1 város, 1 hétvége, 100% Rallye avagy Baranya Kupa 2013
Az elmúlt évek során nagyon megkedveltük a Baranya Kupát, ami olykor-olykor igen népes mezőnynek adott lehetőséget a versengésre, annak ellenére, hogy egykoron a túrabajnokság egyik futamaként látta meg a napvilágot. Az idei évben változtak a szabályok, ami sajnos a Baranya Kupa mezőnyét is megtépázza. Az idei Baranya Kupáról, az új ötletről: a Rallye2 napi licence-ről és az ORB versenyzők lehetőségeiről Markó Tibort, a rendezőt kérdeztem.
Kezdjük talán az egyik legfontosabb kérdéssel, 2013-ban ki állhat rajthoz a Baranya Kupán?
Az idei évben elég nehéz helyzetben vagyunk, mert a sprintekre vonatkozó szabályváltozások okán nem tudunk lehetőséget biztosítani a meghívásos mezőnynek, de természetesen a Rallye2 és Historic mezőnye, valamint az M csoport (azaz az ORB licencesek mezőnye) nem kérdés, hogy idén is részesei lesznek ennek a történetnek! A Rallye2 bajnokságba már 2004 óta folyamatosan beleszámít ez a verseny, de a Historic mezőnye is 5-6 éve "itt van", és remélem idén is oly sokan lesznek, mint amikor sikerült elérnünk az egyik Historic EB nevezői létszámát! A Rallye2 mezőnyéhez csatlakozhatnak az érdeklődők egy egyszerűsített formában, ugyanis feltaláltuk a spanyolviaszt: a napi licence-t.
Az amatőr mezőny kiesésével sajnos jelentősen szűkült a mozgásterünk, de így sem szerettük volna, ha rangon aluli a rendezvény, hiszen már 2003 óta minden évben megrendezésre kerül. Szeretnénk idén is egy "normális", élvezhető versenyt, így most is tervezünk prológot, ami után háromféle gyorsasági szakaszon zajlik majd az igazi küzdelem, összesen 85km gyorsasági szakasz vár a mezőnyre.
A korábbi évekből már jól megszokott KBSK pályát, mint központot az idén sajnos el kell hagynunk, így visszaköltözik a szervizpark, versenyiroda, stb. (azaz a versenyközpont) a jól bevált városközpontba, ahol már korábban is "jártunk".
Ez túl sok infó volt egy válaszban! Menjünk sorban!
Alapvetően ugye R2 és Historic bajnoki a verseny?
Az! A Baranya Kupa elsősorban a Rallye2 és a Historic OB része. Az elmúlt években, amikor az amatőr mezőny is indult, az abból származó nevezési díjak segítették létrehozni az MNASZ saját bajnoki rendszerének versenyét, azaz a R2 és Historic közös versenyt. A képlet egyszerű: a Baranya Kupa tulajdonképpen egy ORB verseny egy, komplett napja. Költség oldalon minden ugyanannyiba kerül, mint egy ORB versenyen, csak a nevezési díjak kevesebbek, konkrétan negyed annyi. Sajnos az sem erősíti a pozíciónkat, hogy jelenleg az R2-ben és Historicban összesen vannak annyian, mint Rallye 1-ben, azaz, ha szerencsénk van, talán 40-en. Ezért lett volna szükség az amatőr, azaz országos meghívásos mezőnyre. Idén év elején a szabályokat az RSB megváltoztatta. Bár szerettem - mi is és a Veszprém Rallye is - volna idén is országos meghívásos (OM) mezőnyt indítani, erre sem kaptam engedélyt. (Ugyan ilyen mezőny indulhatott eddig a Mikulás és a Szilveszter Rallye-kon is.) Ez a lépés több millió forint elvonást jelent, aminek pótlására nem volt, és nincs alternatíva, így elég nehéz helyzetbe kerültünk. Ez a kényszerhelyzet jutatott el oda, hogy javasoltam vezessük be a "napi licence" intézményét a raliban is! Szerencsére ezt a felvetésünket az RSB és az MNASZ IB is támogatta, így a részletek kidolgozása, szabályos megfogalmazása ár folyamatban van.
