h i r d e t é s
Összes oldal:
732069615
Napi oldal:
53537
Jelenleg:
1707
Regisztrált:
0
* - bejelentkezve
kiemelt partnerünk :
további partnereink :
webshopunk :
1. |
Kasza Kristóf |
|
779 |
2. |
Fónagy Kristóf |
|
754 |
3. |
Gönczi Dániel |
|
704 |
4. |
Kozsuk Péter |
|
630 |
5. |
Suborits Péter |
|
628 |
6. |
Végh Krisz |
|
608 |
7. |
Bíró-Ambrus Roland |
|
606 |
8. |
Osztás Ábel |
|
588 |
9. |
Balogh Richárd |
|
573 |
1. |
Thierry Neuville |
|
192 |
2. |
Ott Tanak |
|
158 |
3. |
Sebastian Ogier |
|
154 |
4. |
Elfyn Ewans |
|
140 |
5. |
Adrien Fourmaux |
|
130 |
6. |
Kalle Rovanpera |
|
86 |
7. |
T. Katsuma |
|
80 |
8. |
Dani Sordo |
|
44 |
9. |
Semi Pajari |
|
34 |
1. |
Hayden Paddon |
|
131 |
2. |
M.Franceschi |
|
104 |
3. |
Miko Marczyk |
|
91 |
4. |
Andrea Mabellini |
|
71 |
5. |
S. Tempestini |
|
59 |
6. |
Jon Armstrong |
|
59 |
7. |
Mads Ostberg |
|
51 |
8. |
Simon Wagner |
|
49 |
9. |
Efren Llarena |
|
45 |
1. |
Csomós Miklós |
|
157 |
2. |
Turán Frigyes |
|
124 |
3. |
Velenczei Ádám |
|
121 |
4. |
Német Gábor |
|
112,5 |
5. |
Tóth Tibor |
|
80 |
6. |
Klausz Kristóf |
|
78 |
7. |
Trencsényi J. |
|
72,5 |
8. |
Osváth Péter |
|
52,5 |
9. |
László Martin |
|
35,5 |
1. |
Marozsi Zsolt |
|
112 |
2. |
Balla Tamás |
|
109,75 |
3. |
Rongits Attila |
|
85 |
4. |
Bodogán Ferenc |
|
82,5 |
5. |
Hulmann Gábor |
|
73,5 |
6. |
Kronome Ákos |
|
65,5 |
7. |
Nagy G.M. |
|
43,5 |
8. |
Tóth Barna |
|
43,5 |
9. |
Cseri József |
|
37,5 |
1. |
Czékmány Norbert |
|
65 |
2. |
Határ Attila |
|
45 |
3. |
Kerék Balázs |
|
38,5 |
4. |
Viszló Csaba |
|
28,5 |
5. |
Berta László |
|
20 |
6. |
Zagyva Dorka |
|
14,25 |
7. |
Hibján József |
|
12 |
1. |
Baksai László |
|
121,5 |
2. |
Tamás Gyula |
|
82,5 |
3. |
Ronavolgyi E. |
|
73 |
4. |
Várnai Dávid |
|
54 |
5. |
Hauck Zsolt |
|
46 |
6. |
Ruszó Krisztián |
|
42 |
7. |
Tellér Antal |
|
41 |
8. |
Szetei Norbert |
|
37 |
9. |
Görög Péter |
|
35,5 |
1. |
Bíró Gergő |
|
66 |
2. |
Kovács Dominik |
|
59 |
3. |
Kerekes Bence |
|
49 |
4. |
Oberling K. |
|
48 |
5. |
Bajusz Krisztián |
|
48 |
4. |
Kosztolányi L. |
|
40 |
5. |
Bévárdi Péter |
|
35 |
7. |
Fenyvesi Péter |
|
33 |
8. |
Krámpek Nándor |
|
31 |
1. |
Mekler László |
|
45 |
2. |
Tóth István |
|
40,5 |
3. |
Emődi Balázs |
|
21,75 |
1. |
Wirtmann Ferenc |
|
120 |
2. |
Csukovics István |
|
78,5 |
3. |
Müller Roland |
|
