RALLYCROSS VILÁG- ÉS EURÓPA-BAJNOKSÁG - Kárai Trans World RX of Hungary - 2024.07.27-28
Bútor Robi indul a horvát VB futamon!
Nagyinterjú a pilótával, az elgondolástól a megvalósulásig
2022-03-17
interjú • DuEn
h i r d e t é s
Összes oldal:
710358881
Napi oldal:
109142
Jelenleg:
2704
Regisztrált:
0
kiemelt partnerünk :
Peugeot Magyarország

további partnereink :

AutoDekor

BusLine

webshopunk :

duenShop.hu - a rallyongók boltja

Hungarian Virtual
Rally Championship 2024
a bajnokság állása az 1.futam után
1. Suborits Péter
208
2. Kasza Kristóf
196
3.
Fónagy Kristóf
190
4. Gách Bence
175
5. Bíró-Ambrus Roland
174
6. Tóth Richárd
167
7. Gönczi Dániel
161
8. Csortos László
157
9. Petrovszki Máté
153
teljes táblázat
World Rally Championship 2024
a 7.futam, Rally Poland után
1. Thierry Neuville
Hyundai i20 N Rally1
136
2. Elfyn Ewans
Toyota Yaris GR Rally1
121
3. Ott Tanak
Hyundai i20 N Rally1
115
4. Sebastian Ogier
Toyota Yaris GR Rally1
92
5. Adrien Fourmaux
Ford Puma Rally1
91
6. Kalle Rovanpera
Toyota Yaris GR Rally1
63
7. T. Katsuma
Toyota Yaris GR Rally1
58
8. A.Mikkelsen
Hyundai i20 N Rally1
29
9. Dani Sordo
Hyundai i20 N Rally1
27
teljes táblázat
European Rally Championship 2024
a 4.futam,
a Rally Estonia után
1. Hayden Paddon
Hyundai i20 N Rally2
73
2. M.Franceschi
SKODA Fabia RS Rally2
63
3. Mads Ostberg
Citroen C3 Rally2
53
4. Jon Armstrong
Ford Fiesta MkII
25
5. S. Tempestini
SKODA Fabia RS Rally2
40
6. Miko Marczyk
SKODA Fabia RS Rally2
40
7. Oliver Solberg
SKODA Fabia RS Rally2
35
8. Georg Linnamae
Toyota Yaris GR Rally2
26
9. Andrea Mabellini
Skoda Fabia
28
teljes táblázat
HUMDA Országos Rally Bajnokság 2024
a 4.futam,
a Székesfehérvár Rallye után
1.
Csomós Miklós
Skoda Fabia RS Rally2
122
2.
Turán Frigyes
Volkswagen Polo GTi R5
103
3.
Velenczei Ádám
Skoda Fabia R5 Evo
96
4. Német Gábor
Skoda Fabia RS Rally2
85,5
5. Klausz Kristóf
Skoda Fabia R5 Evo
77
6.
Tóth Tibor
Skoda Fabia R5 Evo
71
7. Trencsényi J.
Skoda Fabia R5 Evo
56,5
8. László Martin
Skoda Fabia RS Rally2
35,5
9. Osváth Péter
Skoda Fabia R5 Evo
35,5
teljes táblázat
HUMDA Országos Rally Challenge 2024
a 4.futam,
a Székesfehérvár Rallye után
1. Marozsi Zsolt
Hyundai i20 R5 2.0
112
2. Rongits Attila
Mitsubishi Lancer Evo IX
85
3. Bodogán F.
LADA VFTS
82,5
4. Balla Tamás
Mitsubishi Lancer Evo IX
74,75
5.
Hulmann Gábor
LADA VFTS
72
6.
Kronome Ákos
SKODA Fabia R2
42,5
7. Cseri József
LADA VFTS
37,5
8. Hevesi Norbert
BMW E36
35
9. Prigyeni Péter
LADA 2107
34,5
teljes táblázat
Peugeot 208 Rally4 Cup Hungary
a 4.futam,
a Székesfehérvár Rallye után
1.
Czékmány Norbert
Peugeot 208 Rally4
50
2.
Határ Attila
Peugeot 208 Rally4
35
3.
Kerék Balázs
Peugeot 208 Rally4
31,5
4. Viszló Csaba
Peugeot 208 Rally4
28,5
5. Berta László
Peugeot 208 Rally4
20
6. Zagyva Dorka
Peugeot 208 Rally4
14,25
7. Hibján József
Peugeot 208 Rally4
12
teljes táblázat
Országos Rally2 Bajnokság 2024
a 4.futam,
a Székesfehérvár Rallye után
1. Baksai László
Lada VFTS
96,5
2. Ronavolgyi E.
Honda Civic
73
3. Tamás Gyula
Peugeot 208 R2
61,5
4. Várnai Dávid
Ford Fiesta R2T
54
5. Ruszó Krisztián
Lada VFTS
42
6. Szetei Norbert
Peugeot 208
37
7. Görög Péter
Citroen C2 R2
35,5
8. Hauck Zsolt
Lada 2107
28
9. Strider Zoltán
Peugeot 208
26
teljes táblázat
Országos Rally3 Bajnokság 2024
a 4.futam,
a Székesfehérvár Rallye után
1. Kovács Dominik
Opel Astra
59
2. Bíró Gergő
Opel Astra
53
3. Bajusz Krisztián
Lada 2101
46
4. Kosztolányi L.
Lada 2101
40
5. Bévárdi Péter
Lada 2107
35
6. Kerekes Bence
Lada VFTS
34
7. Fenyvesi Péter
Lada 21013
33
8. Krámpek Nándor
Lada 2107
31
9. Oberling K.
Suzuki Swift GTi
29
teljes táblázat
Országos Historic Bajnokság 2024
a 2.futam,
a II.Diósgyőr Rally után
D géposztály
1. Wirtmann Ferenc
Ford Escort RS
45
2. Nagy István
Volkswagen Golf
27
3. Müller Roland
Lada 2101
24
E géposztály
1. Érdi Tibor Jr.
Ford Sierra Cosworth 4x4
45
2. Varga C. Zoltán
BMW E30 M3
28
3. Hankó László
Lada 2107
26
teljes táblázat
Országos Rallycross Bajnokság 2024
a 2.futam után
1. Benyó Máté
Peugeot 208
42
2. Kárai Tamás
Audi S1
22
3. Ales Fucik
Volkswagen Polo
22
4. Antal István
Mitsubishi Colt
20
5. Kotán Péter
Ford Focus
19
6. Pál Krisztián
Skoda Fabia
19
7. Z.Staniszewszki
Ford FIesta
18
8. Alois Höller
Ford Fiesta RX
13
9. Koncseg Zoltán
Audi A1
13
teljes táblázat

