Ismét a pro és kontra
Dr. Szél Attila
2008-11-02
interjú • Pájer Ani - RallyRacing
h i r d e t é s
Összes oldal:
732069615
Napi oldal:
53537
Jelenleg:
1707
Regisztrált:
0
kiemelt partnerünk :
Peugeot Magyarország

további partnereink :

AutoDekor

BusLine

webshopunk :

duenShop.hu - a rallyongók boltja

Hungarian Virtual
Rally Championship 2024
a bajnokság állása a 4.futam után
1. Kasza Kristóf
779
2.
Fónagy Kristóf
754
3. Gönczi Dániel
704
4. Kozsuk Péter
630
5. Suborits Péter
628
6. Végh Krisz
608
7. Bíró-Ambrus Roland
606
8. Osztás Ábel
588
9. Balogh Richárd
573
teljes táblázat
World Rally Championship 2024
a 9.futam, Finn Rally után
1. Thierry Neuville
Hyundai i20 N Rally1
192
2. Ott Tanak
Hyundai i20 N Rally1
158
3. Sebastian Ogier
Toyota Yaris GR Rally1
154
4. Elfyn Ewans
Toyota Yaris GR Rally1
140
5. Adrien Fourmaux
Ford Puma Rally1
130
6. Kalle Rovanpera
Toyota Yaris GR Rally1
86
7. T. Katsuma
Toyota Yaris GR Rally1
80
8. Dani Sordo
Hyundai i20 N Rally1
44
9. Semi Pajari
Toyota Yaris GR Rally1
34
teljes táblázat
European Rally Championship 2024
a 7.futam,
a Rali Ceredigion után
1. Hayden Paddon
Hyundai i20 N Rally2
131
2. M.Franceschi
SKODA Fabia RS Rally2
104
3. Miko Marczyk
SKODA Fabia RS Rally2
91
4. Andrea Mabellini
Skoda Fabia
71
5. S. Tempestini
SKODA Fabia RS Rally2
59
6. Jon Armstrong
Ford Fiesta MkII Rally2
59
7. Mads Ostberg
Citroen C3 Rally2
51
8. Simon Wagner
SKODA Fabia RS Rally2
49
9. Efren Llarena
SKODA Fabia RS Rally2
45
teljes táblázat
HUMDA Országos Rally Bajnokság 2024
az 5.futam,
a Győr Rally után
1.
Csomós Miklós
Skoda Fabia RS Rally2
157
2.
Turán Frigyes
Volkswagen Polo GTi R5
124
3.
Velenczei Ádám
Skoda Fabia R5 Evo
121
4. Német Gábor
Skoda Fabia RS Rally2
112,5
5.
Tóth Tibor
Skoda Fabia R5 Evo
80
6. Klausz Kristóf
Skoda Fabia R5 Evo
78
7. Trencsényi J.
Skoda Fabia R5 Evo
72,5
8. Osváth Péter
Skoda Fabia R5 Evo
52,5
9. László Martin
Skoda Fabia RS Rally2
35,5
teljes táblázat
HUMDA Országos Rally Challenge 2024
az 5.futam,
a Győr Rally után
1. Marozsi Zsolt
Hyundai i20 R5 2.0
112
2. Balla Tamás
Mitsubishi Lancer Evo IX
109,75
3. Rongits Attila
Mitsubishi Lancer Evo IX
85
4. Bodogán Ferenc
LADA VFTS
82,5
5.
Hulmann Gábor
LADA VFTS
73,5
6.
Kronome Ákos
SKODA Fabia R2
65,5
7. Nagy G.M.
Lada VFTS
43,5
8. Tóth Barna
BMW E36
43,5
9. Cseri József
LADA VFTS
37,5
teljes táblázat
Peugeot 208 Rally4 Cup Hungary
az 5.futam,
a Győr Rally után
1.
Czékmány Norbert
Peugeot 208 Rally4
65
2.
Határ Attila
Peugeot 208 Rally4
45
3.
Kerék Balázs
Peugeot 208 Rally4
38,5
4. Viszló Csaba
Peugeot 208 Rally4
28,5
5. Berta László
Peugeot 208 Rally4
20
6. Zagyva Dorka
Peugeot 208 Rally4
14,25
7. Hibján József
Peugeot 208 Rally4
12
teljes táblázat
Országos Rally2 Bajnokság 2024
az 5.futam,
a Győr Rally után
1. Baksai László
Lada VFTS
121,5
2. Tamás Gyula
Peugeot 208 R2
82,5
3. Ronavolgyi E.
Honda Civic
73
4. Várnai Dávid
Ford Fiesta R2T
54
5. Hauck Zsolt
Lada 2107
46
6. Ruszó Krisztián
Lada VFTS
42
7. Tellér Antal
Peugeot 208
41
8. Szetei Norbert
Peugeot 208
37
9. Görög Péter
Citroen C2 R2
35,5
teljes táblázat
Országos Rally3 Bajnokság 2024
az 5.futam,
a Győr Rally után
1. Bíró Gergő
Opel Astra
66
2. Kovács Dominik
Opel Astra
59
3. Kerekes Bence
Lada VFTS
49
4. Oberling K.
Suzuki Swift GTi
48
5. Bajusz Krisztián
Lada 2101
48
4. Kosztolányi L.
Lada 2101
40
5. Bévárdi Péter
Lada 2107
35
7. Fenyvesi Péter
Lada 21013
33
8. Krámpek Nándor
Lada 2107
31
teljes táblázat
Országos Historic Bajnokság 2024
a 4.futam,
a Székesfehérvár Rallye után
C géposztály
1. Mekler László
Alfa Romeo Giulia Sprint GTA
45
2. Tóth István
Škoda S120S
40,5
3. Emődi Balázs
Fiat 124
21,75
D géposztály
1. Wirtmann Ferenc
Ford Escort RS
120
2. Csukovics István
Lada 21013
78,5
3. Müller Roland
Lada VAZ 2101
65,5
E géposztály
1. Érdi Tibor Jr.
Ford Sierra Cosworth 4x4
90
2. Szombathelyi P.
Lada VFTS
82,5
3. Zsolna József
Lada 2105
69,5
teljes táblázat
Országos Rallycross Bajnokság 2024
a 2.futam után
1. Benyó Máté
Peugeot 208
42
2. Kárai Tamás
Audi S1
22
3. Ales Fucik
Volkswagen Polo
22
4. Antal István
Mitsubishi Colt
20
5. Kotán Péter
Ford Focus
19
6. Pál Krisztián
Skoda Fabia
19
7. Z.Staniszewszki
Ford FIesta
18
8. Alois Höller
Ford Fiesta RX
13
9. Koncseg Zoltán
Audi A1
13
teljes táblázat

