Kizárt dolog, mert nem tudom...
előfutás, kintről, bentről
2006-10-02
interjú • duen
h i r d e t é s
Összes oldal:
731987978
Napi oldal:
181231
Jelenleg:
895
Regisztrált:
0
kiemelt partnerünk :
Peugeot Magyarország

további partnereink :

AutoDekor

BusLine

webshopunk :

duenShop.hu - a rallyongók boltja

Hungarian Virtual
Rally Championship 2024
a bajnokság állása a 4.futam után
1. Kasza Kristóf
779
2.
Fónagy Kristóf
754
3. Gönczi Dániel
704
4. Kozsuk Péter
630
5. Suborits Péter
628
6. Végh Krisz
608
7. Bíró-Ambrus Roland
606
8. Osztás Ábel
588
9. Balogh Richárd
573
teljes táblázat
World Rally Championship 2024
a 9.futam, Finn Rally után
1. Thierry Neuville
Hyundai i20 N Rally1
192
2. Ott Tanak
Hyundai i20 N Rally1
158
3. Sebastian Ogier
Toyota Yaris GR Rally1
154
4. Elfyn Ewans
Toyota Yaris GR Rally1
140
5. Adrien Fourmaux
Ford Puma Rally1
130
6. Kalle Rovanpera
Toyota Yaris GR Rally1
86
7. T. Katsuma
Toyota Yaris GR Rally1
80
8. Dani Sordo
Hyundai i20 N Rally1
44
9. Semi Pajari
Toyota Yaris GR Rally1
34
teljes táblázat
European Rally Championship 2024
a 7.futam,
a Rali Ceredigion után
1. Hayden Paddon
Hyundai i20 N Rally2
131
2. M.Franceschi
SKODA Fabia RS Rally2
104
3. Miko Marczyk
SKODA Fabia RS Rally2
91
4. Andrea Mabellini
Skoda Fabia
71
5. S. Tempestini
SKODA Fabia RS Rally2
59
6. Jon Armstrong
Ford Fiesta MkII Rally2
59
7. Mads Ostberg
Citroen C3 Rally2
51
8. Simon Wagner
SKODA Fabia RS Rally2
49
9. Efren Llarena
SKODA Fabia RS Rally2
45
teljes táblázat
HUMDA Országos Rally Bajnokság 2024
az 5.futam,
a Győr Rally után
1.
Csomós Miklós
Skoda Fabia RS Rally2
157
2.
Turán Frigyes
Volkswagen Polo GTi R5
124
3.
Velenczei Ádám
Skoda Fabia R5 Evo
121
4. Német Gábor
Skoda Fabia RS Rally2
112,5
5.
Tóth Tibor
Skoda Fabia R5 Evo
80
6. Klausz Kristóf
Skoda Fabia R5 Evo
78
7. Trencsényi J.
Skoda Fabia R5 Evo
72,5
8. Osváth Péter
Skoda Fabia R5 Evo
52,5
9. László Martin
Skoda Fabia RS Rally2
35,5
teljes táblázat
HUMDA Országos Rally Challenge 2024
az 5.futam,
a Győr Rally után
1. Marozsi Zsolt
Hyundai i20 R5 2.0
112
2. Balla Tamás
Mitsubishi Lancer Evo IX
109,75
3. Rongits Attila
