Matók Ádám első évében egy N csoportos Honda Civiccel már a szezonzáró komlói futam előtt bajnoknak mondhatja magát...
Ádám! Hiba nélkül autóztál az idei évadban, ami az első szezonod volt az ORB mezőnyében.
Hogy érzed Magad? Nagyon jól sikerült az idei év, azt hiszem az a statisztika, hogy 90% feletti a gyors/győzelem arányunk a Tiánnal az egész szezont tekintve, mindent elárul. Ezzel csak elégedett lehetek!
Az más kérdés, hogy én a maximumot várom el magamtól, és a tempónkkal nem mindig vagyok elégedett. Ezt úgy szoktam megfogalmazni, hogy egy pilóta szerintem akkor érzi, hogy gyorsan ment, ha kicsit magát is megtudja ijeszteni. Mi versenyzők hozzá vagyunk szokva a kiélezett szituációkhoz, és az igazi izgalom átéléséhez átkozottul gyorsan kell menni. Ezt az izgalmat idén nem éltük át sokszor. Mégpedig azért nem mert autózhattuk a saját tempónkat. Év elején megegyeztünk egy protokollba csapatilag, az autó sose hibás semmiért, sose "gumiztuk el" magunkat, nem "keressük még a beállításokat". Most, hogy úgy néz ki véget ér számunkra a szezon (erről később bővebben), elárulhatom, hogy rendkívül sok problémával küzdöttünk. Ezek a problémák nem felkészítési problémák, hiszen a csapat mindig tökéletes kocsival látott el, a hiba, ha lehet így hívni, bennünk volt, mert minden verseny végére elfogyasztottuk az autót.
A mi kocsink egy teljesen N-es kocsi, gyakorlatilag utcai. Hogy legyen egy kis viszonyítási alap, míg sok más N-es kocsira például tehet az ember normális féket, addig mi a gyári egy dugattyús úszónyerges szervós fékkel tapogattuk a féktávokat, 7500 forintos féktárcsákon. Had ne mondjam, mennyire acélos féktávot lehet így venni. Ehhez hasonló részletekkel van tele a kocsink, és ezek fényébe értékelem az eredményünket. Ilyen feltételekkel nem lehet a benned rejlő maximumot kihozni, mert nincsenek meg hozzá az adott technikai feltételek. Az autóból próbáltuk kihozni a maximumot, és ez úgy tűnik sikerült, mert közel se távol nem autóztak ilyen kocsival hasonló tempót. Ezzel elégedett vagyok. Azzal, hogy nem mutathattam még meg, hogy valójában mi rejlik bennünk azzal nem vagyok elégedett. De ez majd a jövő során kiderül..
Mesélj a kassai futamról! Nem voltatok sokan a kategóriában... Az idei év során megszokhattuk, hogy nem gyűlt össze nagy mezőny az ORB-ben, de nem is ezért mentünk Kassára. Sokkal inkább azért, hogy összemérhessük magunkat a jóval erősebb lengyel és szlovák mezőnnyel. Az első baljós jelek már a verseny előtt látszódtak a kategóriánkat illetően. Kérdéses volt ugyanis, hogy elegen neveznek e a 8-as kategóriába az ORB mezőnyből. Az év elején még nem voltak ilyen problémák, hiszen Bük Rallye-n is bőven 10 fölött voltak a kétkerekes autók, Kassára azonban megfogyatkoztunk. Ezek a kis kategóriák anno igencsak népesek voltak, és volt presztizsük. Mára azonban úgy tűnik, hogy bárki átugorhatja a szamárlétrát és egyből nagy autóba ülhet, és ez le is rombolta a kis kategóriák megítélését. Sokan elfelejtik, hogy az élmezőny is volt egyszer kicsi. Aradot is ezért hagytuk ki, hiszen szabály értelmezési viták bontakoztak ki a szövetséggel is, hogy egész pontosan mi hova leszünk sorolva ha nincs ki a kategóriánk, és hova kapjuk a pontot ha szerzünk, hiszen irreális sokkal erősebb, négykerekes autókkal meccselnünk. Az év elejétől mi a kategóriát és a 2wd kupát vettük figyelembe. Végül úgy tűnt minden rendeződik, és összehoznak egy elsőkerekes kategóriát mégpedig a Sasa, a Schuck Jani és általam, ez meg is felelt volna mindegyikőnknek.
