Drift Masters 2024 Round 5 Hungary, RabócsiRing, Máriapócs
A szabályzatról - szabadon
Pénzes Zsolttal beszélgettünk a most elkészült RVSZ-ről
2013-02-03
interjú • DuEn
h i r d e t é s
Összes oldal:
722830041
Napi oldal:
276920
Jelenleg:
6481
Regisztrált:
0
kiemelt partnerünk :
Peugeot Magyarország

további partnereink :

AutoDekor

BusLine

webshopunk :

duenShop.hu - a rallyongók boltja

Hungarian Virtual
Rally Championship 2024
a bajnokság állása a 3.futam után
1. Suborits Péter
628
2. Kasza Kristóf
569
3.
Fónagy Kristóf
558
4. Gönczi Dániel
537
5. Tóth Richárd
512
6. Kozsuk Péter
469
7. Petrovszki Máté
468
8. Bíró-Ambrus Roland
456
9. Osztás Ábel
441
teljes táblázat
World Rally Championship 2024
a 9.futam, Finn Rally után
1. Thierry Neuville
Hyundai i20 N Rally1
168
2. Sebastian Ogier
Toyota Yaris GR Rally1
141
3. Ott Tanak
Hyundai i20 N Rally1
137
4. Elfyn Ewans
Toyota Yaris GR Rally1
132
5. Adrien Fourmaux
Ford Puma Rally1
119
6. Kalle Rovanpera
Toyota Yaris GR Rally1
86
7. T. Katsuma
Toyota Yaris GR Rally1
76
8. Esapekka Lappi
Hyundai i20 N Rally1
33
9. A.Mikkelsen
Hyundai i20 N Rally1
29
teljes táblázat
European Rally Championship 2024
a 6.futam,
a Barum Rallyután
1. Hayden Paddon
Hyundai i20 N Rally2
96
2. M.Franceschi
SKODA Fabia RS Rally2
82
3. Miko Marczyk
SKODA Fabia RS Rally2
72
4. S. Tempestini
SKODA Fabia RS Rally2
59
5. Mads Ostberg
Citroen C3 Rally2
51
6. Simon Wagner
SKODA Fabia RS Rally2
49
7. Efren Llarena
SKODA Fabia RS Rally2
45
8. Erik Cais
SKODA Fabia RS Rally2
44
9. Andrea Mabellini
Skoda Fabia
44
teljes táblázat
HUMDA Országos Rally Bajnokság 2024
a 4.futam,
a Székesfehérvár Rallye után
1.
Csomós Miklós
Skoda Fabia RS Rally2
122
2.
Turán Frigyes
Volkswagen Polo GTi R5
103
3.
Velenczei Ádám
Skoda Fabia R5 Evo
96
4. Német Gábor
Skoda Fabia RS Rally2
85,5
5. Klausz Kristóf
Skoda Fabia R5 Evo
77
6.
Tóth Tibor
Skoda Fabia R5 Evo
71
7. Trencsényi J.
Skoda Fabia R5 Evo
56,5
8. László Martin
Skoda Fabia RS Rally2
35,5
9. Osváth Péter
Skoda Fabia R5 Evo
35,5
teljes táblázat
HUMDA Országos Rally Challenge 2024
a 4.futam,
a Székesfehérvár Rallye után
1. Marozsi Zsolt
Hyundai i20 R5 2.0
112
2. Rongits Attila
Mitsubishi Lancer Evo IX
85
3. Bodogán Ferenc
LADA VFTS
82,5
4. Balla Tamás
Mitsubishi Lancer Evo IX
74,75
5.
Hulmann Gábor
LADA VFTS
72
6.
Kronome Ákos
SKODA Fabia R2
42,5
7. Cseri József
LADA VFTS
37,5
8. Hevesi Norbert
BMW E36
35
9. Prigyeni Péter
LADA 2107
34,5
teljes táblázat
Peugeot 208 Rally4 Cup Hungary
a 4.futam,
a Székesfehérvár Rallye után
1.
Czékmány Norbert
Peugeot 208 Rally4
50
2.
Határ Attila
Peugeot 208 Rally4
35
3.
Kerék Balázs
Peugeot 208 Rally4
31,5
4. Viszló Csaba
Peugeot 208 Rally4
28,5
5. Berta László
Peugeot 208 Rally4
20
6. Zagyva Dorka
Peugeot 208 Rally4
14,25
7. Hibján József
Peugeot 208 Rally4
12
teljes táblázat
Országos Rally2 Bajnokság 2024
a 4.futam,
a Székesfehérvár Rallye után
1. Baksai László
Lada VFTS
96,5
2. Ronavolgyi E.
Honda Civic
73
3. Tamás Gyula
Peugeot 208 R2
61,5
4. Várnai Dávid
Ford Fiesta R2T
54
5. Ruszó Krisztián
Lada VFTS
42
6. Szetei Norbert
Peugeot 208
37
7. Görög Péter
Citroen C2 R2
35,5
8. Hauck Zsolt
Lada 2107
28
9. Strider Zoltán
Peugeot 208
26
teljes táblázat
Országos Rally3 Bajnokság 2024
a 4.futam,
a Székesfehérvár Rallye után
1. Kovács Dominik
Opel Astra
59
2. Bíró Gergő
Opel Astra
53
3. Bajusz Krisztián
Lada 2101
46
4. Kosztolányi L.
Lada 2101
40
5. Bévárdi Péter
Lada 2107
35
6. Kerekes Bence
Lada VFTS
34
7. Fenyvesi Péter
Lada 21013
33
8. Krámpek Nándor
Lada 2107
31
9. Oberling K.
Suzuki Swift GTi
29
teljes táblázat
Országos Historic Bajnokság 2024
a 4.futam,
a Székesfehérvár Rallye után
C géposztály
1. Mekler László
Alfa Romeo Giulia Sprint GTA
45
2. Tóth István
Škoda S120S
40,5
3. Emődi Balázs
Fiat 124
21,75
D géposztály
1. Wirtmann Ferenc
Ford Escort RS
120
2. Csukovics István
Lada 21013
78,5
3. Müller Roland
Lada VAZ 2101
65,5
E géposztály
1. Érdi Tibor Jr.
Ford Sierra Cosworth 4x4
90
2. Szombathelyi P.
Lada VFTS
82,5
3. Zsolna József
Lada 2105
69,5
teljes táblázat
Országos Rallycross Bajnokság 2024
a 2.futam után
1. Benyó Máté
Peugeot 208
42
2. Kárai Tamás
Audi S1
22
3. Ales Fucik
Volkswagen Polo
22
4. Antal István
Mitsubishi Colt
20
5. Kotán Péter
Ford Focus
19
6. Pál Krisztián
Skoda Fabia
19
7. Z.Staniszewszki
Ford FIesta
18
8. Alois Höller
Ford Fiesta RX
13
9. Koncseg Zoltán
Audi A1
13
teljes táblázat

