|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
h i r d e t é s
|
Sokadik éve nyitja a rali szezont az orfűi A123 Teszt Rallye, ahol idén is az RRC Kupáért folyik majd a küzdelem. Az idei verseny részleteiről, a MARB-os szabályváltozásokról és a Licencesek Extra teszt lehetőségéről kérdeztük Markó Tibor rendezőt.
Még mielőtt elkezdtük volna a beszélgetést, külön kérted, hogy térjünk ki a szabályváltozások versenyzőket érintő gyakorlati hatásaira is. Szerinted ennyire jelentősek a változások, hogy szükséges külön kihangsúlyozni némelyiket?
A jelenlegi helyzet – ha PC választ kell adnom – akkor: összetett. Ugyanis a szabályok tartalma már önmagában is elég jelentős, ami azonban a helyzetet tovább nehezíti, az a megfelelő időzítés hiánya, a felkészülésre adott irreálisan kevés idő. Egy rendező vagyok a többi közül, nem vagyok sportvezető, sem szabályalkotó. Éppen ezért nem szeretnék fogadatlan prókátorként fellépni. Ugyanakkor szükségét érzem annak, hogy ha már így alakult, a jelenlegi helyzetben segítsük a versenyzők boldogulását, legalább a hozzáállásunkkal, együtt.
Konkretizáld, kérlek!
Azt gondolom, hogy nagyot hibázik az aki a MARB-ot egyszerűen a „nagy rali” kisebb leképezésének gondolja. Mert egész egyszerűen: nem az! Ez a téves szemlélet idézhette elő ezt az előnytelen helyzetet, amibe most sok MARB versenyző és a sorozat is került. Ez a szemlélet vezet ahhoz, hogy a sportvezetők nem értik, hogy „mi a bajuk a marbosoknak” a szabályokkal, a versenyzők pedig nem értik, hogy „miért gurult el a szövetség gyógyszere”. A MARB-osok tulajdonképpen „külföldiek” ebben a számukra idegen közegben, más nyelvet beszélnek. Ezek után hiábavaló az új szabályokat 5 centiről az arcukba ordítani túlzott artikulációval, mert ezt ugyan úgy nem fogják érteni, de azt érzik, hogy ez a hozzáállás nem kedves és érthetően zokon is veszik. Mindez további indulatokat, sértődést és dacot szül, ami senkinek sem jó.
Mi a megoldás?
A megfelelő időzítés – lett volna – a legfontosabb. Mindenkinek meg kell értenie, hogy a MARB az nem „kis nagy-rali”! A MARB az egy amatőr sorozat, ami megfelelően szabályozott és biztonságos környezetet kell, hogy biztosítson a 80%-ban kvázi „konyhapénzből” versenyző sporttársak számára. Az amatőrök esetében meghatározó és jelentős anyagi terhet jelentő szabályváltozásokat igen is megfelelően „szájbarágós” módon kell kommunikálni legalább 4-5 hónappal (egy téli szünettel) a bevezetésük előtt. Miért? Mert legtöbbjükre ez jelentős anyagi terhet ró! Ha a szabályalkotó tudja, hogy mi a terve, akkor már novemberben, a szezon végén meg lehet jelentetni egy hivatalos kiáltványt pl. a nagyobb horderejű technikai változásokról, vagy jelentősebb általános szabályváltozásokról. Erre a felvetésemre kapom a választ, hogy de ez+az benne volt a tavalyi ARVSZ-ben. Igen, a fele. Az benne volt. De tisztelettel kérem a szabályalkotókat, hogy fogják egy picit az amatőrök kezét! Ha novemberben kiadnak egy hivatalos közleményt a konkrét bevezetésre kerülő változásokról, mintegy figyelem felkeltőként, azzal legalább reális esélyt kapnak a MARB-os versenyzők arra, hogy aki tud és akar, az eleget tegyen az új előírásoknak. Esélyt kap arra, hogy utána járjon, megszervezze, megcsinálja, legyártassa, megrendelje, és legfőképpen megfinanszírozza, kifizesse. Ezzel szemben 32 nappal az első verseny előtt jelentek meg az új előírásokat konkrétan megfogalmazó szabályok, azaz, az ARVSZ. Köszi.
