Közeledik az első májusi hétvége, amikor a Grepton Rali Túra második versenye kerül megrendezésre Oroszlány-Tatabánya térségében. Ehhez szeretnék egy kis kedvcsinálót nyújtani a versenyzőknek és rajongóknak. Füredi Andrást a verseny szervező bizottságának vezetőjét kérdeztem az előkészületekről.
Igaz, hogy Oroszlány-Tatabánya térségében nagyon régen volt rali verseny?
Valóban nagyon régen volt ez a helyszíne a rali túráknak. A 90-es évek vége felé volt RTE verseny, OB-t talán 2000 környékén rendeztek, de azóta semmilyen verseny nem került megrendezésre ezen a környéken. Tehát 8-10 éve nem volt verseny ezen a környéken.
Hogyan jött most ez az ötlet, hogy Oroszlány-Tatabánya térségében rendezzetek most versenyt?
Félig-meddig kényszerűségből, félig-meddig tervezetten. Kényszerűségből azért, mert sajnos természetvédelmi okok miatt a gyöngyösi helyszínnel problémák merültek fel, s emiatt új pályákat kellett keresni. Mivel Tatabánya és Oroszlány környékét nagyon jól ismerem, így jött az ötlet, hogy itt rendezzük meg a versenyt. Régen sok versenynek adott helyet ez a környék. Az Ezerjó Bajnokságnak már folyamatosan helyszínéül szolgálnak ezek a pályák. Megkerestem Tódori Tibort, az Ezerjó Bajnokság vezetőjét, aki készséggel járult hozzá a közös verseny megrendezéséhez. A Tatabányai Önkormányzat is segítően viszonyult a rendezvény engedélyezéséhez. Így már nem volt kérdéses, hogy ezeken a helyszíneken rendezzük meg a Grepton Rali- Túra Bajnokság május 1-2-ai versenyét.
Az előkészületekkel jelenleg mi a helyzet?
Úgy gondolom, hogy az előkészületek jól haladnak. Készen vagyunk az Itinerrel és a biztonsági tervvel. Kijelöltük a verseny pontos helyszíneit, gondolok itt a verseny-központra, a gyorsasági szakaszokra, szervízparkra és az egyebekre. Megtörtént az előzetes versenypálya bejárás Mészáros Ivánnal és a verseny igazgatójával, akik meg voltak elégedve a pályák vonalvezetésével, minőségével, valamint a helyszínekkel.
Milyenek az útviszonyok?
Az oroszlányi pálya útviszonyai 100 %-osnak mondhatók, a tatabányai pályának 99 %-a megfelelő, mindössze egy rövid összekötő szakasz - ami nincs egy kilométer sem - egy kicsit gödrös, de azon még igyekszünk javítani.
Milyen gyorsasági szakaszokra, távokra számíthatnak a versenyzők?
Mindkét pálya kb. 9 kilométer körül van, az egyik picit több mint 9, a másik kevesebb mint 9 kilométer, tehát durván 52-53 kilométer körüli össztávra jön ki.
A lassítók számáról mit tudsz?
Több, mint amit a versenyzők szeretnének és kevesebb, mint a megszokott. Én úgy gondolom, hogy nincs agyon lassítózva. Abszolút élvezhető és izgalmas pályákat sikerült kijelölnünk.
Lesznek-e ezen túl még érdekes programok a verseny résztvevőinek, illetve a nézőknek?
Ami különösen jó program-lehetőség Tatabányán - a verseny központjához, illetve a szerviz-parkhoz is nagyon közel - az egy élményfürdő. Úgy tudom este 9 óráig is nyitva van. Mivel Május 1-je lesz, ezért a városban is lesznek különböző programok, majálisok. Sajnos az idő rövidsége miatt különösebb hókusz-pókusszal nem készülünk, inkább egy jó és izgalmas versenyt szeretnénk összerakni, ami minél kevesebb problémával, illetve veszélyforrással jár.
Melyik gyorsasági szakaszt ajánlod a nézők figyelmébe?
Inkább a tatabányait ajánlom, annak is az első szakaszát. Ezt a helyszínt nagyon könnyű a városból megközelíteni, akár 16-os buszjárattal is. Az ipari park környékén nagyon poros kanyarokkal találkozhatnak: fényes aszfalttal, látványos elágazásokkal és viszonylag sok parkolóhellyel. Ezt feltétlenül tudom javasolni, illetve az oroszlányinak is az elejét, ahol szintén csúszós, fehér aszfaltos kanyar kombinációkkal találkozhatnak a nézők. Ez is viszonylag könnyen megközelíthető Oroszlányból is.
Mi az, amit még szívesen megemlítenél a versennyel kapcsolatosan?
Köszönettel tartozunk a Tatabánya Város Önkormányzatának, hogy gyorsan és pozitívan reagáltak a verseny megrendezéséhez. Megköszönve még Tódori Tibinek a gyors segítségét és kedvező hozzáállását. Ami még plusz, hogy az Ezerjó Kupával ez egy összevont verseny lesz. Tehát az RTE mezőnye után fognak a rajthoz állni az amatőrök, akik így belekóstolhatnak a rali-túrás „feeling”-be.
Miért érdemes itt indulni a rali túrásoknak?
Ez mindenki számára egy új helyszín, még a Rali 1-ben sincsenek sokan, akik ezt a pályát ismerik. Tehát mindenki egyforma feltételekkel tud majd versenyezni, ezáltal egy kiélezettebb versenyre számítok, ahol a tehetség és az ügyesség számít majd, nem pedig az, hogy egy jól ismert pályát kell újra és újra teljesíteni. Mindenkit szeretettel várok és örülnék, ha minél többen indulnának a versenyen. Hosszú távú terveink vannak a környéken, és szeretnénk, ha a jövő évi RTE naptárba is véglegesen beírhatnánk ezt a helyszínt.
Aki pedig esetleg kedvet kap még a nevezéshez, az megteheti péntek estig (2010. április 23.)! A tatabányai viszontlátásra.
Juhász Veronika
RTE sajtó referens