Sok minden változott a korábbi évekhez képest. Pénzes Zsolttal, az újdonsült szakágvezetővel beszélgettünk:

a_szabalyzatrol_-_szabadon_1


Elkészült az RVSz, a Rallye Versenyek Szabályzata. Az új felállású RSB első igazán komoly, kézzel fogható munkája.
Igen, ez egy nagyon nagy munka volt, hiszen nem a tavalyin kellett csak az évszámot átírni, hanem sok változás van benne. Nagyon sokan segítettek abban, hogy létrejöjjön, mind az RSB-ből, mind a külsős tanácsadók, illetve a Szövetség részéről is a jóváhagyóknak is szerepe van abban, hogy meg tudott jelenni a 2013-as Rallye Versenyek Szabályai. Fontos volt, hogy ez minél hamarabb kikerüljön, hiszen ebből láthatják a versenyzők, csapatok, hogy milyen irányban indultunk el.

Kezdjük talán a rendezvényekkel, a versenyekkel. Ott milyen változások várhatóak?A versenyekkel kapcsolatban az egyik legfontosabb változás, hogy próbáljuk három napba belesűríteni a pályabejárástól a verseny végéig a rendezvényeket. Ettől persze külön engedéllyel el lehet térni, de nem ez a cél, hanem az, péntek reggeltől vasárnap estig lebonyolódjon minden, ami a rallyval kapcsolatos. Azt gondolom, hogy ebben a mai világban az jó dolog tud lenni, hogy ne vegyen el senkinek az életéből egy hetet egy-egy futam.