65,5 |
1. |
Érdi Tibor Jr. |
|
90 |
2. |
Szombathelyi P. |
|
82,5 |
3. |
Zsolna József |
|
69,5 |
1. |
Benyó Máté |
|
42 |
2. |
Kárai Tamás |
|
22 |
3. |
Ales Fucik |
|
22 |
4. |
Antal István |
|
20 |
5. |
Kotán Péter |
|
19 |
6. |
Pál Krisztián |
|
19 |
7. |
Z.Staniszewszki |
|
18 |
8. |
Alois Höller |
|
13 |
9. |
Koncseg Zoltán |
|
13 |
|
Csak egy gyors áttekintés időben, és WRC/A8 kérdésben: 2006-ban az FIA elkezdte kitiltani a nemzeti bajnokságokból az WRC és A8 kategóriájú autókat, és abban az évben, a Kokó féle RSB már kilátásba helyezte, hogy valamit tenni kéne. 2007-ben a Kassai-féle RSB már jobban forszírozta a kérdést, és felvetette, hogy 2009-től ne menjenek a korábbi értékelés szerint. Az Elnökség 2007 decemberében és 2008 januárjában többször felszólította az RSB-t, hogy hozzon végre egy döntést, ezt idén februárban meg is tették. Az Elnökség ebbe nem kívánt beleszólni, csupán elfogadta a döntést. Ezután jött szeptemberben ismét a Kokó-féle RSB, amely a februári határozatot felfüggesztette, és kérte az Elnökséget, hogy hagyja jóvá. Ezt nem tette, arra hivatkozva, hogy pár hónappal a következő bajnoki évad kezdete előtt ezen és a szabályokon már nem kíván változtatni. Időközben születtek petíciók, voltak aláírásgyűjtések pro és kontra.
Most, hogy mindkét fél összegyűjtötte a maga aláírásait, gondoltam, megkérdezem az Elnökséget: hogyan tovább? Próbáltam már Szamos Miklós urat kérdezni, de ő nagyon udvariasan közölte, hogy nem kívánt nyilatkozni a témában. Valakitől azonban szerettem volna megkérdezni az Elnökségben, hogy mi történt a WRC-s és az A8-as versenyzők petíciója után egy nappal tartott ülésükön, így felhívtam Dr. Szél Attilát, aki azon kívül, hogy elnökségi tag, Elnökség és az RSB közötti összekötő is, és ez utóbbi tisztségéből fakadóan egyéb kérdéseket is feltehettem neki…
- Az Internetre felkerült a petíció, akit érdekelt, elolvashatta. Anélkül, hogy neveket mondanál: hányan írták alá? - Úgy 35-40 ember: a WRC-s és A8-as versenyzők, navigátorok, rendezők, de volt olyan, aki N4-es autóban navigál, mégis aláírta. Pontosan nem tudom megmondani, mert nincs előttem, de elég sokan.
- Milyen következményei lettek a benyújtott petíciónak? Hogy fogadta az Elnökség? - A levél tartalmát az Elnökség a csütörtöki ülésén megvitatta, és egy szavazás keretében hozott erről egy döntést.
