A reformok útján
Cselényi Balázs
2009-08-05
interjú • RallyRacing
h i r d e t é s
Összes oldal:
732104366
Napi oldal:
88288
Jelenleg:
1870
Regisztrált:
0
kiemelt partnerünk :
Peugeot Magyarország

további partnereink :

AutoDekor

BusLine

webshopunk :

duenShop.hu - a rallyongók boltja

Hungarian Virtual
Rally Championship 2024
a bajnokság állása a 4.futam után
1. Kasza Kristóf
779
2.
Fónagy Kristóf
754
3. Gönczi Dániel
704
4. Kozsuk Péter
630
5. Suborits Péter
628
6. Végh Krisz
608
7. Bíró-Ambrus Roland
606
8. Osztás Ábel
588
9. Balogh Richárd
573
teljes táblázat
World Rally Championship 2024
a 9.futam, Finn Rally után
1. Thierry Neuville
Hyundai i20 N Rally1
192
2. Ott Tanak
Hyundai i20 N Rally1
158
3. Sebastian Ogier
Toyota Yaris GR Rally1
154
4. Elfyn Ewans
Toyota Yaris GR Rally1
140
5. Adrien Fourmaux
Ford Puma Rally1
130
6. Kalle Rovanpera
Toyota Yaris GR Rally1
86
7. T. Katsuma
Toyota Yaris GR Rally1
80
8. Dani Sordo
Hyundai i20 N Rally1
44
9. Semi Pajari
Toyota Yaris GR Rally1
34
teljes táblázat
European Rally Championship 2024
a 7.futam,
a Rali Ceredigion után
1. Hayden Paddon
Hyundai i20 N Rally2
131
2. M.Franceschi
SKODA Fabia RS Rally2
104
3. Miko Marczyk
SKODA Fabia RS Rally2
91
4. Andrea Mabellini
Skoda Fabia
71
5. S. Tempestini
SKODA Fabia RS Rally2
59
6. Jon Armstrong
Ford Fiesta MkII Rally2
59
7. Mads Ostberg
Citroen C3 Rally2
51
8. Simon Wagner
SKODA Fabia RS Rally2
49
9. Efren Llarena
SKODA Fabia RS Rally2
45
teljes táblázat
HUMDA Országos Rally Bajnokság 2024
az 5.futam,
a Győr Rally után
1.
Csomós Miklós
Skoda Fabia RS Rally2
157
2.
Turán Frigyes
Volkswagen Polo GTi R5
124
3.
Velenczei Ádám
Skoda Fabia R5 Evo
121
4. Német Gábor
Skoda Fabia RS Rally2
112,5
5.
Tóth Tibor
Skoda Fabia R5 Evo
80
6. Klausz Kristóf
Skoda Fabia R5 Evo
78
7. Trencsényi J.
Skoda Fabia R5 Evo
72,5
8. Osváth Péter
Skoda Fabia R5 Evo
52,5
9. László Martin
Skoda Fabia RS Rally2
35,5
teljes táblázat
HUMDA Országos Rally Challenge 2024
az 5.futam,
a Győr Rally után
1. Marozsi Zsolt
Hyundai i20 R5 2.0
112
2. Balla Tamás
Mitsubishi Lancer Evo IX
109,75
3. Rongits Attila
Mitsubishi Lancer Evo IX
