Fehéren fekete
Turán Frici biztosan minimum második
2008-10-22
interjú • Pájer Ani
h i r d e t é s
Összes oldal:
732057310
Napi oldal:
41232
Jelenleg:
1528
Regisztrált:
0
kiemelt partnerünk :
Peugeot Magyarország

további partnereink :

AutoDekor

BusLine

webshopunk :

duenShop.hu - a rallyongók boltja

Hungarian Virtual
Rally Championship 2024
a bajnokság állása a 4.futam után
1. Kasza Kristóf
779
2.
Fónagy Kristóf
754
3. Gönczi Dániel
704
4. Kozsuk Péter
630
5. Suborits Péter
628
6. Végh Krisz
608
7. Bíró-Ambrus Roland
606
8. Osztás Ábel
588
9. Balogh Richárd
573
teljes táblázat
World Rally Championship 2024
a 9.futam, Finn Rally után
1. Thierry Neuville
Hyundai i20 N Rally1
192
2. Ott Tanak
Hyundai i20 N Rally1
158
3. Sebastian Ogier
Toyota Yaris GR Rally1
154
4. Elfyn Ewans
Toyota Yaris GR Rally1
140
5. Adrien Fourmaux
Ford Puma Rally1
130
6. Kalle Rovanpera
Toyota Yaris GR Rally1
86
7. T. Katsuma
Toyota Yaris GR Rally1
80
8. Dani Sordo
Hyundai i20 N Rally1
44
9. Semi Pajari
Toyota Yaris GR Rally1
34
teljes táblázat
European Rally Championship 2024
a 7.futam,
a Rali Ceredigion után
1. Hayden Paddon
Hyundai i20 N Rally2
131
2. M.Franceschi
SKODA Fabia RS Rally2
104
3. Miko Marczyk
SKODA Fabia RS Rally2
91
4. Andrea Mabellini
Skoda Fabia
71
5. S. Tempestini
SKODA Fabia RS Rally2
59
6. Jon Armstrong
Ford Fiesta MkII Rally2
59
7. Mads Ostberg
Citroen C3 Rally2
51
8. Simon Wagner
SKODA Fabia RS Rally2
49
9. Efren Llarena
SKODA Fabia RS Rally2
45
teljes táblázat
HUMDA Országos Rally Bajnokság 2024
az 5.futam,
a Győr Rally után
1.
Csomós Miklós
Skoda Fabia RS Rally2
157
2.
Turán Frigyes
Volkswagen Polo GTi R5
124
3.
Velenczei Ádám
Skoda Fabia R5 Evo
121
4. Német Gábor
Skoda Fabia RS Rally2
112,5
5.
Tóth Tibor
Skoda Fabia R5 Evo
80
6. Klausz Kristóf
Skoda Fabia R5 Evo
78
7. Trencsényi J.
Skoda Fabia R5 Evo
72,5
8. Osváth Péter
Skoda Fabia R5 Evo
52,5
9. László Martin
Skoda Fabia RS Rally2
35,5
teljes táblázat
HUMDA Országos Rally Challenge 2024
az 5.futam,
a Győr Rally után
1. Marozsi Zsolt
Hyundai i20 R5 2.0
112
2. Balla Tamás
Mitsubishi Lancer Evo IX
109,75
3. Rongits Attila
