Orfű oda-vissza, átbeszélve
Markó Tibor interjú a futamról, a bajnokságról, a Sprintekről
2013-02-25
interjú • Susán Viki
h i r d e t é s
Összes oldal:
737369074
Napi oldal:
87324
Jelenleg:
2100
Regisztrált:
0
kiemelt partnerünk :
Peugeot Magyarország

további partnereink :

AutoDekor

BusLine

webshopunk :

duenShop.hu - a rallyongók boltja

Hungarian Virtual
Rally Championship 2024
a bajnokság állása az 5.futam után
1. Kasza Kristóf
959
2.
Fónagy Kristóf
946
3. Gönczi Dániel
873
4. Osztás Ábel
794
5. Kozsuk Péter
787
6. Suborits Péter
786
7. Végh Krisz
783
8. Bíró-Ambrus Roland
759
9. Balogh Richárd
714
teljes táblázat
World Rally Championship 2024
a 12.futam, Central Europe Rally után
1. Thierry Neuville
Hyundai i20 N Rally1
225
2. Ott Tanak
Hyundai i20 N Rally1
200
3. Elfyn Ewans
Toyota Yaris GR Rally1
185
4. Sebastian Ogier
Toyota Yaris GR Rally1
166
5. Adrien Fourmaux
Ford Puma Rally1
146
6. Kalle Rovanpera
Toyota Yaris GR Rally1
114
7. T. Katsuma
Toyota Yaris GR Rally1
102
8. Dani Sordo
Hyundai i20 N Rally1
44
9. Sami Pajari
Toyota Yaris GR Rally1
41
teljes táblázat
European Rally Championship 2024
a bajnokság végeredménye
1. Hayden Paddon
Hyundai i20 N Rally2
145
2. M.Franceschi
SKODA Fabia RS Rally2
124
3. Miko Marczyk
SKODA Fabia RS Rally2
109
4. Andrea Mabellini
Skoda Fabia
101
5. Jon Armstrong
Ford Fiesta MkII Rally2
88
6. S. Tempestini
SKODA Fabia RS Rally2
59
7. Mads Ostberg
Citroen C3 Rally2
51
8. Yoann Bonato
Citroen C3 Rally2
49
9. Simon Wagner
SKODA Fabia RS Rally2
49
teljes táblázat
HUMDA Országos Rally Bajnokság 2024
a bajnokság végeredménye
1.
Velenczei Ádám
Skoda Fabia R5 Evo
169
2.
Csomós Miklós
Skoda Fabia RS Rally2
157
3. Német Gábor
Skoda Fabia RS Rally2
136
4.
Turán Frigyes
Volkswagen Polo GTi R5
124
5. Klausz Kristóf
Skoda Fabia R5 Evo
119
6.
Tóth Tibor
Skoda Fabia R5 Evo
80
7. Trencsényi J.
Skoda Fabia R5 Evo
72,5
8. Hadik András
Skoda Fabia R5 Evo
58
9. Osváth Péter
Skoda Fabia R5 Evo
52,5
teljes táblázat
HUMDA Országos Rally Challenge 2024
a bajnokság végeredménye
1. Balla Tamás
Mitsubishi Lancer Evo IX
143,25
2. Rongits Attila
Mitsubishi Lancer Evo IX
135
3. Marozsi Zsolt
Hyundai i20 R5 2.0
112
4.
Hulmann G.
LADA VFTS
96
5. Bodogán F.
LADA VFTS
87,25
6.
Kronome Ákos
SKODA Fabia R2
72,25
7. Tóth Barna
BMW E36
63
8. Nagy G.M.
Lada VFTS
43,5
9. Cseri József
LADA VFTS
43,5
teljes táblázat
Peugeot 208 Rally4 Cup Hungary
a bajnokság végeredménye
1.
Czékmány Norbert
Peugeot 208 Rally4
83
2.
Határ Attila
Peugeot 208 Rally4
60
3.
Kerék Balázs
Peugeot 208 Rally4
38,5
4. Berta László
Peugeot 208 Rally4
31
5. Viszló Csaba
Peugeot 208 Rally4
28,5
6. Zagyva Dorka
Peugeot 208 Rally4
22,75
7. Hibján József
Peugeot 208 Rally4
18
teljes táblázat
Országos Rally2 Bajnokság 2024
a bajnokság végeredménye
1. Baksai László
Lada VFTS
121,5
2. Tamás Gyula
Peugeot 208 R2
117,5
3. Ronavolgyi E.
Honda Civic
94
4. Várnai Dávid
Ford Fiesta R2T
82
5. Hauck Zsolt
Lada 2107
64
6. Tellér Antal
Peugeot 208
52
7. Ruszó Krisztián
Lada VFTS
45,5
8. Faltusz Dávid
Peugeot 208 R2
42,5
9. Molnár Ferenc
Lada VFTS
37,5
teljes táblázat
Országos Rally3 Bajnokság 2024
a bajnokság végeredménye
1. Bíró Gergő
Opel Astra
82
2. Rácz Gábor
Lada VFTS
80
3. Oberling K.
Suzuki Swift GTi
72
4. Bajusz Krisztián
Lada 2101
72
5. Kovács Dominik
Opel Astra
61
6. Szabó Zoltán
Lada 2105
60
7. Lipóczky Dani
BMW E36
51
8. Kerekes Bence
Lada VFTS
49
9. Kosztolányi L.
Lada 2101
40
teljes táblázat
Országos Historic Bajnokság 2024
a 4.futam,
a Székesfehérvár Rallye után
C géposztály
1. Mekler László
Alfa Romeo Giulia Sprint GTA
45
2. Tóth István
Škoda S120S
40,5
3. Emődi Balázs
Fiat 124
21,75
D géposztály
1. Wirtmann Ferenc
Ford Escort RS
120
2. Csukovics István
Lada 21013
78,5
3. Müller Roland
Lada VAZ 2101
65,5
E géposztály
1. Érdi Tibor Jr.
Ford Sierra Cosworth 4x4
90
2. Szombathelyi P.
Lada VFTS
82,5
3. Zsolna József
Lada 2105
69,5
teljes táblázat
Országos Rallycross Bajnokság 2024
a 2.futam után
1. Benyó Máté
Peugeot 208
42
2. Kárai Tamás
Audi S1
22
3. Ales Fucik
Volkswagen Polo
22
4. Antal István
Mitsubishi Colt
20
5. Kotán Péter
Ford Focus
19
6. Pál Krisztián
Skoda Fabia
19
7. Z.Staniszewszki
Ford FIesta
18
8. Alois Höller
Ford Fiesta RX
13
9. Koncseg Zoltán
Audi A1
13
teljes táblázat

