Tavaly év végén sokan azt mondták, hogy fiatalítani kell a sportvezetést. Cselényi Balázs, az MNASZ új sportszakmai alelnöke 29 éves... Őt kérdeztük a munkájáról.
- Tavaly a technikai bizottság vezetője, idén pedig már sportszakmai alelnök. Ha nem ismernélek, azt gondolnám: ez a Cselényi Balázs milyen törtető... :)
De mivel ismerlek, tudom, hogy ez messze nem így van, ezért is kérdem így: hogy kerültél a sportszakmai alelnöki székbe?
- Már az előző közgyűlés előtt megkerestek bizonyos körök, hogyha változás lenne az elnökségben vállalnám-e a sportszakmai alelnöki tisztséget, akkor elvállaltam volna a változás érdekében, most a decemberi közgyűlés előtt újra megkerestek és ismét vállaltam a jelölést. A közgyűlés előtt többen támogatásukról biztosítottak, így gondoltam vállalhatom ezt a posztot.
- A sportszakmai alelnöki tisztség társadalmi pozíció.
Nem kapsz fizetést. Mivel foglalkozol a cilvil életben?
- Nyáron végeztem az egyetemen, utána még kis csúszással teljesítettem egy nyelvvizsgát, majd január óta egy hegesztéstechnikai nagykereskedésben dolgozom. Véleményem szerint az MNASZ helyzete sem gazdaságilag, sem morálisan nem olyan, hogy abból biztosan meg lehetne élni. Én már régebben is úgy gondoltam, hogy valamiből élni kell és emellett, ha időm engedi és szükség van az MNASZ-ben Cselényi Balázs munkájára, akkor fogok tevékenykedni.
- Mit gondoltál, mikor elvállaltad, mik lesznek a feladataid?
És mi lett másképp? Mik a feladataid?
- Legfontosabb feladatnak a béke megteremtése tűnik közös erővel. Ezután a sportszakmai vonal erősítését kellett feladatul tűzni. Ebbe beletartozik az Intéző Bizottság vezetése, valamint az Elnökségben a sportszakma képviselete.
Mindenkinek látnia kell, hogy a sportszakmai vonalon egy teljes generáció hiányzik, ezt pótolni nem fogjuk tudni, de folyamatosan építeni kell.
Ma közel 2 hónap elteltével úgy látom, ezek a feladatok egy időre elegendő munkát szolgáltatnak.
Az új alapszabály a bizottságok felépítését is megváltoztatta, így az új struktúrák kialakításában is segítek a szakágaknak.
Most égetően fontos a versenynaptár, és a hazai és nemzetközi szabályzatok megjelenése. Ebben mindenki tevékenyen kiveszi a részét.
Az Intéző Bizottság a nyár folyamán megpróbálja átalakítani az MNASZ szabályrendszerét, hogy a versenynaptár és legalább a bajnokságok kategóriái jóval előbb ismertek legyenek.
- Az tetszik, hogy nem játszod el az "alelnök urat".
Nemrég például feltűntél egy videón, ahogy az egyik gyorsasági szakágban induló csapatnak maticázod az autóját és ha jól tudom, a tankolózónában is szerepet vállaltál. Még ez is belefér?
- Úgy gondolom sajnos itthon kevés az olyan nemzetközi verseny ahol tanulni lehetne. Már jó pár éve részt veszek hasonló módon szinte minden szakágban külföldi versenyeken, hiszen rengeteget lehet ott tanulni.
Ennek a csapatnak a hosszútávú versenyeken - ha időm engedi - már több mint 3 éve segítek. Ebben a formában a matricázás és a tankolás mellett lehetőségem nyílik belelátni a gépátvétel folyamatába, az adminisztratív ellenőrzések folyamatába, részt vehetek a versenyzői és a csapatvezetői eligazításon, és az ott tapasztaltakat itthon tudom hasznosítani az autósport fejlődésének érdekében.
- Mi változott az MNASZ életében az új vezetés óta?
- A három szakágtól független bizottságot - különböző okok miatt - új emberek fogják vezetni. A szakemberek oktatása és továbbképzése részben már az új vezetők által lesz irányítva. A munkatervek, feladatkörök megalkotása az elnökségben most van napirenden.
