RTE összefoglaló Vigyorival
A versenyzői összekötővel, Vigyorival
2006-11-03
interjú • Pájer Ani
h i r d e t é s
Összes oldal:
731988934
Napi oldal:
182187
Jelenleg:
1489
Regisztrált:
0
kiemelt partnerünk :
Peugeot Magyarország

további partnereink :

AutoDekor

BusLine

webshopunk :

duenShop.hu - a rallyongók boltja

Hungarian Virtual
Rally Championship 2024
a bajnokság állása a 4.futam után
1. Kasza Kristóf
779
2.
Fónagy Kristóf
754
3. Gönczi Dániel
704
4. Kozsuk Péter
630
5. Suborits Péter
628
6. Végh Krisz
608
7. Bíró-Ambrus Roland
606
8. Osztás Ábel
588
9. Balogh Richárd
573
teljes táblázat
World Rally Championship 2024
a 9.futam, Finn Rally után
1. Thierry Neuville
Hyundai i20 N Rally1
192
2. Ott Tanak
Hyundai i20 N Rally1
158
3. Sebastian Ogier
Toyota Yaris GR Rally1
154
4. Elfyn Ewans
Toyota Yaris GR Rally1
140
5. Adrien Fourmaux
Ford Puma Rally1
130
6. Kalle Rovanpera
Toyota Yaris GR Rally1
86
7. T. Katsuma
Toyota Yaris GR Rally1
80
8. Dani Sordo
Hyundai i20 N Rally1
44
9. Semi Pajari
Toyota Yaris GR Rally1
34
teljes táblázat
European Rally Championship 2024
a 7.futam,
a Rali Ceredigion után
1. Hayden Paddon
Hyundai i20 N Rally2
131
2. M.Franceschi
SKODA Fabia RS Rally2
104
3. Miko Marczyk
SKODA Fabia RS Rally2
91
4. Andrea Mabellini
Skoda Fabia
71
5. S. Tempestini
SKODA Fabia RS Rally2
59
6. Jon Armstrong
Ford Fiesta MkII Rally2
59
7. Mads Ostberg
Citroen C3 Rally2
51
8. Simon Wagner
SKODA Fabia RS Rally2
49
9. Efren Llarena
SKODA Fabia RS Rally2
45
teljes táblázat
HUMDA Országos Rally Bajnokság 2024
az 5.futam,
a Győr Rally után
1.
Csomós Miklós
Skoda Fabia RS Rally2
157
2.
Turán Frigyes
Volkswagen Polo GTi R5
124
3.
Velenczei Ádám
Skoda Fabia R5 Evo
121
4. Német Gábor
Skoda Fabia RS Rally2
112,5
5.
Tóth Tibor
Skoda Fabia R5 Evo
80
6. Klausz Kristóf
Skoda Fabia R5 Evo
78
7. Trencsényi J.
Skoda Fabia R5 Evo
72,5
8. Osváth Péter
Skoda Fabia R5 Evo
52,5
9. László Martin
Skoda Fabia RS Rally2
35,5
teljes táblázat
HUMDA Országos Rally Challenge 2024
az 5.futam,
a Győr Rally után
1. Marozsi Zsolt
Hyundai i20 R5 2.0
112
2. Balla Tamás
Mitsubishi Lancer Evo IX
109,75
3. Rongits Attila
Mitsubishi Lancer Evo IX
85
4. Bodogán Ferenc
LADA VFTS
82,5
5.
Hulmann Gábor
LADA VFTS
73,5
6.
Kronome Ákos
SKODA Fabia R2
65,5
7. Nagy G.M.
Lada VFTS
43,5
8. Tóth Barna
BMW E36
43,5
9. Cseri József
LADA VFTS
37,5
teljes táblázat
Peugeot 208 Rally4 Cup Hungary
az 5.futam,
a Győr Rally után
1.
Czékmány Norbert
Peugeot 208 Rally4
65
2.
Határ Attila
Peugeot 208 Rally4
45
3.
Kerék Balázs
Peugeot 208 Rally4
38,5
4. Viszló Csaba
Peugeot 208 Rally4
28,5
5. Berta László
Peugeot 208 Rally4
20
6. Zagyva Dorka
Peugeot 208 Rally4
14,25
7. Hibján József
Peugeot 208 Rally4
12
teljes táblázat
Országos Rally2 Bajnokság 2024
az 5.futam,
a Győr Rally után
1. Baksai László
Lada VFTS
121,5
2. Tamás Gyula
Peugeot 208 R2
82,5
3. Ronavolgyi E.
Honda Civic
73
4. Várnai Dávid
Ford Fiesta R2T
54
5. Hauck Zsolt
Lada 2107
46
6. Ruszó Krisztián
Lada VFTS
42
7. Tellér Antal
Peugeot 208
41
8. Szetei Norbert
Peugeot 208
37
9. Görög Péter
Citroen C2 R2
35,5
teljes táblázat
Országos Rally3 Bajnokság 2024
az 5.futam,
a Győr Rally után
1. Bíró Gergő
Opel Astra
66
2. Kovács Dominik
Opel Astra
59
3. Kerekes Bence
Lada VFTS
49
4. Oberling K.
Suzuki Swift GTi
48
5. Bajusz Krisztián
Lada 2101
48
4. Kosztolányi L.
Lada 2101
40
5. Bévárdi Péter
Lada 2107
35
7. Fenyvesi Péter
Lada 21013
33
8. Krámpek Nándor
Lada 2107
31
teljes táblázat
Országos Historic Bajnokság 2024
a 4.futam,
a Székesfehérvár Rallye után
C géposztály
1. Mekler László
Alfa Romeo Giulia Sprint GTA
45
2. Tóth István
Škoda S120S
40,5
3. Emődi Balázs
Fiat 124
21,75
D géposztály
1. Wirtmann Ferenc
Ford Escort RS
120
2. Csukovics István
Lada 21013
78,5
3. Müller Roland
Lada VAZ 2101
65,5
E géposztály
1. Érdi Tibor Jr.
Ford Sierra Cosworth 4x4
90
2. Szombathelyi P.
Lada VFTS
82,5
3. Zsolna József
Lada 2105
69,5
teljes táblázat
Országos Rallycross Bajnokság 2024
a 2.futam után
1. Benyó Máté
Peugeot 208
42
2. Kárai Tamás
Audi S1
22
3. Ales Fucik
Volkswagen Polo
22
4. Antal István
Mitsubishi Colt
20
5. Kotán Péter
Ford Focus
19
6. Pál Krisztián
Skoda Fabia
19
7. Z.Staniszewszki
Ford FIesta
18
8. Alois Höller
Ford Fiesta RX
13
9. Koncseg Zoltán
Audi A1
13
teljes táblázat