Mitsubishi Lancer Evo IX
85
4. Bodogán Ferenc
LADA VFTS
82,5
5.
Hulmann Gábor
LADA VFTS
73,5
6.
Kronome Ákos
SKODA Fabia R2
65,5
7. Nagy G.M.
Lada VFTS
43,5
8. Tóth Barna
BMW E36
43,5
9. Cseri József
LADA VFTS
37,5
teljes táblázat
Peugeot 208 Rally4 Cup Hungary
az 5.futam,
a Győr Rally után
1.
Czékmány Norbert
Peugeot 208 Rally4
65
2.
Határ Attila
Peugeot 208 Rally4
45
3.
Kerék Balázs
Peugeot 208 Rally4
38,5
4. Viszló Csaba
Peugeot 208 Rally4
28,5
5. Berta László
Peugeot 208 Rally4
20
6. Zagyva Dorka
Peugeot 208 Rally4
14,25
7. Hibján József
Peugeot 208 Rally4
12
teljes táblázat
Országos Rally2 Bajnokság 2024
az 5.futam,
a Győr Rally után
1. Baksai László
Lada VFTS
121,5
2. Tamás Gyula
Peugeot 208 R2
82,5
3. Ronavolgyi E.
Honda Civic
73
4. Várnai Dávid
Ford Fiesta R2T
54
5. Hauck Zsolt
Lada 2107
46
6. Ruszó Krisztián
Lada VFTS
42
7. Tellér Antal
Peugeot 208
41
8. Szetei Norbert
Peugeot 208
37
9. Görög Péter
Citroen C2 R2
35,5
teljes táblázat
Országos Rally3 Bajnokság 2024
az 5.futam,
a Győr Rally után
1. Bíró Gergő
Opel Astra
66
2. Kovács Dominik
Opel Astra
59
3. Kerekes Bence
Lada VFTS
49
4. Oberling K.
Suzuki Swift GTi
48
5. Bajusz Krisztián
Lada 2101
48
4. Kosztolányi L.
Lada 2101
40
5. Bévárdi Péter
Lada 2107
35
7. Fenyvesi Péter
Lada 21013
33
8. Krámpek Nándor
Lada 2107
31
teljes táblázat
Országos Historic Bajnokság 2024
a 4.futam,
a Székesfehérvár Rallye után
C géposztály
1. Mekler László
Alfa Romeo Giulia Sprint GTA
45
2. Tóth István
Škoda S120S
40,5
3. Emődi Balázs
Fiat 124
21,75
D géposztály
1. Wirtmann Ferenc
Ford Escort RS
120
2. Csukovics István
Lada 21013
78,5
3. Müller Roland
Lada VAZ 2101
65,5
E géposztály
1. Érdi Tibor Jr.
Ford Sierra Cosworth 4x4
90
2. Szombathelyi P.
Lada VFTS
82,5
3. Zsolna József
Lada 2105
69,5
teljes táblázat
Országos Rallycross Bajnokság 2024
a 2.futam után
1. Benyó Máté
Peugeot 208
42
2. Kárai Tamás
Audi S1
22
3. Ales Fucik
Volkswagen Polo
22
4. Antal István
Mitsubishi Colt
20
5. Kotán Péter
Ford Focus
19
6. Pál Krisztián
Skoda Fabia
19
7. Z.Staniszewszki
Ford FIesta
18
8. Alois Höller
Ford Fiesta RX
13
9. Koncseg Zoltán
Audi A1
13
teljes táblázat

