A változáshoz idő kell
interjú az FIA Rally Bizottságának elnökével
2008-09-15
interjú • neomatsek
h i r d e t é s
Összes oldal:
732057196
Napi oldal:
41118
Jelenleg:
1493
Regisztrált:
0
kiemelt partnerünk :
Peugeot Magyarország

további partnereink :

AutoDekor

BusLine

webshopunk :

duenShop.hu - a rallyongók boltja

Hungarian Virtual
Rally Championship 2024
a bajnokság állása a 4.futam után
1. Kasza Kristóf
779
2.
Fónagy Kristóf
754
3. Gönczi Dániel
704
4. Kozsuk Péter
630
5. Suborits Péter
628
6. Végh Krisz
608
7. Bíró-Ambrus Roland
606
8. Osztás Ábel
588
9. Balogh Richárd
573
teljes táblázat
World Rally Championship 2024
a 9.futam, Finn Rally után
1. Thierry Neuville
Hyundai i20 N Rally1
192
2. Ott Tanak
Hyundai i20 N Rally1
158
3. Sebastian Ogier
Toyota Yaris GR Rally1
154
4. Elfyn Ewans
Toyota Yaris GR Rally1
140
5. Adrien Fourmaux
Ford Puma Rally1
130
6. Kalle Rovanpera
Toyota Yaris GR Rally1
86
7. T. Katsuma
Toyota Yaris GR Rally1
80
8. Dani Sordo
Hyundai i20 N Rally1
44
9. Semi Pajari
Toyota Yaris GR Rally1
34
teljes táblázat
European Rally Championship 2024
a 7.futam,
a Rali Ceredigion után
1. Hayden Paddon
Hyundai i20 N Rally2
131
2. M.Franceschi
SKODA Fabia RS Rally2
104
3. Miko Marczyk
SKODA Fabia RS Rally2
91
4. Andrea Mabellini
Skoda Fabia
71
5. S. Tempestini
SKODA Fabia RS Rally2
59
6. Jon Armstrong
Ford Fiesta MkII Rally2
59
7. Mads Ostberg
Citroen C3 Rally2
51
8. Simon Wagner
SKODA Fabia RS Rally2
49
9. Efren Llarena
SKODA Fabia RS Rally2
45
teljes táblázat
HUMDA Országos Rally Bajnokság 2024
az 5.futam,
a Győr Rally után
1.
Csomós Miklós
Skoda Fabia RS Rally2
157
2.
Turán Frigyes
Volkswagen Polo GTi R5
124
3.
Velenczei Ádám
Skoda Fabia R5 Evo
121
4. Német Gábor
Skoda Fabia RS Rally2
112,5
5.
Tóth Tibor
Skoda Fabia R5 Evo
80
6. Klausz Kristóf
Skoda Fabia R5 Evo
78
7. Trencsényi J.
Skoda Fabia R5 Evo
72,5
8. Osváth Péter
Skoda Fabia R5 Evo
52,5
9. László Martin
Skoda Fabia RS Rally2
35,5
teljes táblázat
HUMDA Országos Rally Challenge 2024
az 5.futam,
a Győr Rally után
1. Marozsi Zsolt
Hyundai i20 R5 2.0
112
2. Balla Tamás
Mitsubishi Lancer Evo IX
109,75
3. Rongits Attila
Mitsubishi Lancer Evo IX
85
4. Bodogán Ferenc
LADA VFTS
82,5
5.
Hulmann Gábor
LADA VFTS
73,5
6.
Kronome Ákos
SKODA Fabia R2
65,5
7. Nagy G.M.
Lada VFTS
43,5
8. Tóth Barna
BMW E36
43,5
9. Cseri József
LADA VFTS
37,5
teljes táblázat
Peugeot 208 Rally4 Cup Hungary
az 5.futam,
a Győr Rally után
1.
Czékmány Norbert
Peugeot 208 Rally4
65
2.
Határ Attila
Peugeot 208 Rally4
45
3.
Kerék Balázs
Peugeot 208 Rally4
38,5
4. Viszló Csaba
Peugeot 208 Rally4
28,5
5. Berta László
Peugeot 208 Rally4
20
6. Zagyva Dorka
Peugeot 208 Rally4
14,25
7. Hibján József
Peugeot 208 Rally4
12
teljes táblázat
Országos Rally2 Bajnokság 2024
az 5.futam,
a Győr Rally után
1. Baksai László
Lada VFTS
121,5
2. Tamás Gyula
Peugeot 208 R2
82,5
3. Ronavolgyi E.
Honda Civic
73
4. Várnai Dávid
Ford Fiesta R2T
54
5. Hauck Zsolt
Lada 2107
46
6. Ruszó Krisztián
Lada VFTS
42
7. Tellér Antal
Peugeot 208
41
8. Szetei Norbert
Peugeot 208
37
9. Görög Péter
Citroen C2 R2
35,5
teljes táblázat
Országos Rally3 Bajnokság 2024
az 5.futam,
a Győr Rally után
1. Bíró Gergő
Opel Astra
66
2. Kovács Dominik
Opel Astra
59
3. Kerekes Bence
Lada VFTS
49
4. Oberling K.
Suzuki Swift GTi
48
5. Bajusz Krisztián
Lada 2101
48
4. Kosztolányi L.
Lada 2101
40
5. Bévárdi Péter
Lada 2107
35
7. Fenyvesi Péter
Lada 21013
33
8. Krámpek Nándor
Lada 2107
31
teljes táblázat
Országos Historic Bajnokság 2024
a 4.futam,
a Székesfehérvár Rallye után
C géposztály
1. Mekler László
Alfa Romeo Giulia Sprint GTA
45
2. Tóth István
Škoda S120S
40,5
3. Emődi Balázs
Fiat 124
21,75
D géposztály
1. Wirtmann Ferenc
Ford Escort RS
120
2. Csukovics István
Lada 21013
78,5
3. Müller Roland
Lada VAZ 2101
65,5
E géposztály
1. Érdi Tibor Jr.
Ford Sierra Cosworth 4x4
90
2. Szombathelyi P.
Lada VFTS
82,5
3. Zsolna József
Lada 2105
69,5
teljes táblázat
Országos Rallycross Bajnokság 2024
a 2.futam után
1. Benyó Máté
Peugeot 208
42
2. Kárai Tamás
Audi S1
22
3. Ales Fucik
Volkswagen Polo
22
4. Antal István
Mitsubishi Colt
20
5. Kotán Péter
Ford Focus
19
6. Pál Krisztián
Skoda Fabia
19
7. Z.Staniszewszki
Ford FIesta
18
8. Alois Höller
Ford Fiesta RX
13
9. Koncseg Zoltán
Audi A1
13
teljes táblázat