Csak egy gyors áttekintés időben, és WRC/A8 kérdésben: 2006-ban az FIA elkezdte kitiltani a nemzeti bajnokságokból az WRC és A8 kategóriájú autókat, és abban az évben, a Kokó féle RSB már kilátásba helyezte, hogy valamit tenni kéne. 2007-ben a Kassai-féle RSB már jobban forszírozta a kérdést, és felvetette, hogy 2009-től ne menjenek a korábbi értékelés szerint. Az Elnökség 2007 decemberében és 2008 januárjában többször felszólította az RSB-t, hogy hozzon végre egy döntést, ezt idén februárban meg is tették. Az Elnökség ebbe nem kívánt beleszólni, csupán elfogadta a döntést. Ezután jött szeptemberben ismét a Kokó-féle RSB, amely a februári határozatot felfüggesztette, és kérte az Elnökséget, hogy hagyja jóvá. Ezt nem tette, arra hivatkozva, hogy pár hónappal a következő bajnoki évad kezdete előtt ezen és a szabályokon már nem kíván változtatni. Időközben születtek petíciók, voltak aláírásgyűjtések pro és kontra.

Most, hogy mindkét fél összegyűjtötte a maga aláírásait, gondoltam, megkérdezem az Elnökséget: hogyan tovább? Próbáltam már Szamos Miklós urat kérdezni, de ő nagyon udvariasan közölte, hogy nem kívánt nyilatkozni a témában. Valakitől azonban szerettem volna megkérdezni az Elnökségben, hogy mi történt a WRC-s és az A8-as versenyzők petíciója után egy nappal tartott ülésükön, így felhívtam Dr. Szél Attilát, aki azon kívül, hogy elnökségi tag, Elnökség és az RSB közötti összekötő is, és ez utóbbi tisztségéből fakadóan egyéb kérdéseket is feltehettem neki…

- Az Internetre felkerült a petíció, akit érdekelt, elolvashatta. Anélkül, hogy neveket mondanál: hányan írták alá?
- Úgy 35-40 ember: a WRC-s és A8-as versenyzők, navigátorok, rendezők, de volt olyan, aki N4-es autóban navigál, mégis aláírta. Pontosan nem tudom megmondani, mert nincs előttem, de elég sokan.