Kinek jó a Rallye2 napi licence és miben különbözik a normál licence-től?
A napi licence lényege: rövidebb időre, azaz egy alkalomra, egy versenyre szól, ugyanakkor olcsóbb, mint a teljes értékű licence. Aki ezt a licencet (MNASZ R2) kiváltja, az egy alkalommal belekóstolhat a Rallye2-be! Részt vehet a Baranya Kupa 2013 versenyen, ahol 85,00km gyors össztávot teljesítve serleget is nyerhet, de pontokat nem.
Célunk, hogy a Napi licence bevezetésével és további kedvezményekkel minél több bátor, akár RTE és Sprintes versenyző a Rallye2 mezőny részeként elrajtolhasson az idei Baranya Kupán. Ráadásul, az ehhez szükséges lépéseket most extra támogatással segítjük: a Baranya Kupára nevező RTE vagy Sprintes versenyző egy egyszeri összeg megfizetésével juthat hozzá a szükséges dokumentumokhoz, valamint a verseny nevezéséhez! Minden, Rallye2 licenccel nem rendelkező érdeklődő számára egységesen: 65.000,-Ft-ba kerül ez a speciális konstrukció, ami tartalmazza az összes szükséges költséget:
1. a Nevezői hátteret (MNASZ versenyeken kötelező az MNASZ nevezői licences nevező)
2. a Baranya Kupa 2013 nevezési díját,
3. a szükséges licence megszerzését megelőző oktatás díját (a verseny előtti napon, a helyszínen),
4. a szükséges licence megszerzését megelőző vizsga díját (a verseny előtti napon, a helyszínen),
5. a licenchez szükséges sportorvosi vizsgálat költségét, lehetőségét (a verseny előtti napon, a helyszínen),
6. a napi licencek díját,
7. a napi licencek biztosításának díját,
8. valamint egy egyszeri R2 gépkönyvezés költségét.
Persze ehhez versenyautó is kell…
A nélkül nehéz lenne. Az egyszerűbbik megoldás, ha valaki kölcsönkér, bérel egy már MNASZ gépkönyves autót. Ha a sajátjával szeretne menni, akkor rendben kell, hogy legyenek a papírjai (versenyautóvá minősítve), biztosítása, rendszáma, cső certifikátja, azaz a műszaki megfelelősége és akkor jelentkezhet gépkönyvezésre. Ha elég jelentkező akad erre a speciális lehetőségre leszervezünk mindent a helyszínre, ezzel is könnyítve a versenyzők dolgát.
És azok, akik már rendelkeznek R2 licence-szel?
Szerintem nem túlzok, ha azt gondolom, hogy mindenki örülne a Rallye2 magját képező versenyzők közül annak, ha felduzzadna kissé a mezőny! Akik velünk tartanak, ugyan arra számíthatnak, amit a kezdetek óta tapasztalhattak: ez a verseny nekik-, és róluk szól! Érdekességképpen: 2004-ben - igaz az ORB licencesekkel együtt - 94 indulója volt a Baranya Kupának, ami akkor kizárólag Rallye2 bajnoki volt…
Miért lehet érdekes ez a verseny a licences versenyzőknek?
Azért lehet jó, mert egyrészt ők is serlegért versenyezhetnek, másrészt ez a futam pontosan 2 héttel a Kassa Rallye előtt szerepel a versenynaptárban, több mint egy hónapos szünetet követően. Nálunk 85km gyorsasági szakaszt tesztelhetnek aszfalton, vagy ha úgy tetszik: komplett aszfaltos verseny-szimulációt hajthatnak végre (a murvás Veszprém és a hosszú szünet után). Ráadásul az sem mellékes, hogy a Baranya Kupát követően, bő 2 hónappal már a Mecsek Rallye van, ahol nyilván ezek a helyszínek is meg fognak jelenni, vagy így, vagy úgy, szóval akár rögtön a beállításokat is lehet próbálgatni. Ha ezt összesítjük: 1. Aszfaltos teszt lehetőség, 2. verseny-szimuláció, 3. Direkt teszt a Mecsek Rallye-ra, 4. és nem utolsó sorban verseny is!
