TRACKWOOD - Drift Fesztivál - 2024.július 11-12-13.
Radó István: 618
újabb bajnoki serleg a sok mellé...
2009-11-23
interjú • RallyRacing - Grátz Kata
h i r d e t é s
Összes oldal:
701677319
Napi oldal:
33601
Jelenleg:
2357
Regisztrált:
0
kiemelt partnerünk :
Peugeot Magyarország

további partnereink :

AutoDekor

BusLine

webshopunk :

duenShop.hu - a rallyongók boltja

Hungarian Virtual
Rally Championship 2024
a bajnokság állása az 1.futam után
1. Suborits Péter
208
2. Kasza Kristóf
196
3.
Fónagy Kristóf
190
4. Gách Bence
175
5. Bíró-Ambrus Roland
174
6. Tóth Richárd
167
7. Gönczi Dániel
161
8. Csortos László
157
9. Petrovszki Máté
153
teljes táblázat
World Rally Championship 2024
a Szardínia Rally után
1. Thierry Neuville
Hyundai i20 N Rally1
122
2. Ott Tanak
Hyundai i20 N Rally1
104
3. Elfyn Ewans
Toyota Yaris GR Rally1
104
4. Sebastian Ogier
Toyota Yaris GR Rally1
92
5. Adrien Fourmaux
Ford Puma Rally1
74
6. T. Katsuma
Toyota Yaris GR Rally1
52
7. Kalle Rovanpera
Toyota Yaris GR Rally1
36
8. Dani Sordo
Hyundai i20 N Rally1
27
9. Esapekka Lappi
Hyundai i20 N Rally1
23
teljes táblázat
European Rally Championship 2024
a 3.futam,
a Royal Rally of Scandinavia után
1. M.Franceschi
SKODA Fabia RS Rally2
56
2. Hayden Paddon
Hyundai i20 N Rally2
56
3. S. Tempestini
SKODA Fabia RS Rally2
40
4. Oliver Solberg
SKODA Fabia RS Rally2
35
5. Yoann Bonato
Citroen C3 Rally2
32
6. Mads Ostberg
Citroen C3 Rally2
31
7. Mikko Heikkila
Toyota Yaris GR Rally2
28
8. Miko Marczyk
SKODA Fabia RS Rally2
27
9. Alejandro Cachón
Toyota Yaris GR Rally2
26
10. Csomós Mixi
Škoda Fabia Rally2 Evo
25
teljes táblázat
HUMDA Országos Rally Bajnokság 2024
a 3.futam,
az 57.Mecsek Rallye után
1.
Csomós Miklós
Skoda Fabia RS Rally2
100
2.
Turán Frigyes
Volkswagen Polo GTi R5
98,5
3. Klausz Kristóf
Skoda Fabia R5 Evo
77
4.
Velenczei Ádám
Skoda Fabia R5 Evo
64
5.
Tóth Tibor
Skoda Fabia R5 Evo
58
6. Német Gábor
Skoda Fabia RS Rally2
57,5
7. Trencsényi J.
Skoda Fabia R5 Evo
36,5
8. László Martin
Skoda Fabia RS Rally2
35,5
9. Ranga Péter
Skoda Fabia R5 Evo
30,5
teljes táblázat
HUMDA Országos Rally Challenge 2024
a 3.futam,
az 57.Mecsek Rallye után
1. Marozsi Zsolt
Hyundai i20 R5 2.0
112
2. Balla Tamás
Mitsubishi Lancer Evo IX
66,25
3. Bodogán F.
LADA VFTS
54,5
4.
Hulmann Gábor
LADA VFTS
52
5. Rongits Attila
Mitsubishi Lancer Evo IX
50
6. Cseri József
LADA VFTS
37,5
7.. Hevesi Norbert
BMW E36
35
8. Prigyeni Péter
LADA 2107
34,5
9. Nagy Matyi
BMW E36
26,5
teljes táblázat
Peugeot 208 Rally4 Cup Hungary
a 3.futam,
az 57.Mecsek Rallye után
1.
Czékmány Norbert
Peugeot 208 Rally4
35
2.
Határ Attila
Peugeot 208 Rally4
29
3.
Kerék Balázs
Peugeot 208 Rally4
25,5
4. Berta László
Peugeot 208 Rally4
20
5. Viszló Csaba
Peugeot 208 Rally4
19,5
6. Hibján József
Peugeot 208 Rally4
12
7. Zagyva Dorka
Peugeot 208 Rally4
9,25
teljes táblázat
Országos Rally2 Bajnokság 2024
a 3.futam,
az 57.Mecsek Rallye után
1. Ronavolgyi E.
Honda Civic
73
2. Baksai László
Lada VFTS
68,5
3. Tamás Gyula
Peugeot 208 R2
61,5
4. Görög Péter
Citroen C2 R2
35,5
5. Ruszó Krisztián
Lada VFTS
26
6. Hauck Zsolt
Lada 2107
21
7. Várnai Dávid
Ford Fiesta R2T
19
8. Szetei Norbert
Peugeot 208
15
9. Balogh Lajos
Citroen C2 R2 Max
11
teljes táblázat
Országos Rally2 Bajnokság 2024
a 3.futam,
az 57.Mecsek Rallye után
1. Kovács Dominik
Opel Astra
59
2. Bíró Gergő
Opel Astra
44
3. Kosztolányi L.
Lada 2101
40
4. Bévárdi Péter
Lada 2107
35
5. Géczi László
Lada 2107
25
6. Bajusz Krisztián
Lada 2101
25
7. Krámpek Nándor
Lada 2107
24
8. Pete László
Lada VFTS
24
9. Kiss Zsolt
Suzuki Swift
19
teljes táblázat
Országos Historic Bajnokság 2024
a 2.futam,
a II.Diósgyőr Rally után
D géposztály
1. Wirtmann Ferenc
Ford Escort RS
45
2. Nagy István
Volkswagen Golf
27
3. Müller Roland
Lada 2101
24
E géposztály
1. Érdi Tibor Jr.
Ford Sierra Cosworth 4x4
45
2. Varga C. Zoltán
BMW E30 M3
28
3. Hankó László
Lada 2107
26
teljes táblázat
Országos Rallycross Bajnokság 2024
a 2.futam után
1. Benyó Máté
Peugeot 208
42
2. Kárai Tamás
Audi S1
22
3. Ales Fucik
Volkswagen Polo
22
4. Antal István
Mitsubishi Colt
20
5. Kotán Péter
Ford Focus
19
6. Pál Krisztián
Skoda Fabia
19
7. Z.Staniszewszki
Ford FIesta
18
8. Alois Höller
Ford Fiesta RX
13
9. Koncseg Zoltán
Audi A1
13
teljes táblázat