- Milyen következményei lettek a benyújtott petíciónak? Hogy fogadta az Elnökség?
- A levél tartalmát az Elnökség a csütörtöki ülésén megvitatta, és egy szavazás keretében hozott erről egy döntést.

- Mi lett a döntés?
- Az Elnökség szavazásra bocsátotta a kérdést, hogy  tudja e teljesíteni a levélben kért - emellett a szakág vezető által benyújtott kérelemben is szereplő - feltételeket. A döntés független volt a levél bevezetőjétől mert annak stílusa, a benne foglalt fenyegetés, zsarolás számomra elfogadhatatlan.
Egyetlen szervezetben sem megengedhető, hogy a vezető testületet zsarolják - ezt leszámítva én azt gondolom, hogy a levél és a benne megnyilvánuló összefogás nagyon hasznos és a tartalmával személy szerint egyetértek, ahogy mindig is ezen kategóriák jelenlegi szabályozás szerinti fennmaradásáért küzdöttem. Ahogy olvashatta mindenki, az írásban pontokba szedve szerepelnek a versenyzők érzései, indokai, a véleményük, amelyeket magam is fontosnak tartok ugyanakkor jogilag nem megragadható kategóriák. A korábbi döntés kihirdetésének kérdése azonban sarkalatos része a levélnek.
Az Elnökség megvizsgálta ezt a kérdést, és arra az álláspontra jutott, hogy a döntések kihirdetésének szabályozása nem megfelelő. Ugyanis a jelenleg hatályos alapszabály nem rendelkezik az elnökségi határozatok kihirdetésének módjáról, csak az elnökségi emlékeztető készítéséről, a bizottsági határozatok esetében pedig a főtitkári körlevélben való kihirdetést írja elő.
Az RSB februári határozata csak az RSB honlapján jelent meg, ezen határozat elnökségi jóváhagyása pedig az elnökségi emlékeztetőben, ugyanakkor az MNASZ honlapján nem szerepelt, és a Főtitkári körlevélben sem került a nevezők részére megküldésre.
Lényeg, hogy a vita alapját a kihirdetés módja képezte.
Én azon az állásponton vagyok, hogy kétség esetén mindig a tagságnak kell igazat adni - de az Elnökség szavazásával úgy határozott, hogy a kihirdetés módja megfelelő volt és helyben hagyta szeptemberi és ezáltal a februári döntését. Fegyelmezett ember vagyok, a többségi döntést el kell fogadnom, még ha más is a véleményem.

- Elkezdted a pontokat, menjünk tovább ezeken. Amikor az Elnökség visszavonta a szeptemberi, Kokó-féle határozatot, az akkori levelük végén azt kérte az RSB-től, hogy dolgozzanak ki egy rendszert, amely alapján továbbra is mehetnek a WRC-k és az A8-as autók, csak nem a korábbi értékelés szerint. Arról van-e az Elnökségnek tudomása: hogy áll ez a kérdés most?
- Igen, ez fontos. Az Elnökség sosem mondta, hogy WRC-k és A8-asok a továbbiakban nem versenyezhetnek, csak azt, hogy a  FIA ajánlása alapján az abszolút bajnoki címet WRC és A8 nem szerezheti meg. Egy kupa kiírása azonban nem teremt az autókhoz a költségvetéshez, valamint a szponzorokhoz viszonyítva kellő presztízst a versenyzők számára. Valóban, az Elnökség többször kérte az RSB-t, hogy dolgozza ki ennek a mindenki által elfogadható rendszerét.
Felvetettünk több lehetőséget is, például hogy menjenek szorzóval, ez azonban túl bonyolulttá tenné a számolást. Felmerült a teljesen önálló bajnokság lehetősége is, mely során a mezőnyben együtt szerepelnének, de a WRC és A8 kategória külön kerülne értékelésre, tehát ebben a bajnokságban csak 20 - 30 autó venne részt. Van olyan elképzelés is, hogy abszolútot nem értékelnénk, de minden kategóriának lenne egy önálló bajnoka, így versenyenként hirdetnénk egyenlő súlyú WRC, A, N és H csoport győztest és év végén csoport bajnokot, mely kiegészülhetne azzal, hogy az év végén egy Bajnokok Tornája keretében születne meg a bajnokok bajnoka. Az én ötletem az lenne, hogy legyen egy FIA útmutatása szerinti és egy hagyományos nemzeti bajnokság párhuzamosan, utóbbiban a jelenlegi rendszer szerint mindenki értékelésre kerül, előbbiben a WRC, A8 és a nem FIA homológ autók nincsenek értékelve, így mindkét mezőny erős marad. Ez csak papíron jelent többletmunkát, a versenyek kívülről és anyagi vonzatukban ugyanazok maradnak mint most. Számtalan ötlet van tehát, de konkrét döntés még nem született, ezeket csak azért mondtam el, hogy nyilvánvalóvá váljon, hogy érdemi munka folyik a kérdés - mindenki számára megnyugtató - megoldása érdekében.