Változtak a nevezési díjak is és nem növekedtek.
Igen! Amikor az RSB vezetői posztra pályáztam, akkor volt egy programom, aminek része volt, hogy szeretnénk ösztönözni a versenyzőket, hogy minél többen induljanak. Idén az ORB mezőnyre kétfajta nevezési díj érvényes, összkerekes, illetve kétkerék meghajtású autók részére állapítottunk meg különböző díjakat. Azt gondolom, ezek az összegek vállalhatóak. Azt be kell látni, hogy ingyen nem lehet versenyezni, de ha szétnézünk a környező országokban a hasonló díjtételek között, akkor a miénk abszolút versenyképes.
A Rallye2 nevezési díja maradt a tavalyi mértéken és a Historic nevezési díjat is csökkentettük.

Ami talán még szintén fontos a díjtételeknél, hogy majdnem harminc százalékkal csökkentettük a rallyval kapcsolatos egyéb díjakat. Gondolok itt a licensz és egyéb díjakra, ami, ha jól tudom, akkor a következő IB ülés után fog megjelenni hivatalosan is.

Szeretnénk a technikai bizottságban is egy megújulást kezdeményezni, ami arra vonatkozna, hogy ez egy szolgáltatás és ennek megfelelően kezeljék a versenyzőket. Természetesen a technikai szabályok maximális betartatását várjuk el Tőlük, de szeretnénk, ha úgy beszélnének, úgy kommunikálnának a versenyzőinkkel, hogy azt mondhassuk, hogy korrekt, versenyzőbarát, de mégis szigorú technikai ellenőrök dolgoznak a rallyban.

A kiírás szerint nyílt idén a nemzeti bajnokságunk. Hogy látod, elképzelhető, hogy külföldi versenyzőket ez ösztönzően érinthet és magyar bajnoki címre törhetnek valamilyen kategóriában, vagy akár abszolútban?
A lehetőség adott. Tényleg jöhetnek külföldi versenyzők és akár abszolút magyar bajnok is lehet bárki. Mi mindent el fogunk követni azért, hogy jöjjenek. Komoly marketingbe fogunk kezdeni a környező országokba. Egy picit késésben vagyunk, hiszen addig ezt nem lehetett hivatalosan publikálni, amíg az RVSZ nem jelent meg. Azt gondolom, hogy mindenkinek csak jót tenne, ha jönnének új versenyzők, függetlenül attól, hogy nagy kocsival, vagy kis kocsival.

Ha már ösztönzés, akkor beszéljünk a Rallye2-ről, ahol két új kupa is kiírásra került, amitől talán egy kicsit nagyobb létszám várható.
A Rallye2 mezőnye nem volt túl népes, amiről természetesen nem azok tehettek, akik itt indultak. Szeretnénk, ha növekedne a számuk és ezt talán segítheti az újonnan kiírt Lada Kupa és a BMW Kupa is. Bízom benne, hogy lesznek olyanok, akiket ez ösztönöz majd és ezáltal növekedni fog az indulói létszám. Ezáltal egy kicsit egészségesebb verseny indulhat az indulókért az alsó osztályok között. Nem egymás kárára, hanem úgy, hogy több bajnokságban is el tudnak indulni azok a versenyzők, akiknek ilyen autóik vannak. Ha éppen nincs ralitúra futam, vagy nincs Rallye2, akkor át tudnak menni a másik bajnokságba is, megmérettetni magukat és egy jót versenyezni.

Tudjuk jól, hogy kötődésed van a Rali-túrához. Idén szorosabbá válik-e az RTE és az MNASz kapcsolata, azáltal, hogy Te lettél az RSB vezető?
Ez egy új helyzet, amit mindenkinek tanulnia kell. Nem titok, hogy Mészáros Ivánnal több, mint 10 évig dolgoztunk együtt. Azt gondolom, hogy mindenképpen javulni fog az együttműködés az RSB és az RTE között. És azok a döntések, amiket próbálunk hozni, azok nem a rali-túra ellen vannak, hanem a Rallysportért, hogy ez a sport visszakerüljön a méltó helyére.