 kihivas_es_csomagajanlat_orfure_3

Mondhatjuk, hogy a változások korát éli Magyarországon a rallyesport, melyről mindenkinek más és más meglátásai vannak, és melynek talán a legérzékenyebb pontja a sprintsorozatokat érintő módosítások.  Hamarosan kezdődik a szezon, pár hét és Orfűn már dübörögnek a versenygépek, így most a rendezővel, Markó Tiborral beszélgettem a déli régió, azaz a Rallye Sprint Bajnokság évadnyitó sprint futamáról és a bajnokságot érintő változásokról.

Milyen változásokon megy keresztül a Rallye Sprint Bajnokság?
Jelentős változásokon, ugyanis soha nem látott szabályozást terjesztett ki a Rallye Sportbizottság (RSB) a sprint versenyekre is. Nagyon rövid időszak alatt, nagyon nagy horderejű, meghatározó változások születtek és lépnek életbe. A pár héttel ezelőtti sprintes megbeszélésen jelentette be Pénzes Zsolt Szakágvezető úr a konkrét változásokat. Az RSB három részre osztotta fel az országot, északi, déli, és dunántúli régiókra. Ami azonban az újra szabályozás egyik legkeményebb része, hogy az RSB azt is megszabta, hogy az egyes régiókban 6-6-6 verseny kerülhet lebonyolításra. Az elmúlt évben, években, az északi régióban két sprint sorozat is üzemelt, így az MNASZ szigorú szabályozása ezt a területet, az itt élő, versenyzőket, rendezőket érinti leghátrányosabban. A kihirdetett elképzelések okán az érintett régióban két sorozatot "kell egybe olvasztani" úgy, hogy a versenyek száma az eddigi szám 40%-ra csökken.
Drasztikus változás! A legdrasztikusabb! Őszintén szólva, ezzel nem feltétlenül értettem egyet, ezért a megbeszélést követően javasoltam, hogy 6 helyett legalább 8-ra emelje meg az RSB a versenyek számát ebben a régióban. Tagadhatatlan, hogy a végső döntés joga az RSB kezében van. Mivel az "újítások" többeknek, több helyen okoznak fájdalmat, veszteséget őszintén remélem, hogy az RSB szilárd meggyőződése minden érintett számára meghozza a remélt pozitív változásokat a sportban.