- Több WRC-s felvetette, hogy nemzetközivé, nyílttá kéne tenni a bajnokságot - majdnem úgy, ahogy te is említetted. Ebben mennyire látsz rációt?
- Ez mindenképpen tervben van, szinte már nem is képezi vita alapját. A magyar bajnokságot, vagy csak azt a részét, ahol a WRC-k szerepelnek, azt teljesen nyílttá kell tenni. Sajnos azt azonban tudni kell és ez lényeges tényező, hogy a WRC költségvetésének önerőből történő előteremtése nagyon nehéz.  További akadályt jelenthet az, hogy a támogatónak inkább áll érdekében hogy a saját országában reklámozzon, mint külföldön. Ez a körülmény kétségessé teheti a külföldi WRC-sek, A8-asok részvételét. Az elgondolás mindenképpen támogatandó és már folynak tárgyalások e téren.

- Várható valamikor egyeztetés a felek között?
- Talán már a Mecsek Rallye-n sikerül összehozni egy találkozót, ahol a vezetőség, és a kategóriák képviselői is jelen lesznek. Jó lenne, mert egyrészt a versenyen vannak ott a legtöbben, másrészt pedig sürgősen egyeztetni kellene.

- Mi volt annak az értelme, hogy Elnökség visszavonta a Kokó-féle szeptemberi határozatot, hatályba helyezte ismét a Kassai-féle, februárit, majd utána lemondott?
- A kettő nincs összefüggésben, véletlenül ugyanazon a havi rendes elnökségi ülésen merült fel mindkét kérdés. Az Elnökség azért mondott le, mert azt érezte, hogy azért nincs továbblépés, mert mindenki személyügyi kérdésekkel van elfoglalva. Így lehetőség nyílt arra, hogy a következő közgyűlésen, fontossági sorrendben először az alapszabályt és a szabályozókat tegye rendbe a tagság, majd ezt követően döntsön a vezetők személyéről. A közgyűlésen a lemondás pillanatától a tisztségviselők megválasztásáig a szabályok szerint a Főtitkár lesz az egyetlen, aki a vezetést képviseli, lévén mindenki más, testületileg lemondott. Ha sikerül megalkotnunk az új alapszabályt, ezt követően már lehet ismét vezetőséget választani, ekkor már nincs akkora tétje hogy az a régi, teljesen új, esetleg egy vegyes összetételű.

- A versenyzőkkel - pro és kontra - való beszélgetéseim alatt időnként felmerült az a mondat, hogy "bízom benne, hogy ez még változik" vagy az, hogy "remélem, nem változik". Röviden: tény, hogy jövőre nem lesznek az értékelésben a WRC-k és A8-asok, vagy van még rá mód, hogy változzon a dolog?
- Mindkét oldalt megértem, és mindkét oldal indokait elfogadom. Az, hogy jómagam mit gondolok, az egy másik kérdés. Ezzel együtt, ha bárkit megkérek, hogy tegye a szívére a kezét: ha lehetősége lenne WRC-vel menni, akkor is azt mondaná, hogy nem akar WRC-t? Szerintem nincs olyan, akinek ne az lenne az álma, hogy egyszer egy WRC-vel menjen. A szívem ezek mellett az autók mellett szól, de az eszemmel el tudom fogadni az ellenérveket is. Visszatérve a kérdésedre: Az Elnökség tagjaival is folyamatosan beszélgetünk még erről a kérdésről és a beadványról, illetve folynak az egyeztetések a versenyzőkkel, csapatokkal is mindkét oldalon.
Az idő rövidsége miatt nagyon gyorsan kell lépni, úgy gondolom hogy még egy, tényleg végleges döntést hozó összejövetelre mindenképpen sor fog kerülni a lehető legrövidebb időn belül. Arról hogy ez változást fog-e hozni vagy helyben hagyja a jelenlegi állapotot nem mernék most nyilatkozni. Minden esetre remélem, hogy ha mégis az a döntés marad hogy 2009-ben a WRC-k és az A8-as autók nem mehetnek a jelenlegi értékelési rendszer szerint, akkor a fent említett alternatívák közül valamelyik - mindenki megelégedésére - megvalósulhat és továbbra is láthatjuk ezeket az autókat a magyar rallye pályákon.