Rácz Péter, akit mindenki Vigyoriként ismer, az RTE Versenyző Liga elnöke. A Liga feladatát két szóval le lehet írni: Versenyzői Érdekképviselet.
November 4-én, szombaton, a díjkiosztó előtt a versenyzői liga ülést tart, 11-től délután 4-ig, amikor is értékelik az idei évet, készülnek a jövő évre. Ennek apropóján beszélgettem Vigyorival.

- Hogy kerültél a Rali Túra környékére?
- Én is ugyanúgy, mint mindenki. Haverokkal kitaláltuk, hogy versenyezni kéne. Összeraktam egy kis Trabantot, ami nevetséges szinten volt a mostaniakhoz képest. Ez jó volt arra, hogy autózgassunk, és megszeressem ezt az autósportot. Aztán valahogy ott ragadtam. 14 éven keresztül folyamatosan versenyeztem, kisebb-nagyobb kihagyásokkal. Most már nem versenyzek, de az autósporthoz, motorokhoz közel maradtam, sőt, még gokart is van az életemben! :) Nagyon nagy szerencse, hogy itt maradhattam a Rali Túra környékén, mint sportszakmai vezető, mert ha jól megnézem, mindenki picit belehülyül, mikor abba kell, hogy hagyja a versenyzést.

- Hogy kezdted a versenyzői "összekötést", intézni a Liga dolgait?
- Ez az egész Túra régen ilyen "hallottad?" alapon ment. Leginkább Mezőtúr környékén voltak versenyek, és parkolókban aludtunk, mert nem tudtuk, hogy tényleg lesz-e verseny, reggel elviszik-e a rendőrök azt a vékony, hosszú fekete hajú fiút, aki szervezte az egészet, és akit Mészáros Ivánnak hívnak… :)
Ivánnal egyszer leültünk, és ahogy a fáma szól egy jó borozás közben elbeszélgettünk a jövőről, arról, hogy valahogy komolyabban akarja csinálni. Ott született meg például a címlista ötlete, hogy mindenki, akit érdekelhet, értesítést kaphasson a következő versenyről. De engem ez a verseny dolog, a háttér mindig is érdekelt. A versenyeink végén, mikor a többiek már hazamentek, én még odamentem a rendezőkhöz, megköszöntem a versenyt, és elmondtam, mi volt a jó, mi volt a rossz. Tehát tulajdonképpen ugyanezt csináltam, mint most, de akkor még csak önszorgalomból. Ebből az lett, hogy később, ha bármi volt, a versenyzőtársak szó szerint kilökdöstek, hogy "mondd meg nekik, Vigyor!". Aztán ez hivatalossá vált. Két évig csináltam amellett, hogy versenyeztem. Volt, hogy a kategóriák éppen vezető versenyzőit összehívtam a lakásomra. Ezek voltak az első majdnem hivatalos gyűlések, amik a versenyzők érdekeit szolgálták. Ezért lett ez mostanra Versenyzői Érdekképviselet. De később abbahagytam az autóversenyt, próbáltam másfelé terelni az életemet, de ez nem nagyon ment. :) Szerencse. Hogy anno Ivánnal beszélgettem a dologról, mert ő hívott, hogy jöjjek vissza vezetőnek, Úgyhogy 2 éve jöttem vissza.