Akkor segítsünk! Még bő 2 hét van az idénynyitó versenyig. Aki indulni tud és szeretne annak milyen jelentősebb változásokra kell odafigyelnie?
Két részre bontanám a választ. A versenyzőkre vonatkozó előírásokra és a versenyautóra vonatkozó előírásokra. A versenyzőkre vonatkozó fontos szabályváltozásokról felsorolásszerűen:
1. a MARB versenyen való induláshoz vagy MNASZ rali licence, vagy MARB igazolvány megléte kötelező, 2. MARB igazolványt kizárólag az MNASZ elektronikus felületén lehet megigényelni, 3. a MARB igazolványt legkésőbb 2017. 03. 15. (szerda) 12:00h-ig kell megigényelnie annak a versenyzőnek, aki a MARB orfűi évadnyitó versenyén részt akar venni, 4. a MARB igazolvány igényléséhez be kell szerezni egy érvényes sportorvosi igazolást, amely igazolja, hogy „versenyzésre alkalmas állapot”-ot. A dokumentumot fel kell tölteni az MNASZ e-felületén a megfelelő helyre (ez még nem működik), 5. a MARB igazolvány igénylésekor sikeres szabályismereti e-vizsgát kell tennie az igénylőnek az MNASZ e-felületén (2017.03.02-től aktív!) – ehhez ismerned kell a 2017. évi ARVSZ tartalmát (a MARB-os e-vizsga ingyenes), 6. MARB igazolvány igényléséhez az igazolvány árát banki átutalással ki kell fizeti az MNASZ részére, legkésőbb 2017. 03. 16-ig. Az összeg: 2.500,-Ft. Az átutalás igazolása legyen a versenyzőnél, 7. az A123 Teszt Rallye adminisztratív átvételén – amennyiben még nincs 2017-re érvényes plasztik kártya kivitelű MARB versenyzői igazolványa és/vagy MNASZ Rallye licence a versenyzőnek, be kell mutatnia a MARB versenyzői igazolvány sikeres megigénylését igazoló dokumentumot és az átutalás tényét igazoló dokumentumot. Összefoglalva: 2017. 03. 15., 12:00h-ig az MNASZ e-felületen, adatok megadása, szabályismereti vizsga, fénykép feltöltése, sportorvosi igazolás feltöltése és az igazolvány díjának átutalása. Fontos változás, hogy a verseny helyszínén nincs mód az igazolványigénylésre és kiváltására! Kizárólag az előzetes „e-ügyintézés” a megoldás.
A közösségi médiában és általában is sokkal nagyobb a felzúdulás a technikai oldal változásai kapcsán…
Érthetően, hiszen ez a nehezebb és drágább része a változásoknak, és alig maradt rá idő a szezonnyitóig. A változások alapja, hogy az idei évben bevezetésre kerül az MNASZ MARB Gépkönyv. Ez a gépkönyv kötelező, és egyébként az SP rendszánhoz is megfelelő. A technikai szabályok változásának főbb pontjai:
1. az MNASZ Technikai Bizottsága (ATB) által kiállított gépkönyv alapkövetelménye a MARB rendezvényeken versenyzőként történő részt vételnek. Ennek hiányában az érintett versenyzőnek rajtengedély nem adható, 2. gépkönyv kiállításához szükséges 1db 9x13 cm-es, teljesalakos, színes fénykép a versenyautóról. A fotót a technikai átvételen kell leadni az autót ellenőrző technikai átvevőnek, 3. az A123 Teszt Rallye Sprint esetében FAKULTATÍV ADMINISZTRATÍV ÁTVÉTELLEL egybekötött MARB GÉPKÖNYVEZÉST szervezünk 2017. március 17. (péntek) 15:00 – 20:00h között a pécsi ATI épületében (Pécs, Hengermalom u. 4.), 4. A pénteki gépkönyvezést és adminisztratív átvételt sikerrel teljesítő versenyzők a szombati napon a technikai átvételt az úgy nevezett „GYORS SORBAN” teljesíthetik (akár szerelőik megbízásával) és csak a pályabejárás és az esti rajtszámosztás marad részükre feladatként. A gépönyvezésekre kötelező az előzetes regisztráció: atb@mnasz.hu. Az MNASZ MARB gépkönyv megszerzésének feltételei: • a versenyjármű meg kell, hogy feleljen az ARVSZ 2017 szabálykönyvben megtalálható technikai szabályoknak, • a versenyzőnek megfelelő dokumentummal igazolnia kell a versenyjármű tulajdonjogát vagy, használatának jogszerűségét kölcsönadási szerződéssel, • a versenyzőnek rendelkeznie kell, vagy ki kell váltania a versenyjárművének megfelelő homológ lapot – további info és homológlap igénylés: atb@mnasz.hu • a biztonsági bukókeret (bukócső) eredetét igazoló certifikát További információ a technikai jellegű kérdéseket illetően: atb@mnasz.hu
És a versenyzők ruházatának tekintetében mi változott?
