Egy rövid Veszprém Rallye, ami igen jelentős károkat okozott a Mitsubishi-ben. Röviden ennyit lehetne mondani Hideg Krisztián veszprémi szerepléséről, Ő, azért többet és kicsit másként beszélt erről, a verseny után tíz nappal. Szóba került a jövő is...
Gratulálok idei teljesítményedhez. Meggyőző fölénnyel nyered idén a futamokat, még a technikai problémák is elkerültek ebben az évben, ami azt jelenti számomra, hogy jól sikerült a téli felkészítése az autónak. Így van?
Igen a téli felkészítés, az olyan szintű volt, hogy gyakorlatilag újjáépítettük az autót. Teljesen, az alapokig szétszedtük és csak az üres karosszéria maradt meg. Ezen kívül minden, ami belekerült, az új! Új ajtók, új kábelkötegek, elektromos berendezések, motor, váltó, futóművek, azaz minden. És mindenből sikerült a legújabbat, a legjobbat megvásárolni. Egy használt csavar sem maradt, azokat is mind újra cseréltük. Talán a motorerő, ami nem változott, de ez sem igaz, mert a computer-adataink szerint az is jobb, mint tavaly volt. Talán ennek is köszönhető, hogy hibamentesen tudtunk idén versenyezni. Hozzá kell tennem, hogy egy tökéletes felkészítés sem garancia semmire, hiszen így is voltak műszaki problémáink, csak szerencsére jókor jöttek elő. Minden egyes teszten volt valami, ami előjött, de ezeket mindig tudtuk orvosolni a versenyig és így mindig száz százalékos autóval tudtunk odaállni a rajthoz. Mondhatnám nagyon nagy szerencsénk volt az első három versenyen, hogy ezek a problémák mindig a teszteken jöttek elő. A versenyeken nem kellett mással foglalkoznunk, csak a versenyzéssel, mindig új gumikkal tudtunk menni, ami nagyban elősegítette ezeket az eredményeket. Egyébként az autó újjáépítéséért, a felkészítésért nagyon nagy köszönet a szervizcsapatomnak, elsősorban főszerelőmnek, Pásztor Jánosnak, azaz Jancsikának, aki már 15 éve, a szívét-lelkét adja, azért, hogy én sikereket érjek el.
Kérlek néhány mondatban értékeld az idei évet.
Az első három verseny nagyon tetszett, de az eddigi legjobb, az egyértelműen a Salgó Rallye volt, amit Adamovits Márk rendezett. Én elégedett vagyok a Jacsó Tibi által rendezett Miskolc Rally-val, és az Eger Rallye sem volt rossz. Szeretem ezeket a nagyon gyors tempós pályákat, ezek fekszenek az én stílusomnak és az autónak is. Szeretem az aszfalt versenyeket, hiszen Ausztriában nagyon nagy rutinra tettem szert ilyen pályákon. Jó volt az év eleje, jó hangulatban, jó kedvvel versenyeztem.
Szorosabb versenyekre számítottál az év elején?
Erre egy mondatban tudok válaszolni! Sokkal szorosabb versenyekre számítottam és kategórián belül mindenképpen. Azért, nem vagyok elkeseredve azon, hogy most a fiúk kicsit lemaradtak, mert mindig találunk magunknak új játszótársakat. Asival, Borsi Gergővel, Janikával - ha indul - mindig megy a harc, és ez jó. Úgy érzem, hogy a kategória, az A8 maradt a tavalyi szinten, én meg gyorsultam, és ezért a különbség. De hallom már a zöngéket is, hogy én miért lettem gyorsabb. Biztos az autó, meg biztos ez, meg az, de most is mondom, a kategóriában bárkivel szívesen cserélek autót, aztán mérjük össze úgy. Nincs titkom, bárkinek bármit megmutatok, megnézhetik a computer-adataimat, nézhet bármit az ATB is, nincs félnivalóm. Ez a mentalitás - az állandóan másban keresem a hibát - jellemző idehaza. Mikor Ausztriában a Pirelli Rallye-n megvertem a Baumschlagert, az odajött a verseny végén és őszintén gratulált, nem kifogásokat keresett, hanem elismerte, hogy akkor és ott én voltam a gyorsabb, a jobb.
A bajnokság negyedik futama volt az első murvaverseny, ahol sajnos idő előtti búcsúra kényszerültél. Mi történt?
