Ismét szegényebb lett a rally világbajnokság, miután a Suzuki és a Subaru is bejelentette, hogy kiszállnak. De vajon miért?
Sajnos az nem tiszta, hogy a gazdasági válság csak megfelelő indok-e vagy ez a japán márka döntésének valódi oka, de tény, hogy a Suzuki decemberben bejelentette, hogy kiszáll a rally világbajnokságból. Eleinte többen arra gyanakodtak, hogy a márka csak a 2007-ben elkezdett S2000-res autó fejlesztésének szeretné szentelni a következő évet, hogy 2010-re biztosan kész legyenek. Ezekből a feltételezésekből annyi igaz, hogy a japánok több időt szeretnének fejlesztésekre, de sajnos nem az S2000-res autókhoz, hanem a környezetkímélőbb motorokhoz. Azért korántsem ennyire egyszerű a dolog. A gazdasági válság, mely Amerikából indult hódító útjára nem kerülte el az autó ipart sem. Munkahelyek szűntek meg, egész gyártósorok álltak le, és bár a Suzukinál is érezhetően visszaesett a Grand Vitara eladási száma, a japánok még mindig azon kevés márka közé tartoznak, akik profitot termelnek. Minek köszönhető ez? Annak, hogy a kisebb autók közt a Suzukinak van az egyik legjobb flottája, és ezt szeretnék tovább bővíteni, fejleszteni, hogy még több vevőt hódítsanak el a konkurenciától. Viszont azért náluk sem ennyire rózsás a helyzet, hisz attól, hogy profitot termelnek még nem szórhatják két kézzel a pénzt, és valljuk be, egy rallys csapat fenntartása nem épp egy olcsó mulatság. Sőt, idén láthattuk, hogy a Suzuki bár alapra nem rossz, azért eléggé elmarad a többi gyári csapattól, így nem kevés plusz kiadást kellett volna magukra vállalni, hogy eredményesebbek legyenek. Többet kellett volna tesztelniük, és a leggyengébb pontjukat a motort is jócskán át kellett volna dolgozniuk. Ezen kívül volt még egy gond, az pedig a bonyolult vezetőségi felépítés.
A Suzuki Motorsport Nobuhiro Tajima tulajdona, akinek igencsak nagy befolyása van, és szinte mindegyik nagyobb japán viszonteladóval jó kapcsolatot ápol. Így miután szeptemberben nyugalomra intették, a hivatalos japán közleményben az állt, hogy Tajima csak kisebb szünetet tart.
A Suzukinak így csak két választása maradt, miután ki nem rúghatta őt, vagy drágán megveszi Tajima-tól a csapatot vagy szinten jó pénzért létrehoz egy saját motorsport részleget. Egyik sem az igazi. Ezek után a Suzuki önállóan valószínűleg nem fog versenyezni, és a sport tevékenysége is ki fog merülni annyiban, hogy a privát csapatoknak nyújt segítséget, és a márka kupákat tartja életben. Ez nem igazán segít sem Toni Gardemeisteren, sem Per-Gunnar Anderssonon, nekik új csapat után kell nézniük.
A rossz híreknek itt még nincs vége, hisz egy másik japán márka is bejelentette, hogy kiszáll a rally bajnokságból, ez pedig nem más, mint a Fuji Heavy Industries-hoz tartozó Subaru. A kékek az utóbbi időben nem voltak túl sikeresek, de ettől függetlenül milliónyi rajongót döbbentett meg a hír. Náluk annyival másabb a helyzet, hogy nem végleges döntésről beszélnek. A konszern igazgatója is megerősítette a dolgot, hogy ha a körülmények megfelelőek lesznek, akkor igenis visszatérnek a világbajnokságba. Eközben Richards kijelentette, hogy a privát csapatokat továbbra is szeretné segíteni, hisz több száz autót adtak el, és persze szeretne visszatérni a rallyba, és a rally élvonalába legkésőbb 2010-ben, amikor már az új szabályok lépnek életbe. Richards azért is lehet ilyen bizakodó, hisz cége a Prodrive már nem csak a Subarura épít, más területeken is sikeres. Szintén jó hír, hogy a norvég Adapta csapat is bejelentette, hogy őket nem fenyegeti a válság, folytatják a versenyzést, sőt lehet bővítik a csapatot, bár első számú pilótájuk továbbra is Mads Östberg lesz. A rajongók tehát jövőre is láthatnak majd Imprezát a rally világbajnokságban. Ez viszont sovány vigasz Chris Atkinsonnak és Petter Solbergnek, akiknek a dolgok jelen állása szerint nincs csapata. Atkinson meglepődött a hír hallatán, de különösebben nem reagált rá. Más a helyzet Solbergnél, akinek neve az évek alatt összeforrt a Subaruval, hihetetlen népszerűségnek örvend Japánban, és, aki remélte, hogy a sikertelen évek után az új Imprezával végre újra az első helyért versenyezhet majd. Ettől függetlenül egy rossz szót nem szólt, sőt ő maga intette türelemre a rajongókat, a nyilvánosságot. Ezek után már kimondottan örömhírnek számított, hogy a Ford és a Citroen megerősítette, hogy ők bizony továbbra is részt kívánnak venni a rally világbajnokságban. Reméljük többen már nem lépnek ki, mert akkor igencsak bajban lenne az FIA.