Hosszú pályafutása alatt ifjú tehetségeket nevelgetett, és hölgyek kezéből vette ki a fakanalat, hogy bevezethesse őket a versenyzés rejtelmeibe. Összehozott egy - akkoriban a világon egyedülálló - női csapatot is.

Évek óta a Szlovák Rallye Bajnokságban versenyzel, szlovák licenc-el. Az idei, már sokadik bajnoki címed, amihez ezúton is gratulálunk! Hogy alakult az év, kérlek beszélj róla!
A nehéz gazdasági körülményekhez képest egészen jól sikerült ez az év. Már az év közepén - a közös Salgó Rallye-n - megszereztük a bajnoki címet, bár a feltételeink nem voltak éppen ideálisak. Ennél lejjebb nem lehet már tenni a színvonalat! Ez természetesen nem az autó műszaki állapotára vonatkozik, hanem magára az anyagi háttérre gondolok. Elő kellett venni az elhasznált tavalyi és tavalyelőtti gumiabroncsokat. Azt használtuk, amit éppen találtunk a padláson, és a tréningekkel is spóroltunk. Jó, persze ismert pályák voltak idén, "ezer éve" versenyzek már rajtuk, de ehhez képest is igencsak keveset tudtunk versenyek előtt tréningezni. Egyébként nagyon élvezem mikor új, ismeretlen pályán tudok menni, és többek között ezért is szeretek külföldön versenyezni. Nagyon nagy kihívást jelent új pályán menni. Itthon már nincs új pálya. Hondával megyek már több éve, azért, mert ez egy olyan autó, amit viszonylag olcsón, zsebből tudunk finanszírozni, nem kell hozzá szponzor, ami sajnos nincs is.