Hogyan hat ki ez rátok, déliekre?
Bár többen másként látják, de a déli régió, azaz a Rallye Sprint Bajnokság számára is változást jelentenek az új szabályok. A legalapvetőbb, hogy az eddigi nyolc - kilenc verseny helyett, ami az elmúlt években jellemző volt - most 33 %-kal csökken a futamok száma és 6 fordulóra csökken ez a sorozat is.

Mikor értesültetek ezekről a változásokról?

Én sem tudtam hamarabb konkrétumokat, mint bármely más érintett az országban. Pénzes Zsolt Szakágvezető úr pár héttel ezelőtt ült le Balatonyi Árpáddal és velem, hogy a déli régió ügyeit megbeszéljük. Tudomásom szerint ekkorra Ő már túl volt a többi régióval folytatott első körös tárgyaláson. Őszintén sajnálom, hogy néhányan többet vélnek látni a dolgok mögött bizonyos kapcsolatok tekintetében, mint ami valójában van. A különböző fórumokon több hozzászóló is összeesküvés elméleteket gyárt, majd azokat tényként közli a nyilvánossággal: az RSB-ről, a különböző régiókról, rendezőkről. Szeretném megjegyezni, hogy sem a déli régió (Balatonyi Árpád, Markó Tibor), sem a dunántúli régió (Bognár Gábor + ARC) rendezőinek az égadta világon semmilyen - sem anyagi, sem más jellegű - érdekük nem fűződik ahhoz, hogy az ország más régióiban ki, hogyan, miként és hány versenyt rendez! Ilyen szempontból igaztalanul vádaskodik a sértettségében meggondolatlanul fogalmazó kritikus, aki a saját ügyében nem érintett szereplőkre vetíti ki dühét és elkeseredettségét.

kihivas_es_csomagajanlat_orfure_4

Aki nyitott szemmel és füllel jár találkozhatott már finoman szólva is megosztó személyekkel és véleményekkel a "sprint-kérdésben"…
Sajnos! Minden érintettet felháborított az, hogy akad olyan önmagát "raliversenyző - versenyszervező"-ként bemutató úriember, aki egy TV műsor - még ha elenyésző  nézettségű is - fizető(!) vendégeként kész tényként közöl a valósággal köszönő viszonyban sem lévő dolgokat, mert haragszik az egész világra - amit  elsősorban ő teremtett saját magának viselkedésével, tevékenységével.
Mára "elfogytak a hidak" a háta mögül, de még most is csak azt szajkózza, hogy a "századik" felsülésének sem Ő volt az oka, hanem "a mindenki más", mert összeesküdtek ellene.
Találós kérdés: Vajon ki lehet a hibás? Mindenki, vagy csak az az egy, aki rossz oldalon közlekedik az autópályán, szemben az összes többivel? Mindez szomorú, mert sehova sem vezet és a versenyzőknek, a sportnak nagyon nem használ. A sok és nagy horderejű változás bőven elég feladatot ad mindenkinek! Mi is a saját dolgunkkal, saját gondjainkkal vagyunk elfoglalva és nem azzal, hogy az ország másik felében vezényeljünk vagy szerepeljünk az érintettek helyett. Feladatunk akad bőven, hogy hogyan is alakítsuk át a sorozatot úgy, hogy az újabb szabályozás minden pontjának eleget tegyünk.