- Hogy működik a Liga?
- Minden versenyen kapnak egy értékelőlapot a versenyzők, amelyen a verseny végén értékelhetnek. A pálya minőségét, hosszát, rendezést, etapokat, szervizt, átvételt, de elmondhatják a magukét is. Mint a suliban, 1-től 5-ig pontozhatják a részleteket, és tulajdonképpen ezekből áll össze a verseny végleges értékelése. Fontos, hogy milyen pontszámot kap egy verseny, mert a rendező egyrészt tanulhat belőle, javíthat a hibáin, ezen kívül megtarthat és fejleszthet jó dolgokat, másrészt ez egyfajta verseny közöttük, mert az a rendező, aki a legjobb pontszámot kapja az év során, a követező évben ő választhat elsőként időpontot a versenyének. Köztudott, hogy az időpont mennyire nagyon lényeges. Mert például július-augusztus a nyaralási hónapok, akkor tuti kevesebb nevezőre lehet számítani, de a téli kihagyás után többeknek viszket már mindenük ezért oda valószínűleg többen neveznek. De a Ligának - mint majd látni fogjuk az év értékelése során -, másban is fontos szerepe van. Összekötő kapocs a versenyzők és a rendezők, valamint az elnökség között, és ha kell, akár elmarasztaltathat egy sportbírót is…

- Na, akkor vágjunk is bele! Vegyük végig az évet. Az első verseny ugye a II. Rainbow Hóvirág Rally volt, Mogyoródon.
- Igen. Itt volt néhány probléma. Rögtön itt a legfontosabb: A szerviz nem az előírt talajú szervizpark volt. Süppedt, ezért nem lehetett autót emelni. Ez pedig nagyon fontos. Az sem kifogás, hogy szakadt az eső előtte, mert erre is fel kell készülnie a rendezőnek. A Ring szervize átlagon aluli volt, ezen változtatni kell. De írták a versenyzők, hogy például nem volt wc a szervizparkban. Probléma volt a gépátvétellel is, nagyon lassú volt, rengeteget kellett várniuk. Ezen kívül a Ring külsőn volt egy szakasz, ami igazi gumigyilkos volt, bár ez nem volt hosszabb, mint 800 méter. Talán mégis maradandó "élmény" volt ez a versenyzőknek, mert a verseny átlaga csak 3,7-es. Itt is megjegyezték, hogy hosszabb gyorsok kellenének - ez egyébként szinte minden versenyre jellemző volt. Összességében egy jó levezetett verseny volt, kifejezetten dicsérték a versenybírók, rendezők tevékenységét.

- Ezután a IV. Suzuki-Kaiser Ózd Rali következett.
- Itt két említendő dolog van. Egyrészt a díjkiosztó nagyon elcsúszott, de ezt ki kell hangsúlyozni, hogy ez nem a rendező hibája volt. A fő gond az itteni egyik sportbíró volt, aki össze-vissza rakosgatta a lassító gumijait. Hol szélesebb volt, és elfért ötödikben, hol összehúzta, és harmadikban is alig. Ez életveszélyes, ilyen nem lehet csinálni. Gyöngyösön a versenyzők aláírtak egy petíciót, és sikerült elérnie ezzel a Ligának, hogy azt a bizonyos sportbírót elmarasztalták, és elértük, hogy ő a Rali Túra versenyein soha többé nem dolgozhat.
Ezt leszámítva a verseny átlaga 4,2-es volt. Az etapok nem voltak túl hosszúak, a pályák vonalvezetése majdnem 5-ös lett, bár a minősége csak 4-es lett. A szervizparkkal nem volt gond. Szinte az összes megjegyzés arra a bizonyos lassítóra utal. A körgyors nagyon jó ötlet volt, de ezen a téren van még mit tanulni és tapasztalni, de újításnak remek volt.