Azt a rengeteg serleget, azért nem mind idén nyerted...
Tíz éve versenyzem, és eddig minden évben sikerült valamilyen kategóriában bajnoki címet szerezni, sőt elméletileg van egy abszolút elsőségem is, a Szlovák Bajnoki cím. Azért csak elméletileg, mert nem vagyok szlovák állampolgár, így nem adhatták át a díjat. Ez négy-öt éve volt, amikor Cosworth-tal versenyeztem. 618 serlegem van, ennyi szerintem senkinek nincs az országban. Ezeket nem kizárólag rali első osztályban szereztem, hanem amióta autózom, azóta ennyit gyűjtöttem össze. Ebből második helyezés nagyon kevés van. Európai bajnoki futamot is nyertem a valamikori Jugoszláviában, ami akkoriban nem igazán volt médiahír, de nem is akartam, nem azért versenyzem, hogy a csapból is én folyjak, hanem magamnak. Ez talán egy önigazolás, hogy én ezt jól tudom csinálni.

Sok tanítványod versenyzett, vagy versenyez különböző sorozatokban.
Tanítom is ezt a sportot, és büszke vagyok arra, hogy volt közöm egy két komoly versenyzőhöz is, köztük Asihoz, aki nálam kezdett, én fedeztem fel a szlalom versenyeimen, és én neveltem fel arra a szintre, ahol most van. Az alapokat én tanítottam meg neki, én építettem élete első raliautóját, egy Suzuki-t, amivel komoly eredményeket ért el a raliban. Pálinkás Zsolti is nálam kezdett, nálam lett abszolút másodosztályú bajnok, és Kakuszi Zsolt szintén. Jelen pillanatban a Suzuki kupában tanítgatok egy "fiúcskát".
A legbüszkébb a feleségemre vagyok, akinek semmi köze nem volt az autókhoz, és mégis egy igen jó pilótát tudtam nevelni belőle. Nem egy "reklámbébit", hanem olyan versenyzőt, aki agyonverte a komplett mezőnyt és abszolút első lett Rallye 2-ben, majd az első osztályban is tudott kategóriát nyerni. Engem is megvert, amikor egy versenyen, egy kategóriában mentünk. Én lettem a második. Aztán sikerült megszerveznem egy, a maga nemében egyedülálló dolgot is, egy női csapatot, ahol a vezető, a navigátor, és a szerelők is hölgyek voltak. Persze nekem is szükségem volt egy jó navigátorra, így felneveltem egyet magam mellé is - persze egy hölgyet -, Kovács Szilviát, aki egy év alatt elsajátította a navigálást, olyan szinten, mint más 10-20 év alatt.

Azt már sokszor elmondtad, hogy miért nem itthon versenyzel. Esetleg tervezed-e, hogy valamikor, a közeljövőben visszatérsz a hazai pályákra?
2009-ben mentem az Eger Rallye-n, és nagyon jó volt. Hiányzik a magyar közönség nagyon, és úgy vettem észre, hogy nem felejtettek el, hála Istennek. A közös futamon, a Salgó Rallye-n is mentem, ahol a magyarok belekóstolhattak a szlovák pályákba, és láthatóan megváltoztak az erőviszonyok az ismeretlen pályákon. Javaslom mindenkinek, hogy menjen ki külföldre, próbálja ki, nagyon jó lehetőség a tanulásra. Jó pályák vannak Magyarországon is, de aki több éve versenyez már, annak nincsenek kihívások, mindenki ismeri már ezeket a pályákat. Nem sokkal messzebb vannak külföldi versenyek, amik úgy érzem, hogy jelenleg anyagilag is elérhetőbbek. És itt a második fő oka, annak, hogy külföldön megyek! Egyszerűen olcsóbb ott versenyezni. Az hogy teljes évet menjek itthon, az kizárólag az anyagi háttéren múlik. Nagyon szeretném, ha összejönne, szeretnék itthon versenyezni. Viszont azt el kell mondanom, hogy soha egy percig sem éreztem rosszul magam Szlovákiában, soha nem éreztették velem, hogy nem szeretnek, azért mert magyar vagyok, sőt! A szlovák szurkolók nekem szurkolnak.