85
4. Bodogán Ferenc
LADA VFTS
82,5
5.
Hulmann Gábor
LADA VFTS
73,5
6.
Kronome Ákos
SKODA Fabia R2
65,5
7. Nagy G.M.
Lada VFTS
43,5
8. Tóth Barna
BMW E36
43,5
9. Cseri József
LADA VFTS
37,5
teljes táblázat
Peugeot 208 Rally4 Cup Hungary
az 5.futam,
a Győr Rally után
1.
Czékmány Norbert
Peugeot 208 Rally4
65
2.
Határ Attila
Peugeot 208 Rally4
45
3.
Kerék Balázs
Peugeot 208 Rally4
38,5
4. Viszló Csaba
Peugeot 208 Rally4
28,5
5. Berta László
Peugeot 208 Rally4
20
6. Zagyva Dorka
Peugeot 208 Rally4
14,25
7. Hibján József
Peugeot 208 Rally4
12
teljes táblázat
Országos Rally2 Bajnokság 2024
az 5.futam,
a Győr Rally után
1. Baksai László
Lada VFTS
121,5
2. Tamás Gyula
Peugeot 208 R2
82,5
3. Ronavolgyi E.
Honda Civic
73
4. Várnai Dávid
Ford Fiesta R2T
54
5. Hauck Zsolt
Lada 2107
46
6. Ruszó Krisztián
Lada VFTS
42
7. Tellér Antal
Peugeot 208
41
8. Szetei Norbert
Peugeot 208
37
9. Görög Péter
Citroen C2 R2
35,5
teljes táblázat
Országos Rally3 Bajnokság 2024
az 5.futam,
a Győr Rally után
1. Bíró Gergő
Opel Astra
66
2. Kovács Dominik
Opel Astra
59
3. Kerekes Bence
Lada VFTS
49
4. Oberling K.
Suzuki Swift GTi
48
5. Bajusz Krisztián
Lada 2101
48
4. Kosztolányi L.
Lada 2101
40
5. Bévárdi Péter
Lada 2107
35
7. Fenyvesi Péter
Lada 21013
33
8. Krámpek Nándor
Lada 2107
31
teljes táblázat
Országos Historic Bajnokság 2024
a 4.futam,
a Székesfehérvár Rallye után
C géposztály
1. Mekler László
Alfa Romeo Giulia Sprint GTA
45
2. Tóth István
Škoda S120S
40,5
3. Emődi Balázs
Fiat 124
21,75
D géposztály
1. Wirtmann Ferenc
Ford Escort RS
120
2. Csukovics István
Lada 21013
78,5
3. Müller Roland
Lada VAZ 2101
65,5
E géposztály
1. Érdi Tibor Jr.
Ford Sierra Cosworth 4x4
90
2. Szombathelyi P.
Lada VFTS
82,5
3. Zsolna József
Lada 2105
69,5
teljes táblázat
Országos Rallycross Bajnokság 2024
a 2.futam után
1. Benyó Máté
Peugeot 208
42
2. Kárai Tamás
Audi S1
22
3. Ales Fucik
Volkswagen Polo
22
4. Antal István
Mitsubishi Colt
20
5. Kotán Péter
Ford Focus
19
6. Pál Krisztián
Skoda Fabia
19
7. Z.Staniszewszki
Ford FIesta
18
8. Alois Höller
Ford Fiesta RX
13
9. Koncseg Zoltán
Audi A1
13
teljes táblázat

