Az autók beállítása az RBR-ben
Végigvitted a rallysulit, vettél kormányt, működik az online játék is, de túl nehéznek tűnik az RBR… Lehet segíteni a problémán, de annyit szögezzünk le előre hogy nem egyszerű a megoldás, és nagyon sok türelmet, és nagy precizitást igényel. Szigorúan csak haladóknak.
A sikeres RBR-versenyzésnek több összetevője van: tehetség, kitartás, nagyon sok gyakorlás, technikai háttér, stb. Ha azonban úgy érzed hogy nem Te vagy a legtehetségesebb, és nem is Te gyakorolsz a legtöbbet, az nem jelenti az hogy nem lehetsz eredményes. Elég ha megtanulod a saját vezetési stílusodra beállítani a virtuális versenyautódat, és egyből másodperceket adhatsz a nálad lustább, de tehetségesebb ellenfeleknek szakaszonként. Ez persze egyszerűnek hangzik, de közel sem az, nem hiába van a világon csak néhány profi setup-készítő.
Palik László mondta egyszer hogy a mai motorsportok nagy része nem szó szerint motorsport, hanem inkább futóműsport. Az RBR-ben ugyanez a helyzet, minden kategóriában nagyon hasonló képességű autók szerepelnek, tehát a motorerejük hasonló, a gyorsulásuk és a végsebességük is. Ott van viszont a futómű, a difi, a gumik és a fékek amiket mindenki saját ízlése szerint állítgathat, és a titok bizony ezekben rejlik. A célunk az autó kanyarsebességének növelése, de ezzel együtt az autót kezelhetőbbé is kell tenni. Ez a két dolog látszólag ellentmond egymásnak, ha végiggondoljuk logikusan akkor kiderül hogy mégsem annyira...
A futómű beállításával kezdjük! A leírásban az angol verzió kifejezéseit fogom használni, mert a különböző magyarosításokban lehet találni félreérthető dolgokat, jobb elkerülni a félreértéseket. A geometry front menüben összesen 16 mezőt találunk (a geometry rear menüben csak 12), ezek közül a felsőket közvetlenül tudjuk állítani, az alsókat viszont csak közvetetten a felső értékek változtatásával.
A top mount position értékét 0-tól 6-ig változtathatjuk, ez közvetetten hat az alsó mezőkben található caster értékére. A top mount értékének változtatásával lehet állítani az első futómű utánfutását (caster), nagy utánfutás érték jobb egyenesfutást eredményez, kis érték viszont fordulékonyabbá teszi az autót. A hátsó futómű esetén utánfutást nem tudunk állítani.
A steering rod length érték a kormányösszekötő hosszát mutatja. Ennek változtatása hat a toe értékére is, így tudjuk beállítani az utánfutást. Negatív érték összetartást jelent, pozitív érték széttartást. Sokan szeretik ha a kerekek összetartanak, úgy hogy a toe értéke -0,17° és -0,20° között van. A hátsó kerekek esetén a -0,14° és a -0,16° közti értékek váltak be nálam.
Az autó magasságát a ride height rész mellett láthatjuk, ezt közvetlenül nem lehet változtatni, csak ha a rugó vagy a segédrugó hosszát változtatod. De erről majd a következő részben. A strut platform height segítségével lehet finomhangolni az autó hasmagasságát, mert a rugó hosszát csak 5 mm-es lépésekben lehet változtatni, így viszont mm pontosan tudjuk beállítani a kívánt értékre.
A wheel axis inclination a kerékdőlés értékét mutatja meg nekünk. Érdemes elöl -3° és -4° közti értéket beállítani, hátul viszont elég csak 0° és -1° közöttit. Ennek a beállítása inkább vezetési stílus kérdése. A camber maradt hátra, ami nem más mint a csapterpesztés. Ezt szinte az összes felső érték változtatása módosíthatja, igazából egy tájékoztató jellegű adat.
Ahogy ígértem, a következő részben folytatom az autó setupolás rejtelmeivel, mert a téma annyira terjedelmes, hogy egy részben nem férne el.