Az új, ismeretlen pályákon és az olcsóbb versenyzésen kívül mi az, amiért még szeretsz Szlovákiában versenyezni?
Eleve más a hozzáállás, ami a kintiekre jellemző. Szeretettel várnak a versenyekre, megtesznek mindent, hogy jól érezzük magunkat náluk. Érződik minden sportbírónál, minden rendezőnél, minden nézőnél, hogy örülnek annak, hogy odamentünk. Ez az, ami hiányzik az embernek itthon. Ha valahova elmegyek, és rááldozok időt, pénzt, energiát, akkor szeretném jól érezni magam, és ez nagyon fontos!

Miből finanszírozzátok a versenyzést?
Mint említettem gyakorlatilag nincs szponzorunk, tehát a saját zsebünkből. Nemrég gyermekautóztatást csináltunk Százhalombattán, egy céges rendezvény keretei között. Úgy próbálom a versenyzés anyagi hátterét előteremteni, hogy csapatépítő tréningeket szervezek cégeknek. Van 20 darab versenyautóm és ezekkel tanítgatom őket. Ezek raliautók, amibe bárki beleülhet és vezetheti, természetesen zárt, biztonságos pályán. Én is beülök melléjük és segítek nekik, hogy mit hogy csináljanak, próbálom ezzel javítani mindenki stílusát. Az új projekt, hogy gyerekeket tanítgatok, de ez még teszt alatt van. Hat éves kortól lehet kipróbálni ezeket az épített kis rallyautókat, Suzuki-kat, amiben a jobb oldalon nekem is van pedálsorom, mint egy oktatóautóban. Így elég korán közel kerülhetnek a gyerekek a ralihoz. Persze valamit valamiért alapon működik a dolog, ha jól tanul, jól viselkedik a gyerek, akkor jöhet. Itt sem igazán a bevétel a lényeg, hanem a motiváció. Remélem egyszer, valaki ezt is értékeli. Dunaharasztin van egy saját rali iskolám, a Radó Rally Suli, ahol folyik az oktatás. Egerszalókon van egy panzió, ahol az amatőröket, csapatokat szoktam vendégül látni, és ott van egy erre a célra kialakított pálya is, ahol ezeket a tréningeket le tudjuk bonyolítani. Amatőr raliban is dolgozunk, és ezekre a versenyekre autót is adunk bérbe bárkinek, aki úgy gondolja, hogy versenyautóba szeretne ülni, és biztonságos körülmények között akar belekóstolni a raliba. Én a jobb oldalról segítek, mint navigátor. Ők bérlik az autót meg engem, meg mindent, és ez nagyságrendileg 20 ezer forintba kerül. Ez egy komplett versenyre vonatkozik, tréningekkel együtt, raliautóval, versenygumival, navigátorral, benzinnel

Sok hölgy navigátorod volt, mit gondolsz, miért jobbak a női navigátorok?
Az alap a súly, egy hölgy navigátor általában 50 kiló környékén van. Persze a hölgyek nagyon jól és nagyon gyorsan tudnak gondolkodni, nagyon határozottak és fogékonyak is mindenre. Sokfelé tudnak figyelni egyszerre, és általában a ritmusérzékük is jobb egy átlagos férfinél. Nálam az az első - mielőtt elkezdek együtt dolgozni egy navigátorral -, hogy ledobolok neki egy ritmust, amit neki vissza kell tudnia dobolni. Érezze a ritmust, az egyensúlyt, ez nagyon fontos, már-már elengedhetetlen! 

Ez a hír most jelenik meg 9324. alkalommal
Share |
  
  
  
 
  
  
Fotóalbum címkék
h i r d e t é s
Hír címkék
Videó címkék
Fotóalbum címkék
H K Sz Cs P Sz V
242526 27282930
01 02 03 04 050607
08 09 10 11121314
15 16 17 18192021
222324 25 262728
2024.07.05-07.

részletes infóink

2024.07.06.

részletes infóink

2024.07.07.

részletes infóink

2024.07.07.

részletes infóink

2024.07.11-13.

részletes infóink

2024.07.13-14.

részletes infóink

2024.07.12-14.

részletes infóink

2024.06.21-11.05.

részletes infóink


b a j n o k s á g o k :

World Rally Championship 2024
European Rally Championship 2024
Országos Rally Bajnokság 2024
Országos Rally Sprint Bajnokság 2024
k e d v e n c e i n k
Rallylive.hu
CarsAndGirls.hu
AutoSportFoto.sk
CarStyling.hu
WRC magazin

s t a t i s z t i k á k