Mi a munkád, feladatköröd, mint sportszakmai alelnök?
Röviden az Intéző Bizottság vezetése és az elnökségben a sportszakma képviselete.

Amikor elvállaltad az alelnökséget, ilyen feladatokra gondoltál, mint amiket most végzel?
Vannak olyan részei, amire gondoltam, de nagyon sok olyan van, amire nem számítottam. Mint például, amiket az elnökség megpróbál az intézőbizottság tudta nélkül, vagy kihagyásával megoldani a sportszakmában. (például: Forma 1 szerződés, GT szerződés) Bízom benne, hogy az idő előrehaladtával bíznak bennem majd annyira, hogy nem próbálják a sportszakmai részt kihagyni.

Ha jól tudom ezek a rendezvények nem szerepeltek idén az MNASZ versenynaptárába. Mi ennek az oka? Miben különbözik, mondjuk egy GT futam a Mecsek Rallyetól, hogy ne kelljen előre bejelenteni és kelljen naptári bejelentési díjat se fizetnie?
A naptárbejelentés feltételei ezen rendezvények esetében picit eltérnek a többi versenyétől. A Forma 1 rendezvényre a Hungaroring Sport Zrt.-vel a szerződés a Miskolc Rallye idején került aláírásra, az utolsó pillanatban. Így a Forma 1 csak azután került a naptárba. A GT versenyt, úgy került hozzánk, hogy a romániai rendező lemondta a versenyét, és a sorozat azon futamát a hungaroringen fogják megrendezni. Így azt előre nem tudtuk a naptárba beletenni. Bejelentés és a befizetések folyamatban vannak, és reméljük hamarosan az MNASZ  naptárban is láthatjuk a rendezvényt. 
Nekem illetve az Intéző Bizottságnak egyetlen kérése van csak, hogy az MNASZ és a Rendező között folyó egyeztetések közben ne felejtsenek el azon két rendezőnk részére valami "kárpótlást" jutatni, akik arra a hétvégére bejelentettek időben Országos Bajnoki futamokat, és most sportszakmai személyzetben, sportbírókban, technikai ellenőrökben, médiában, nézőkben osztozkodniuk kell a GT versennyel is. 

Mi az amiben hozzá tudsz tenni a dolgokhoz, itt nem csak szakértelemre gondolok?
Mivel Te vagy a legfiatalabb a csapatban, így érdekelne, hogy hallgatnak-e rád?
Én azt hiszem, hogy az Intéző Bizottságban tudunk együtt dolgozni, most a cél az, hogy a 2010-es év előkészületeit sokkal előbb megtegyük, mint ahogy az eddigi években ez történt. Gondolok itt arra, hogy ne májusba legyen versenynaptárunk, ne márciusban legyenek szabályaink, hanem ez előző év november-december elején ismertek legyenek, a rendező, a versenyző és mindenki számára. Ez a legfontosabb most, hogy tervezhető legyen mindenkinek. Ebben a válságos helyzetben senkit nem kényszeríthetünk abba, hogy tervezzen, bejelentsen, autót vegyen, majd utána év elején azt mondjuk, hogy ezzel nem versenyezhetsz, vagy nem azokkal a feltételekkel versenyezhetsz, amivel eddig.

Nagyon remélem, hogy szeptember végén, október elején úgy tudunk a környező országok sportszakmai vezetőivel esetleg egyeztetéseket kezdeni, hogy majdnem végleges naptárunk és versenyszabályaink vannak. Tudom ez a múlt ismeretében lehetetlennek hangzik, de ezen kell dolgozni, ezzel tudjuk a közös versenyek, esetleg közös bajnokságok sorsát megalapozni.

Ha ezt kis lépésekben meg tudjuk valósítani, azt én sikerként fogom elkönyvelni, és azt mondom akkor sikerült az általam vezetett IB-nek valamit az asztalra letennie.

Nem mondom, hogy az eltelt fél évben mindent tökéletesen csináltunk, de szerintem vannak ötletek, látjuk a problémákat és meg kell próbálnunk javítani a dolgokon. Ha nem fog menni a változtatás, egy másik mentalitás előtérbe hozása, ahol a versenyzőkért tevékenykedünk, akkor le kell mondanunk és át kell adni a helyet másoknak, hátha ők majd tudnak változtatni.

Az IB-n kívül sok helyről azt érzem, hogy Cselényi Balázsra nincs szüksége a magyar autósportnak. Akadályokba, falakba ütközök, de egyenlőre nem áll szándékomba föladni, azt, hogy a kor követelményeinek megfelelő irányba vezessük autósportunkat.