Mitsubishi Lancer Evo IX
85
4. Bodogán Ferenc
LADA VFTS
82,5
5.
Hulmann Gábor
LADA VFTS
73,5
6.
Kronome Ákos
SKODA Fabia R2
65,5
7. Nagy G.M.
Lada VFTS
43,5
8. Tóth Barna
BMW E36
43,5
9. Cseri József
LADA VFTS
37,5
teljes táblázat
Peugeot 208 Rally4 Cup Hungary
az 5.futam,
a Győr Rally után
1.
Czékmány Norbert
Peugeot 208 Rally4
65
2.
Határ Attila
Peugeot 208 Rally4
45
3.
Kerék Balázs
Peugeot 208 Rally4
38,5
4. Viszló Csaba
Peugeot 208 Rally4
28,5
5. Berta László
Peugeot 208 Rally4
20
6. Zagyva Dorka
Peugeot 208 Rally4
14,25
7. Hibján József
Peugeot 208 Rally4
12
teljes táblázat
Országos Rally2 Bajnokság 2024
az 5.futam,
a Győr Rally után
1. Baksai László
Lada VFTS
121,5
2. Tamás Gyula
Peugeot 208 R2
82,5
3. Ronavolgyi E.
Honda Civic
73
4. Várnai Dávid
Ford Fiesta R2T
54
5. Hauck Zsolt
Lada 2107
46
6. Ruszó Krisztián
Lada VFTS
42
7. Tellér Antal
Peugeot 208
41
8. Szetei Norbert
Peugeot 208
37
9. Görög Péter
Citroen C2 R2
35,5
teljes táblázat
Országos Rally3 Bajnokság 2024
az 5.futam,
a Győr Rally után
1. Bíró Gergő
Opel Astra
66
2. Kovács Dominik
Opel Astra
59
3. Kerekes Bence
Lada VFTS
49
4. Oberling K.
Suzuki Swift GTi
48
5. Bajusz Krisztián
Lada 2101
48
4. Kosztolányi L.
Lada 2101
40
5. Bévárdi Péter
Lada 2107
35
7. Fenyvesi Péter
Lada 21013
33
8. Krámpek Nándor
Lada 2107
31
teljes táblázat
Országos Historic Bajnokság 2024
a 4.futam,
a Székesfehérvár Rallye után
C géposztály
1. Mekler László
Alfa Romeo Giulia Sprint GTA
45
2. Tóth István
Škoda S120S
40,5
3. Emődi Balázs
Fiat 124
21,75
D géposztály
1. Wirtmann Ferenc
Ford Escort RS
120
2. Csukovics István
Lada 21013
78,5
3. Müller Roland
Lada VAZ 2101
65,5
E géposztály
1. Érdi Tibor Jr.
Ford Sierra Cosworth 4x4
90
2. Szombathelyi P.
Lada VFTS
82,5
3. Zsolna József
Lada 2105
69,5
teljes táblázat
Országos Rallycross Bajnokság 2024
a 2.futam után
1. Benyó Máté
Peugeot 208
42
2. Kárai Tamás
Audi S1
22
3. Ales Fucik
Volkswagen Polo
22
4. Antal István
Mitsubishi Colt
20
5. Kotán Péter
Ford Focus
19
6. Pál Krisztián
Skoda Fabia
19
7. Z.Staniszewszki
Ford FIesta
18
8. Alois Höller
Ford Fiesta RX
13
9. Koncseg Zoltán
Audi A1
13
teljes táblázat