A múlt héten volt egy értekezlet, ahol a Sprintbajnokságok rendezőivel ültetek le és beszéltétek át, hogy hogyan is képzelitek az idei évet. Mit lehet tudni ezekről a rendezvényekről?
Sok helyen jeleztük már az irányú szándékunkat, hogy csökkenteni szeretnénk az idei évben a megrendezett amatőr versenyek számát. Azóta az Elnökség is kiadott egy nyilatkozatot, amiben azt írták, hogy támogatják ezen törekvésünket.
35 az a szám, amelyet meghatározott az Elnökség és az RSB a rallyversenyek számát illetően, 2013-ban. Ebben benne kell lennie az ORB futamoknak, a Rali-túra versenyeknek, a Sprint futamoknak, és az év végi két meghívásos versenynek. Ezt a számot nem lehet meghaladni.
Nyilvánvalóan voltak a múltban is már olyan rendezők, akik próbálták kikerülni az MNASz regisztrációt, azáltal, hogy például óriás-szlalomnak, vagy egyéb másnak nevezték a versenyüket, próbálva ezzel kikerülni az engedélyeztetést. Idén erre nem lesz lehetőség. Sikerült a szlalom-bizottsággal is megállapodnunk abban, hogy a 3 kilométernél hosszabb, két versenyzős rendezvények a rallyhoz tartoznak.

Három régióra osztottuk fel az országot, déli, nyugati és északi régióra. Mindegyik régióban 6-6-6 futam kerülhet megrendezésre. A déli és a nyugati régióban tulajdonképpen azokkal a rendezőkkel dolgoznánk, akik hosszú évek óta rendezik a versenyeket. Az északi régióban részben új, részben már bizonyított rendezők kapnak lehetőséget.

Elsősorban az északi régió esik át egy nagy változáson. Azt mindenkinek meg kell értenie, hogy nem lehet azt csinálni, hogy minden hétvégén egy autóverseny van ugyanabban a megyében, vagy ugyanabban a körzetben.
A Sporttörvény egyértelműen fogalmaz: mindenféle autós rendezvénynek a közútkezelőtől és a rendőrségtől engedélyre van szüksége, ami engedélyt csak akkor adhat ki, ha az Autósport Szövetség is beleegyezik. Ezt már elmondtuk többször. Ha valaki ezzel szembe megy, azzal nem tudunk mit csinálni, de azt be kell látni, hogy nem tudja megrendezni a versenyét az adott Szövetség engedélye nélkül.

A Sprint futamokon próbáljátok egységesíteni a versenyek és az autók biztonságát is.
Ennek az első lépése volt a rendezőkkel való megbeszélés, amit már nagy lépésnek tartok, hiszen évek óta nem sikerült őket egy asztalhoz leültetni.
Próbálunk olyan versenynaptárt összeállítani, hogy ne üssék egymást a rendezvények. Persze ezt nagyon nehéz, most is lesznek olyan versenyek, amik egy dátumra kerültek, de a szándék mindenkiben meg van.

Mivel korábban is több bajnokság volt, nem volt egységes iránymutatás a biztonsági berendezésekkel kapcsolatban. Próbáltunk összeállítani egy kisebb műszaki szabályzatot, amiben szerepelnek -  elsősorban a bukócső, a két ülés és a biztonsági övekre , valamint a tűzoltó berendezésekre -  a vonatkozó elvárások.
A turbószűkítőre is megszületett az egységes szabály, 32mm-ben állapítottuk meg a méretét.

Voltak olyan bajnokságok, ahol csak az számított, hogy a versenyző befizesse a nevezési díjat, ezért szeretnénk, ha ott is minden autó az alapvető biztonsági követelményeknek megfelelne.

Próbáljuk műszakilag felmérni, hogy mi kell ahhoz, hogy ezek az autók is megfeleljenek az elvárásoknak. Ezt segítendő, három időpontot írtunk ki az északi régióban,  ahova teljesen ingyenesen elhozhatja a versenyző az autóját és ott meg tudjuk nézni, hogy megfelel e ezeknek a minimális feltételeknek és tanácsokkal látjuk ezzel azzal kapcsolatban, hogy hogyan tudná biztonságossá tenni autóját. Három szombaton, kétszer Miskolcon, egyszer Vác mellett várjuk a versenyzőket. Mindenképp javaslom ennek a régiónak a versenyzőinek, hogy hozzák el autóikat és beszéljük át, hogy mi az, amit esetleg változtatni kell. Azért szeretnénk ezt minél hamarabb, hogy mindenkinek legyen ideje az esetleges változtatásokat végrehajtani az első versenye előtt.
Az északi régióban versenyzők számára az első ilyen dátum február 9. Miskolc (Twin93 kft.). A következő február 16. Vác mellett (régi 2-es út, 30.kilométer, volt Toyota szalon), majd február 23. újra Miskolc. (Ezeket a dátumokat és a pontos helyszíneket majd közzétesszük a honlapunkon - a szerk.) Itt elsősorban a bukóketrec, ülésrögzítések, biztonsági övek és a kézi tűzoltó berendezések felmérése folyik majd, felmérés jelleggel.
A déli és nyugati régióban is lesz ilyen lehetőség.

