h i r d e t é s
Összes oldal:
732044182
Napi oldal:
28104
Jelenleg:
1274
Regisztrált:
0
* - bejelentkezve
kiemelt partnerünk :
további partnereink :
webshopunk :
1. |
Kasza Kristóf |
|
779 |
2. |
Fónagy Kristóf |
|
754 |
3. |
Gönczi Dániel |
|
704 |
4. |
Kozsuk Péter |
|
630 |
5. |
Suborits Péter |
|
628 |
6. |
Végh Krisz |
|
608 |
7. |
Bíró-Ambrus Roland |
|
606 |
8. |
Osztás Ábel |
|
588 |
9. |
Balogh Richárd |
|
573 |
1. |
Thierry Neuville |
|
192 |
2. |
Ott Tanak |
|
158 |
3. |
Sebastian Ogier |
|
154 |
4. |
Elfyn Ewans |
|
140 |
5. |
Adrien Fourmaux |
|
130 |
6. |
Kalle Rovanpera |
|
86 |
7. |
T. Katsuma |
|
80 |
8. |
Dani Sordo |
|
44 |
9. |
Semi Pajari |
|
34 |
1. |
Hayden Paddon |
|
131 |
2. |
M.Franceschi |
|
104 |
3. |
Miko Marczyk |
|
91 |
4. |
Andrea Mabellini |
|
71 |
5. |
S. Tempestini |
|
59 |
6. |
Jon Armstrong |
|
59 |
7. |
Mads Ostberg |
|
51 |
8. |
Simon Wagner |
|
49 |
9. |
Efren Llarena |
|
45 |
1. |
Csomós Miklós |
|
157 |
2. |
Turán Frigyes |
|
124 |
3. |
Velenczei Ádám |
|
121 |
4. |
Német Gábor |
|
112,5 |
5. |
Tóth Tibor |
|
80 |
6. |
Klausz Kristóf |
|
78 |
7. |
Trencsényi J. |
|
72,5 |
8. |
Osváth Péter |
|
52,5 |
9. |
László Martin |
|
35,5 |
1. |
Marozsi Zsolt |
|
112 |
2. |
Balla Tamás |
|
109,75 |
3. |
Rongits Attila |
|
85 |
4. |
Bodogán Ferenc |
|
82,5 |
5. |
Hulmann Gábor |
|
73,5 |
6. |
Kronome Ákos |
|
65,5 |
7. |
Nagy G.M. |
|
43,5 |
8. |
Tóth Barna |
|
43,5 |
9. |
Cseri József |
|
37,5 |
1. |
Czékmány Norbert |
|
65 |
2. |
Határ Attila |
|
45 |
3. |
Kerék Balázs |
|
38,5 |
4. |
Viszló Csaba |
|
28,5 |
5. |
Berta László |
|
20 |
6. |
Zagyva Dorka |
|
14,25 |
7. |
Hibján József |
|
12 |
1. |
Baksai László |
|
121,5 |
2. |
Tamás Gyula |
|
82,5 |
3. |
Ronavolgyi E. |
|
73 |
4. |
Várnai Dávid |
|
54 |
5. |
Hauck Zsolt |
|
46 |
6. |
Ruszó Krisztián |
|
42 |
7. |
Tellér Antal |
|
41 |
8. |
Szetei Norbert |
|
37 |
9. |
Görög Péter |
|
35,5 |
1. |
Bíró Gergő |
|
66 |
2. |
Kovács Dominik |
|
59 |
3. |
Kerekes Bence |
|
49 |
4. |
Oberling K. |
|
48 |
5. |
Bajusz Krisztián |
|
48 |
4. |
Kosztolányi L. |
|
40 |
5. |
Bévárdi Péter |
|
35 |
7. |
Fenyvesi Péter |
|
33 |
8. |
Krámpek Nándor |
|
31 |
1. |
Mekler László |
|
45 |
2. |
Tóth István |
|
40,5 |
3. |
Emődi Balázs |
|
21,75 |
1. |
Wirtmann Ferenc |
|
120 |
2. |
Csukovics István |
|
78,5 |
3. |
Müller Roland |
|
65,5 |
1. |
Érdi Tibor Jr. |
|
90 |
2. |
Szombathelyi P. |
|
82,5 |
3. |
Zsolna József |
|
69,5 |
1. |
Benyó Máté |
|
42 |
2. |
Kárai Tamás |
|
22 |
3. |
Ales Fucik |
|
22 |
4. |
Antal István |
|
20 |
5. |
Kotán Péter |
|
19 |
6. |
Pál Krisztián |
|
19 |
7. |
Z.Staniszewszki |
|
18 |
8. |
Alois Höller |
|
13 |
9. |
Koncseg Zoltán |
|
13 |
|
Hibján Józsi jelen állás szerint az egyetlen olyan versenyző Magyarországon, aki bioetanollal hajtott kocsival versenyez az Országos Rali Bajnokságban. Hogy nincs is akkora hátrányban benzines társaihoz képest, mi sem bizonyítja jobban, mint az, hogy az N/3 második helyén tanyáz perpillanat. Tévhitekről, előnyökről és hátrányokról, beszélgettünk.