>> versenykiírás <<
>> on-line nevezés <<
A kiírásból az derül ki, hogy sűrű a program!
Így a lehető legköltséghatékonyabb mindenkinek! A versenyzőknek, csapatoknak, és nekünk, rendezőknek is! Aki szeretne, tesztelhet pénteken, hiszen hivatalos tesztet is rendezünk Bakonyán. Aki viszont csak egy éjszakát szeretne távol tölteni otthonától, az szombaton reggel megérkezik Komlóra, átvételek, pályabejárás, prológ, majd alvás, másnap verseny, és go home! Benne van minden és így olcsóbb is.
Belvárosi prológ lesz?
Nem, ezúttal egy újszerű prológot találtunk ki, ami még sosem volt! Nem a városban lesz, hanem a zobáki körgyorson, szombat délután 5 órai kezdettel, ahol remélhetőleg a közönséget egy jó kis show-val szolgálja ki a mezőny. Díjmentes lesz a nézők számára a belépés, és ha az ember jó helyre áll, kétszer-háromszor is láthatja a versenyautókat, mivel körjellegű gyorsaságiról beszélünk. Üldözéses rajtoltatással, egy időben 2 versenyautó kergeti majd egymást körbe-körbe a pályán.
Ilyesmi már volt korábban is, miben lesz ez mégis más?
Hasonló lesz, mint 2009-ben, de változik az iránya, máshonnét fognak rajtolni, másfelé mennek ki… jó-jó, agyonvariálni nem lehet, nyilván az út nem kanyarodik másfelé, mint anno, csak próbáltam valami olyat kitalálni, ami mégsem ugyanaz, hogy valami újat tudjunk adni most is.
A nézőknek mit ajánlanál, honnét tudják a legegyszerűbben megközelíteni a prológot?
Komló felől, a Pécsi útról, onnan a híres hajtűkanyarba lehet érkezni. Sajnos az odavezető út nem tökéletes, van egy 200-300 méter hosszú szakasza, ami "egyedikes", ha nem akarunk defektet kapni, de ebből az irányból érkezve viszont egészen közel lehet parkolni a pályához… főként annak, aki időben érkezik. A hajtűkanyarhoz vezet ez az út, ez is egy látványos pontja a pályának, de mivel mindössze 1,2 km-es a kör, így bármely irányban indulva, pár perces sétával újabb és újabb kanyarokat és helyszíneket lehet találni.
A többi irányból érkezést ezúttal nem ajánlanám, mert azokat most mi, azaz a rendezvény foglalja le, és ott jóval messzebb lesz a zárás a pályától, annak érdekében, hogy a versenyautó etapon érkezve/távozva biztonságosan közlekedhessen.
Majd egy kicsi alvást követően jöhet a csatározás…
Vasárnap valóban korán kezdődik a verseny, reggel 7 órakor már rajtol az első gyors, amit további 7 gyorsasági szakasz teljesítésének a lehetősége követ, 11,2 km, 9 km és 10,8 km-es szakaszokon.
Mikor van a nevezési zárlat?
Akinek esetleg további infóra van szüksége, hova fordulhat?
Nevezlési zárlat 2013. augusztus 12. hétfő. Akinek pedig további infóra van szüksége, keressen bennünket a: marcoracingteamkft@gmail.com címen. Majdnem elfelejtettem: van még néhány kiadó előfutói helyünk is! Akit érdekel a lehetőség, kérem, írjon!
Két napba sűrített verseny, igazi rali-eszencia?
"1 város, 1 hétvége, 100% RALLYE!" :o)