Van néhány neoralgikus pont, amiben nem értetek egyet az Elnök úrral. Ilyen például a rendezői liga, az internetes körszavazások menete és értékelése, valamint a szakágvezetők megerősítésének kérdése. Te hogyan látod ezeket, és mi okozza a vélemény különbséget?
Véleményem szerint egy jól működő rendezői ligára szüksége van az autósportnak. Be kell látnunk, hogy nem mindegy, hogy 1-2 rendezvényt próbálunk eladni, vagy 1-2 rendezvény ügyében tárgyalunk, vagy esetleg ez a szám 40-50 rendezvény. Látni kell, hogy mentőszolgálatokkal, beavatkozókkal, biztositokkal könnyebb egyben tárgyalni, vélhetően minden egyes rendezőnknek könnyebb lesz így egy picit. Versenyző nélkül nincs rendezvény, de rendező nélkül sincs, ezt a Szövetség mindenkori vezetésének mindig szem előtt kell tartani. Emellet a nézők kiszolgálása is rettentő fontos. Terméket kell csinálni az autósportból, mely jól eladható, és ehhez azt hiszem vérfrissítésre van szükség minden szinten.

Az internetes körszavazások menetét én sajnos nem tudom elfogadni. Megértem, hogy szükség van rá, sajnos az IB is használja, ám csak minimális számban, és csak akkor, ha valami előkészített és jól körülírt, esetleg már egy IB ülésen egyeztetésre került.

Az internetes körszavazás legnagyobb problémája, hogy nem ismerjük meg egymás véleményét, illetve nem mindig pontos a tájékoztatás. A szakágvezetők megerősítésének kérdésében pedig az elnökség nem volt egységes…

Év elején több esetben a rallye rendezők nem írták alá a rendezői megállapodást, és kifogásolták, hogy az adott év közben kívánja az MNASZ egyoldalúan változtatni a játékszabályokat. Te hogyan látod ezt?
Teljes mértékben egyetértek velük. Nekik a 2008-as évben kellett bejelenteni a rendezvényüket. Be kellett nekik fizetni nem kevés összeget, majd folytatták rendben a verseny előkészületeit, a Szövetség - azaz MI - sajnos, pedig a verseny előtt pár héttel esetleg pár nappal kívántunk velük szerződést kötni, aminek a feltételeit nem ismerték a bejelentés pillanatában.

Akadt olyan eset is amikor a Rallye szakág vezetője törölni kívánta az egyik rendezvényt. Teheti ezt a rallye szakágvezető?
Véleményem szerint elhamarkodott lépés volt, szerencsére nem veszélyeztette a verseny lebonyolítását, bár ez is benne volt a levegőben.

Mi az oka a rallye szakág és a rendezők szembenállásának? Miért próbálta a rallye szakág vezetése megakadályozni a rendezői liga IB képviseleti jogosultságát?
Meg kell barátkozni nekik is ezzel az új helyzettel. Tudjuk, hogy a ligának több szakág rendezője a tagja, és bíznak abban, hogy előrelépés fog történni.

Nagyon sajnálom, hogy a versenyzői liga képviselője nem tud szavazati joggal ott ülni az IB ülésein, mert az ő szavukra is nagy szükség lenne döntéseink meghozatalakor, hiszen más szemszögből is megismernénk a problémákat. Ennek a ligának az előtérbe kerülése fontos ígéret volt egyes emberek részéről a Közgyűlés előtt, nagyon-nagyon sajnálom, hogy a mai napig nem történt előrelépés az ügyben.

Tavaly még a technikai bizottság vezetője voltál, gondolom most is figyelemmel kíséred a munkájukat. Láttál-e előrelépést, vagy fejlődést? Hogyan lehet pótolni a betegeskedő ATB vezetőjét?
Azt hiszem igen, visszalépés semmi esetre sem történt.  Lehet pótolni, bízom benne, hogy a Technikai Bizottság, és igazából a Szövetség legtöbb bizottsága nem a vezetőjétől működik. Amíg a bizottság vezetők nagy része nem kap az autósportban végzett munkájáért "fizettséget" addig látnunk kell, hogy ugyanolyan munkát várhatunk tőlük is, mint a bizottságuk tagjaitól. A közgyűlésen ugye fix létszámok és fix feladatkörök is kerültek a bizottságok működésével foglalkozó szabályokba. Bízom benne, hogy egy távoli jövőbben vagy minden bizottságvezetőt tud a Szövetség valamilyen formában bérezni, vagy egyiket sem tudja. Sajnos az előző vezetés egyik legnagyobb hibája szerintem, hogy egyes bizottságvezetőket kiemelt a sorból, és különböző jogcímeken, különböző "kasszákból" pénzhez jutatta őket.