butor_robi_indul_a_horvat_vb_futamon_8

Jó hír a magyar rali szurkolóknak! Bútor Robi újra versenyben! Igaz, nem hazai pályán, de a közelben, a horvát WRC futamon indul egy Peugeot 208 Rally4-es autóval, Tagai Robival, a TRT autójával és hazai, importőri támogatással.

Robi, hogy indult el ez az egész, mi volt az első lépés? 
Az első gondolat, körülbelül három hete egy álmatlan éjszakán született. Teljesen véletlenül beugrott az agyamba, hogy el kéne indulni a horvát VB futamon egy Peugeot 208 Rally4-es autóval. Sajnos, elég lassan halad a WRC összeépítése és még nem látom pontosan, hogy mikor tudok újra versenyautóba ülni és igazából erős hiányom van már. 

butor_robi_indul_a_horvat_vb_futamon_10

Valószínűleg ez indokolta, hogy megszülessen ez a terv, hogy még aránylag az év elején részt vegyünk a horvát VB futamon. Másnap reggel felébredtem, akkor még mindig meg volt ez a gondolat, nem nyelte el az éjszaka és az álom, úgyhogy neki is álltam annak, hogy összerakjam, megvalósítsam. 

butor_robi_indul_a_horvat_vb_futamon_6

Első körben felhívtam Balkányi Gyuri barátomat - aki a P Automobil Import Kft. az ügyvezető igazgatója - hogy támogatását kérjem ahhoz, hogy indulnánk egy Rally4-es Peugeot 208-al a horvát VB-n, magyar színeket és a Peugeot magyarországi importőrét képviselve. Pár napon belül szerencsére azt a választ kaptam Tőle, hogy tudnak partnerek lenni ebben.