- Mi lett a döntés? - Az Elnökség szavazásra bocsátotta a kérdést, hogy tudja e teljesíteni a levélben kért - emellett a szakág vezető által benyújtott kérelemben is szereplő - feltételeket. A döntés független volt a levél bevezetőjétől mert annak stílusa, a benne foglalt fenyegetés, zsarolás számomra elfogadhatatlan. Egyetlen szervezetben sem megengedhető, hogy a vezető testületet zsarolják - ezt leszámítva én azt gondolom, hogy a levél és a benne megnyilvánuló összefogás nagyon hasznos és a tartalmával személy szerint egyetértek, ahogy mindig is ezen kategóriák jelenlegi szabályozás szerinti fennmaradásáért küzdöttem. Ahogy olvashatta mindenki, az írásban pontokba szedve szerepelnek a versenyzők érzései, indokai, a véleményük, amelyeket magam is fontosnak tartok ugyanakkor jogilag nem megragadható kategóriák. A korábbi döntés kihirdetésének kérdése azonban sarkalatos része a levélnek. Az Elnökség megvizsgálta ezt a kérdést, és arra az álláspontra jutott, hogy a döntések kihirdetésének szabályozása nem megfelelő. Ugyanis a jelenleg hatályos alapszabály nem rendelkezik az elnökségi határozatok kihirdetésének módjáról, csak az elnökségi emlékeztető készítéséről, a bizottsági határozatok esetében pedig a főtitkári körlevélben való kihirdetést írja elő. Az RSB februári határozata csak az RSB honlapján jelent meg, ezen határozat elnökségi jóváhagyása pedig az elnökségi emlékeztetőben, ugyanakkor az MNASZ honlapján nem szerepelt, és a Főtitkári körlevélben sem került a nevezők részére megküldésre. Lényeg, hogy a vita alapját a kihirdetés módja képezte. Én azon az állásponton vagyok, hogy kétség esetén mindig a tagságnak kell igazat adni - de az Elnökség szavazásával úgy határozott, hogy a kihirdetés módja megfelelő volt és helyben hagyta szeptemberi és ezáltal a februári döntését. Fegyelmezett ember vagyok, a többségi döntést el kell fogadnom, még ha más is a véleményem.
- Elkezdted a pontokat, menjünk tovább ezeken. Amikor az Elnökség visszavonta a szeptemberi, Kokó-féle határozatot, az akkori levelük végén azt kérte az RSB-től, hogy dolgozzanak ki egy rendszert, amely alapján továbbra is mehetnek a WRC-k és az A8-as autók, csak nem a korábbi értékelés szerint. Arról van-e az Elnökségnek tudomása: hogy áll ez a kérdés most? - Igen, ez fontos. Az Elnökség sosem mondta, hogy WRC-k és A8-asok a továbbiakban nem versenyezhetnek, csak azt, hogy a FIA ajánlása alapján az abszolút bajnoki címet WRC és A8 nem szerezheti meg. Egy kupa kiírása azonban nem teremt az autókhoz a költségvetéshez, valamint a szponzorokhoz viszonyítva kellő presztízst a versenyzők számára. Valóban, az Elnökség többször kérte az RSB-t, hogy dolgozza ki ennek a mindenki által elfogadható rendszerét. Felvetettünk több lehetőséget is, például hogy menjenek szorzóval, ez azonban túl bonyolulttá tenné a számolást. Felmerült a teljesen önálló bajnokság lehetősége is, mely során a mezőnyben együtt szerepelnének, de a WRC és A8 kategória külön kerülne értékelésre, tehát ebben a bajnokságban csak 20 - 30 autó venne részt. Van olyan elképzelés is, hogy abszolútot nem értékelnénk, de minden kategóriának lenne egy önálló bajnoka, így versenyenként hirdetnénk egyenlő súlyú WRC, A, N és H csoport győztest és év végén csoport bajnokot, mely kiegészülhetne azzal, hogy az év végén egy Bajnokok Tornája keretében születne meg a bajnokok bajnoka. Az én ötletem az lenne, hogy legyen egy FIA útmutatása szerinti és egy hagyományos nemzeti bajnokság párhuzamosan, utóbbiban a jelenlegi rendszer szerint mindenki értékelésre kerül, előbbiben a WRC, A8 és a nem FIA homológ autók nincsenek értékelve, így mindkét mezőny erős marad. Ez csak papíron jelent többletmunkát, a versenyek kívülről és anyagi vonzatukban ugyanazok maradnak mint most. Számtalan ötlet van tehát, de konkrét döntés még nem született, ezeket csak azért mondtam el, hogy nyilvánvalóvá váljon, hogy érdemi munka folyik a kérdés - mindenki számára megnyugtató - megoldása érdekében.