Idén kevesebb technikai szabálytalanság volt mint tavaly?
Igen. Örüljünk neki, és főképpen annak, hogy a biztonság terén továbbra is minden rendben van. Sajnos a környező országokban sok baleset előfordul, szerencsére ezek minket egyenlőre elkerülnek, ezért nem szabad a biztonsági előírásokon enyhíteni, sőt…

Szerintem fordulnak elő mostanában is technikai problémák, ám a sporthíreknek nem erről kell szólniuk.

Az elmúlt időszakban több tag közérdekű bejelentéssel fordult az MNASZ elnökségéhez. Ezen közérdekű bejelentésekkel kapcsolatosan választ mind eddig a tagok nem kaptak. Mi ennek az oka?
A következő elnökségi ülésen utánakérdezek ennek… A panaszokat ismerem.

Az MNASZ és a Hungaroring Sport Zrt. között korábban létrejött megállapodás alapján, az MNASZ a Hungaroring Sport Zrt. külön kérésére 2008 novemberében kiállította a Forma 1 bejelentési díjára vonatkozó számlát. Tudomásunk szerint 2008. decemberében ezen számla az MNASZ részéről visszavonásra került. Felek között a korábbi szerződés lejáratát követően új szerződés jött létre, a korábbi szerződéshez képest az MNASZ számára jóval előnytelenebb feltételek mellett. Ez hogyan lehet?
Erről a történetről szerintem a Háború és Béke oldalszámával vetekedő művet lehetne írni. Hogy a szövetség örömmel vagy bánattal fogja nyugtázni a szerződést, annak lejártakor, azt majd a jövő megmutatja. Az elnökség e-mailes körszavazással úgy döntött, hogy a szerződést alá kell írni, a benyújtott és pár egyeztetésen átesett formában.

Mi a helyzet a szövetség pénzügyi helyzetével?
Látni kell, hogy a szövetség bevételei nem mutatnak olyan mértékű csökkenést, mint az a versenyek induló létszámában megmutatkozik. Viszont mindenféleképpen gondolkoznunk kell hogyan csökkenthetőek a költségek. Az IB nem látja biztosítottnak a szövetség gazdasági helyzetét, és bízunk benne, hogy az elnökséggel közösen sikerül majd a költségekből lefaragni.  

Kicsit más téma, de mint a technikai bizottság korábbi vezetője, vélhetően értesz hozzá…
Veszprém Rallye-n Herczig Norbi elhagyta a csomagtér tetőt a komplett szárnnyal, és e nélkül ment ki a szervizparkból, majd rajtolt el a következő gyorson. Szabályos ez?
Ezt mindig az aktuális technikai bizottságnak feladata eldönteni ott a versenyen, hogy egy versenyautó szabályosan vagy nem szabályosan hagyta-e el a szervizparkot. Én úgy gondolom, hogy a legfontosabbak a biztonsági követelmények, azok rendbe voltak a kocsin, és a közúti szabályoknak is megfelelt az autó, mikor elhagyta a szervizparkot.

Vonatkoztassunk el, ettől a konkrét esettől! A kérdésem az, hogy a versenyautónak a verseny minden pillanatában meg kell felelni az adott típusra vonatkozó homologizációnak?
A versenyautóknak a homológizációs lapjuknak és a technikai szabályoknak megfelelően kell lenniük a verseny minden pillanatában.