Turán Frici már biztosan az év végi bajnoki ezüst boldog tulajdonosa - és még bőven van esélye az aranyra is. A mindig nagyon optimista versenyzőnek Pécsen nincs vesztenivalója, de a jövő évet sötéten látja - neki is meg van a véleménye a WRC-kérdésről…

- Beszéljünk Nyirádról, ami ugye nem úgy végződött, ahogy azt reméltük.
- Én inkább úgy fogalmaznék, hogy nagyon rosszul kezdődött és amennyire lehetett, annyira jól végződött.

- Miért kezdődött rosszul?
- Egész máshogy készültünk erre a versenyre, teljesen be voltunk lazulva. Úgy gondoltam, hogy ha hatodik helyen végzünk esetleg valami miatt, akkor sincs nagy probléma. Persze a versenyen ez már nem így volt. Az első gyorson egyből hibáztam egyet és nem figyeltem oda kellőképpen. Nem lehet megszokásból fordulni Nyirádon, a Motorsort Centrumban. Az utolsó kanyarban nem fordultunk rá a célra, hanem majdnem elkezdtünk menni még egy kört. Megálltunk, tolattunk, buktunk 11 másodpercet, ami abszolút reális volt ezek után. Ezt még behoztuk a másodikon, nagyon örültünk, és úgy gondoltam, hogy nagyon jól kezdünk állni. Aztán kaptunk egy defektet. Na, akkor lelkileg kimosottá váltunk, hogy finoman fogalmazzak. Akkor már éreztem azt, hogy alapvetően, ha a realitást nézzük, és nagyon megdolgozunk érte, akkor az abszolút 26. helyről, ahol akkor álltunk, fel tudunk jönni az abszolút harmadikra.
Ez másnap reggelre sikerült is. Nem azért volt ez reális, mert lassúak voltunk, hanem mert mindenki tudja, hogy mennyire szoros ez a bajnokság és egy ilyen hibát nem enged meg a bajnoki pontverseny. Úgy gondolom, hogy amit lehetett, kihoztuk a maximumot magunkból. Az autóból talán mondhatom azt, hogy nem sikerült, hiszen vasárnap folyamatosan volt egy turbó problémánk, ami azt eredményezte, hogy csak magas fordulaton volt az autónak ereje és teljesítménye. A nyomatékos vezethetőségét az autó teljesen elveszítette, ami a Peugeot-nak úgymond a legeslegnagyobb előnye volt eddig. Onnantól próbáltunk a többiek után akkora távolságban maradni, ami lehetőséget adott volna arra, hogy előrébb kerüljünk, ha esetleg ők hibáznak, vagy valamilyen más technikai hiba hátráltatja őket. De nem így történt. Az eredményeinkkel egyáltalán nem voltunk megelégedve, azért, mert megtettünk érte mindent és tényleg jót autóztunk. Majd a célba érve elkezdtünk számolni és akkor jöttünk rá arra, hogy ez a nyirádi harmadik hely azt jelenti, hogy megvan biztosan a bajnokságban az ezüst érmünk. Sőt, ebből lehet még lehet arany is, hiszen 9 pontra van a Spici előttünk, viszont bronz érem már nem lehet, mert ha esetleg a Balázs nyer, aki most a harmadik helyen van a bajnokságban, és nem szerzünk egyetlen pontot sem, akkor is mi maradunk a másodikak. Mindenképpen egy olyan versenyen vagyunk túl, ami értékes pontokat hozott. Nem annyit, amennyit szerettünk volna, de elégedettnek kell lennünk, hiszen mondhatjuk azt, hogy a tavalyi nyolcadik helyből már csináltunk egy abszolút második helyet, sőt még esélyünk van az utolsó versenyen a bajnoki címre is.

- Azt szeretem, hogy te mindig ilyen optimista vagy.
Azt gondoltam, hogy jobban el leszel keseredve...
- Hát nem vagyok feldobva, de próbáljuk az optimista oldalát nézni. Ha a három murva versenyt kivennénk az életünkből, akkor azt hiszem, hogy sokkal jobban állnánk. Sőt, ha úgy nézzük, hogy a múlt évünk nagyon rosszul sikerült, akkor is lehetünk optimisták. Nagyon jó részeredményeink voltak, de ennek ellenére ötször estünk ki a hét futamból. Most boldognak kell lennünk ezzel az idei teljesítményünkkel. Bár Nyirádon egy picit bosszantott, hogy amikor nem volt defektünk, se tudtuk megmutatni, hogy mire vagyunk képesek, hogy milyen időket tudunk menni. Nagyságrendileg egy olyan autóval értünk el második, harmadik helyeket gyorsaságikon, ami 60-70 lóerővel volt gyengébb. Volt olyan kanyar, ahol harmadik helyett egyesben kellett fordulnunk és annyira kellett forgatnunk a motort, mintha egy Super 1.6-os autóval mentünk volna. De igazából mindig optimistának kell lennünk, hiszen megvan az esélyünk a bajnokságra és abszolút kötetlenül, és lazán tudunk odaállni a rajthoz.
Szerintem a pécsi versenyen is Spicinek lesz mit izgulnia. Hozzáteszem azt is, hogy minden elismerésem a Spiciék teljesítményéhez, nem fogom az ő gyorsaságát a mi hibáinkra, nagyon szépen és kiegyensúlyozottan megy és bármi lesz ennek a bajnokságnak a végén, úgy gondolom, hogy abszolút megérdemelt eredmény lesz, akár ő nyeri a bajnokságot, akár mi. Biztos vagyok abban, hogy mindketten nagyon sokat teszünk érte, és tettünk azért, hogy ez az év összejöjjön. Nagyon sokat küzdöttünk, hogy meglegyen a versenyzés anyagi háttere. A tőlünk telhető lehető legjobban készültünk fel minden versenyre.

Ha maradnak a WRC-k jövőre is, összeáll ugyanígy a pénzügyi hátterünk, vagy talán egy kicsit jobban, akkor biztos vagyok benne, hogy újult erővel fogunk nekivágni a bajnokságnak és azokat a hátrányokat már le tudjuk küzdeni, amik idén mellettünk voltak.