kihivas_es_csomagajanlat_orfure_1

Milyen egyéb változások lesznek a Rallye Sprint Bajnokságban?
Ez a sorozat a legrégebben működő hivatalos sprint sorozat. A múltja immáron több mint egy évtized. A '98-as kezdetek óta eltelt idő alatt a bajnokság olyan színvonalra emelkedett, ami több esetben is etalonnak bizonyult. Manapság ez azért jó, mert számunkra nem jelent akkora plusz terhet az új szabályok betartása, betartatása. Az új szabályokban előírtak 99%-a a Rallye Sprint Bajnokságban már működött eddig is, így a változásokat nem nulláról kell megugranunk. Az MNASZ RSB új előírásai elsősorban a biztonságot és a színvonalat hivatottak garantálni, egységesíteni az ország sprint versenyein. A változások sorában megtalálható a biztosításokkal kapcsolatos rendezőket és versenyzőket egyaránt érintő eredmény is, ugyanis az RSB-nek és Pénzes Zsolt Szakágvezető úrnak sikerült a biztosítási kérdéskörben is a dolgok végére járni, ami szerintem rendkívül komoly eredmény! A sprintversenyek történetében idén lesz először lehetőség - és egyúttal kötelezettség is -, hogy a versenyzők a versenyre vonatkozó felelősségbiztosítást kössenek. Ennek a hiánya volt eddig a sprintversenyek egyik hátulütője, hiszen ha egy versenyen nem adta ki a lépés valamelyik versenyzőnek, és ne adj'isten valami értékesebb műtárgy sérült, akkor azt saját zsebből (a rendezővel karöltve) kellett kifizetni, ám most már a biztosítás fedezi majd (de a versenyautóban keletkezett károkat továbbra sem fedezi, mert nem verseny casco-ról van szó!).  Az RSB elérte, hogy igen kedvező áron lehet (kell) megkötni ezt a felelősségbiztosítást, és idén is adott az extrémbiztosítás megkötésének lehetősége is, ill. ránk rendezőkre kötelezővé válik a rendezvény biztosítás megkötése, ami néhányunknak (rendezőknek) nem jelent újdonságot.

Szintén a rendezőket érinti, hogy sokkal szigorúbb és átláthatóbb technikai ellenőrzést irányzott elő a szövetség, ami azt jelenti, hogy egy alapvető technikai szabályzatot - az elvárható minimumot - is megfogalmazta a sprint technikai oldaláról, de szerencsére a sorozatok egy részének ez sem okoz problémát. Nem titok, hogy "adót" is kell fizetnünk mostantól, ugyanis az RSB elképzelései szerint úgynevezett "fejpénzt" szednek be a rendezőktől a nevezők számától függő összeggel, minden egyes versenyzőpáros után. Az RSB ígérete, hogy az ebből befolyó összeget a sprintversenyekre fogja költeni. Egységes lesz a mentő és rescue szolgálat is minden egyes sprintversenyen, amivel az RSB garantálni tudja, hogy megfelelően felszerelt és megfelelő szakmai tudás birtokában lévő szolgáltatók lássák el ezeket a feladatokat. A fentiek tehát mind kötelezőek, és a rendezőket érintő változások egy része előfinanszírozást igényel, ami nehezíti a dolgunkat. Az előfinanszírozás maga a garancia az RSB részére, hogy a dolgok megfelelően fognak működni. Az idei évben megvalósuló versenyeken ugyanúgy lesznek ellenőrzések, megfigyelői tevékenység a szövetség részéről (az idei évtől szakmailag felkészült delegáltakat ígért a Szakágvezető Úr, akik nem fél-informáltak és fontosak, hanem felkészültek és a rendezvényeknek, sportnak hasznosak lesznek), és amennyiben a mindenkori rendező nem tartja be a rá vonatkozó szabályokat, úgy kizárhatják a további versenyrendezési lehetőségből. Ezek az alapvető változások, melyek talán most nem is tűnnek olyan nagyon soknak, de eléggé szerteágazóak…

Az elmúlt években egyedülálló lehetőség volt a sprintesek számára a Baranya kupa. Idén nem része a naptárnak?
Baranya Kupa lesz, és aki szeretné, az idén is részese lehet! Az új szabályok szerint nem lehet része a bajnokságnak. Betartjuk a játékszabályokat, és nem szerepel a versenynaptárban. Ez azonban nem jelenti azt, hogy oda a lehetőség! Még dolgozunk a lehetőség részletein, de az MNASZ RSB-vel megkezdett megbeszéléseink nyomán egyértelművé vált, hogy ha picit más kondíciókkal is, mint eddig, de az érdeklődők egy "speciális" licence váltásával idén is indulhatnak a Rallye2 mezőnyében! Ugyan úgy több gyorsasági és esetleg prológ szerepel majd a programban augusztusban.