Előzetesen beharangoztuk, hogy Kőváry Barna az egyik Dacia Logan volánja mögött, a 2005-ös Miss World Hungary társaságában fog végigkocsizni a mezőny előtt a pécsi viadalon, remélhetőleg mindenki örömére...
Be volt ígérve racsnihúzogatás, de a teljes felelősség tudatában, hiszen a legfontosabb a biztonság. A kék Dacia nem láthatta meg a célt, de nem azért mert valami baleset történt volna, de az utolsó körre már nem mehettek ki Barnáék.
Azon túl, hogy elmondják az érintettek a véleményüket, megkérdeztem Faluvégi Pétert, a versenyigazgatót is az esetről, aki azt is elmondta, mi is az előfutók feladata...


A kizárt előfutó… Gratulálok! :)
Úgy tűnik nekem ez is sikerült… Még nem hallottam ilyen sztorit, de úgy látszik, hogy a nevemhez ez is hozzáfűződik és sajnos vállalnom is kell. A tények azt igazolják, hogy az utolsó három gyorsra nem engedtek ki a szervizparkból, mert túlságosan veszélyesen autóztunk a mezőny elején egy széria Dacia Logannal, amin a kézifék a hónom alatt fogott…
Tény és való, hogy a közönségnek autóztunk, de nem a közönség veszélyeztetésével.
A kettő között óriási a különbség és úgy érzem megint az van érvényben, hogy valamilyen módon Barnus felett játszuk a hatalmat és rendszabályozzuk meg, ha rosszat csinál, ha nem… Ha van sapkája… ha nincs…

Nem én estem be a közönség közé, nem csináltam semmi rosszat. Az állításokkal ellentétben és ez a belső kamerás felvételekből is jól látszik: egyszer nem pörögtünk meg, egyszer sem tolattunk (najóó, a legelső gyorson, 1-esben, 5km/h-val... EGYSZER!), egyszer sem toltak a nézők és nem veszélyeztettünk senkit.
Azért kért fel a Dacia, hogy látványosan, szépen autózzunk, hogy ebből ne legyen semmi botrány.

Én már szerdán este lementem, bejártam egyedül a pályákat, nem mentünk el bulizni és itinerből is mentünk, amit Tündi zseniálisan tudott olvasni. Az első gyorsnak a 6.kilométerénél már a célt várta, amin kicsit mosolyogtunk, de a továbbiakban nagyon beletalált. Egy laikushoz képest zseniális navigátorrá lépett elő, amikor gyorsulni kellett, mert a tempó az úgy hozta, hogy már felváltattunk harmadikba is, akkor tudott hozzá alkalmazkodni, amikor pedig egyesben mentünk, akkor vissza tudott lényegülni. Komolyan mondom, hogy még navigátornak is felvenném a kis csapatomba, ha jövőre ez működik…

Mi történt vasárnap?
Miután sajnos részesei voltunk a Balatonyi Árpi féle balesetnek, utána érkeztünk oda, akkor már ott volt a mentő, rendőr, mindenki. Elvileg én három perccel mentem Árpiék után. Nem integettek nekünk, de mivel mi kb. 60-al mentünk azon a részen ahol Árpi ötödik nyélen mehetett, így meg tudtunk állni.
Tény és való, hogy az előfutóknak nem az a feladata, hogy haláltmegvető bátorsággal leüvegeljék a gyorsot, de mivel a hangos autó után mennek, elvileg talán meg is tehetnék. Már ha a hangosautó is a megfelelő sebességgel halad…
Mivel Árpi helyi menő, jól ismeri azt a szakaszt, Clioval én is ötödikben fordultam ott, mikor év közben ott hegyiztünk, szóval széles út, sajnos a kanyar pont nem belátható és ott állt a Lakatos Lajos és még a többi, korábban indult előfutó autók és nem volt más választása, mint hogy lehúzza az árokba… De sajnos ott álltak a nézők.

Miután ezen túl voltunk, teljesen magunkba roskadtunk, hiszen láttuk sírni szegény Kirsching Janit, láttuk a nézőket, habár én nem engedtem oda Tündibabát és én sem szeretem az ilyen látványt. Onnantól csendben kocsiztunk. Kicsit még vártunk, lassan elindultunk és tényleg visszavettünk.
Ehhez képest Remeteréten húztam meg a kéziféket és a gyorsasági szakasz utolsó kanyarjában… A szervizparkban már az a hír fogadott, hogy életveszélyesen megyünk, megint a nézők toltak ki és haláltmegvető bátorsággal érkezünk mindenhova és nem mehetek tovább.