Annyira jól sikerült az ismeretlen pályák feldolgozása, hogy az első nap végén vezettétek a kétkerekes mezőnyt, pedig ha a magyarok közül nem is, de a lengyelek és a szlovákok közül kemény ellenfelek voltak... Nekem ez volt az első szezonom az ORB-ben, tehát minden pálya gyakorlatilag teljesen új volt a számomra. Idén több olyan gyorsasági is volt amit nem lehetett többször gyakorolni, csak a hivatalos pályabejárások során. Nem titkolom, hogy a nemzetközi porondra készülök, ezért nagyon jó főpróba volt egy olyan verseny ahol maximálisan 3x lehetett menni. Ha 3x mehetsz egy pályán speciális itinerre van szükséged, pláne ha ilyen komoly tempót szeretnél autózni.
A lengyel mezőny egy része az előző heti Barum rallyról érkezett, remélem nem kell ecsetelni, mennyire kézbe van a kocsi, ha előtte egy ilyen komoly versenyt teljesített az ember. Mi nem ültünk a Veszprém rally óta az autóba, egy 30km-es tesztet leszámítva.
A szlovák mezőnynek pedig egy autentikus futama a Kassa rally, hazai pálya. Komoly handikeppel kezdtük tehát a napot. Ennek ellenére a nap végén mi vezettük a kétkerekesek között az abszolútot, a szerintem jelenleg leggyorsabb elsőkerekes kocsi a DS3 előtt, huszon valahány R2-es előtt. Úgy hogy a kategóriánk ismét percekre volt tőlünk, mint itthon. Az év során többször előfordult, hogy a másnapi rajtsorrend nem az első napi végeredmény határozta meg, hanem különböző érdekek mentén alakult ki. Ez Kassán sem volt másképp, de azt azért szeretném megköszönni, hogy amikor jeleztem a rendezők felé, hogy utol fogom érni az előttünk rajtoló Megane-t, azonnal intézkedtek,és megkaptam a 2 perces rajtidőt. A rákövetkező gyorson 1:24-et adtunk neki, tehát nem volt alaptalan a félelmünk...
A lengyelek irtó jó fejek voltak, sokat beszélgettünk. Azt mondták, hogy náluk mindig kivolt alakulva, hogy a 8-as kategóriába megy az adok kapok, nem lóg ki senki, előttük mennek az R2-esek, azok előtt az R3-asok. De ők ilyet még sose láttak, hogy egy 8-as nemhogy az R2-esekkel harcol, hanem messze vezet mindenki előtt.
Meginvitáltak Lengyelországba, mert úgy tűnt nekik, hogy valamit rosszul csinálnak :)
Megnyertétek a kétkerekesek versenyét, mégsem tudtok jóízűen gondolni a versenyre. Rosszul értesültél, mi a helyszínen megnyertük a FIA által kiírt Central Zone Cup-ot a verseny szombatján, (igaz ezt is csak feltételezzük, mert nem láttunk még erre vonatkozó információt, kupát bármi egyebet) valamint kaptunk egy kupát amin az állt:8as kategória első hely.
De magyar részről a verseny mind a mai napig tart, folyamatos adok-kapokba vagyunk még mindig, mintha gyorsaságikon lennénk :))
Jelenlegi állása az MNASZ-nek, amit megint csak a szövetség honlapjáról észleltünk, hiszen írásban nem közölték velünk, a státuszunk "n.é." azaz "Nem értékelhető".