- Már csak egyetlen dolog nem világos számomra. Ha az FIA szabályait követjük, akkor szerintük mindenféle szabálymódosítást egy évvel korábban be kell jelenteni - ezért van jelenleg érvényben a februári döntés és nem a szeptemberi. Ha most megváltoztatjuk a szabályokat, és azt mondjuk, hogy jövőre új bajnokság lesz, akkor annak a feltételeit nem kellett volna már egy éve meghatározni? Teszem azt, WRC és A8 kérdésben decemberben lesz határozat, akkor az csak 2009 decemberétől lép érvénybe…
- Egyrészről a magyar szabályozás nem vette át az egy éves határidő intézményét - ezen már egyébként vitatkoztunk korábban, hiszen, ha más FIA szabályt nem tartunk be, akkor ezt éppen miért? Másrészről remélhetőleg decemberben lesz Alapszabályunk, illetve módosul a jelenlegi és akkor e kérdésről is döntés születhet. Egyelőre azonban az sem tisztázott, hogy az egy év évadot, avagy naptári évet jelent-e, így mindenki a neki kedvező változatot hangoztatja. Egyébként valóban lassan itt az idő 2010-re is előre gondolni, ha azt akarjuk hogy jövő évben ne ismétlődjön meg a mostani helyzet.

- Igen, mert ez meglehetősen furcsán veszi ki magát, hogy bizonyos dolgokban betartjuk az FIA szabályait, más dolgokban pedig nem… Ez jócskán szülhet ellenérzéseket, arról nem is beszélve, hogy nem kis támadási felület…
- Ez így igaz. Többször volt erről vita, ezért tartom nagyon fontosnak a megfelelő, hézagoktól mentes szabályozás kialakítását. Jó lenne, ha lenne az Alapszabályban egy pontos meghatározás e tekintetben - és nem csak a rallye, hanem más szakágak esetében is. Az N-es pilótáknak teljesen igaza van abban, hogy azt mondják, 2008 február óta ők úgy tudták, nem lesz WRC és A8, és ennek megfelelően tárgyaltak, terveztek a támogatóikkal, mondván 2009-ben, abszolút bajnoki esélyesként indulhatnak a magyar bajnokságban. Ha egyszer csak kiderül, hogy ez mégsem lesz, akkor az számukra komoly hátrány. Ezt teljesen megértem…

- …de várj, az imént te mondtad, hogy például az MNASZ honlapján nem volt közzétéve, és talán nem volt megfelelően kihirdetve - sőt, a csapatvezetők némelyike azt mondta, semmilyen értesítőt nem kaptam sem a tárgyalásról, egyeztetésről, sem annak végeredményéről…
- Pontosan erre céloztam korábban. Akinek az a jó, Ő azt mondja hogy ki volt hirdetve, hiszen megjelent az RSB hivatalos honlapján és az elnökségi emlékeztetőben, ami mindenki számára hozzáférhető. Így akik a megjelenés és kihirdetés tényét és formáját elfogadták, azoknak a maguk szempontjából igazuk van. A másik oldalon pedig, akik azt mondják, hogy a Főtitkári körlevélben és az MNASZ hivatalos oldalán nem jelent meg, ezért nem veszik tudomásul, szintén igazuk van saját szemszögükből. Mindent összevetve elég sok pontban kell majd módosítani az Alapszabályon - remélhetőleg decemberben ez végre sikerülni fog. Törekednünk kell arra, hogy a magyar autósport visszanyerje az őt megillető helyét a magyar és a nemzetközi sportéletben is és ennek az egyértelmű szabályoknál kell elkezdődnie!

 

Ez a hír most jelenik meg 8556. alkalommal
Share |
  
  
  
 
  
  
Fotóalbum címkék
h i r d e t é s
Hír címkék
Videó címkék
Fotóalbum címkék
H K Sz Cs P Sz V
23 24 25 26272829
300102 03 040506
070809 10 111213
14 15 16 17181920
21 22 23 24 252627
2024.10.04-08.

részletes infóink

2024.10.06.

részletes infóink

2024.10.11-13.

részletes infóink

2024.10.25-27.

részletes infóink

2024.06-2024.11.

részletes infóink


b a j n o k s á g o k :

World Rally Championship 2024
European Rally Championship 2024
Országos Rally Bajnokság 2024
Országos Rally Sprint Bajnokság 2024
k e d v e n c e i n k
Rallylive.hu
CarsAndGirls.hu
AutoSportFoto.sk
CarStyling.hu
WRC magazin

s t a t i s z t i k á k