Az első, akit megkérdeztem erről az egészről az a Tündi volt, akinek végig fülig ért a szája és nem volt félelemérzete. Zseniálisan éreztük magunkat az egész versenyen, hiszen egy hagyományosan nagyon jól rendezett versenyről volt szó.
Az elmúlt 15 évben mindig rendszabályozva voltam, noha soha semmilyen, személyi sérüléssel járó balesetet nem okoztam, másokkal ellentétben.
Igaz, hogy sokszor törtem az autómat, de hát ezért fizetem be a nevezési díjat, hogy a határaimon autózhassak, ezért megyek legális rallyversenyen, ahol van rendőri és mentő biztosítás, ezért játszhatok élő playstationt. Ez a rallyverseny alapja.
Ha engem ebből ki lehet zárni, akkor én tényleg egy iszonyatos nagy szálka vagyok az MNASZ szemében, habár az elmúlt három évben csak mint riporter szorgoskodtam a rally körül… volt év riportere sztori is. Most kicsit kocsizok, mindjárt baj van velem, pedig semmi rosszat nem csináltunk. Megint elvették a játékszeremet és érzékeltették, hogy ki az úr a háznál…

Én is megkérdeztem Semmi-Kis Tündét a verseny végén:

Mit vártál és mit kaptál a pécsi előfutástól Kőváry Barna mellett?
Bíztam benne, hogy egy kellemes hétvégében lesz részem és így is lett! Az élmény fenomenális és rendkívül újszerű volt a számomra.

Ugyanakkor van egy kis rossz szájíz, hiszen nem úgy zárult a verseny a számunkra, ahogy azt terveztük, rajtunk kívül álló okokból…

Jogtalannak érzed? Nem mentetek veszélyesen??
Már eleve úgy indultunk neki, hogy Barnus annak a teljes felelősségével vállalta azt, hogy engem ott végigkocsiztat a mezőny előtt, hogy tudta jól, a saját kis testi épségem, mind nekem, mind másoknak, elég sokat jelent és ér.
És egy pillanatra sem éreztem, hogy ezt elfelejtené!
Semmiképpen sem közlekedtünk veszélyesen.

Próbáltam ismerősöktől információkat gyűjteni, hogy kívülről mi látszott ebből. Egyöntetű véleménye volt mindenkinek, hogy látványosan, de senkire sem veszélyesen autóztunk. Tényleg csak azokban a jól belátható kanyarokban húzta meg a kéziféket és nem nagy tempó mellett az ebben már igen szakavatott pilótám, Kőváry Barna, ahol egyértelmű volt, hogy nem lehet ebből baj.
Egyszer sem pördültünk meg (egyszer csak, de nagyon lassú tempó mellett), nem látott az autó hátrameneti fokozatot egyik gyorsasági szakaszon sem.
A közönségnek autóztunk, ez tagadhatatlan, de úgy érzem, ezzel nem kockáztattuk sem magunk, sem mások testi épségét sem.

A sportbírók jelentése alapján a versenyigazgató döntött úgy, hogy nem fejezhetitek be a versenyt, az utolsó körre már elvették a menetleveleteket. Lett valami baja az autónak?
Csak tankolni kellett benne és ha jól tudom, egyszer a kéziféket kellett utána húzni, hiszen már Barna hóna alatt fogott… :)
A lehetőségekhez képest megpróbáltuk kihasználni az autó adottságait, de legyen ez a Dacia javára írva: semmilyen műszaki probléma nem jelentkezett.

Szereztetek itinert is… Sikerült vele valamit kezdeni?
Azt gondolom, igen, volt haszna. A vége felé már nagyon jól ment az olvasása.
Igaz, az első gyorsasági felénél én már becsuktam, a hátsó ülésre dobtam és mondtam: a következő kanyar után jön a cél… Így is volt, de Barnus kuncogott egy kicsit, hiszen még volt hátra 3-4 kilométer a szakaszból…
Aztán már sikerült kiigazodni az első látásra hieroglifáknak tűnő bukkan, szűk és egyéb jelekben. Nem tévedtünk el, sikerült jó tempóban végigkocsiznunk, ami mondjuk teljes mértékig Barna érdeme.

Jól érezted Magad?
Nagyon! Szerintem ez látszott is, hiszen a képeken látszik mind a 28 fogam ...
(a bölcsesség fogak még növésben… :) )
Remélhetőleg a TV adásban is viszontlátni majd a belsőkamerás felvételeken…

Lesz folytatás?
Igazából én nagyon szeretném, hogy legyen, de ez nem rajtam múlik alapvetően. De természetesen addig is maradok a kétkerék mellett és a streetfighteres terveimet dédelgetem tovább.