Évek óta gond volt a Sprint rendezvényeken induló autók biztosítása.
Igen, és elmondhatom, hogy sikerült ezt is megoldani. Idén minden Sprint futamon, függetlenül attól, hogy az autónak van e rendszáma, vagy nincs, versenyenként négy ezer forintért kötelezően meg kell kötni a biztosítást, ami az adott versenyre szól. Azt gondolom, hogy ez vállalható összeg, már csak azért is, mert ha valaki kárt okoz egy házban, másban, akkor ez fedezi azt. Ez egy valós biztosítás, ez nem olyan, mint amit korábban például az északi régióban szedtek a versenyzőktől, mindenféle biztonságot nyújtó szerződés nélkül.

Korábban sok versenynek nem volt rendezvénybiztosítása sem, ami szintén törvényellenes és ezt is idén megoldjuk, hasonlóan, mint a rescue kérdést, amit szintén központilag szeretnénk megoldani. Ugyanaz a jól felkészült rescue csapat fog minden Sprint versenyen dolgozni, a biztonság és a megfelelő szakemberek garantálva lesznek.

Azt gondolom minden néző álma, hogy WRC-k versenyezzenek. Sok ellenlábasa volt ennek az elképzeléseteknek, miszerint újra lehet az abszolút bajnoki címért ilyen autóval harcba szállni.
Olyan döntést nem tudunk hozni, ami mindenkinek tetszik. A WRC kérdés egy lehetőség. Hogy fognak e élni vele versenyzők, ezt nem tudhatjuk előre. Szükségünk van a nézőkre, szükségünk van a látványra. Ezek az autók mind olyan autók, melyek megdobogtatják minden rallykedvelő szívét.

Az idei RVSZ-ben benne foglaltatik, hogy ilyen autóval is lehet bajnoki pontokat gyűjteni. A WRC-ken kívül azok az A8-as autók is újra előkerülhetnek, amik mindenben megfelelnek a homologizációs szabályoknak. Ezek az autók szép számmal futottak itt Magyarországon is. Reméljük, hogy jó pár autót felújítanak és ebben a kategóriában fognak majd vele indulni. Ezt megint csak egy olyan lehetőségnek tartjuk, hogy a versenyzők anélkül, hogy komolyabb vagyonokat ruháznának be új autók vásárlására, a már meglévő technikákkal újra csatasorba állhatnak.
Megújult a kétkerék meghajtású kupa is. Kettéválasztottuk a szekvenciális és a nem szekvenciális váltóval rendelkező autókat, így nagyobb esélyük van az olcsóbb autóval indulóknak is kupát nyerni.

Még biztos sok kérdés merül fel, szerintem fogunk még róla beszélni.
Állok elébe :)

  

Ez a hír most jelenik meg 5440. alkalommal
címkék: Pénzes Zsolt, RSB
Share |
  
  
  
 
  
  
Fotóalbum címkék
h i r d e t é s
Hír címkék
Videó címkék
Fotóalbum címkék
H K Sz Cs P Sz V
121314 15 161718
19 20 21 22232425
26 27 28 29 30 3101
02 03 04 05060708
091011 12 131415
2024.08.23-24.

részletes infóink

2024.08.22-25.

részletes infóink

2024.08.24-25.

részletes infóink

2024.09.06-08.

részletes infóink

2024.06-2024.11.

részletes infóink


b a j n o k s á g o k :

World Rally Championship 2024
European Rally Championship 2024
Országos Rally Bajnokság 2024
Országos Rally Sprint Bajnokság 2024
k e d v e n c e i n k
Rallylive.hu
CarsAndGirls.hu
AutoSportFoto.sk
CarStyling.hu
WRC magazin

s t a t i s z t i k á k