Utána következett Tagai Robi barátom, aki egyben a navigátorom is, vele is ismertettem ezt az ötletemet, és megkérdeztem őt is, hogy először is lenne ehhez kedve egyáltalán, másodszor tudna-e egy kis anyagi ráfordítást tenni annak érdekében, hogy ez megvalósuljon? Azt tudni kell, hogy ma egy ilyen versenyt összerakni nem egyszerű feladat, és nem várhatjuk el a Peugeottól sem, hogy a teljes költségvetését állja ennek a projektnek. Mind Robinak, mind nekem is be kell ebbe szállni, és mikor Robi azt mondta, hogy részéről rendben van, (persze sok időt nem hagytam neki :) ) és szívesen csatlakozik, akkor már csak az autó volt a kérdés. 

butor_robi_indul_a_horvat_vb_futamon_1

Az pedig egyértelmű volt innentől kezdve számunkra, hogy mindenképpen a Tagai Racing Technology-tól szeretnénk bérelni az autót. Hívtam Tagai Tomit, aki szintén egy nagyon-nagyon jó ajánlattal hozzájárult ahhoz, hogy ez össze tudjon jönni, és részt tudjunk venni ezen a futamon. 

butor_robi_indul_a_horvat_vb_futamon_5

Tehát gyakorlatilag, négyen raktuk össze ezt az egészet! Négy szereplős játék lesz ez, vagy  inkább egy óriás feladat, főleg ebben a korban amiben mi vagyunk már. Azt gondolom, hogy 2013 volt az utolsó aktív évünk, és rengeteg idő telt el, amíg hobbistaként versenyeztünk, és most újra beleállni az egészbe, ráadásul egy világversenyen, ami a ralinak a csúcsa az mindannyiunk számára, egy óriási feladat, hogy ezt végig tudjuk csinálni a legelejétől a legvégéig. 

Adja megát a kérdés, és a választ igazából tudom, hogy miért Horvátország, mert szerintem az van a legközelebb, de akkor már miért nem a WRC-vel, azon túl, hogy esetleg nincs kész? 

Egyrészt, mert még tényleg nincsen kész és addigra nem is lesz :)
Másrészt, mert megéreztem sajnos azt, hogy mekkora kárt lehet tenni egy rossz mozdulattal. Azt gondolom, hogy háromszáztíz kilométer VB-s gyorsasági, tíz féle pályán, amiből egyetlen egyen sem voltam soha, túl nagy feladat lesz ez így is három nap alatt! Két tréningből feldolgozni, a pályák minden buktatóját észrevenni, és azt versenytempóban elkerülni és megcsinálni hibátlanul, az akkora kihívás, hogy nemhogy a WRC-vel nem merek neki indulni, de még egy Rally2-es Skodával, vagy Citroënnel sem. Én azt hiszem, hogy itt az autó teljesítménye most a legkevésbé fontos. Úgy érzem, hogy bőven elég nekünk egy Rally4-es autó, mert annyi mindenre kell figyelni, hogy a WRC-vel esélyem sem lenne ennek nekiállni. 

butor_robi_indul_a_horvat_vb_futamon_7

Valamint tudom magam hova tenni. Tehát, azt gondolom, hogy ennyi rutinnal, ami nekem van a WRC-vel, teljesen felesleges egy világbajnoki futamon elindulni, nem akarok magamból bohócot csinálni, meg kinevettetni sem szeretném magamat. Úgy gondolom, hogy tudom, hogy hol a helyem, éppen ezért választottam a Rally4-es autót. Én úgy érzem, hogy nekünk erre a versenyre ez az autó tökéletesen megfelel, és bőven elég lesz! Sok embertől hallottam mostanában, hogy nem ülnének vissza Rally4-es autóba, mondták ezt egy Rally2-es után, de én meg azt mondom, hogy én egy top WRC-ből is visszaülök egy ilyenbe, mert tudom, hogy így is óriási feladat lesz, és bővel elég ez az autó. 