- És mi a helyzet a következővel, az Eurocar 98 Mátra Rali-val?
A verseny átlaga 3,2 a versenyzők pontszámai alapján. Ami nagyon lepontozta a versenyt, az az átvételek helyszínének kialakítása volt, ami sajnos csak 3-as volt, a szervizpark értékelése is rettentően alacsony, csak 2,6-os. Volt, aki nullát adott a szerviznek. Ezen még az sem segített, hogy a pályák vonalvezetését 4 fölé értékelték a versenyzők. A pályák minőségét is kifogásolták, az értékelés szerint 3,2-es volt. Azt a szűk, szőlős pályát nem nagyon szerették a versenyzők, sokan írták is, hogy nem nagyon kéne erőltetni ezt a szakaszt… Az etapok nagyon hosszúak voltak, a két szakasz baromi messze volt egymástól. A mátrai pálya viszont nagyon jó volt a versenyzők szerint, igazi ralis pálya. A legérdekesebb, hogy a sportbírók és rendezők tevékenysége érte el a legmagasabb pontszámot, ez 4,3 lett. Összességében flottul megrendezett verseny, de szerencsétlenül megválasztott pályák, és szerviz. Legalábbis ezt tükrözi a versenyzők véleménye.

- Mit mondtak a Vectra-Line Rallye-ra?
- A salgótarjáni verseny átlaga 4,4-es lett. A pályák minőségét kifogásolták a versenyzők, ezt csak 3,9-esre értékelték. Az etapot kicsit hosszúnak találták, és a pályákat rövidnek. Minden más 4,7-es, 4,9-es. Összességében jó verseny volt. Ilyeneket írtak, hogy például "Kicsit hosszú az etap, de jó a verseny." "Több verseny km-t, kevesebb etapot." Szorospatak nagyon technikás, és elég rossz minőségű pálya volt, talán ez húzta le az értékelést. Megjegyzem, az itteni rendező az egyetlen, aki tőlem, mint Liga elnöktől kért javaslatokat, és amit kapott, meg is fogadta. Szerintem ez követendő példa, mert a konstruktív javaslatokat igenis meg kell fogadni.

- Ezután következett a VI. AVPLANET.HU Esztergom Rallye…
- Ez egy picivel előzi meg az előző salgótarjáni versenyt, ennek 4,45-ös az átlaga. Nem tudok rosszat mondani, a versenyzők az értékelő lapokon leginkább csak megköszönték. Itt volt sajnos az a szerencsétlen baleset, a versenyzők pedig tudomásul vették, hogy ez nem a rendezés hibája volt, hisz baleset előfordulhat. Persze azt meg kell jegyezni, amit több versenyző is mondott, hogy ott a kanyar előtt a fékút nagyon dobált, elemelkedett az autó, talán emiatt is történt a baleset. Precedensértékű az eset, és tanulni kell belőle, hogy azt a kanyart, vagy ilyen esetben azt a szakaszt jobban be kell lassítani, akár egy féllassítóval is, de valahogy muszáj. Ilyen komoly balesetre még nem is emlékszem a rali túra történetében. Ez a verseny sajnos erről lesz "híres", nem pedig arról, hogy egy majd' 4,5-ös átlagú verseny volt. Merthogy a pályák vonalvezetése 4,7-es, a minőségük 4,4-es lett.
A verseny maga jó volt, a baleset rossz fényt vet rá, de a versenyzők nem értékelték emiatt le. A rendezők és a bírók jól kezelték ezt. Ám itt azért globálisan meg kell jegyezni, hogy a versenyzőknek az edzésen tanúsított magatartásban van még mit tanulniuk. Számtalanszor előfordult már, hogy a pályabejárás alatt egy-egy versenyző után akartam menni, de csak, mint ember. De ilyenkor elszámolok 10-ig, és nem botrányozok. De sokkal-sokkal kulturáltabban kell viselkedniük.