- Miért vágtál bele, hogy ilyen autóval versenyezz? - Tulajdonképpen egy a cél: hogy versenyautóba üljek, és versenyezzek. Nyolc évig Ladáztam. Most az, hogy bioetanolos autóval megyünk tulajdonképpen szponzori kikötés volt. Nem sok választási lehetőségünk volt, hogy gyári E85-tel hajtott autót találjunk, de megleltük a Fordot és az M-Sportot, akik foglalkoznak ezzel a kérdéssel. Gyárilag csak a Fiestát fejlesztették ki ilyen módon. Ez volt az egyetlen, ami bioetanolos, gyári és homológ volt, így ezzel versenyezhettünk tovább.
- Műszakilag milyen paraméterei vannak a Fiestátoknak? - Ez egy N/3-as, 2000-es, szívómotoros és E85-öt tankolunk bele.
- Ez ugye azt jelenti, hogy az üzemanyag 85 százaléka bioetanol, 15 százaléka pedig benzin. - Igen.
- Mennyiben kell átalakítani a kocsit, hogy E85-tel üzemeljen? - Kezdem az utcai autóval. Tavaly Ladával mentem, és a tréningautónk szintén egy Lada volt. Már abba is E85-öt tankoltunk. Kicsit át kellett fúvókáznunk és a gyújtáson kellett változtatnunk, de az üzemanyagrendszert nem kell átalakítanunk. Ezzel mentünk több, mint 15 ezer kilométert. De van egy céges Suzukim, amivel már közel 30 ezer kilométert mentem, és azon abszolút semmit nem alakítottunk át, csak egyszerűen ezt tankoljuk bele. A hidegindítása kicsit problémás, de ilyenkor nyáron abszolút nem veszünk észre különbséget. Annyi, hogy olyan 10-12 százalékkal nagyobb a fogyasztása a kocsinak. De tökéletesen megy vele.
- Azt olvastam a bioetanolról, hogy bizonyos alkatrészeket károsíthat. - Nézd, mi vettünk egy teljesen utcai Ford Fiesta ST-t. Az M-Sporttól rendeltünk kit-et hozzá. Mindent megkaptunk: bukócsövet, első-hátsó lökhárítókat, biztonsági öveket, tehát gyakorlatilag a teljes felszereltségét az autónak. Ezen kívül pedig az E85 kit-et, ami azt jelentette plusz opcióban, hogy adtak hozzá négy injektort, nagyobbakat, a több üzemanyag eljuttatásához és a computer-t, ami a benzin-levegő keverékét korrigálja. Ennyit kaptunk hozzá gyárilag. Sem külön üzemanyagrendszert, sem külön dugattyúkat, tehát minden maradt széria. A gyár ennyi átalakítást ír elő. Sokan mondják, hogy saválló rendszer kell, de nem. Ami bírja a benzint, az bírja a bioetanolt is. Az a lényeg, hogy benzin és olajálló legyen. Az E85 nem rág szét semmit, nem tesz tönkre semmit. Ezt már hallottam én is, de nincs ilyen probléma a kocsival. Például a gyári műanyag tankunk is van, mivel az autó N-es, és annak sincs baja.