A versenyzők biztonsági felszereléseire vonatkozó, 2017. évi MNASZ előírások – vázlatosan:
• Versenyzők ruházata és bukósisakjai a Technikai szabályzat I. melléklete szerint:
bukósisak: minimum lejárt homológ (min. piros címkés)
overáll: minimum lejárt homológ (min.: az FIA 1986-os szabványa)
maszk: homológ (!)
alsóruházat, zokni: homológ (!)
kesztyű: minimum lejárt homológ (navigátorok számára nem kötelező)
cipő: minimum lejárt homológ,
• Érvényesített – technikai szabályok által előírt méretű – tűzoltó-készülék,
• elakadásjelző háromszög + egészségügyi csomag (e.ü. doboz),
• Áramtalanítókapcsoló használat közben,
• további felszerelések az autók belterében:
ülés: minimum lejárt homológ (5 évnél nem régebben lejárt hom.)
biztonsági öv: minimum lejárt homológ (5 évnél nem régebben lejárt homológ)
bukókeret: FIA előírások szerinti méretekkel, anyagokkal és kivitellel
• az egyéb felszerelések és berendezések működőképessége a technikai szabályzat rendelkezései szerint
És a szezonnyitó versenyig még hol lesz MNASZ gépkönyvezés?
Ezt a kérdést az MNASZ ATB szabályozza és az ezzel kapcsolatos információkat az mnasz.hu weboldalon publikálják. Az orfűi TESZT Rallye-ra vonatkozóan egyeztettünk az ATB-vel és az alábbiak szerint lesz lehetőség a gépkönyvezésre:
MNASZ és MNASZ MARB gépkönyvezési lehetőségek:
2017. március 17. (péntek) 09:00 – 12:00h
Hidas, Iparterület Hrsz: 094/18
2017. március 17. (péntek) 15:00 – 20:00h – kizárólag MARB gépkönyvezés
ATI – Pécs, Hengermalom u. 4.
2017. március 18. (szombat) 09:00 – 16:00h
ATI – Pécs, Hengermalom u. 4.
Beszéljünk egy kicsit a versenyről is. Ha jól emlékszem, az idei a tízedik orfűi ralis évkezdet!
Bizony! Ez a tízedik alkalom! Az elmúlt egy évtized együttműködéséért köszönettel tartozom az autósport iránt elkötelezett Orfű település lakóinak és Kajdy Zita Polgármester Asszony vezette testületnek, valamint Abaligetnek és a hosszú évek óta hűséges támogatóinknak. …és persze a főszereplő versenyzőknek, valamint a lebonyolításban részt vevő csapattagoknak, sportbíróknak is.
Azt tudjuk – már 10 éve! :o) – hogy ha amatőr szezonnyitó, akkor Orfű. De ezen a versenyen minden évben jelentős számú és színvonalas összetételű Licences is szokott indulni. Idén mi várható?