Versenyzői oldalról mi a legnagyobb változás?
A Rallye Sprint Bajnokságban a legnagyobb változás mindenképpen az, hogy 9 helyett 6 futam lesz, melyből hármat rendez a Balatonyi Rallye Team, és hármat a Marco Racing Kft.. E mellett a legnagyobb horderejű változás, hogy - MNASZ RSB szabályozásként - az idei évtől kötelező 32 mm-es szűkítővel kell felszerelni minden egyes feltöltős motorral szerelt autót (kivéve a dízel üzeműeket). Ami minden érintett (versenyző, rendező) számára a legnagyobb gondot jelenti, hogy az MNASZ RSB nagy mennyiségű változást írt elő nagyon rövid idő alatt. Csak ismételni tudom önmagam: remélem, mindez meghozza az óhajtott pozitív változásokat a sport minden területén.

Úgy tűnik elég sok kötelezettséget rótt "rátok" ezzel a szövetség, mi az, amit cserében kaptok?
Meghatározó, hogy a sprintversenyeket is a saját bajnoki rendszerébe tartozó versenyekkel együtt képviseli az RSB a különböző hatóságok, szervek előtt. Tehát az ORB, Rallye2 és a Historic körhöz csatlakozhatnak még az RTE, ill. a sprintversenyek, és ezek érdekeit is képviselni fogják, hogy elősegítsék, gördülékenyebbé tegyék a működést. Ez példaértékű újítás!

Mint például környezetvédelmi engedélyek megszerzésének ügyénél? Hogyan áll most az évadnyitó sprint, az orfűi verseny engedélye?
Úgy tűnik, hogy ismét megfogalmazódott a "zöld-hatóság" részéről a tavalyi Baranya Kupáról már ismert fenntartás. Hasonló területet érintettünk akkor és érintünk most az orfűi versennyel is. Móczár Péter (MNASZ alelnök) és Pénzes Zsolt (RSB vezető) gőzerővel dolgoznak a még fennmaradó kérdések tisztázásán, nem csak az orfűi, hanem az összes MNASZ által rendezett és engedélyezett rali jellegű verseny esetében.

kihivas_es_csomagajanlat_orfure_2

>> versenykiírás <<

És ha már Orfű…!
Az orfűi verseny az elmúlt hat évben "teszt-rallyeként" is szolgált, idén pedig ennek megfelelően újítottuk meg a nevét, A123 Teszt Rallye a Grepton Kupáért néven fut, ami magában hordozza a déli régió, azaz a Rallye Sprint Bajnokság idénynyitó futamát, és természetesen az elmúlt évekhez hasonlóan egy tesztlehetőséget a felsőbb kategóriák versenyezői számára.

Idén is egy pályán zajlik majd a küzdelem?

Ez is egy fontos kitétel volt a szövetség részéről a sprintek esetében, hogy a különböző osztályokat élesen el kell különíteni egymástól, így a sprintversenyek jellemzői közül a legmeghatározóbb, hogy kizárólag egy helyszínen lehet megrendezni, azaz egy pályát lehet használni (adott esetben akár két irányban, de közutas etap nélkül). A gyorsasági hossza nem haladhatja meg a 15 km-t, a gyorsaságik össztávja pedig az 50 km-t. A következő lépcső az RTE, ami már két gyorsaságis, és így tovább egészen az első osztályig.
Március 9-10-én az Orfű - Abaliget - Orfű szakaszon folyik majd a harc, az idei évben annyit újítunk, hogy lesz benne egy irányváltás. Nem oda - vissza - oda - vissza fogunk szaladgálni, mert így március elején lehet kicsit csúszósabb az út, eshet vízszintesen megint a hó, ami plusz feladatot jelenthet rendezői szempontból is, ezért egyszer fogunk irányt váltani. Háromszor fog az egyik, kétszer a másik irányba menni a mezőny, hogy azért változatosságot és még több kihívást tartalmazzon mindenki számára.