Amennyiben igen, akkor a Subaru S11 WRC homológ hátsó szárny nélkül?
S11-es Subaru homológlap nem létezik :).  Bár ha valaki az FIA vagy az MNASZ oldalán talál ilyet az jelezze, mi is had nézzünk bele…

A legutóbbi, július 14-i elnökségi ülésen, mint sportszakmai alelnök és mint IB vezető is érdekelt voltál. Mi történt ezen az ülésen?
Az elnökség a Szövetség 2008-as mérlegét elfogadta.
Az elnökségi ülésen meghallgatásra került az autocross szakág vezetője, aki a rallycross szakág megbízott vezetője is. Hosszú évek után eljutott arra a pontra a szövetség vezetése, hogy a nemzetközi gyakorlathoz hasonlóan nálunk is "Off-Road" szakágat hozzon létre, amiben együttesen van jelen a rallycross és az autocross. Ez így van az FIA-n belül is, illetve így van a környező országokban is. Mindenkinek új helyzet lenne ez, mindenkinek izlelgetnie kell, de a versenyzők létszáma, a külkapcsolatok ápolása, a szakágak gazdasági helyzete mind-mind ezt indokolja. Nem kell egyik szakág megszüntetését sem vélelmezni-e mögött. Nem fog sérülni ebben egyik szakág sem. Van még az előkészületekben munka, de reméljük mire a 2010-es év előkészületeire kerül a sor, az elnökség meghozza döntését, és ki is nevezi a szakágvezetőt, a kiküldött levelek visszaérkezésének határideje a napokban járt le.

Ezután az elnökség jelenlévő tagjai beszélgettek a rallye szakágvezetővel, de mivel az elnökségi tagok egyéb elfoglaltsága miatt az elnökség már határozatképtelen volt, így a következő ülésen kerül sor a szakágvezető meghallgatására.

Szerinted melyik az az irány, amerre a hazai autósportnak mennie kellene? Értem ez alatt pl, hogy WRC, vagy WRC nélkül képzeled el a jövőt?
Be kell látnunk, hogy a magyar gazdaság és a versenyzői társadalom pénztárcája nem biztos, hogy elbírja a WRC-ket. Ezzel szemben sajnos azt kell látnunk a versenyzők, nézők szeretnének WRC-ket, és azt se felejtsük el, hogy a rendezvényeket gyakran támogatják WRC párosok szponzorai.

Nem könnyű a döntés, de a szövetségnek nem szabad az időt húznia. Remélem a rallye bizottság az általuk mondott július végi határidőig az IB elé terjeszti javaslatát, hogy azt mielőbb meg tudjuk tárgyalni, és ki tudjuk hirdetni.

A versenyzői létszám fogyásával lehet gondolkoznunk kell a lejárt homológ versenyautók továbbversenyzésének lehetőségén, illetve az amatőr versenyeken jelen lévő rengeteg "free" kategóriás autó láttán egy F csoport létrehozásán is.

A nemzetközi szabályrendszert figyelembe véve viszont az R csoportos autók előtérbe helyezését mindenféleképpen meg kell tenni. Az FIA jó irányba indult el a szabályrendszerének megalkotásával, várjuk kíváncsian tud-e a helyes irányba haladni, vagy netán úgy jár mint az S1600.


Ez a hír most jelenik meg 3995. alkalommal
Share |
  
  
  
 
  
  
Fotóalbum címkék
h i r d e t é s
Hír címkék
Videó címkék
Fotóalbum címkék
H K Sz Cs P Sz V
23 24 25 26272829
300102 03 040506
070809 10 111213
14 15 16 17181920
21 22 23 24 252627
2024.10.04-08.

részletes infóink

2024.10.06.

részletes infóink

2024.10.11-13.

részletes infóink

2024.10.25-27.

részletes infóink

2024.06-2024.11.

részletes infóink


b a j n o k s á g o k :

World Rally Championship 2024
European Rally Championship 2024
Országos Rally Bajnokság 2024
Országos Rally Sprint Bajnokság 2024
k e d v e n c e i n k
Rallylive.hu
CarsAndGirls.hu
AutoSportFoto.sk
CarStyling.hu
WRC magazin

s t a t i s z t i k á k