Szabó Gergő második futamgyőzelmét ünnepelhette az elmúlt hétvége és a Timis Rallye (Temesvár) után, bár kezdetben még csak remélni sem mert ilyet. Így most holtversenyben az első helyen állnak a román bajnokságban, amit végigcsinálnak idén, de talán hazai futamon is rajthoz állnak...
- Hogy telt az elmúlt hétvégéd?
- Mondjuk inkább, hogy az elmúlt hetem, mert elég nehezen indult: nem aludtunk túl sokat, mert építettünk a csapatomnak egy H csoportos Evo X-est - és ahogy lenni szokott, az utolsó pillanatban készültünk el vele. Egész héten éjszakáztunk, és elég sok dolgom volt, úgyhogy a hétvégi verseny előtt csak egy napot tudtunk tréningezni. Ez egy egynapos verseny volt, de 130 kilométer gyorsasági szerepelt a programban... Természetesen a versenyre is nehezen készültünk így fel, és a futam sem kezdődött túl jól, úgyhogy azt mondhatom, hogy ha valami nagyon rosszul indul, akkor nagyon jó vége kell, hogy legyen...
- Mi történt a verseny elején?
- Az első napon, pénteken csak egy prológ volt, és tíz másodperccel később rajtoltattak el minket, amit persze észrevételeztünk is. 55-kor adta be a menetlevelet, és 00-kor így nem tudtunk elrajtolni. A vezetőség helyt is adott, a bírót felfüggesztették, de az időnket nem kaptuk vissza... Így tíz másodperc hátrányunk volt, pedig még el sem kezdődött a verseny... De amikor elkezdődött, a második, leghosszabb gyorson kaptam egy defektet - máris úgy fél perc volt a hátrányunk. Innen sikerült feljönnünk, pedig abban a pillanatban nagyon reménytelennek tűnt a helyzetünk, sőt, egy kicsit fel is adtuk. Zoli öntött lelket belém, hogy menjünk, és tegyük meg, amit tudunk. De végül a szakaszokat nagyon élveztük a kevés tréning ellenére is.
- Mihez tudnád hasonlítani a gyorsokat?
- Minőségében hasonlít némelyik miskolci pályához, vagy a Barumhoz: elég dobálós, rossz minőségű, poros aszfalt utak voltak. Az volt az érdekes, hogy négy szakasz volt, oda-vissza, úgyhogy gyakorlatilag egy 30 kilométeres körben meg tudták oldani ezt a futamot. Élveztük, mert jó itinert tudtunk a kevésből is írni, és a Barum Rally beállításai és tapasztalatai nagyon jók voltak ide - talán ennek köszönhetjük, hogy konstans tudtunk jobbak lenni a többieknél: mindig tudtunk 1-2 másodpercet hozni. Minden szakaszt meg tudtunk nyerni a második után, így a verseny is nagyon szépen sikerült a végén. A vége előtt három szakasszal még nem mi vezettünk, de aztán átvettük az első helyet, és aki a második helyre csúszott vissza, nem bírta a nyomást, a csatát, és felborult, és egy árokban búcsúzott a versenytől - mi pedig hat másodperccel meg tudtuk nyerni a versenyt. Másfél éve versenyzünk Romániában, de szerintem ez volt a legnehezebb futamunk.
- Hogy álltok most a bajnokságban?
- Most pont helyet cseréltünk azzal, aki az első futamot megnyerte, így holtversenyben vagyunk az első helyen ketten. A következő verseny murvás futam lesz, Iasi-ban, és azt is nagyon várom, mert ott voltunk már tavaly és az akkori tapasztalatokkal okosabban tudunk idén rajthoz állni.
- Hogy vannak veled a román versenyzőtársak és a szurkolók?
- Én úgy érzem, hogy kezdenek megszeretni, és nagyon jó a viszony meg a hangulat a versenyzőtársakkal. Nagyon jól érzem magam köztük.
- Akkor az sem lehet kérdés, hogy egész évben ott mész majd...
- Nem, és természetesen a cél a bajnoki cím megszerzése a cél.
- Idén itthon nem is láthatunk?
Vagy lesz beugró verseny, mint tavaly is...?
- Nagyon szerettünk volna elmenni Görögországba, a VB-re, de úgy tűnik, hogy az nem fog összejönni, mert nem sikerült összehozni a hátteret. Viszont nagyon tetszik a következő, Salgó Rallye, azzal viszont az a gond, hogy egy héttel utána versenyünk van Romániában, és nem akarok kockáztatni, de úgy versenyezni sem, hogy azon aggódjak, vajon egyben célba tudunk-e érni... Most nagyon fontos a román bajnokság, de nem vetettem el a magyar futamon való indulásomat sem.
- A támogatói háttéren kívül mi kéne, hogy újra itthon versenyezz?
- Nem hiszem, hogy nagy változásokra lenne szükség. Nekünk most ott vannak lehetőségeink és támogatóink, tehát nem is gondolkodtunk a változtatáson. Magyar támogatók kellenének, akkor tudnánk itthon menni. Most egyszerűen csak úgy alakult, hogy Romániában sikerült megteremtenünk a versenyzésünk hátterét, ezért megyünk ott - egyébként is szeretek sokat kint lenni Erdélyben: motorozgatunk és üzleti ügyeim is odakötnek.
- A WRC nem hiányzik?
- Hiányzik néha, de úgy gondolom, hogy egy ilyen N-es autóval, ár-érték arányban sokkal többet kapok, mint egy WRC-vel, amikor nem tudsz aludni, mert azon jár egyfolytában az agyam, hogy honnan fogom előteremteni azt a mennyiségű pénzt, ami a versenyzéshez kell.
- Többen kifejtették az elmúlt időszakban a véleményüket a kettős bajnoksággal kapcsolatban: Te mit gondolsz róla?
- Korábban sem voltam kifejezetten WRC-párti, és most sem vagyok az - főleg, hogy azt hallottam, hogy jövőre teljesen meg is fog szűnni. Én úgy látom, hogy a mai mezőnyben van három pilóta, aki tud versenyt nyerni WRC-vel, a másik három pedig csak a fílingért megy azzal, csak, mert megteheti. Mondjuk meg kell adni nekik is a lehetőséget... Erre látok egy nagyon jó kezdeményezést Romániában, ahol szintén mehetnek a WRC-k, de H csoportban. Akinek van kedve és pénze, az menjen, értékelik, tehát megnyerheti a versenyt, de ugyanúgy hátul mennek a mezőny után - ez kint teljesen jól működik, és senki nem háborog. Ezt egy követendő példának tartom. Csak az a baj, hogy azt látom, hogy akik a bajnokság elejében mennek, az a három ember, az nem tudja benyelni, hogy ötvenediknek rajtoltatnák...
- Romániában kik mennek a H csoportban?
- Kint az a különbség a H csoportban, hogy ott bármivel lehet menni, csak egy szűkítő van megadva: 38-as szűkítővel lehet menni, de tényleg bármivel. A WRC-ben 34-es van - de ennyi előnyt adnak a többieknek...
a képekért köszönet az rallyphoto.ro weblapnak!