Turán Frici sok dologban biztos az idei évet tekintve, de nem rali lenne, ha nem lennének kérdőjelek...:) Frici mindenesetre optimistán várja az egri szezonkezdetet.
- Eltelt már pár hónap, biztos aludtál jó néhányat 2008-ra: hogy értékeled az előző szezont?
- Nagyon jó évnek értékelem. Olyan lehetőséghez jutottunk a támogatóink által, amire büszkék vagyunk, egyrészt, hogy összejöhetett, másrészt pedig szerintem helytálltunk. Voltak hibáink, ez biztos: ha egy újabb évet mehetnénk a Peugeot-val, biztos hogy sokkal tapasztaltabban másképp menne sok dolog, például a murvákon szerzett defektek tekintetében, amiben szerintem én is ludas vagyok... A bajnoki cím pedig azokon a versenyeken dőlt el. Nagyon jó ellenfelekkel versenyezhettünk, fantasztikus csatákat vívtunk. Az év elején még egy kicsit lassabbak voltunk a többiekhez képest, de szépen fokozatosan azt hiszem, belejöttünk. Nagyon profi háttér volt mögöttünk, mindamellett az év vége nem úgy jött össze, ahogy mi szerettük volna. Nagyon kiszámolt költségvetéssel dolgoztunk, és a gazdasági változások miatt az év utolsó futamán már csak az A-s Mitsubishivel tudtunk menni. Ott is igyekeztünk megtenni mindent - a helytállásunk rendben volt, és egy nagyon jót autóztunk év végén.
- Mik a tervek az idei évre?
- A kérdés kicsit összetett, de egy dolgot, a kategóriát mindenképpen tudunk: WRC-vel megyünk majd. Jelen pillanatban úgy tűnik, hogy összeállt a költségvetésünk, így az össze versenyen rajthoz tudunk állni. És a kunkor most jön a dologban, hiszen alapvetően a költségvetésünk úgy néz ki, hogy a Skodára vagyunk meg, tehát az Octavia WRC-vel, amivel 2007-ben versenyeztem, azzal mehetünk. Más háttérrel, de velünk fog részt venni a bajnokságban, ez alatt pedig azt értem, hogy nem a Tagai Tomiék fogják szervizelni, hanem a már jól ismert Profiko csapat. A másik opció szintén WRC, csak fiatalabb és szintén minden futam, de ehhez az kell, hogy az Octavia-t kibéreljék.
- Kicsit tényleg csavaros, de ha jól értem, vagy a sajátoddal mész majd, vagy bérelsz egyet?
- Így van, csak a bérlésnek alapfeltétele, hogy az én autómat ki tudjam adni. Akármelyik opció is lesz idén, az mindenképpen jó dolog, hogy tudjuk biztosan, hogy összeállt az év, és tudunk indulni. Emiatt nagyon optimistán tudom várni a szezont.
- Már biztosan beleástad magad a Nyílt Bajnokság alapkiírásába. Hogy tetszik? Mennyiben változott - ha változott - a helyzetetek tavalyhoz, vagy a korábbi évekhez képest?
- Én mindig amellett voltam, hogy maradjanak a WRC-k. Bár szempont volt, de nem a legfontosabb, hogy mi is ebben a kategóriában mentünk. Inkább azért tartottam fontosnak, mert azt gondolom, hogy kell a látvány, és a kell a show a nézőknek: ugyanúgy szükség van a H csoportra, a Zsigulikra, a VFTS-ekre, a Trabantokra, mint a WRC-kre.
A két bajnokság kiírásával azt gondolom, év közben nem lesz semmiféle probléma: a versenyek a múlt évi szabályozás szerint lesz lebonyolítva. Mindenki ugyanúgy fog menni, a prioritás szerint fogunk rajtolni, illetve a különböző kategóriák ugyanúgy fogják követni egymást, mint eddig. Kicsit az év végén lesz érdekes, mikor két magyar bajnokot avatnak, és addigra az is eldől, hogy melyiknek van inkább létjogosultsága.
- Egyébként a csapat körül minden változatlan?
- Nem, egy nagyon fontos változás lesz még: idén nem Benics Kálmi fog navigálni, hanem Zsiros Gábor. Ez egy abszolút gazdasági döntés volt. Mindenhol egyre nehezebb támogatókat találni, és fogalmazhatok úgy, hogy egyesíteni kellett az erőinket ahhoz, hogy összeálljon az évünk. Gabi fog navigálni, és én nagyon várom az első versenyt. Kálmival nagyon jó viszonyunk maradt, ugyanannyit beszélünk telefonon, mint eddig.
- Gabival mennyire kell összeszoknotok? Ennyi tapasztalattal, ami mindkettőtöknek van, mennyire nehéz összecsiszolódni?
- Ez egy nehéz kérdés, mindkét féltől ugyanannyira függ. Pár napja dőlt csak el, hogy együtt megyünk majd, úgyhogy még csak saccolni sem mernék. Kálmival az első versenytől jó volt az összhang közöttünk, remélem, Gabival is így lesz.
- Idén nem lehet kérdés a cél, ugye?
- Ha mindenki ugyanolyan technikával megy, mint tavaly, mi pedig az Octavia-val, akkor a bajnoki címért versenyeznünk kell, bár lényegesen kevesebb az esélyünk, mint 2008-ban. De ha az autó megbízhatósága javul majd, akkor egy nagyon szép eredményt tudunk majd hozni, és talán még meglepetéssel is szolgálunk majd... 2007-ben az autó erejével és a beállításokkal nem volt gond, annyi volt, hogy nem volt igazán üzembiztos a kocsi. Idén reméljünk, ezen sikerült javítani. Mindamellett természetesen az is a célunk, hogy a nézőknek is autózzunk. Szeretnénk látványos autózással, a durrogós, hangos nagy vassal is tudunk majd a dobogóért küzdeni...