- Több WRC-s felvetette, hogy nemzetközivé, nyílttá kéne tenni a bajnokságot - majdnem úgy, ahogy te is említetted. Ebben mennyire látsz rációt? - Ez mindenképpen tervben van, szinte már nem is képezi vita alapját. A magyar bajnokságot, vagy csak azt a részét, ahol a WRC-k szerepelnek, azt teljesen nyílttá kell tenni. Sajnos azt azonban tudni kell és ez lényeges tényező, hogy a WRC költségvetésének önerőből történő előteremtése nagyon nehéz. További akadályt jelenthet az, hogy a támogatónak inkább áll érdekében hogy a saját országában reklámozzon, mint külföldön. Ez a körülmény kétségessé teheti a külföldi WRC-sek, A8-asok részvételét. Az elgondolás mindenképpen támogatandó és már folynak tárgyalások e téren.
- Várható valamikor egyeztetés a felek között? - Talán már a Mecsek Rallye-n sikerül összehozni egy találkozót, ahol a vezetőség, és a kategóriák képviselői is jelen lesznek. Jó lenne, mert egyrészt a versenyen vannak ott a legtöbben, másrészt pedig sürgősen egyeztetni kellene.
- Mi volt annak az értelme, hogy Elnökség visszavonta a Kokó-féle szeptemberi határozatot, hatályba helyezte ismét a Kassai-féle, februárit, majd utána lemondott? - A kettő nincs összefüggésben, véletlenül ugyanazon a havi rendes elnökségi ülésen merült fel mindkét kérdés. Az Elnökség azért mondott le, mert azt érezte, hogy azért nincs továbblépés, mert mindenki személyügyi kérdésekkel van elfoglalva. Így lehetőség nyílt arra, hogy a következő közgyűlésen, fontossági sorrendben először az alapszabályt és a szabályozókat tegye rendbe a tagság, majd ezt követően döntsön a vezetők személyéről. A közgyűlésen a lemondás pillanatától a tisztségviselők megválasztásáig a szabályok szerint a Főtitkár lesz az egyetlen, aki a vezetést képviseli, lévén mindenki más, testületileg lemondott. Ha sikerül megalkotnunk az új alapszabályt, ezt követően már lehet ismét vezetőséget választani, ekkor már nincs akkora tétje hogy az a régi, teljesen új, esetleg egy vegyes összetételű.
- A versenyzőkkel - pro és kontra - való beszélgetéseim alatt időnként felmerült az a mondat, hogy "bízom benne, hogy ez még változik" vagy az, hogy "remélem, nem változik". Röviden: tény, hogy jövőre nem lesznek az értékelésben a WRC-k és A8-asok, vagy van még rá mód, hogy változzon a dolog? - Mindkét oldalt megértem, és mindkét oldal indokait elfogadom. Az, hogy jómagam mit gondolok, az egy másik kérdés. Ezzel együtt, ha bárkit megkérek, hogy tegye a szívére a kezét: ha lehetősége lenne WRC-vel menni, akkor is azt mondaná, hogy nem akar WRC-t? Szerintem nincs olyan, akinek ne az lenne az álma, hogy egyszer egy WRC-vel menjen. A szívem ezek mellett az autók mellett szól, de az eszemmel el tudom fogadni az ellenérveket is. Visszatérve a kérdésedre: Az Elnökség tagjaival is folyamatosan beszélgetünk még erről a kérdésről és a beadványról, illetve folynak az egyeztetések a versenyzőkkel, csapatokkal is mindkét oldalon. Az idő rövidsége miatt nagyon gyorsan kell lépni, úgy gondolom hogy még egy, tényleg végleges döntést hozó összejövetelre mindenképpen sor fog kerülni a lehető legrövidebb időn belül. Arról hogy ez változást fog-e hozni vagy helyben hagyja a jelenlegi állapotot nem mernék most nyilatkozni. Minden esetre remélem, hogy ha mégis az a döntés marad hogy 2009-ben a WRC-k és az A8-as autók nem mehetnek a jelenlegi értékelési rendszer szerint, akkor a fent említett alternatívák közül valamelyik - mindenki megelégedésére - megvalósulhat és továbbra is láthatjuk ezeket az autókat a magyar rallye pályákon.