A verseny alapvetése, hogy a MARB mezőny indulói a főszereplők, hiszen számukra ez egy kőkemény bajnoki futam. Ugyanakkor a Licences versenyzők jelenlétükkel tovább színesítik a versenyt és emelik annak színvonalát, egy szóval: örülünk nekik! Megtisztelő, hogy már nem egy alkalommal nálunk, ezen a versenyen mutatkozott be a magyar közönség előtt egy-egy új autó, új típus, vagy versenyzőpáros. Az utóbbi években mindig volt a kínálatban több, komoly „nagy autó”, a Mitsubishiktől kezdve, a WRC-ken át, az R5-ig. Az előrejelzések alapján ez idén sem lesz másként, és több élversenyző is ellátogat hozzánk adott esetben új autójával. Sőt! Külön programmal készülünk a Licencesek számára.
Meglepetés?
Igen, de azért elmondom. A Licences versenyzők számára kialakítottunk egy „csomagot”. A Licencesek számára egy komplett TESZT-té alakítottuk a hétvégét. Szombaton ugyanis egy külön helyszínen, egy 3,0km-es szakaszon biztosítunk számukra TESZT lehetőséget rendkívül kedvező áron. Szombaton tehát külön teszt, vasárnap pedig a Teszt Rallye várja a Licenceseket. Azt is kiemelném, hogy az orfűi eseményen jelen lesznek az MNASZ hivatalos versenyabroncs forgalmazói is, azaz, a Pirelli és a Hankook.
Csak a versenyről nem beszéltünk... Mi vár az érdeklődőkre?
Már pénteken lesz lehetőség az adminisztratív átvétel megoldására és az itiner átvételre a gépkönyvezéssel egy helyen és időben: 15:00 – 20:00h között az ATI-ban (Pécs, Hengermalom u. 4. – ezúton is köszönöm Jovánovics Jánosnak!)
Szombaton 10:30-tól adminisztratív átvétel az orfűi Rácz Tanyán és 11:00-től technikai átvétel az orfűi Panoráma Campingben. Szombaton este 19:00h-kor lesz a versenyzői eligazítás és a rajtszám osztás. Vasárnap pedig reggeltől estig verseny. Az Orfű – Abaliget – Orfű szakaszt 3x az „A” irányban, majd 2x a „B” irányban teljesítik a versenyzők. Aki versenyzett már az orfűi teszt versenyen minden bizonnyal visszavágyik ide, aki még nem, éppen itt az ideje, hogy kipróbálja! :o) Változás a pályában?
Az is lesz! A szabályok változása okán kevesebb lassító lesz, mint az elmúlt 2 évben. Így jóval élvezetesebb lesz a gyorsasági!
Nevezési határidők?
Az előnevezési határidő 2017. március 8. (szerda). Eddig a határidőig egy fokkal olcsóbb a nevezés. Amennyiben marad még szabad hely, szombaton, az adminisztratív átvételen lehet majd a helyszínen nevezni 15:30-16:30h között.
Tervezett időjárás?
Száraz, csapadékmentes, kora tavaszi napsütés gyenge északi-, északnyugati széllel. A hőmérséklet maximuma elérheti a 15C fokot. Ez a tervünk.
…és ha havazik?
Akkor még nagyobb lesz a mosoly a versenyzők és a nézők arcán! …de nem fog!
Ez a hír most jelenik meg 6102. alkalommal
2017.03.18-19.
|
|
||
h i r d e t é s
asi, balogh jani, boroznaki tibi, bujdos miki, drift, duen, esztergom, evo, fabia, grepton, herczig norbi, itiner, king of europe, mafc, miskolc, mitsubishi lancer, murva, n4, rallyracing, rte, s2000, skoda, turi tomi, wald4tel, wrc
ausztria, autogrill, bajna, crash, csepel, drtrophy, duen, dunaharaszti, esztergom, etele, frici, gemer, miskolc, rally ob, rally vb, rallysprint, rigli, rozi64, salak, simontornya, szlalom, szombathely, teszt, toyota celica gts, zsiros
|
2024.10.04-08.
részletes infóink 2024.10.06.
részletes infóink 2024.10.11-13.
részletes infóink 2024.10.25-27.
részletes infóink 2024.06-2024.11.
részletes infóink
s t a t i s z t i k á k |