Bútor Robi mosolygott a TAXI4 Budapest Rallye-n
Így képzeltem el az egész évet. Jókedvűen és könnyedén szerettem volna versenyezni. Az első futam ilyen is volt, aztán a második versenytől kicsit megnehezedett a helyzet és úgy látszik, hogy kellett egy kis idő, hogy kisimuljanak a dolgok.
Nagyon bízom benne, hogy ez nem csak egy pillanatnyi fellángolás volt, hanem egy folyamatnak az egyik lépcsőfoka, amivel eljutunk oda, hogy ez az év is élvezhetővé és sikeressé válik a számunkra. Mindent megteszünk azért, hogy a pécsi verseny is ilyen legyen.
Mentél sokat külföldön, ismeretlen pályákon, kevés felírási lehetőséggel. Ez segített most a budapesti pályabejáráson?
Az öt tréning lehetőség bőven elég volt számomra. Számottevően nem javultunk a gyorsaságikon a verseny alatt. Nem az történt, hogy annyira lassan mentünk először felírási problémák miatt, hogy a második körre sokat javítottunk volna. Külföldön volt, amikor kettőből kellett menni, ott az volt a jellemző, hogy a második körre rengeteget tudtunk javulni. Itt, hogy nagyjából ismerjük a pályák stílusát, minőségét, ez az öt tréning bőségesen elég volt. Régóta ezt mondom, hogy be kellene vezetni: mindenhol csak ötöt lehessen menni és kő keményen szankcionálni azt, aki többet megy.
Teljesen felesleges heteken keresztül körözni a pályákon és ezzel rengeteg helyi lakost felbosszantani. A sok tréning és a sok, korlátlanul tréningező versenyző miatt nagyon sok negatívumot ad a hétköznapi embereknek a rali. Szerintem bőven elég az öt edzés, ennyiből is mindenki fel tudta írni a pályát!
Pécsen elégedett lennél újra a dobogóval?
Azt gondolom, reálisan negyedikek tudunk lenni. Így álltam oda a Budapest Rallye rajtjába is. Akik előttünk vannak jelenleg, a két WRC és a Norbiék, ha nekik nincsenek problémáik, akkor ők előttünk is fognak menni. Így láttam ezt az év elején is, így látom most is, semmi nem változott. Soha nem játszottam más technikai hibájára, vagy defektjére, úgyhogy ez a realitás.
A célkitűzés a negyedik hely megszerzése, mind a bajnokságban, mind Pécsen. Nagyon bízom benne, hogy szerencsénk lesz. Örülnék, ha a harmadik helyen tudnánk végezni, de jelenleg nem tudunk gyorsabban menni. Ha csoda nem történik, akkor a negyedik helyen kell célba érnünk. Persze mindez csak akkor történhet meg, ha nem hibázunk mi sem, nem kapunk defektet, nem lesznek technikai hibáink. A negyedik helyhez is mindennek klappolnia kell. Nem lesz ez könnyű verseny!
Nehezek a pályák, vannak bennük buktatók, annak ellenére, hogy jól ismerjük már ezeket a szakaszokat. Az időjárás is megnehezítheti a futamot és sötétben is kell majd autóznunk.
Beszéljünk a gumikérdésről?
Nem egyéni érdeket nézek, hiszen csak egy vagyok a bajnokság szereplői közül, akit érint ez a történet.
Mindig is erőltettem volna a márkakupákat! Az egyenlő esélyekkel való versenyzést mindig jó dolognak tartottam. Franciaországban, amikor mentünk a Var Rallye-n, akkor volt 20 darab DS3 R3, húsz egyforma autó, egyforma gumival, ugyanazon a pályán, három tréningből. Nagyon jó volt úgy versenyezni. Sokkal jobban kijön, hogy ki, mennyire tud alkalmazkodni az autójához, a pályákhoz, és ki, mennyire jó pilóta.
Ez a gumikérdés talán az első lépés ebbe a történetbe!
Az, hogy most a gumi Hankook, Michelin, Pirelli vagy Yokohama, szerintem mindegy. A fő célnak a versenyzők költségeinek csökkentése kell, hogy legyen! Olyan irgalmatlan pénzbe kerülnek a gumik, amiket nagyon kevesen tudnak kigazdálkodni. Mindenképpen olcsó ár kell és limitálni kell a versenyenként elhasználható gumik darabszámát. Ne az legyen, hogy valaki minden körre négy új gumit tud venni, más pedig csak a komplett versenyre tud négy gumit szerezni. Szerintem 12 db gumiba le kell limitálni a versenyenként elhasználható gumik mennyiségét.
Ha már itt a Hankook most a fő téma, Fricinek is elmondtam ezt vasárnap: azt gondolom, hogy olcsóbban kell adni a gumit. Nem az MNASz-t kell megmentenie a gumiforgalmazó cégnek, hanem a versenyzőket kell segítenie! Az MNASz hiába kap 10-15-20 millió forintot, ha nem lesz indulója a bajnokságnak. Harminc autóval nem lehet komoly bajnokságot rendezni, akkor sem, ha a Hankook sok milliót tesz a Szövetség zsebébe. Kisebb pénz kell az MNASz-nek és a versenyzőknek még jobb árat kell adni! Szerintem akkor van ennek létjogosultsága.
Persze most is lesznek vesztesek, aki Michelin, vagy Pirelli támogatott, azok most sajnos rosszabb pozícióba fognak kerülni. De ez kettő ember az ötvenből. Negyvennyolc pedig jobban kell, hogy járjon. Azt kell nézni, hogy minél többen tudjanak új gumival menni, minél többen kapjanak tesztet, mérnöki szolgáltatást, mert ez viszi előrébb a sportot.
Mondjuk, ha az Uniós elveket nézzük a kereskedelem tekintetében, akkor szerintem nem lehet ilyet csinálni, nem lehet azt mondani, hogy márpedig ezzel megy mindenki, és innentől kezdve senki nem fog Michelin-t, Yokohama-t és Pirelli-t venni, hiszen akik ebbe komoly munkát és pénzt fektettek, azoknak most az üzlete véget ér, egyik pillanatról a másikra és megszűnik a kereskedelmi versenyhelyzet is. Ez azért a mai helyzetben egy nagy érvágás, én sem lennék szívesen a helyükben...
>> a páros eredményei a TAXI4 Budapest Rallye-n <<