- Az utolsó előtti verseny a BGSG Baranya Kupa volt…
- Az átlaga pedig 4,2 lett. Ez sem rossz. Ami levitte, az a szervizpark kialakítása volt. Nekem személy szerint tetszett, de a versenyzők olyanokat írtak, hogy nagyon sok volt a gumikra veszélyes vasdarab, és a csatornákon nem volt fedő. De ezen kívül volt 8-10 TOI TOI wc, volt büfé, és ha akart az ember, egy nagyon jó kis bázis tudott kialakítani magának. Talán annyi volt, hogy eléggé kieső helyen volt, de ez betudható annak a hatalmas karikának, amit meg kellett tennie egy körben a versenyzőknek. Az etapok ebből következően nagyon hosszúak voltak, ennek az értékelése csak 3,8-as lett. A prológról nagyon vegyesek a vélemények. Egyesek kifejezetten utálják, utálnak szlalomozni, nem azért ment raliversenyzőnek. Többen vannak, akik szeretik, mert rengeteg ember megcsodálja őket, elviheti a szponzort… A magánvéleményem az, hogy nagyon kéne minden verseny előtt.
Nagyon fontos itt megjegyezni, hogy itt történt az az eset, aminek nem szabadna többet előfordulnia. A versenyigazgató úgy zárt ki egy versenyzőpárost, hogy nem hívott össze felügyelőtestületi ülést, márpedig enélkül nem teheti ezt meg önhatalmúan. És ugyan az elnököt tájékoztatta a tervéről, de nem kellő körültekintéssel írta le az esetet szerintem, így Iván beleegyezett. De például én, mint a felügyelőtestület harmadik tagja, nem is tudtam esetről, csak amikor a versenyző mesélte a tréleren lévő autója mellet.
Hogy konkrét legyek, ez volt az a versenyző, akinek eltört a váltókarja, és a 13-as kulcs gömbölyű felét rátette a váltókarra. Az utolsó 500 métert így tette meg, de hogy elérje a kart, kikapcsolta az övét. És ezt vette észre - teszem hozzá, nagyon helyesen - a versenybíró a célban. Értesítette a versenyigazgatót, aki azonnal kizárta a párost. Szerintem ez nem egyezik a rali túra irányvonalával. Ilyen nem fordulhat elő többet. Kell az empátia is, mert nem az a lényeg, hogy minél szigorúbban, minél kockásabban, minél több versenyzőt kizárni. A versenyzők azért jönnek, hogy megtanulják ezt a sportot, megszokják, hogy szabályokhoz vannak kötve, de korbáccsal nem lehet megszerettetni velük ezt a sportágat, és ezt a bajnokságot.

- Ezután már csak az évadzáró futam volt, az I. Szendrő Rali van hátra.
- Az átlag 4,3-as lett. A pályák vonalvezetése 4,6, a minőségük 3,8, az átvétel helye 4,6, megjegyzem, ritka kulturált volt az átvételek környezete. Az etap-gyors aránya 4,2-es, a sportbírók is 4 fölött.  Az egyik gyors végén rögtön ott volt a szerviz, és nagyon jó kialakítású volt. A versenyt jónak értékelték, nincsenek megjegyzések, maximum olyanok, hogy "Jó volt a zárófutam.", "Köszönjük az RTE-nek a 2006-os versenylehetőséget." "Zsír." :) Volt egy nagyon szerencsétlen versenyzőpáros. Kétszer állították meg őket verseny közben. De mindkettőnél volt jegyzőkönyv - ez jól jelzi a sportbírók munkáját - így mindkét esetben jóvá tudtuk nekik írni az idejüket.



Összességében jó volt az évünk. Van min javítani bőven, de remélem, a Liga működésével egyre jobb és jobb versenyeket szerepeltethet az Egyesület, és remélem, a rendezők is egyre jobb versenyeket akarnak(!) majd rendezni. Most mindenesetre le kell ülni, és át kell beszélni a 2006-os évet. Erre lesz nagyon jó, hogy szombaton a díjkiosztó előtt összeülünk és elkezdünk készülni a jövő évre. Remélem minél többen eljönnek majd.

Ez a hír most jelenik meg 3875. alkalommal
Share |
  
  
  
 
  
  
Fotóalbum címkék
h i r d e t é s
Hír címkék
Videó címkék
Fotóalbum címkék
H K Sz Cs P Sz V
23 24 25 26272829
300102 03 040506
070809 10 111213
14 15 16 17181920
21 22 23 24 252627
2024.10.04-08.

részletes infóink

2024.10.06.

részletes infóink

2024.10.11-13.

részletes infóink

2024.10.25-27.

részletes infóink

2024.06-2024.11.

részletes infóink


b a j n o k s á g o k :

World Rally Championship 2024
European Rally Championship 2024
Országos Rally Bajnokság 2024
Országos Rally Sprint Bajnokság 2024
k e d v e n c e i n k
Rallylive.hu
CarsAndGirls.hu
AutoSportFoto.sk
CarStyling.hu
WRC magazin

s t a t i s z t i k á k