Gondolom, hogy megnéztél néhány tavalyi felvételt, tényleg nem egyszerű; szűk és folyamatos aszfalt változások vannak, és mindenki azt mondta, hogy nagyon nehéz volt... 

Igen, megnéztem, és a tavalyi nyilatkozatokat is elolvastam, mindenki folyamatosan, minden gyors után azt mondta, hogy borzalmasan nehéz, borzasztóan bonyolult. Olyan pilóták, akik a világ élmezőnyét képezik és gyakorlatilag minden fajta pályán mentek már, de mivel ez volt az első VB Horvátországban, ezért aztán mindenkinek újak voltak a pályák, mégis egyöntetűen az volt a véleményük, hogy a világ egyik legnehezebb versenye! Hát én ebbe jól beleválasztottam, de hát kellenek a kihívások! :)

Visszatérve az előző kérdésedre, több dolog miatt is választottam Horvátországot. Főként, mert a lehető legkevesebb időt fogja elvenni az életemből, ami nekem nagyon fontos, mert nincs szabad időm sajnos. 

A másik az, hogy nagyon közel van, ezáltal a költséghatékonysága, mind a bérleti díj, mind a csapat, mind a mi logisztikánk szempontjából a legideálisabb. Ennél olcsóbban VB-n indulni nem lehet. 

A harmadik verzió, ami szintén nagyon fontos, hogy a magyar szurkolók könnyen ki tudnak jönni a versenyre! Azt gondolom, hogy nem fogom tudni azt hozni a nézők szempontjából, amit szeretnének látni, de mindenképpen belekalkuláltam azt, hogy szurkolókból itt lehet a legtöbb, és ez nekem mindig fontos volt. Biztos, hogy nem fogok tudni látványra menni, mert egyszerűen a videókból ítélve annyira szűk az út, hogy elsőkerekes autóval szinte semmi látványt nem lehet csinálni, de itt úgysem Mi leszünk a főszereplők! Majd a WRC-k pótolják a látványt! A kaszkadőrködés helyett próbálok majd pontosan, percízen menni, megcsinálni a versenyt, a tíz különböző gyorsaságit! 

butor_robi_indul_a_horvat_vb_futamon_11

Mindenképpen ez a három tényező adta, hogy emellett a verseny mellett tettem le a voksomat, valamint az időpont, hogy most van, és a borulás óta nem ültem versenyautóban, szinte eltelt már vagy öt hónap. Egyszerűen azt gondoltam, hogy mindenképpen valami öröm és élményforrást be kell iktatni az életembe, mert az elmúlt öt hónapom azzal telt, hogy megpróbáljam a WRC-t újjáépíteni. Minden erőmet, energiámat, anyagi lehetőségemet megmozgatva azon dolgoztam, hogy újra rajtra kész legyen a WRC, de én úgy érzem, hogy legkorábban június-július környékén fogok tudni versenykörülmények között beleülni, az meg egyrészt még nagyon messze van, másrészt meg azt hiszem, hogy ha ez a VB futam jól sikerülne az nagyon nagy töltet lenne számomra, hogy van értelme csinálni, van értelme az egésznek. 

Volt egy futamod Peugeot 208 R2-vel, és ezzel az autóval pedig teszteltél már egyszer.

Így van, a Hankook-nak volt egy gyári gumitesztje, ahol én voltam a Rally4-es pilóta és 150 kilométert mentem vele Cereden, úgyhogy az alapok megvannak. Ez egy nagyon-nagyon jó tanulóautó, nem véletlen a jelenlegi ranglétrán a második lépcső. A Rally5 lett az első lépcső, ami egy utcai autó pár fontos, de egyszerű versenyfelszereléssel, az a full kezdő autó és azután ez a második lépcső. 

butor_robi_indul_a_horvat_vb_futamon_2

Futómű, váltó és fék szempontból nagyon komoly versenyautó szinten van, de értelemszerűen lóerőben lehetne még benne egy kis plusz. Ha itthon versenyeznék vele, azt mondanám, hogy nagyon szeretnék még 30-40 lóerőt, hiszem egy szuper 1.6-hoz, egy kitcar-hoz képest azért egy gyengébb autó, de nekem erre a futamra tökéletesen elég lesz. 