- A többi WRC-s pilótával is elbeszélgettem már, és nagyon kíváncsi vagyok, hogy Te mit gondolsz a WRC- körül kialakult helyzetről…
- Szerintem ez méltatlan a magyar autósporthoz, ami itt a WRC-k körül van. Ez nem azt jelenti, hogy azt tartom méltatlannak, lesznek-e WRC-k vagy nem, hanem azt, hogy már november elejét írunk, az utolsó versenyre készül mindenki és én úgy gondolom, hogy a szabályokat legkésőbb májusban kéne tudni mindenkinek, hogy a következő évre milyen tervek vannak. Jelen pillanatban az sem biztos, hogy lesz verseny rendezve, az sem biztos, hogy milyen kategóriák lesznek. Az van, mint a magyar politikában, hogy mindenki hol ezt, hol azt mondja. Hogy mi mit fogunk csinálni, nem tudom.
A Bozian-nal nagyon szívesen dolgoznánk együtt, akár azt jelentve, hogy a világbajnoki futamoknak, akár a francia bajnokságban. Több dologról is beszéltünk, de nem tudom biztosan, hogy mi lesz 2009-ben. Nagyon szeretnék menni itthon, nekem a legelső az, hogy Magyarországon jó eredményt érjünk el, hiszen tartozunk ennyivel a szurkolóinknak. Egyébként nem zárom ki az N-csoportot sem, de nem zárom ki a WRC-t sem. WRC-vel szeretnénk menni, de én akkor is ezt mondtam, amikor az A-s Mitsubishivel versenyeztem. Az a baj, hogy mindenki azt gondolja, hogy az önös érdekek vezérlik a WRC-s pilóták véleményét, hogy jó lenne, ha lenne WRC. Úgy gondolom, a rali-sport nem engedheti meg azt, hogy nézőket veszítsen el és a nézők alapvetően, úgy gondolom, hogy a WRC-kért, illetve a hangos, durrogós, csattogós autókért jönnek és nem a 38 egyforma Mitsubishiért.

- Mit gondolsz, az megoldás lenne, vagy lenne létjogosultsága ennek a tervezett, "mehetnek WRC-k, de külön értékelés szerint" dolognak?
- Ezzel nekem az a problémám, hogy ha megnézed a WRC-s autókon lévő parnereket, azok nagyban támogatják a versenyeket. Berakni ezeket egy kupasorozatba azért sem lenne illendő dolog, mert ezek a cégek, akik fent tudnak tartani egy WRC-t, azok költenek a sport támogatására is, és rendkívül sokat tesznek azért, hogy legyenek versenyek és működjenek. Szerintem nem várható el egyik magyar csapattól sem, hogy éves szinten több tízmillió forintot elköltsön versenyenként azért, hogy egy kupasorozatban menjen, mert szerintem annak nincs értéke.

- A támogatóiddal ez már szóba került?
- Igen, szóba került, de nem tudok még mondani semmit, mert a szövetség sem tud semmit. Attól félek, hogy azok a támogatóink, akik nagy lelkesedéssel dolgoznak velünk, egy ilyen bizonytalan helyzetben meg fognak hátrálni. Remélem, hogy egyéb olyan marketing eszközökkel, amiket végrehajtottunk év közben, meg tudjuk győzni őket, hogy ez maradjanak. De alapvetően mindenkinél van egy bizonytalanság a jövőt illetően.

- Nem tudom, te hogy vagy ezzel, de én, ahogy hallgatlak titeket, úgy érzem, ez a probléma szembefordítja magukat a versenyzőket is. Mindig ekkora feszültség volt az A, az N-csoport és a WRC-sek között?
- A helyzet egyre rosszabb kezd lenni, mert hiába születik egy döntés, ha van egy versenyző, aki egyszerűen nem fogad el semmit, ami ne az ő malmára hajtaná a vizet.
Egy olyan versenyző agitál legtöbbet a WRC-k ellen, aki a fairplay szabályai alól kihúzta magát, már mindenféle fórumon. Nem is értem, hogy miért adunk teret egy ilyen véleménynek. Szóval van feszültség, de nem annyira vészes talán a helyzet.
A WRC-sek közül legtöbben talán azért félnek az N-csoporttól, mert aki WRC-vel versenyzik, azoknak nincs N-es tapasztalata. Itt nem a vezetési dolgokra gondolok, hanem Szentkirályszabadján kiderült, hogy egyik WRC-s pilótának sincs problémája az N-es autók vezetésével. Arra gondolok, hogy szerintem nagyon kevés olyan autó van az N-csoportban, amelyik száz százalékosan megfelel az N-es autók szabályainak és nincs komoly kontroll az autók teljesítményét és szabályosságát illetően. Ha erre lenne egy biztos mód, ami egyébként nagyon nehéz kérdés, akkor nagyon szívesen felvennénk a versenyt. Mi nem attól tartunk, hogy mások tudása legyőz minket, mert az mindig benne van a pakliban, hanem attól, hogy olyan körülmények közé fogunk csöppenni, akár egy gyári N-es autóval, ami Magyarországon esélytelenebb a szabályok, a technikai ellenőrzés hiánya miatt.