Mit nyújt ez a sprinteseknek?
A főszerepet! Hiszen ők a főszereplők! Ugyanakkor egy kitűnő lehetőséget, hiszen ez a rallye I. osztályából ismert gyorsasági szakasz egy része, a verseny pedig igen kis területen bonyolódik le. A Campingben kap helyet a szerviz, amitől a Rajt és Stop állomás is nagyon-nagyon közel helyezkedik el. Az elmúlt évekhez hasonlóan szeretnénk ismét pörgősen, jó ritmusban lebonyolítani a versenyt, de persze ehhez kell az is, hogy a versenyzők ne essenek-keljenek folyamatosan, amit megtiltani nem tudunk, szíve-joga mindenkinek. : Az irányváltással a sprintesekre is komoly kihívás vár, lesznek érdekes lejtők, fékutak, kanyarok…

…amiben tavaly sem volt hiány! :-) Mivel készültök a licenceseknek?
Egy komplett év eleji csomaggal, hogy összeköthessék a kellemeset a hasznossal. A verseny hétvégéjén egy kalap alatt tudnak intézni licencet, gépkönyvet és tesztet. A verseny időpontjához igazítva van lehetőség március 8-án (pénteken) délután fél 5-től - Pécsett, az ATI-ban - MNASZ szabályismereti vizsgát tenni (az időpontért köszönet Büki Ernőnek!). Egy nappal később, március 9-én (szombaton) szintén a pécsi ATI-ban (Hengermalom u. 4.) pedig az MNASZ ATB biztosít gépkönyvezési lehetőséget és egyébként pedig, március 9-10-én, Orfűn, az A123 Teszt Rallye a Grepton Kupért!
Ez tehát egy ilyen "3 in 1" csomag a licenceseknek. A versenyen természetesen őket is értékeljük! RTE és Rallye2-es licencesek a sprint mezőnybe van lehetőségük nevezni, a rallye I. osztálybeli ill. Historic licencekkel rendelkezőket pedig a licences kategóriába várjuk!

Az MNASZ vizsga és az MNASZ gépkönyvezés csak a licencesekre vonatkozik?
Félreértések elkerülése végett: a sprinteseknek az orfűi versenyen ill a Rallye Sprint Bajnokságban való induláshoz nem kötelező MNASZ minimum vizsgát (szabályismereti) tenniük és nem kötelező MNASZ Gépkönyvet csináltatniuk! Ezek csupán opciók, elsősorban azon felsőbb osztályokban (ORB, R2, His) versenyzők részére, akik ellátogatnak az orfűi nyitányra. Ami viszont a sprintes indulóknak kötelező: a Rallye Sprint Bajnokság Alapkiírásának ismerete és a Rallye Sprint Bajnokság Technikai szabályainak megfelelő versenyautó.

…akárcsak a búcsúban :) …
Körhinta ugyan nem lesz, de minden más igen. Szeretettel várunk mindenkit, amatőr-,és licence-s versenyzőket, csapatokat, nézőket és szurkolókat!

Én pedig remélem, hogy amilyen szép őszi napsütéses hétvégén zajlott a Baranya Kupa, legalább olyan kellemes tavaszi napfényben élvezhetjük ezt a versenyt!

Ez a hír most jelenik meg 8164. alkalommal
címkék: Sprint, Markó, MRT, Orfű
Share |
2013.03.09-10.
amatőr rally
A123 Teszt Rallye
Orfű
  
  
  
 
  
  
Fotóalbum címkék
h i r d e t é s
Hír címkék
Videó címkék
Fotóalbum címkék
H K Sz Cs P Sz V
21 22 23 24 252627
282930 31 010203
040506 07 08 0910
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21222324
2024.11.01-05.

részletes infóink

2024.11.02-03.

részletes infóink

2024.11.03.

részletes infóink

2024.11.03.

részletes infóink

2024.11.09-10.

részletes infóink

2024.11.09-10.

részletes infóink

2024.11.09-10.

részletes infóink

2024.06-2024.11.

részletes infóink


b a j n o k s á g o k :

World Rally Championship 2024
European Rally Championship 2024
Országos Rally Bajnokság 2024
Országos Rally Sprint Bajnokság 2024
k e d v e n c e i n k
Rallylive.hu
CarsAndGirls.hu
AutoSportFoto.sk
CarStyling.hu
WRC magazin

s t a t i s z t i k á k