Nagyon fontos, hogy új autó, most építi a TRT az autót éppen, és Vogel Adri fog vele menni az első magyar futamon, és a második versenye lesz a horvát VB. Ami olyan szempontból nagyon kedvező, hogy minden alkatrészében 100-150 kilométer lesz, tehát nagy eséllyel elkerül minket a technikai hiba. Továbbá nagyon bízom a TRT szaktudásában ás a VB-s tapasztalatában.

butor_robi_indul_a_horvat_vb_futamon_3

Az még fontos, hogy ez egy teljesen top, utolsó specifikációjú mai autó, és az ellenfeleknek is ilyen lesz; Peugeot, Ford, Opel vagy Renault. Összesen négy féle Rally4-es autó van, de nincs még nevezési lista, nem tudjuk az arányokat. Igazából az a jó, ami velem eddig nem történt meg, mert ugye indultam már VB futamon régebben, Szardínián és RACC Rally-n, de mindig eggyel régebbi autóval mentem, mint a többiek. Amikor én Saxo-val ők C2-vel, amikor Ignis-vel a többiek Swifttel és C2-vel, úgyhogy azt kell, hogy mondjam, nem mentem még világ színvonalú futamon top autóval. Igaz, hogy ez most kisebb autó, de akkor is top autó, a ma elérhető legjobb versenyautó ebben a kategóriában, és nem pedig egy 2-3 évvel régebbi, mint a többieké. 

Itt egyetlen egy baj van, hogy én vagyok régebbi a többieknél, mert ugye azt is tudni kell, hogy ők huszonéves fiatalok, hatalmas tűzzel és elánnal, ugyanolyannal, mint ami bennem volt 20-30 éves korom között. Nem azért megyek, hogy megváltsam a világot, tudom magam ilyen szempontból is hova tenni. Azt gondolom, esélyünk akkor van a jó eredményre, ha rutinunkra, a higgadtságunkra, a megfontoltságunkra hagyatkozunk, mert az biztos, hogy nem tudok már olyan vadul menni, mint ahogyan a húsz éves gyerekek mennek, akiknek most ez az életük, hogy ők raliversenyzők legyenek, esetleg világszínvonalú raliversenyzők, és valaki kiválassza őket. Tehát ők a jövőjükért küzdenek, én pedig azért, hogy meg tudjak egy ilyen versenyt közel ötven évesen csinálni. Ettől függetlenül vannak ambícióim, nem akarok álszerény lenni. 

Milyen eredménnyel lennél elégedett? 

Nem láttam a nevezési listát, mert még nincsen, még mi is most csináljuk a nevezést. Körülbelül húsz autó lesz ebben a kategóriában, és ha az első egyharmadban tudnánk végezni, az nagyon nagy eredmény lenne, de ha az első felében, akkor sem fogok sírva fakadni. Reálisan, azt gondolom, hogy ott van a helyünk az első tízben, nem a legelső gyorsaságitól kezdve, mert bele kell jönni, el kell hinni. Biztos lesz olyan gyors, ami jobban fog tetszeni, mint a többi, mert mindenkinek van olyan, ami jobban illik a stílusához, jobban megmarad, szimpatikusabb még a világsztároknak is, nekem meg biztos. Bízom benne, hogy lesznek jó részidejeink, de amiben a legjobban bízok, hogy nem hozunk szégyent sem a támogatóinkra, sem a szurkolóinkra, se magunkra. Megpróbáljuk a lehető legügyesebben végig csinálni majd. 