- Már csak egyetlen dolog nem világos számomra. Ha az FIA szabályait követjük, akkor szerintük mindenféle szabálymódosítást egy évvel korábban be kell jelenteni - ezért van jelenleg érvényben a februári döntés és nem a szeptemberi. Ha most megváltoztatjuk a szabályokat, és azt mondjuk, hogy jövőre új bajnokság lesz, akkor annak a feltételeit nem kellett volna már egy éve meghatározni? Teszem azt, WRC és A8 kérdésben decemberben lesz határozat, akkor az csak 2009 decemberétől lép érvénybe… - Egyrészről a magyar szabályozás nem vette át az egy éves határidő intézményét - ezen már egyébként vitatkoztunk korábban, hiszen, ha más FIA szabályt nem tartunk be, akkor ezt éppen miért? Másrészről remélhetőleg decemberben lesz Alapszabályunk, illetve módosul a jelenlegi és akkor e kérdésről is döntés születhet. Egyelőre azonban az sem tisztázott, hogy az egy év évadot, avagy naptári évet jelent-e, így mindenki a neki kedvező változatot hangoztatja. Egyébként valóban lassan itt az idő 2010-re is előre gondolni, ha azt akarjuk hogy jövő évben ne ismétlődjön meg a mostani helyzet.
- Igen, mert ez meglehetősen furcsán veszi ki magát, hogy bizonyos dolgokban betartjuk az FIA szabályait, más dolgokban pedig nem… Ez jócskán szülhet ellenérzéseket, arról nem is beszélve, hogy nem kis támadási felület… - Ez így igaz. Többször volt erről vita, ezért tartom nagyon fontosnak a megfelelő, hézagoktól mentes szabályozás kialakítását. Jó lenne, ha lenne az Alapszabályban egy pontos meghatározás e tekintetben - és nem csak a rallye, hanem más szakágak esetében is. Az N-es pilótáknak teljesen igaza van abban, hogy azt mondják, 2008 február óta ők úgy tudták, nem lesz WRC és A8, és ennek megfelelően tárgyaltak, terveztek a támogatóikkal, mondván 2009-ben, abszolút bajnoki esélyesként indulhatnak a magyar bajnokságban. Ha egyszer csak kiderül, hogy ez mégsem lesz, akkor az számukra komoly hátrány. Ezt teljesen megértem…
- …de várj, az imént te mondtad, hogy például az MNASZ honlapján nem volt közzétéve, és talán nem volt megfelelően kihirdetve - sőt, a csapatvezetők némelyike azt mondta, semmilyen értesítőt nem kaptam sem a tárgyalásról, egyeztetésről, sem annak végeredményéről… - Pontosan erre céloztam korábban. Akinek az a jó, Ő azt mondja hogy ki volt hirdetve, hiszen megjelent az RSB hivatalos honlapján és az elnökségi emlékeztetőben, ami mindenki számára hozzáférhető. Így akik a megjelenés és kihirdetés tényét és formáját elfogadták, azoknak a maguk szempontjából igazuk van. A másik oldalon pedig, akik azt mondják, hogy a Főtitkári körlevélben és az MNASZ hivatalos oldalán nem jelent meg, ezért nem veszik tudomásul, szintén igazuk van saját szemszögükből. Mindent összevetve elég sok pontban kell majd módosítani az Alapszabályon - remélhetőleg decemberben ez végre sikerülni fog. Törekednünk kell arra, hogy a magyar autósport visszanyerje az őt megillető helyét a magyar és a nemzetközi sportéletben is és ennek az egyértelmű szabályoknál kell elkezdődnie!
Ez a hír most jelenik meg 8556. alkalommal
|