Sajnos már most lehet szembesülni a gazdasági válság hatásaival, így a rendezőknek versenyzőknek egyre nagyobb munkát jelent a biztos pénzügyi háttér előteremtése, így a lehetőségekhez mérten az Elnökségnek meg kell próbálni ebben is segíteni.
Az intéző bizottság létszáma várhatóan csökkeni fog, de én személy szerint várom, hogy a rendezők és a versenyzők képviselője megjelenjen ott. Hiszen az ő véleményükre a különböző döntések meghozatala előtt szükség van.
- Talán Te vagy a legfiatalabb az "új" csapatban. Mennyire érzed, hogy hallgatnak a szavadra? Mennyire kell bizonyítanod?
- Erre a kérdésre térjünk vissza a jövőben, ma még azt érzem bizonyítani kell, de úgy gondolom ez a természetes. Biztos figyelő szemekkel nézik egyesek munkásságomat, de a közgyűlésen a jelenlévők nagy többségének támogatását megkaptam, és próbálok ezeknek a tagoknak megfelelni. Hiszen a nevezők, a versenyzők a legfontosabbak ebben a rendszerben.
- Azt gondolom a gazdasági válság idén az autósportot és a támogatói köröket is nagyban súlytani fogja. Biztos vagyok benne, hogy az a licensz számokra, a nevezésekre is nagyon ki fog hatni. Mi az a plussz, amivel kicsit lassítani tudjátok a csökkenést?
- A költségvetés alakításakor fontos szempont volt, hogy a versenyzőkre és a rendezőkre háruló terhek a lehető legkisebb mértékben emelkedjenek. Az elkövetkező időszakban meg kell vizsgálnunk azt, hogy a szövetség központi költségeit milyen módon lehet majd csökkenteni.
- Tavaly Te voltál a technikai bizottság vezetője. Elindult egy munka, amit most átadtál, de azt hiszem, azért figyeled az eseményeket. Mik az irányok, mik fognak idén változni, mire lehet számítani?
- A Technikai Bizottság munkáját továbbra is figyelemmel kisérem, és szerintem ha időm engedi tevékenyen részt is fogok venni benne. Fontos dolog, hogy az elmúlt években a nemzetközi versenyeken mindig pozitívan értékelték a külföldi megfigyelők a technikai stáb munkáját, és igénylik, hogy évről évre ugyanazokkal az emberekkel dolgozzanak együtt. Tisztában vagyunk azzal, hogy folyamatosan fejlődni kell, és tapasztalatokat szerezni. A biztonság terén szép lassan sikerül rendet tenni, innentől a folyamatos és következetes technikai ellenőrzések lesznek napirenden. Szakágaknak is kiemelt szerep jut a munkában, hiszen az elmúlt években többször előfordult, hogy nem szabták ki, vagy felfüggesztett büntetésként szabták ki a +1 versenyes eltiltást. Sajnos ezzel a "barátságtalan" lépéssel lehet elrettenteni a szabálytalankodókat. Mindenki emlékszik, hogy még egy nagyobb turbószűkítő használatáért sem szabták ki ezt a büntetést…
Fontos az az FIA szabály is mely kimondja, hogy technikai szabálytalanság esetén nem fogadható el védekezésként, hogy ez nem jelentett előnyt a versenyző számára.
- Egyre több helyen olvashatjuk, hogy a HANS fejrögzítő szerkezet használata fokozottan ajánlott. Mi az álláspontod erről?
- Igen a 2009-es évben az MNASZ minden bajnokságában fokozottan ajánlott lesz használni, 2010-től pedig már lesznek olyan kategóriák ahol kötelező is lesz, erről az intéző bizottság év közben folyamatosan tájékoztatja majd a versenyzőket.
Tapasztalatunk azt mutatja, hogy Magyarországon főképp azok a versenyzők használják ma a HANS-ot akik sérülést szenvedtek hiánya miatt. Sajnos még mindig sokszor hallani azt versenyzőktől mikor kötelező biztonsági berendezés árairól van szó, hogy ennyi annyi gumit tudnánk vásárolni ebből az árból. Tudomásul kell venni, hogy az autósport veszélyes üzem, és a biztonságra áldozni kell.
- Sok sikert kívánok és év közben is többször kifaggatunk még, hogy merre az arra... :)
Köszönöm! Kérek mindenkit akinek panasza, észrevétele van, ne tartsa magában hanem jutassa el felénk!