Na igen, Veszprém Rallye prológ és szuperspeciál. Ez egy külön történet és ma sem tudok simán átlépni rajta. Három órás késés, iszonyú pályaállapot, olyan mély nyomvályú, hogy az autóról mindent leszakított. Mire sorra kerültünk besötétedett és nem volt lámpasorunk - amiben én is hibás vagyok -, de ha az időtervet nézem, akkor nem is kellett volna. Megszámoltam, négyszázszor mentek el előttem egy kanyarban a versenyautók, mire elrajtoltam. Képzelheted, hogy milyen volt a pálya. Egy olyan versenyen, ahol a szuperspeciál beleszámít az értékelésbe, ott nem szabadott volna fordított sorrendbe indítani a mezőnyt.
Gyakorlatilag nulla látótávolságunk volt és így nem mertem kimenni a nyomból. Mert nem láttam, hogy hol kell elfordulni. Olyan rezonancia volt az autóban, hogy szabályos csőlátásunk volt tőle. Én nem azért kaptam a négyes rajtszámot, mert azt sorsolták ki nekem, hanem az eredményeim miatt. Az alacsony rajtszám valahol a teljesítmény elismerése, amiért megdolgozik az ember. Veszprémben pénteken büntetés volt az alacsony rajtszám. Miért? A prológ után a srácok a szervizben egy 20 kilós kalapáccsal próbálták a hátsó bölcsőt annyira megcsinálni, hogy fel lehessen tenni az új difit, meg a hidat. Ez több-kevesebb sikerrel össze is jött és a szervizidőnkbe is éppen belefértünk. Majd kipróbáltuk az autót, de nagy tempónál iszonyúan rázott. Így nem lehetett folytatni a versenyt. Nem sikerült pontosan a helyére tenni a hátsó hidat, de ez nem a szerviz hibája én úgy gondolom. Na igen, itt is hibázhattunk, mert nem készültünk arra, hogy hátsó hidat kell cserélni, ja és tartalék karosszéria sem volt nálunk!
Elfogadhatónak tartod, hogy egy egynapos versenyért ugyanannyi nevezési díjat kell fizetni, mint egy két-három napos rendezvényért?
Ha még két-három napos verseny lenne, ezek a magyar nevezési díjak, akkor sem elfogadhatóak számomra és éppen ezért úgy gondolom egyre kevesebb lesz a nevező is. Mi mindenben követjük az FIA-t, legalábbis abban, ami a hatalmasoknak megfelel, az Ő érdekeiket szolgálja. Az mellett meg simán elmennek, hogy az FIA javasolja, a versenyzőnkénti 204 Euro nevezési díjat, ami ugye 408 Euro egy párosnak és ez még háromszáz forinttal számolva sincs több, mint 120 ezer Ft. Ami tetszik és érdeke a vezetésnek, azt átveszik, amiről meg úgy gondolják, hogy ez nekik nem érdekük, azt elfelejtik. Ez abszolút elfogadhatatlan! Esetleg az MNASZ egy másik gazdasági rendszerhez tartozik, ahol egy Euro több mint négyszáz forint? Gazdasági válság ide, vagy oda, én úgy gondolom, hogy négyszáz alatt is lehet még Euro-t venni.
Az, hogy idén mehetnek WRC-k, A8-as autók az utolsó pillanatban dőlt el. Mi lesz jövőre, ha nem mehet az A8?
Remélem, hogy nekem már ezen nem kell gondolkodnom! Legyen ez a továbbiakban azoknak a gondja, akik továbbra is rabigába szeretnék hajtani a fejüket versenyzés helyett. Az itteni viszonyok miatt teljes erőből külföldi versenyzésben gondolkodunk. Nagyon komoly projekten dolgozunk, és most látok rá életemben először esélyt, hogy ez össze is jöjjön.
Tehát Te is beállsz azoknak a sorába, akik úgy döntenek, hogy inkább kevesebb verseny, de nyugodtabb, rendezettebb körülmények között?
Én még azt sem mondom, hogy kevesebb versenyen, mert ha kiszámítom az anyagi kárt, ami Veszprémben összejött, akkor nyugodtan felhívhattam volna Malcolm Wilsont, a verseny előtt, hogy a Stobart-tól küldjön egy autót! Ár-érték arányt nézve, nem hiszem, hogy többe van, egy hat versenyes IRC program, Eurosport-os közvetítéssel, komoly médiával, mint amit itt ma ralinak nevezünk. A nevezési díjak és a többi probléma miatt, mi nagyon el vagyunk maradva Európától. Én versenyeztem Ausztriában két évet, hát...mit mondjak, jobban éreztem magam ott.