De, hogy érthető legyen kezdjük az elején. Hárman kezdtük az 5-ös kategóriát ahova felsoroltak minket. Volt egy ünnepélyes rajtceremónia ahova menetlevél híján igaz, de időre kellett menni, felállított IE ponttal, személyzettel.
Másnap reggel Schuck János már nem volt megtalálható a szervizparkban, de úgy tudjuk, közölte a rendezőkkel és a kategóriájával is,hogy technikai problémák miatt hazautazik.
Ezt ott kint mindenki úgy értelmezte, hogy megkezdte a versenyt. Ezért ebben a pillanatban ölünkbe hullott a bajnoki cím a 8-as kategóriában, innentől maximális erővel tudtunk a győzelemért autózni, ami sikerült is.
Minden továbbiról már csak a versenyt követő csütörtökön szereztünk tudomást, amikor a szövetség honlapján kitették a magyar bajnokság ponttáblázatát. Amíg ezt nem láttuk a saját szemünkkel, addig abban a tudatban voltunk, hogy megnyertük a felsorolt kategóriát. Azonban az ominózus táblázatban a 3-as kategória (N abszolút) voltunk értékelve, ott is hatodikként, 3 pontot kapva. Eddig abban a hiszemben voltunk, hogy megnyertük a versenyt, és megkapjuk a 10 + 3 pontot ami ezért jár.
Ezt követően telefonon érdeklődtünk a szövetségben az okokról, miértekről. Elkezdett körvonalazódni a történet háttere. Azt az információt kaptuk, hogy egy versenyző társunk a kiesését követően, telefonos bejelentést tett,hogy az Ő értelmezésük szerint Schuck János nem kezdte meg a versenyt, azaz értékelhetetlen a kategória és a 2wd kupa. Hangsúlyozom (!) tudomásom szerint, a szlovák rendezők felhívták a magyarok figyelmét arra,hogy a 2wd kupába beleszámítanak az S csoportos kétkerekes autók is.
Ezért 5 nappal a verseny után, második körben kaptunk 3 pontot a 3 kategóriával feljebb sorolásért, 25 pontot a 2wdért, és 1 pontot az ORB abszolút 10. helyért.
Majd a versenyt követő 17. napon felkerült egy módosított ponttáblázat a szövetség honlapjára, ami alapján a kategória értékelésünk "nem értékelhető" besorolást kapott és az abszolút 10. helyért 1 pontot.
Akkor most bajnokok vagytok vagy sem? Természetesen a bajnoki címünket nem veszélyezteti ez a kálvária, igen bajnokok vagyunk! Részemről 100%-osnak értékelem az évünket. A versenynek nem íróasztal mögött, és szabálykönyv értelmezés közben kell eldőlnie. Felnőtt férfiak vagyunk, nekem a stopper döntött a pályán. A magyar szövetség szerint 0 pontot ér, hogy a kategóriát megnyertük, akkor inkább a CEZ 25 pontjának örülök és annak, hogy mégse olyan gyenge ez a magyar bajnokság, ha hazai pályájukon tudtam legyőzni ellenfeleimet.
Mindenki vigyázzon aki a sportok házába igyekszik, mert egy pontnyelő feketelyukat észleltek ott! :)
Mi a következő versenyetek? Részt veszünk a Baranya kupán, szeretnénk menni még a Waldviertel Rallye-n, ennél távolabbi dátumokon még nem gondolkozunk.
Szeretném megköszönni az idei évet mindenkinek aki úgy érzi,hogy egy kicsi kis szerepe is volt abban, hogy idáig jutottunk. A legnagyobb szerepe azonban a Tiánnak volt, aki mindenek felett a legjobban hitt bennem. Köszi Tián, él a navigátor, pilóta házasság!
Köszönöm az MNASZ utánpótlás képzési programjának, ha van ilyen, hogy mindennel próbálkoztak, hogy megnehezítsék a dolgunkat, teher alatt nő a pálma! Feltételezem a képzés része, hogy negatív tapasztalatok érjék jó korán a versenyzőt, nehogy már azt hihesse, hogy szükség van rá :)