2008. október 1-jétől új szakágvezetője van a terep-rallye szakágnak: Bakondi Károly után Liszi László látja el a teendőket. Az egyesületi vezetőt, verseny rendezőt és nem utolsó sorban tereprali versenyzőt a miértekről és a hogyanakról kérdeztük.
- Az előző szakágvezető mandátuma még nem járt le, miért történt mégis szakágvezető váltás?
- Az elmúlt években sajnos kialakult egy nem jó irányba mutató tendencia a versenyek rendezése és a versenyzők létszáma körül. Miközben világszínvonalú, több tízmilliós technikák vesznek részt a magyar bajnokságban, egy-két verseny kivételével nem tudtuk eddig megteremteni a futamokon azt a színvonalat, amelyet ezek a versenyautók és a versenyzők megérdemeltek volna. Idén többször is előfordult, hogy veszélybe került bajnoki verseny. Az első futamot gyakorlatilag a sírból hoztuk vissza, majd a harmadik futamot a környezetvédelmi problémák miatt le kellett mondani, és az utolsó versenyt is a kénytelen volt a rendező lemondani. Több olyan csapat is van, akik év elején összeállítják maguknak a versenynaptárat a magyar bajnoki és a külföldi futamok alapján, ezt ajánlják ki a szponzornak és a médiumoknak, ennek alapján kötik a szerződéseiket. Ha ez módosul, felborul az egész éves terv, és ezt nem engedheti meg magának senki.
- Mi erre a megoldás?
- Véleményem szerint a magyar bajnokság sokat ér, csak "össze kellene rakni". Sokkal könnyebb úgy szponzort találni, ha van gazdája a bajnokságnak, hiszen akkor átláthatóbb és eladhatóbb a tereprali. Jelenleg az egyes rendezőknek kell a maguk versenyére megszervezni mindent újra és újra, viszont ha egy csomagban az egész bajnokságra tárgyalunk, nagyobb eséllyel érünk el eredményt. Ez nem csak a központi támogatóra igaz, hanem a médiamegjelenésekre is. Sőt, az egyik függ a másiktól, hiszen ha van egy egész éves konkrét bajnokság, amire előre le lehet kötni a televíziós és a sajtóban történő megjelenéseket, akkor könnyebb támogatót is találni. Mivel a jövő évi szponzori pénzeket most ősszel határozzák meg a cégek, gyorsan kellett lépni, hogy még most lehessen találni támogatót. Januárban nem lehet elkezdeni egy bajnokság szervezését! Az ötletemet és a javaslataimat egy nyílt szakági gyűlés keretein belül a tereprali szakág elé tártam, ahol pozitívan fogadták a javaslatokat. Mindössze két évre tervezem a szakágvezetői poszt betöltését, remélem, hogy ez idő alatt sikerül a magyar terep-rallye bajnokságot a megfelelő pályára állítani.
- A 2008-as bajnokság utolsó versenye elmarad. Mit lehet tenni a jövőben, hogy ne kerüljön sor arra, hogy egy rendező lemondani kényszerül egy futamot?
- Az előző szakágvezető, nyilvánvalóan a jószándék által vezérelve a szükséges engedélyek megléte nélkül hagyta jóvá a versenykiírást, ezért a futam előtt néhány nappal a rendező a verseny lemondására kényszerült, mert a szükséges tulajdonosi hozzájárulásokat nem sikerült megszerezni. A jövőben csak olyan versenykiírás kerülhet jóváhagyásra, amelynek a szükséges engedélyei a kiírás aláírásának időpontjában, azaz a verseny előtt egy hónappal dokumentáltan rendelkezésre állnak.
- Mi lesz a versenyzéssel, hiszen tíz éve állandó résztvevője vagy a futamoknak!
- A magyar bajnokságban nem fogok indulni ebben a két évben, de külföldön továbbra is versenyzek majd, például természetesen a Dakar rallyn. Egyébként a szabályzat nem tiltja, és a versenyzők sem tartják összeférhetetlennek, hogy szakágvezetőként továbbra is részt vegyek a bajnokságban, de azért úgy gondolom, hogy az esetleges támadási felület csökkentése érdekében nem indulok el a versenyeken.
- Hogyan áll össze a szakági bizottság?
- Nagyjából maradnak azok a tagok, akik már évek óta tagjai a bizottságnak, annyi lesz csak a változás, hogy kicsit lecsökkentem a létszámot, mert nyolc emberrel már nem voltak hatékonyak a megbeszélések. Továbbra is számítok Garamvölgyi Zoli, Maurer Peti, Polgár Laci és Székely-Nagy Kata bizottsági tagságára, Faluvégi Péter és Szabados Tibor pedig tanácsadóként vesz majd részt a megbeszéléseken.
- Alakul már a 2009-es bajnokság?
- Igen, már összeállt, ami nagyon jó, hiszen október 30-ig kell bejelenteni a versenyeket. Hat futamot tervezünk, köztük a hatodik alkalommal megrendezésre kerülő, az FIA Baja-kupa naptárában is szereplő HunGarian Baját.
Ismét megrendezésre kerül majd Dakar széria versenyeként bejelentett Közép-Európa Rally, továbbá az idén szerveződő, jövőre útjára induló tereprali zóna bajnokságba is bejelentünk két versenyt. Mindenképpen azon vagyok és leszek, hogy a magyar tereprali bajnokságot olyan színvonalon tudjuk hosszú időn át megrendezni, amelyet megérdemelnek a csapatok és a versenyzők!