Ivanov Ivánnal, a TmSport Europe vezetőjével beszélgetek.
Nem hiszem, hogy kikerülhetem a kérdést: Gyanús a neved… Igen, Afrikából származom… :) Komolyra fordítva a szót: Oroszországból jöttem, 1989 óta vagyok oszlopos tagja a magyar társadalomnak. Szüleimmel jöttem Magyarországra. Még kint megérintett a rally, hiszen édesapám elvitt több versenyre, ülhettem gyerekként igazi VFTS-ben. Ott kezdődött minden… Onnan indult a szerelem. Itt a gimi után egy barátommal építettünk egy Trabantot, a pénzünk ennyire futotta. Egy szegedi versenyen indultunk, aztán ott el is fogyott a keret. Akkor jöttem rá arra, hogy bármennyire is furcsa, de ehhez a sporthoz nagyon sok pénz kell. Elmentem hát dolgozni, pénzt keresni. Amatőr versenyeken, szlalomokon indulgattam amikor volt rá lehetőségem. Volt Trabantom, Szamarám. Sok időt töltöttem egy barátommal a rali-túrában, ahol 2-3 évet csináltunk végig Lada Szamarával.
És most visszahúzott a szíved… Igazából már régi a történet, hiszen már régóta kerestem a kapcsolatot a Lada gyárhoz. Nem volt nehéz észrevenni, hogy Magyarországon mennyire népszerű, milyen kultusza van a Ladáknak. Ez nekem nagyon jól esett, én is nagyon szeretem a tipust. Gondoltam, hogy felhasználom a nyelvi lehetőségeimet, hiszen nem felejtettem el az anyanyelvemet, és így könnyebben fel tudtam venni a kapcsolatot a kintiekkel. Legalábbis először azt hittem, hogy könnyebb… Gyakorlatilag öt évembe telt, hogy sikerült eljutnom a Lada gyárba, és le tudtam ülni tárgyalni a LADA Sport vezetőjével és vele kezdtük el a beszélgetéseket. Én elsősorban nem mint versenyző, hanem mint szervező szeretnék részt venni abban, hogy egész Európában népszerűsítsem a típust.
Azt gondolom, hogy nagyon jó időben kezdtük el a munkát, hiszen a WTCC-ben is előkerültek a Ladák, már eredményeket is tudnak felmutatni és rallyban is egy új típussal állt elő a gyár. A Kalina különböző felszereltségben lett nemzetközileg homologizáltatva. Van belőle N-es autó, van A csoportos, an már kit-car és jövőre S1600 és S2000 lehet a következő lépcső.
Ezeknek az autóknak egy nagy hibája van: nem hátul hajtanak. Valóban. Egyelőre megelégszem azzal, hogy olyan technikát fogunk tudni prezentálni, ami ütőképes tud lenni mind N csoportban, mind pedig az 1.6-os kit-carok között.
Reményeid szerint mik a további történések? Inkább a tényekről beszélek. Voltam kint a gyárban, tárgyaltam. A tárgyalás alapja az volt, hogy szeretnénk Magyarországról elindítani az európai képviseletet. Értelem szerűen saját tőkével és kapcsolatokkal támogatni az egész projektet. Cserébe természetesen gyári támogatást, kizárólagosságot és hátteret kérünk. Tetszett a gyáriaknak az ötlet, megszületett a megállapodás, aminek a részletei épp kidolgozás alatt vannak. Még eben a hónapban aláírásra kerülnek a papírok.
Magyarországon alakult erre egy cég, amelyik ezeket a jogokat fogja viselni. Rövidtávú célunk, hogy népszerűsítsük a márkát. Természetesen nem elég csak beszélni és képeken mutogatni az autókat, megrendeltük az első Kalinát. Idénre várjuk az autót.
Milyen autó és milyen kategóriában tud ütőképes lenni, ismerve a magyar palettát? Több összehasonlítást is végeztünk, mikor erről az egész történetről gondolkoztunk.
Két szempont volt: összehasonlítottuk az árakat a többi gyári autóval, gondolok itt elsősorban a Sport Swiftre, a másik pedig az üzemeltetés, hiszen sok csapat nem autóvásárlásban, hanem bérlésben gondolkodik. Az előzetes számolások alapján a Kalinát sokkal gazdaságosabban lehet üzemeltetni, mint a konkurens márkákat. Pontos számokat még nem tudok mondani, amikor az első autó itt lesz, akkor már sokkal könnyebb lesz bármilyen számolgatás.
