünk megszerezni a dollár-elszámolású országokból. Ezeket a nyugati alkatrészeket nekünk kellett kiszállítanunk Moszkvába! A MOGÜRT-höz jártunk be. Egy cég hozta be ezeket. A SACHS kuplungot, a karburátort, a SCHRICK tengelyeket, rugókat. Aztán ezt vittük ki és ezt szerelték be. Még Ikarusz alkatrészként papírozták le. Addig nem is álltak neki, amíg ezek meg nem érkeztek.
Amit mondtak, leírták, hogy mi kell bele, azt kellett beszereznünk.
 
Akkor ezt az autót személyesen Neked építették?!
Igen. A design is úgy jött, ezt még az oroszok csinálták meg nekem. Az eredeti gyári VFTS-eken is hasonló volt a mintázat, kékben. Az enyémet megcsinálták magyar színekre.

a_legendas_vfts_ujra_talpon_4
 
Milyen váltó van benne, milyen diffi?
Kapott egy tolókerekes váltót, amiben rövid az egyes fokozat, a diffi pedig egy sperr kombi diffi.
 
A kerekek?
13as, szigorúan! ETS felnikkel.
Csináljuk már egy hónapja. Nem csak felújítjuk, hanem próbáljuk restaurálni.
Ezeket a modern alkatrészeket, amik a mai magyar VFTS-ekben vannak, azokból nem engedtem semmit sem beletenni. Próbálom minden porcikájában megtartani, ahogy az oroszoktól elhoztam.
Az, hogy 16 évig állt a garázsban, az nem tett jót neki, sok mindent fel kellett rajta újítani. De az autó szerintem gyönyörű! Küldünk Brundzának, hogy újra összeállt ez a paripa.
Sokan próbálták már megvenni korábban, de nem adtam el…
 
Emlékszem rá, mikor 15 éve a műhely hátsó részén állt letakarva… szarul nézett ki, de mondtad, hogy akkor is volt rá érdeklődő…
Sokan kérték, sokszor voltak megnézni.

a_legendas_vfts_ujra_talpon_7
 
És mik a tervek? Győzni fogsz?
Áááá, dehogy! Nem nekem kell megnyerni és a mi időnk nem is lesz mérve! (A Mecsek Classic mezőnyben indul – a szerk.) Gondolom, sokan kíváncsiak lesznek az autóra, hiszen egy igazi kuriózum. Azért szeretnék vele egy jóízűt közlekedni. A vejem, Czakó Janek ül majd mellettem, de azt mondja Sipi (Sipos Kálmán), hogy Ő is menne egy picit… Már én is nagyon régen ültem versenyautóban, de gondolom, ha megyek vele pár kilométert, tizet-huszat, akkor majd újra összeszokok vele. Nem akarjuk megváltani a világot!
De azért veszek új gumit… :) 
 
Ígérd meg, hogy vigyázni fogsz rá! És Magadra is!
Hát persze! Magamra is! Köszönöm, hogy hívtál!

 
A gyönyörű képekért köszönet Kacsándi Norbinak!

Ez a hír most jelenik meg 13394. alkalommal
címkék: Budai Béla, VFTS
Share |
2016.10.07-08.
Magyar Országos Rallye Bajnokság 2016
Mecsek Rallye 2016
  
  
  
 
  
  
Fotóalbum címkék
h i r d e t é s
Hír címkék
Videó címkék
Fotóalbum címkék
H K Sz Cs P Sz V
08 09 10 11121314
15 16 17 18192021
22232425262728
29 30 31 01020304
05 06 07 08091011
2024.07.19-25.

részletes infóink

2024.07.18-21.

részletes infóink

2024.07.20-21.

részletes infóink

2024.07.20-21.

részletes infóink

2024.07.20.

részletes infóink

2024.07.27-28.

részletes infóink

2024.06.21-11.05.

részletes infóink


b a j n o k s á g o k :

World Rally Championship 2024
European Rally Championship 2024
Országos Rally Bajnokság 2024
Országos Rally Sprint Bajnokság 2024
k e d v e n c e i n k
Rallylive.hu
CarsAndGirls.hu
AutoSportFoto.sk
CarStyling.hu
WRC magazin

s t a t i s z t i k á k