A Rali Világbajnokság második futamán két magyar páros is rajthoz áll. Először Pénzes Zsoltival beszélgettünk az előkészületekről.
- Mi a helyzet Norvégiával? - Múlt héten megkaptuk az itinereket, a kiírásokat, szóval mindet, amit ilyenkor szoktak küldeni. Szeretettel várnak minket. Most még a gumirendelésünket intézzük, ez egy kicsit nehézkesen megy. Nem miattunk, hanem úgy tűnik, a Pirelli kicsit túlvállalta magát, vagy nem tudom.
2007-es videó...
- Mi a baj a gumikkal? - Alapvetően nincs baj, csak egyvalakin keresztül lehet intézni. Egy ember van megbízva az FIA részéről, és úgy néz ki, ez az ember picit túl van terhelve, és még nem kaptunk választ, hogy hány gumit, mikor és hol tudjuk majd átvenni, de bízom benne, hogy meglesznek, mire kiérünk. Ez egy új fejlesztésű gumi, és talán ezért is vannak megúszva ezzel.
- De szöges gumi lesz? Mi az újítás? - Igen, szöges. Annyi, hogy eddig 16"-os, keskeny gumik voltak a VB-n, most meg 15"-ös, szélesek lesznek. Ez a hosszabb egyenesekben jobb, de a mély hóban kevésbé jó. A korábbinál ez pont fordítva volt. Most már mindenkinek ezzel az újjal kötelező menni, függetlenül az autójától és a prioritásától. Majd meglátjuk, de szerintem jó lesz.
- Az időjárást nézegetted már? - Igen, folyamatosan. Egyfolytában esik a hó, bár pár hete volt egy kis enyhülés. De ez a melegebb idő sem jelentette, hogy elolvadt volna a hó, mert azért hónapok óta komoly tél van ott.
- Nem ez lesz az első északi versenyed… - Nem, voltunk már Svédországban.
- Ez elég lehet felkészülésnek? Egy olyan országból, mint mi vagyunk, ahol nem dúskálunk a hóban, mekkora hátránnyal indul, aki hóban akar versenyezni? - Meglepődni nem hiszem, hogy fogunk a hó mennyiségén, de az is biztos, hogy a helyi hősöket nem nagyon lesz esélyünk utolérni. De jól fogjuk magunkat érezni. Eddig igyekeztem sokat autózni hóban, már amikor volt itthon hó. Már versenyeztem ezzel a nagy szöges gumival, szerintem ez nagyon jó. Jégen vagy hóban gyorsabban lehet menni vele, mint murván a murvagumival, úgyhogy ez ad majd egy nagyfokú biztonságot. Reméljük, hogy Igorral, aki navigálni fog nekem hamar összeszokunk majd, lévén még sosem ültünk egy autóban.
- Mesélj Igorról! Hogyhogy ő ül melletted? - Igor Bacigal-t Magyarországon sokan ismerhetik, sokakkal van kapcsolatban, és Szlovákiában évek óta diktál.
- Belső kamerát néztél már a versenyről, vagy valahogy megismerkedtetek már? - Nem, de hasonló lesz, mint Svédország, vagy bármelyik skandináv verseny: sok tempós, bukkanós rész lesz, egyébként ledöngölt, jó minőségű földutakon zajlik majd. Egy biztonságos, jó itinert kell írni, és meg kell próbálni úgy menni, hogy ne ess le az útról, mert a gyorsok hossza miatt helyenként nagyon kevés néző van, és ha egyszer teszem azt egy hófalba ütközöl, nagyon nehéz magadtól kijönni.
- Miért pont ezt a verseny választottad? - Részben az időpont miatt: most holtszezonja van az autóknak, amiket ki szoktam adni. Másrészt pedig szeretek hóban versenyezni, és Svédország után többször szerettünk volna visszamenni, csak eddig nem jött össze. A legnagyobb élményt talán itt, a havas futamon kapja a versenyző, és a néző is: hihetetlen, hogy egy olyan szöges gumin milyen sebességet lehet elérni, és milyen hamar meg lehet állni.
- Mikor indultok? - Én viszem a családomat is, mi előbb kimegyünk 4-én, az edző-, és a versenyautó és a csapat hétfőn, 9-én ér utánunk. Onnantól elég sűrű a hét, mert kedden és szerdán lehet pályát bejárni, csütörtökön lesz a teszt, aznap este Oslóban az Olimpiai Csarnokban lesz egy szuperspeciál, és péntektől már verseny. - Szabó Gergő is indul a versenyen. Mennyire készültök, versenyeztek együtt? - Egy helyen van a szállásunk, együtt intéztünk sok mindent. Közösen szervezzük, a szerviz is nagyrészt közös lesz, úgyhogy amiket tudtunk azt költségkímélővé tettünk. Például kértük a rendezőt, hogy együtt szervizelhessünk, mert bár rajtszám különbség lesz, de az összevont szervizcsapat tudjon együtt dolgozni. Biztos jó hangulat lesz, sőt, úgy tudom, hogy magyar szurkolók is lesznek kint, nem tudom, hányan, de bízom benne, hogy jó rendezvény lesz. Majd próbálunk onnan is beszámolni az eseményekről interneten és telefonon, hogy az itthon maradottak is élvezhessék majd valamelyest a Norvég futamot.