- Arról nem beszélve, hogy a S2000-esek nem is magyar pályákra termettek, a magyar pályák talán túl gyorsak hozzájuk.
- Ez abszolút látható a Béres Józsi teljesítményéből. Szerintem ő egy nagyon ügyes pilóta, mindenféle szinten már bizonyított, nemzeti vagy világbajnokság keretei között, de nem tud Magyarországon mit kezdeni az N-esekkel. A S2000-ek 176-178-as végsebességével nem lehet versenyezni egy olyan autóval, amelyik mondjuk 210 körül tud menni hosszú egyenesekben. Hozzáteszem, hogy nincs is annyi elérhető S2000-es, mint amennyi WRC elérhető akár itt, Magyarországon, akár a környező országokban. Az is nagyon fontos dolog, hogy semmivel nem olcsóbb egy S2000-es, mint egy 2-3-4 éves WRC. Nagyon el kéne azon gondolkodni, hogy mit csinál a szövetség, és mindenesetre baromi gyorsan kéne elgondolkozni, mert az nem lesz elvárható a csapatoktól szerintem, hogy mondjuk 2009 januárjában döntsenek arról, hogy milyen autót vesznek, kivel kötnek szerződést. Az összes támogatónkkal folytattunk tárgyalásokat a következő szezonról, de nagyon nehéz úgy mondani nekik valamit, hogy mi sem tudjuk még, hogy milyen autóban fogunk ülni. Inkább azzal kellene foglalkoznia a szövetségnek, hogyan lehetne még több nézőt a pályák mellé csalni. Ha ehhez az kell, hogy a WRC-k ne menjenek, akkor ne menjenek a WRC-k, de szerintem kellenek. Én azt csinálnám Magyarországon, hogy nem érdekelne, az FIA merre megy, úgyse kapunk tőlük semmit. Száz százalékig biztos vagyok abban, hogy nem fogunk tudni világbajnoki futamot szervezni, a magyarországi infrastruktúrában nem fogunk tudni IRC-t szervezni, viszont megcsinálhatnánk Európa legkomolyabb bajnokságát azzal, hogy nemzetközivé tennénk, nyílttá tennénk a magyar bajnokságot, és azt mondanánk, hogy aki WRC-vel akar indulni, az induljon. Odáig senki nem jut el, hogy végiggondolja, hogy lenne 30-nál több induló, és az emberek ugyanúgy sátoroznának, mint Ózdon. Ha idejönne egy-két külföldi, akkor végre foglalkozna a sporttal a tévé, és esetleg nem csak a versenyek után lenne szó róla, hanem akár előttük is lenne beszámoló, valamint végre nyernénk nézőket.

Ez a hír most jelenik meg 7010. alkalommal
Share |
  
  
  
 
  
  
Fotóalbum címkék
h i r d e t é s
Hír címkék
Videó címkék
Fotóalbum címkék
H K Sz Cs P Sz V
23 24 25 26272829
300102 03 040506
070809 10 111213
14 15 16 17181920
21 22 23 24 252627
2024.10.04-08.

részletes infóink

2024.10.06.

részletes infóink

2024.10.11-13.

részletes infóink

2024.10.25-27.

részletes infóink

2024.06-2024.11.

részletes infóink


b a j n o k s á g o k :

World Rally Championship 2024
European Rally Championship 2024
Országos Rally Bajnokság 2024
Országos Rally Sprint Bajnokság 2024
k e d v e n c e i n k
Rallylive.hu
CarsAndGirls.hu
AutoSportFoto.sk
CarStyling.hu
WRC magazin

s t a t i s z t i k á k