Itthon lesz egy 50-80 kilométeres tesztünk, ami attól függ, hogy mennyire gyorsan tudok belelendülni, mennyire gyorsan találjuk meg a megfelelő beállításokat. Tehát az alapteszt az 50 kilométer, de tudunk rajta bővíteni. Még nem tudom a helyszínt és az időpontot sem, viszont ez most egy zárt teszt lesz, mert nagyon kevés időnk van és ez nem a showmankedésről szól, hanem ez egy abszolút felkészülési teszt a VB-re. 

butor_robi_indul_a_horvat_vb_futamon_4



Mindenképpen el fogunk menni a TRT-be, ha elkészült az autó egy technikai ismeretgyűjtésre is, hogy ha gyorsszerviz kell az autónak, vagy bármi olyan hiba van, amit mi meg tudunk csinálni, esetleg az autóban rendelkezésre álló alkatrész készletből, mert a VB-n kis alkatrész csomag is szokott lenni az autókban, hogy ne kelljen a legkisebb hiba miatt is feladni a versenyt, amit egy páros meg tud csinálni. Mindenképpen tovább képzem magamat egy kis gyorsszerviz verzióból is. 

Én bízom abban, hogy nagyon sok néző lesz. Sajnos ez a futam egyidőben van a Boldogkő Rallyval, de remélem, hogy lesznek magyar zászlók kint, ami gondolom, jó érzés mikor külföldön versenyez valaki. 

Mindenképpen. Sőt azt gondolom, még jobban eső érzés, mert egyébként az ember (mivel van EB és VB tapasztalatom is) ott nagyon egyedül érzi magát, és még jobban örül akár egy darab zászlónak is, vagy egy darab szurkolónak, aki odajön a szervizparkban, vagy ugrál a pálya szélén. Remélem, hogy nem leszünk egyedül, és megteszünk mindent annak érdekében, hogy egy szép eredménnyel zárjuk a futamot. Nem gondolom, hogy ez lesz életünk utolsó VB futama, de nagy feladat ezt összerakni is a mai helyzetben, nagy feladat megcsinálni is. Mindenképpen rajta volt a bakancslistámon, de nem tudom, hogy evvel kipipálom-e, vagy még jobban belehúzom magam abba, hogy még akár egy svéd ralit is életemben egyszer kipróbáljak. 

 butor_robi_indul_a_horvat_vb_futamon_9

Az eredeti gondolat, először három éve Svédországban született meg, csak utána mikor először megláttam, hogy jönnek hóban a húszévesek, akkor rájöttem, hogy azt el kell engednem. Élőben kívülről félelmetesen jöttek a fiúk és akkor úgy gondoltam, hogy ezt úgyse tudom megcsinálni, inkább hagyjuk. 

Remélem, hogy a horvátországi célban nem az lesz az álláspontom, hogy ez már nem nekem való. De természetesen tudom, hogy ez is benne van a pakliban és lehet a külföldi versenyzői karrieremre itt teszem rá a pontot és egyben a végét is. Próbálok, mint mindig, pozitív lenni és remélem, hogy nem így lesz, hanem borzalmas nagy örömmel és jó fáradtan, de boldogan fogunk majd hazajönni, aztán átülni a WRC-be!

Végezetül még egyszer köszönöm a lehetőséget a bizalmat és a támogatást a Peugeot magyarországi importőrének, a TRT-nek és Tagai Robi navigátoromnak, remélem nem okozok senkinek csalódást!
 
 
Ez a hír most jelenik meg 7885. alkalommal
Share |
2022.04.21-24.
World Rally Championship 2022
Croatia Rally 2022
  
  
  
 
  
  
Fotóalbum címkék
h i r d e t é s
Hír címkék
Videó címkék
Fotóalbum címkék
H K Sz Cs P Sz V
08 09 10 11121314
15 16 17 18192021
22232425262728
29 30 31 01020304
05 06 07 08091011
2024.07.19-25.

részletes infóink

2024.07.18-21.

részletes infóink

2024.07.20-21.

részletes infóink

2024.07.20-21.

részletes infóink

2024.07.20.

részletes infóink

2024.07.27-28.

részletes infóink

2024.06.21-11.05.

részletes infóink


b a j n o k s á g o k :

World Rally Championship 2024
European Rally Championship 2024
Országos Rally Bajnokság 2024
Országos Rally Sprint Bajnokság 2024
k e d v e n c e i n k
Rallylive.hu
CarsAndGirls.hu
AutoSportFoto.sk
CarStyling.hu
WRC magazin

s t a t i s z t i k á k