Sipka Gábor, a Renault Hungária Kft., DACIA üzletág marketing igazgatója is elmondja a véleményét:

Minden futamon, ahogy tavaly is, láthattuk a Dacia Loganokat, mint előfutó autókat.
Piszkosnak piszkosak voltak néha, de sérülésmentesek, ha jól emlékszem.
Nem volt semmi említésre való műszaki problémánk.
Azért kaptak rendesen az autók, de kibírták…

Kőváry Barna? Ő sem csinált kárt az kocsiban?
Dehogy! Karcmentesen kaptuk vissza az autót, semmi elváltozás nem történt rajta.

És hogyan értékeljük a hétvégi előfutást?
Mivel én nem álltam a pálya szélén, nem tudom megítélni, hogy pontosan mi történt.
A versenyrendezőség szerint túl veszélyesen ment.
Ezzel nem tudok vitatkozni, mivel ahogy mondtam, én nem láttam, nem értek hozzá.
Az biztos, hogy a verseny után az interneten nagyon sok kép jelent meg Róluk.
Azt, hogy ez minek köszönhető, nem tudom… Gondolom számított az is, hogy látványosan közlekedtek, számíthatott az is, hogy egy gyönyörű hölgy ült a navigátori székben és reménykedek, hogy kicsit számított a Dacia is :)
A közönségnek jobban tetszett, mint a rendezőségnek, az már biztos.
Újra meg szeretném jegyezni, hogy az autón egy karcolás nem esett.

Az biztos, hogy kicsit kilógott a többi előfutó közül, hiszen az elmondások szerint lényegesebben látványosan és a közönségnek kedvezőbben autózott, mint ahogy ezt az előfutóktól megszokták.
A kizárását is ennek tudom be, azt hiszem meglepetést okozott a sportbíróknak, akik úgy láttak menni egy Logant, ahogy nem szokták látni…
Hiába mennek akár Kanyik Antiék is viszonylag tempósan végig a pályán, Ők sem poroszkálhatnak, hisz mögöttük indul a mezőny. Barna kilógott egy kicsit ebből a sorból.

A közönségnek tetszett, az autónak és senki másnak nem ártott.
Sajnálom, hogy úgy ítélték meg, hogy ez sok.

Lesz folytatása a Loganok előfutásának?
Reméljük!
Még nem kezdtük el tárgyalni a jövő évet, ez kétoldalú dolog. Korai erre még bármit is mondani.

Esetleg láthatunk Dacia versenyautót is jövőre a magyar mezőnyben?
Én nagyon örülnék neki. Érdeklődő van, sokaknak megmozgatta a fantáziáját az autó.
Sajnos gyári csapatként nem tudunk indulni, bármennyire is jó lenne… De remélem lesz bukócsöves Logan a mezőnyben!



Faluvégi Péter, versenyigazgató

A legfontosabb, hogy kizárva nem lett senki, hiszen azt a felügyelő testület mondhatja ki és az egy sportszakmai büntetés.
Már az első nap is érkezett jelzős, hogy túlságosan markánsan száguldozik a kettő 0-s előfutó autó a pályán. Több helyről és nem csak hozzám, hanem a Rallysport Bizottság vezetőjéhez is. Ekkor figyelmeztetve lett Kőváry Barna.
Másnap pedig durva jelzést kaptunk, szó szerint: ha így csinálja, akkor még valami balesetet okoz. Én ekkor úgy gondoltam, ha egyáltalán visszaér a szervizparkba, akkor kérjék el tőle a menetlevelet és ne folytassa tovább…

Ha van egy kis időnk, akkor azért ehhez hozzátennék néhány gondolatot, hiszen eléggé lazán szoktuk venni ezt a kérdést…

Az előfutókra vonatkozóan a rallyversenyeken két nagy szabályrendszer vonatkozik.
Az egyik az FIA és annak a bázisára épülő hazai szabályozás, ami elsősorban a biztonsági vonatkozásokat írja elő, a másik pedig a szponzorációs és egyéb kötelezettségek.

