Azt mondják, hogy hét év az az időszak, ami után muszáj megújulni. Ennek ellenére nem hiszem hogy Tárnok Tomi ezért akarná leváltani a Megane-t. Aki volt Mecsek Rallye-n, remélem jól bevéste emlékezetébe Tárnok Tomiék sárga autóját, mert nem biztos hogy láthatja még egyszer hazai pályán a legendás versenyautót. Egyet elárulhatok: A7-ben most ment utoljára.
Idén keveset láttunk bennetek, pedig az autó a közönség egyik kedvence. Pontosabban csak Egerben és most a Mecsekben.
Ennek két oka volt. Az egyik ok az autó kora. Most már elért egy olyan kort a kocsi, hogy nem tudtuk vállalni az összes versenyt. A másik ok pedig anyagi természetű volt, mivel félig-meddig saját pénzből versenyzünk. Természetesen vannak szponzoraink is, de a jelentős részét mi adjuk hozzá a költségvetésnek. Ezt nem tudtuk ebben az évben vállalni.
Mióta is versenyzel vele?
Hetedik közös évünk volt ez az év. 2003-ban mentünk vele először. Rögtön abban az évben és a rákövetkező két évben is sikerült megnyerni a kategóriát. 2006-ban külföldön mentünk, Szlovén és horvát versenyeken. Illetve pályán mentem vele és ott is sikerült megnyerni a kategóriát is meg az abszolút értékelést is. Azóta meg felemás szezonokat megyünk, így nem is volt reális esély arra, hogy valamelyik év végén jó eredményt érjünk el a kategóriában.
Mondj valamit az autó történetéről, hogy került hozzád? Előtte ki versenyzett vele?
Ferjáncz Attila hozta Franciaországból. Ő ment vele egy évet, aztán a Kovács Krisztián ment vele már a Matyival (Herr Mátyás a navigátor), és utána Tóth Janihoz került. Neki anyagi gondjai támadtak és így sikerült nekünk megvenni az autót.
Mi a legkellemesebb emléked, ami ehhez az autóhoz fűz?
Egy Budapest Rallye volt, ahol nagyon kiemelkedő eredményt tudtunk elérni. Az első nap aszfalt volt, a második pedig murva. Úgy fordultunk az első nap végén, hogy az akkor még N csoportban versenyző Spiciék voltak mögöttünk, akik vezették az N csoportot. Aszfalton a Bútorékkal vívtunk komoly csatát. Murván persze már megelőztek minket a négykerekesek. EB futam volt, és még így is 12.-ként végeztünk. Illetve volt egy Mecsek Rallye 2004-ben, amikor abszolút kilencedikek tudtunk lenni. Ott megnyertük az elsőkerekes autók versenyét is. Természetesen a hegyen elért eredmények is elég jónak számítanak, még úgy is, hogy abban az évben - amikor a hegyi bajnokságban mentünk - szorzós rendszert alkalmaztak, és mivel nekem alacsonyabb volt a hengerűrtartalmam ezért én nagyobb szorzókat kaptam a pontszámomra és így ikerült megnyernem év végén az abszolút értékelést is.
Mi az, amit ebben az autóban különösképp megszerettél?
Az útfekvése az iszonyatos. Ha jó minőségű úton sikerül vele menni, akkor nagyon gyors. Úgy érzem, hogy az új Super1600-as autóknak a felfüggesztése és a gátlói már egy modernebb technikát képviselnek, így gyorsabbak a dobálós, gödrös utakon. Viszont, ha igazán jó minőségű úton tudunk menni, akkor a nyomtávja miatt nagyon jól tapad és nagyon biztonságosan lehet vele gyorsan menni. Sajnos ezek a körülmények egyre kevésbé adottak Magyarországon.
Ha már te nem versenyzel ezzel az autóval, mi lesz a sorsa?
Ezt a technikát igazából Angliában, Franciaországban és a Benelux államokban értékelik igazán. Ott még vannak is ilyen kupák, ahol mennek ilyen hasonló nagy kit-car-ok. Arrafelé lehetne talán értékesíteni. Nagyon kevés van már csak belőle, ha jól tudom összesen 14 vagy 15 darab. 29-et gyártottak összesen. Relatíve magas az ára. Egy kicsit rosszabb Super1600-as Ignis-nél magasabb ára van. És ezt azért elkótyavetyélni semmiképp nem akarom, mert tisztában vagyok vele, hogy mennyi a piaci értéke. Viszont ebben a gazdasági helyzetben belátom, hogy nehezen adnak ki érte ennyi pénzt.
Milyen az alkatrészháttere, megoldható még a szükséges alkatrészek beszerzése, vagy csak egyedi gyártásban.
Egyre kevésbé. Meg kell találni azokat a forrásokat, amik elérhetőek máshonnan, mint az eredeti, mert a franciák befagyasztották azokat a helyeket, ahonnan lehetett alkatrész szerezni.
Motoralkatrészeket, váltónak egyes alkatrészeit most már Amerikában le lehet gyártatni, és viszonylag jó minőségben, viszonylag jó áron. De természetesen nagyon sok minden nincsen hozzá, mert egyszerűen elérhetetlen. Nincs senkinek, legyártatni pedig horribilis pénz lenne.
Most versenyeztél A7-ben utoljára ezzel a versenyautóval?
Igen. A7-es géposztályban mindenképpen, mert lejár a homologizációja az autónak. Ha nem sikerül eladni és nem sikerül másik autóhoz hozzájutni, akkor jövőre lehet, hogy Egerben vagy Pécsett, vagy a jobb minőségűnek számító versenyeken átgurulunk vele H csoportban. Megmutatjuk a nézőknek, ha már annyira szeretik.
Mik a terveid a jövőre nézve és persze milyen lesz az új autó?
Ha a szponzorok is mellénk állnának, akkor egy S2000-es autó lenne a legjobb, de erre egyre kevesebb esélyt látok. Az autó árából valószínűleg egy R3-as autót ki tudunk hozni. Az még döntés tárgyát képezi, hogy Honda vagy Clio felé mozdulunk el. Most nagyon azt mondják, hogy a Clio lenne a megfelelő választás, mert egyre jobb az alkatrészellátás, és fejlesztik is a kocsit.
Idén már nem is látunk versenyezni?
Előreláthatólag nem.
Méltó befejezés a Mecsek ralin elért kategóriagyőzelmed.
Lehetett volna jobb is. Nagyon sajnálom, hogy elmaradt az a két gyorsasági, mert nekem a kedvencem a hetvehelyi gyors. Ott mindig jó időket szoktunk autózni. Második verseny óta van egy olyan problémánk az autóval, hogy nem forog el úgy, mint ahogy szokott. Nem azt jelenti, hogy ledadog, vagy nem veszi fel azt a maximális fordulatot, amit lehet, hanem van benne egy nyomaték visszaesés, és ezt mind a ketten érezzük a Matyival. Valószínűleg valami kábelköteg, vagy valamilyen elektromos probléma lesz. Megpróbáljuk orvosolni ezt a problémát. Sikerült jó gumikat is felrakni. Még Miskolcon mentem először ezzel az új BF Goodrich gumikkal és teljesen új dimenziót nyitottak meg számomra, mert már hidegen is nagyon jól fognak. Ráadásul a nagyobb a tapadás nem jár nagyobb kopással is, sőt, nyugodtan mondhatom, hogy kevésbé kopik. Ezt az egész versenyt hat gumival sikerült abszolválnunk.