Visszatérve az összehasonlításokra: N csoportban homológ a speer és a kapcsolókörmös váltó is, tehát már Szuper N-esnek lehet nevezni azt a Kalinát, ami N2-ben a Swift Sport méltó ellenfele tud lenni. Súlyban, lóerőben, motorkarakterisztikában hasonló paraméterekkel bír, mint a "Ti autótok" :)
Kit-car-ból a C2 R2 Max az ellenfél és erőben, hajtásláncban gyakorlatilag kis eltérésekkel, de ott lesz az A csoportos Kalina is, természetesen jóval gazdaságosabb áron. Nagy a különbség…
Mondtad, hogy szó lehet arról, hogy beszálltok a fejlesztésbe is. Igen. Van egy nagyon jó barátom, aki az XSPORT vezetője. Ők Magyarországon tereprallye autókat építenek. Neki megvan az az infrastruktúrája és tudása, hogy mertük felajánlani a gyárnak, hogy a következő lépcsőfokokban, a S1600-os és a S2000-es autók fejlesztésébe beleszóljunk. Ha kapunk támogatást, akkor el tudunk kezdeni fejleszteni egy Super2000-es autót. A lehetőségek nyitottak. Nagy dolog lenne, ha ez elindulhatna Magyarországon. Technikailag, szakmailag is nagyon sok felkészült ember van, akiknek a segítségével megvalósítható lenne ez a projekt. Innen könnyebb elindulni Európába, mint Oroszországból. Éppen ezért létesítünk Budapest mellett egy központot, ami az európai Lada Sport otthona lesz. Ott lehet majd megtekinteni a versenyautókat, ott lesz az alkatrészbázis is, illetve maga a műhely ahol a versenyautók építése, karbantartása fog zajlani.
Tehát úgy tűnik, közelről láthatunk LADA logókat… Szeretném, ha tovább élne a Ladák iránti rallyongás. Magam is nagy kedvelője vagyok a hátsókerekes történetnek, de legyen egy kicsit modernebb változata is a típusnak. Áldozni szeretnénk a marketingre is, meg vagyok győződve róla, hogy ezek az elsőkerekes Ladák is fognak úgy üvölteni, úgy harapni, hogy könnyű lesz szeretni őket.
Oroszországban több éve bizonyítottak már ezek az autók pályabajnokságokon, rallybajnokságban. Sikeresek, nagyon jók a visszajelzések. Nem elképzehetetlen a jövőben, hogy a gyorsasági bajnokságban csináljunk Kalina kupát, ezeket a dolgokat még körbe kell járni. A LADA pénzügyileg jelentősen barátibb árat tud mutatni, mint a korábbi kupasorozatok számai. Szerencsére a gyár megmaradt annál az ártáblázatnál, ami korábban is jellemezte és az üzemeltetése is jóval olcsóbb.
A hátsókerekesek alkatrészellátásában tudtok segíteni? Nem csak a Kalinával szeretnénk foglalkozni. Ha már van gyári támogatásunk, megpróbáljuk a régi technikákat nyúzó pilótákat, csapatokat is segíteni. Vannak még a gyárban készletek, folyik az alkatrészgyártás. A fődarabok, hajtás, motor, váltókban szeretnénk segíteni. Tudnunk kell, hogy mik az igények. Ha sokan szeretnének gyári speer-el menni, vagy gyári váltóval, akkor ebbe az irányba is elindulunk és szeretnénk támogatni a hátsókerekeseket is!
Ott van például a VFTS, imádom és szeretem, számomra örök kedvenc, szerintem mindmáig az egyik legjobb és leglátványosabb versenyautó. Nincs egy másik olyan ország, ahol ennyire komolyan foglalkoznának ezzel a csodás technikával. Be kell ismerni viszont, hogy egyre nehezebb versenyezni vele, hiszen a versenyalkatrészek drágák és egyre nehezebb megbízható autót építeni. Éppen ezért gondoltunk egy nagyot és kialakítottunk egy csomagot, melynek az a lényege hogy a VFTS gyenge pontjait próbáljuk kijavítani korszerű versenyalkatrészekkel. Kapna egy Kalina kit-car motort, szekvenciális váltót, a kardánt, difit, féltengelyeket olyan korszerű alkatrészekre cseréljük, amik kibírják a megnövekedett teljesítményt, ezek bármikor polcon vannak ha szükség van rájuk. Így a pilóták nyugodtan mehetnek a nézők kedvére, vagy szorongathatják a komolyabb technikákat, úgy ahogy akarnak, nem kellene attól félniük folyamatosan, hogy mi fog eltörni, szétmenni, szétugrani stb. Mindezt elérhető áron tervezzük, hogy értelme is legyen a dolognak. Ha meg tudnánk hosszabítani ezzel a VFTS-ek életét és újra virágozna ez az osztály, ez jót tenne a rally-nak is, és akkor én sem éltem hiába. :)