- Az utcai autódba is bioetanolt tankolsz? - Igen, mi valóban környezettudatosságból is alapítottuk ezt az E85 Motorsport kft.-t. Az utcai autómba is E85-öt tankolok, amikor csak tehetem. Annyi a gond, hogy Magyarországon még ezt elég kevés helyen tehetem meg, mindössze három városban vannak ilyen kutak, de a jelen állás szerint ez a piac hamarosan bővülni fog. És Magyarország szempontjából hasznos lenne, ha elterjedne a bioetanol. Egyrészt, mert kukoricából évek óta többletet termelünk. Ebből ahelyett, hogy eladjuk külföldre, bioetanol gyáraknak, az üzemanyagot itthon kéne előállítani, hisz az alapanyag adott.
- Tehát kukoricánk van csőstől, hogy stílszerű legyek.:) - Igen. :) Nem beszélve arról, hogy szerintem még munkahelyeket is teremtene. Mi most ezen vagyunk, hogy minél több emberrel elfogadtassuk azt E85-öt itthon.
- A bioetanol energiaértéke jóval alacsonyabb, mint a benziné. Versenyzés közben mennyire érezhető ez az autón? A teljesítménye is kevesebb, vagy csak abban nyilvánul ez a tény meg, hogy többet fogyaszt az autó? - Teljesítménymérő padon megmértük az autót benzinesen és bioetanolos hajtással is. Azt tapasztaltuk, hogy igazán magas fordulaton a benzineshez képest egy kicsi teljesítménycsökkenést vettünk észre, de olyan fordulaton, amit utcai forgalomban például nem is használunk. És olyan minimális, hogy belülről nem is veszi észre az ember. Alacsonyabb fordulaton viszont ugyanolyan a két üzemanyag teljesítménygörbéje.
- Ezek szerint az E85 miatt nem vagytok hátrányban kategórián belül? - Talán csak annyiban, hogy ezek a Ford Fiesták gyárilag 180 lóerőig vannak húzva, nem is lehet erősebb. A többiek autója pedig kétszáz körül és fölött is van. Ennyi a hátrányunk, de ez sem a bioetanol miatt.
- Nem is lehetne ebből az autóból többet kihozni? - Nem. Kérdeztük az M-Sportot, hogy nem lehetne valahogy nagyobb teljesítményt kicsikarni belőle, de azt mondták, hogy ők ezt így rakták össze, és ha változtatunk rajta, akkor már nem fog megfelelni az N csoport elvárásainak, magyarul nem lesz homológ az autó. Úgyhogy ezen nem változtatunk.
- Én még sosem láttam magát az anyagot. Hogy néz ki? - Ugyanolyan, mint a benzin. Ez tulajdonképpen alkohol. Erjesztés után készül, kukoricából. Talán egy picit hamarabb elpárolog adott esetben az ember kezéről, mint a benzin. A szaga is hasonló a benzinhez, annyi az érdekes, hogy amikor ez ég, akkor olyan cefre szaga van. Ami viszont még érdekesebb, hogy a E85-től nem kormosodik a kipufogó, szinte ugyanolyan szép fényes, mint újkorában. Ebből is látszik, hogy az üzemanyag károsanyag-kibocsátása minimális.
- Még egy nagyon fontos kérdésről nem beszéltünk. Az üzemanyag-árakról. - Jelentősen olcsóbb az etanol, mint a benzin: az E85 most olyan 220-225 forint között van.
- Még úgy is jobban jöttök ki belőle, hogy több kell belőle, tehát nagyobb az autó fogyasztása? - Igen. A hivatalos adatok szerint 10 százalékkal fogyaszt többet az autó, ami nekünk is kijött, de még így is jobban megéri - anyagilag is. Olcsóbb és környezetkímélőbb - ez a lényeg.
Ez a hír most jelenik meg 5772. alkalommal
|