Azt azért tudni kell és emiatt minden egyes rendezővel kicsit harcban, vitában állok, de általában meghajlok bizonyos érvek előtt, szóval az FIA szabályban az áll, hogy az előfutás egy biztonsági kérdés. Arról szól a történet, hogy olyan gyakorlott pilótáknak kell végigmenni a teljes pályán, aki képes arra, hogy visszajelzést adjon a pálya járhatóságára vonatkozóan.
Mi nem azt várjuk az előfutóktól, hogy versenytempóban közlekedjenek és megmutassák a nézőknek azt, hogy így fognak majd jönni a versenyautók, hanem azt várjuk, hogy megbízhatóan, balesetmentesen menjenek végig. A hazai nézők nagyon műveltek és pontosan tudják, hogy az előfutók nem versenyautók és az előfutók elhaladása után jönnek az éles kocsik.
Ebben semmilyen módon nem fér bele az én gondolkodásom szerint az, hogy versenyezzen valaki. Sajnos elég sokszor előfordult, hogy az előfutók azt érzik, hiszik, hogy pénzért, vagy valamilyen szerződés keretében nekik joguk van arra és lehetőséget kaptak arra, hogy a mezőny előtt elmenjenek. Azt szokták mondani, hogy zárt a pálya… Na ezt mondják meg a nézőknek is…
Nekem már többször mondta előfutó, hogy miért ne mehessen, hiszen fizetett érte. Erre sajnos nem tudok mit mondani, nem mondhatom, hogy adják neki vissza a pénzt, viszont ilyenkor a rendezőnek szoktam szólni, hogy Ő magyarázza el, hogy ez nem erről szól…


Ebben a helyzetben két érdeket sértett a 00 előfutó…
Egyrészt biztonsági kérdést, hiszen az elmondások szerint rendszeresen kétkeréken, kézifékkel fordult a kanyarokban. Ugyan én nem láttam, csak a rádiós visszajelzésekből értesültem róla. De az biztos, hogy több helyről…
A másik pedig, hogy nyilvánvalóan a RallyBizottságnak van egyfajta koordinációs szerződése, amiben az áll, hogy az előfutók tartsák a műszaki állapotukat, hiszen nem az a cél, hogy egy verseny alatt leírják az autókat.

Mivel több helyről jött a visszajelzés, felhívtam a Kokót, de Ő is mondta, hogy saját szemével is látta, neki is szóltak többen és Ő mondta, hogy a szervizparkban jelzi majd, hogy ne menjenek tovább.

Akik kint állnak a pálya szélén, nem először láttak autóversenyt és a mezőny előtt menő autók gondatlansága okozott ezen a versenyen balesetet, 10 év után ismét.
Én a verseny előtt minden alkalommal tartok eligazítást és ezen az eligazításon ott volt a Kőváry Barna is, még ki is emeltem, és Ő mondta, hogy érti a dolgot.

 

Ez a hír most jelenik meg 10373. alkalommal
Share |
  
  
  
 
  
  
Fotóalbum címkék
h i r d e t é s
Hír címkék
Videó címkék
Fotóalbum címkék
H K Sz Cs P Sz V
23 24 25 26272829
300102 03 040506
070809 10 111213
14 15 16 17181920
21 22 23 24 252627
2024.10.04-08.

részletes infóink

2024.10.06.

részletes infóink

2024.10.11-13.

részletes infóink

2024.10.25-27.

részletes infóink

2024.06-2024.11.

részletes infóink


b a j n o k s á g o k :

World Rally Championship 2024
European Rally Championship 2024
Országos Rally Bajnokság 2024
Országos Rally Sprint Bajnokság 2024
k e d v e n c e i n k
Rallylive.hu
CarsAndGirls.hu
AutoSportFoto.sk
CarStyling.hu
WRC magazin

s t a t i s z t i k á k