Beszélgetés Morrie Chandlerrel, az FIA Rally Bizottságának elnökével a világbajnokság jövőjéről, a várható változásokról.
Morrie Chandlernek nincs könnyű dolga. Egyrészt az új-zélandi világbajnoki futamért harcol, másrészt a bizottság elnökeként kell helyt állnia. A 67 éves volt pilóta 2006 eleje óta tölti be ezt a posztot, és már akkor is megmutatta, hogy ő bizony változtatni akar pár dolgon. Elnökként első intézkedéseinek egyike volt, hogy létre hozta a 2012 elnevezésű projekt csoportot, ahol többek között helyet kapott Armin Schwarz is. A csoport nem kisebb feladatot kapott, mint hogy kidolgozzon egy olyan koncepciót, amivel el lehetne kerülni a világbajnokság sokak által emlegetett hanyatlását. A széria újbóli felvirágoztatásához állandóságra van szükség, ebben most kivételesen egyetért mindenki a tisztségviselők, a gyártók, a versenyzők, de még a rajongók is. A kezdeti projektcsoportból az idők folyamán kivált egy kisebb társaság, mely a marketinggel, a reklámmal és a médiával kezdett el foglalkozni. Ez a társaság azóta magába foglalja a gyártók képviselőit valamint számos tévés és PR szakembert. Nem sokára Párizsban fognak összeülni Jarmo Mahonen, a finn világbajnoki futam főmenedzserének vezetésével, hogy új ötleteket dolgozzanak ki, és végre növeljék az elmúlt évek rossz mutatóit. Sajnos az alapvető reformokhoz idő kell. Idő, ami nincs. Ezt tudja Morrie Chandler is, aki szinte már csak a problémák megoldásának él, és egyszerre próbálja közös nevezőre hozni a gyártókat, a rendezőket és nem utolsó sorban a világszövetséget.
A rally világbajnokság arculata nem épp a legjobb. Miért van ez?
Én sokkal pozitívabban látom a világbajnokságot, mint teszi azt sok kritikus. Van egy rendes naptárunk, és futamaink négy kontinensen és van négy gyártónk, aki WRC-ékkel indul. Ez azért nem olyan rossz dolog. Ennek ellenére azért a részleteken még van mit javítani. Mindenek előtt kell egy stabil koncepció a jövőt illetően, és egy másik szintre kell helyezni a promóciót, alkalmazkodni kell a jelenlegi lehetőségekhez.
Mit jelent a stabil koncepció?
Nagyon egyszerű, egy olyan rendszert, amire mindenki a gyártók, a versenyzők, a rendezők és a rajongók is számíthatnak. Ehhez alapvető biztos pontok kellenek, mint mondjuk a szabályzat, a naptár és a reklám. Az elmúlt években ebből már sikerült megvalósítani egy s mást, és biztos vagyok benne, hogy a többi is sikerülni fog. Eredetileg 2012-től egy új korszakot akartunk elindítani, de túl nagy volt a nyomás. Így a rally világbajnokság már 2009-ben 12 futammal és kicsit átdolgozott arculattal mutatkozik, majd 2010-ben és 2011-ben jöhetnek a nagyobb változások.
Mi fog változni?
Rengeteg dolog. Manapság semmi nem megy egyik napról a másikra. Túl sok érdek játszik jelentős szerepet. Ha tehát valamin változtatni akarunk - tudatosan mondom azt, hogy javítani - akkor össze kell gyűjtenünk az összes adatot, ötletet majd mérlegelnünk, és ezekből egy új dolgot létrehozni, ami lehetőleg sok embernek tetszik. Csak egy vonzó szériának van jövője.
A szabályzat állandósága egyike a legfontosabb pontoknak. Az elmúlt 12 hónapban már sok folyamat indult el a jó irányba. De egy stabil koncepciót megbízható szabályokkal nem lehet egy nap alatt összedobni. Csak a gyártók tudják, hogy hogyan néznek ki a jövő autói, milyen technika lesz a nyerő, turbó, szívó, gáz vagy valami teljesen más. Hasonló volt a helyzet a marketing terén is. Először is meg kellett határozni, hogy kik adják a célközönséget, kiket kell elérnünk. A gyártóktól már kaptunk pozitív visszajelzéseket, és nem csak azoktól, akik aktívan részt vesznek a bajnokságban.
Mi a dolgok aktuális állása? Hogyan határozott az FIA?
Tavaly nyáron a németországi világbajnoki futam előtt egy két napos ülést tartottuk, ahol a gyártók képviselői is részt vettek. Az ottani ötletek közül végül rengeteg elhangzott az FIA októberi ülésén, ahol alaposan meg is tárgyalták azokat. Már akkor látszott, hogy nem mindenki elégedett a döntésekkel, gondolok itt többek közt a gyártókra. Maradjunk is az ő példájuknál, először ők maguk követelték, hogy csökkentsük a futamok számát, legyen csak 12, majd amikor a döntés megszületett máris jöttek reklamálni, hogy inkább legyen 14. Ez természetesen nem túl hasznos, de a világszövetségnél meghozott döntéseknél legalább 80 %-os az egyetértés a döntéshozók közt, és ez a fontos, a megfelelő konszenzus a sport érdekében. Amúgy pedig a 14 futamos naptár 2010-től újra téma lesz, így a gyártók érdekeit is próbálják minél inkább szem előtt tartani, tehát ők is megnyugodhatnak.
Vissza az eredeti kérdéshez, mi a dolgok jelenlegi állása?
Összefoglalva úgy, hogy mindenki kellően tud tervezni. A 2009-es naptár 12 futama megvan, Ciprus és Lengyelország is biztosan bekerült, valamint már megvannak a PWRC és JWRC futamai is. A technikai szabályokon egyelőre nem fogunk változtatni, majd 2010-ben valószínűleg egy átmeneti év fog következni. Ami még biztos, hogy 2011-től a WRC-ék bázisát a jelenlegi S2000-res autók adják majd. Már a részletekben is előrébb vannak, mint azt az eddigi sajtóközleményekben leírták.
Már azt is tudjuk, hogy nyolc szerelőnek két óra alatt át kell tudnia építenie egy S2000-res autót egy WRC-vé, és plusz két órát kapnak a hűtőrendszer beépítésére. Ezzel a technikusok már tudnak mit kezdeni. Sajnos vannak még olyan apróságok melyeket tisztázni kell, de az FIA technikusai folyamatosan dolgoznak ezeken, és megpróbálják a lehető legjobb megoldást megtalálni.
És mi a helyzet a központi kérdéssel, a marketinggel?
Jól állunk. Remélem mindenki tisztában van azzal, hogy az FIA nem fog azonnal egy marketingest kinevezni. De tény az, hogy az FIA utasította a bizottságait, hogy lassan fejezzék be az ezzel kapcsolatos tárgyalásokat. Ez nem jelent mást, mint, hogy a napokban ezt a témát le fogják zárni és legkésőbb az októberi ülés után nyilvánosságra is fogják hozni a döntést. Pontosan ezért vagyok elégedett, nem csak a munkát illetően, hanem a világszövetség döntéseivel kapcsolatban is. Szerintem ez annak a jele, hogy kiállnak a rally sport mellett, és a helyes irányba történik a fejlődés.
Forrás: www.motorsport-aktuell.com