Beszélgetés Morrie Chandlerrel, az FIA Rally Bizottságának elnökével a világbajnokság jövőjéről, a várható változásokról.

Morrie Chandlernek nincs könnyű dolga. Egyrészt az új-zélandi világbajnoki futamért harcol, másrészt a bizottság elnökeként kell helyt állnia. A 67 éves volt pilóta 2006 eleje óta tölti be ezt a posztot, és már akkor is megmutatta, hogy ő bizony változtatni akar pár dolgon. Elnökként első intézkedéseinek egyike volt, hogy létre hozta a 2012 elnevezésű projekt csoportot, ahol többek között helyet kapott Armin Schwarz is. A csoport nem kisebb feladatot kapott, mint hogy kidolgozzon egy olyan koncepciót, amivel el lehetne kerülni a világbajnokság sokak által emlegetett hanyatlását. A széria újbóli felvirágoztatásához állandóságra van szükség, ebben most kivételesen egyetért mindenki a tisztségviselők, a gyártók, a versenyzők, de még a rajongók is. A kezdeti projektcsoportból az idők folyamán kivált egy kisebb társaság, mely a marketinggel, a reklámmal és a médiával kezdett el foglalkozni. Ez a társaság azóta magába foglalja a gyártók képviselőit valamint számos tévés és PR szakembert. Nem sokára Párizsban fognak összeülni Jarmo Mahonen, a finn világbajnoki futam főmenedzserének vezetésével, hogy új ötleteket dolgozzanak ki, és végre növeljék az elmúlt évek rossz mutatóit. Sajnos az alapvető reformokhoz idő kell. Idő, ami nincs. Ezt tudja Morrie Chandler is, aki szinte már csak a problémák megoldásának él, és egyszerre próbálja közös nevezőre hozni a gyártókat, a rendezőket és nem utolsó sorban a világszövetséget.

A rally világbajnokság arculata nem épp a legjobb. Miért van ez?
Én sokkal pozitívabban látom a világbajnokságot, mint teszi azt sok kritikus. Van egy rendes naptárunk, és futamaink négy kontinensen és van négy gyártónk, aki WRC-ékkel indul. Ez azért nem olyan rossz dolog. Ennek ellenére azért a részleteken még van mit javítani. Mindenek előtt kell egy stabil koncepció a jövőt illetően, és egy másik szintre kell helyezni a promóciót, alkalmazkodni kell a jelenlegi lehetőségekhez.

Mit jelent a stabil koncepció?
Nagyon egyszerű, egy olyan rendszert, amire mindenki a gyártók, a versenyzők, a rendezők és a rajongók is számíthatnak. Ehhez alapvető biztos pontok kellenek, mint mondjuk a szabályzat, a naptár és a reklám. Az elmúlt években ebből már sikerült megvalósítani egy s mást, és biztos vagyok benne, hogy a többi is sikerülni fog. Eredetileg 2012-től egy új korszakot akartunk elindítani, de túl nagy volt a nyomás. Így a rally világbajnokság már 2009-ben 12 futammal és kicsit átdolgozott arculattal mutatkozik, majd 2010-ben és 2011-ben jöhetnek a nagyobb változások.

Mi fog változni?
Rengeteg dolog. Manapság semmi nem megy egyik napról a másikra. Túl sok érdek játszik jelentős szerepet. Ha tehát valamin változtatni akarunk - tudatosan mondom azt, hogy javítani - akkor össze kell gyűjtenünk az összes adatot, ötletet majd mérlegelnünk, és ezekből egy új dolgot létrehozni, ami lehetőleg sok embernek tetszik. Csak egy vonzó szériának van jövője.
A szabályzat állandósága egyike a legfontosabb pontoknak. Az elmúlt 12 hónapban már sok folyamat indult el a jó irányba. De egy stabil koncepciót megbízható szabályokkal nem lehet egy nap alatt összedobni. Csak a gyártók tudják, hogy hogyan néznek ki a jövő autói, milyen technika lesz a nyerő, turbó, szívó, gáz vagy valami teljesen más. Hasonló volt a helyzet a marketing terén is. Először is meg kellett határozni, hogy kik adják a célközönséget, kiket kell elérnünk. A gyártóktól már kaptunk pozitív visszajelzéseket, és nem csak azoktól, akik aktívan részt vesznek a bajnokságban.

Mi a dolgok aktuális állása? Hogyan határozott az FIA?
Tavaly nyáron a németországi világbajnoki futam előtt egy két napos ülést tartottuk, ahol a gyártók képviselői is részt vettek. Az ottani ötletek közül végül rengeteg elhangzott az FIA októberi ülésén, ahol alaposan meg is tárgyalták azokat. Már akkor látszott, hogy nem mindenki elégedett a döntésekkel, gondolok itt többek közt a gyártókra. Maradjunk is az ő példájuknál, először ők maguk követelték, hogy csökkentsük a futamok számát, legyen csak 12, majd amikor a döntés megszületett máris jöttek reklamálni, hogy inkább legyen 14. Ez természetesen nem túl hasznos, de a világszövetségnél meghozott döntéseknél legalább 80 %-os az egyetértés a döntéshozók közt, és ez a fontos, a megfelelő konszenzus a sport érdekében. Amúgy pedig a 14 futamos naptár 2010-től újra téma lesz, így a gyártók érdekeit is próbálják minél inkább szem előtt tartani, tehát ők is megnyugodhatnak.

Vissza az eredeti kérdéshez, mi a dolgok jelenlegi állása?
Összefoglalva úgy, hogy mindenki kellően tud tervezni. A 2009-es naptár 12 futama megvan, Ciprus és Lengyelország is biztosan bekerült, valamint már megvannak a PWRC és JWRC futamai is. A technikai szabályokon egyelőre nem fogunk változtatni, majd 2010-ben valószínűleg egy átmeneti év fog következni. Ami még biztos, hogy 2011-től a WRC-ék bázisát a jelenlegi S2000-res autók adják majd. Már a részletekben is előrébb vannak, mint azt az eddigi sajtóközleményekben leírták.
Már azt is tudjuk, hogy nyolc szerelőnek két óra alatt át kell tudnia építenie egy S2000-res autót egy WRC-vé, és plusz két órát kapnak a hűtőrendszer beépítésére. Ezzel a technikusok már tudnak mit kezdeni. Sajnos vannak még olyan apróságok melyeket tisztázni kell, de az FIA technikusai folyamatosan dolgoznak ezeken, és megpróbálják a lehető legjobb megoldást megtalálni.

És mi a helyzet a központi kérdéssel, a marketinggel?
Jól állunk. Remélem mindenki tisztában van azzal, hogy az FIA nem fog azonnal egy marketingest kinevezni. De tény az, hogy az FIA utasította a bizottságait, hogy lassan fejezzék be az ezzel kapcsolatos tárgyalásokat. Ez nem jelent mást, mint, hogy a napokban ezt a témát le fogják zárni és legkésőbb az októberi ülés után nyilvánosságra is fogják hozni a döntést. Pontosan ezért vagyok elégedett, nem csak a munkát illetően, hanem a világszövetség döntéseivel kapcsolatban is. Szerintem ez annak a jele, hogy kiállnak a rally sport mellett, és a helyes irányba történik a fejlődés.

Forrás: www.motorsport-aktuell.com

 

Ez a hír most jelenik meg 3732. alkalommal
Share |
  
  
  
 
  
  
Fotóalbum címkék
h i r d e t é s
Hír címkék
Videó címkék
Fotóalbum címkék
H K Sz Cs P Sz V
23 24 25 26272829
300102 03 040506
070809 10 111213
14 15 16 17181920
21 22 23 24 252627
2024.10.04-08.

részletes infóink

2024.10.06.

részletes infóink

2024.10.11-13.

részletes infóink

2024.10.25-27.

részletes infóink

2024.06-2024.11.

részletes infóink


b a j n o k s á g o k :

World Rally Championship 2024
European Rally Championship 2024
Országos Rally Bajnokság 2024
Országos Rally Sprint Bajnokság 2024
k e d v e n c e i n k
Rallylive.hu
CarsAndGirls.hu
AutoSportFoto.sk
CarStyling.hu
WRC magazin

s t a t i s z t i k á k