Az ötlet régi, a megvalósítás idei. Még gyerekcipőben jár, de folyamatos a fejlődés. Egy a lényeg, hogy a raliról, mint sportról szól, és az jó kezdet…
Képes Tamással, a GTG Stúdió vezetőjével készült interjú:
Honnan az ötlet a Rallye Rádióhoz? Téged mi köt a ralihoz?
Az ötlet pár évvel ezelőtt egy Szilveszter Rallyn fogant, bár maga az elnevezés csak jóval később, az idei szezon elején született. Az MNASZ szerződésben neveztük el a szolgáltatást Rallye Rádiónak.
Az alapgondolat tulajdonképpen a rendezvényrádió volt, vagyis nagy területen zajló események résztvevőinek szolgáltatunk élő egyenesben információt magáról az eseményről kereskedelmi FM sávban sugárzott rádióműsorral. A ralin kívül sok más területen is hatékony ez a rendszer, ennek megfelelően már vannak egyéb megkeresései is a GTG Stúdió Kft-nek.
A ralihoz való kötődésem kapcsán valószínűleg én is azokat a dolgokat tudnám felsorolni, mint valamennyi "rallyongó". A testvérem versenyzett és remélem még fog is, neki segítettem amiben tudtam. Számomra természetes volt, hogy a rendezvényrádiót legelőször a raliban mutassuk be. Azt gondolom, hogy a Rallye Rádió segít közelebb hozni egymáshoz a szurkolókat, versenyzőket, csapatokat, a rendezőket és a sportvezetőket.
Mióta foglalkozol rádiózással? Milyen műsorokat hallhattunk tőled a Rallye Rádió előtti időszakban?
Soha nem szerepeltem a média hallható, látható oldalán. A rádiózással, vagy inkább a tévézéssel egyetem alatt kezdtem foglalkozni. Szakmám szerint villamosmérnök vagyok és a távközlésben dolgoztam. A GTG Stúdió Kft-ben vannak média szakemberek és gyakorlott rádiósok, hál' Istennek rám csak a szervezés hárul.
Eger Rallye előtt a duen.hu-n megjelent interjúban felvázoltad az akkor még csak tervezés szintjén lévő rádiót, ami mindenki egyöntetű véleménye szerint egy nagyon jó ötlet. Sikerült-e megvalósítani mindent a terveitek szerint?
Emlékezetes pillanat és felemelő érzés volt, amikor először megszólaltunk. Az akkori tervek jelentős részét sikerült már megvalósítani, de Eger óta rengeteg tapasztalattal gazdagodtunk. Persze azóta én is sok dolgot másképp látok Nagyon sok támogatást, ötletet és rengeteg kritikát is kaptunk. Hálásak vagyunk ezekért, mert segítenek a fejlesztésben. Az egyik legizgalmasabb "műsorszámunk" a gyorsasági közvetítése élőben egy versenyautóból, de mindig készülünk valami újdonsággal. Amin viszont nem akarunk változtatni az a műsor élő jellege. Minden bejelentkezés és riport egyenesben megy, mert így gyors és így hiteles.
Elméleti támogatáson kívül kaptatok-e gyakorlati segítséget az MNASZ-től vagy az RSB-től?
Az MNASZ-szel véleményem szerint jó az együttműködés. Ferjáncz Attila elnök úr a kezdetektől fogva támogatta a Rallye Rádió ötletét. Sok tanácsot kaptunk az RSB-től is. Számunkra nagy támogatás lenne, ha segíteni tudnának megfelelő mennyiségű hirdetőt szerezni. Most, hogy már négy adáson túl vagyunk és igazoltuk ennek az újszerű médiának a létjogosultságát, talán hatékonyabb lesz az együttműködés ezen a területen is.
Az MNASZ-szel kötöttetek egy szerződést, ennek ellenére Pécsett nem dolgoztatok. Mi volt az oka?
Pécsett az MR6 közvetítette a 42. Allianz Rallyt. Nekünk is meg volt minden szükséges engedélyünk és a szokásos módon készültünk az adásra, ami egyébként nagyon sok munkával jár. A szerződésünk szerint valóban meg volt a jogunk ide is. Néhány nappal a futam előtt derült ki számomra, hogy a 42. Allianz Rally rendezője az MR6-ot a Magyar Rádió körzeti stúdióját támogatja, velük dolgozik együtt már több mint tíz éve. Jelen István javasolta, hogy működjünk együtt az MR6-tal de erre sajnos nem került sor. Egy előzetes egyeztetésen az MR6 munkatársa elmondta, hogy ők is végig egyenesben közvetítik az eseményeket, időbeíróból adják a friss eredményeket, ott lesznek a szervizparkban és belső kommunikációt is kiadnak élőben. Tehát mi nem tudtunk volna semmit sem hozzátenni a műsorhoz. Pécsi hirdetőket így nem tudtunk bevonni és a költségvetésünk nem állt össze erre a futamra. Sajnos emiatt veszítettünk további hirdetőket is. Mindenképpen szeretném tisztázni ezt az ügyet, szerintem ugyanis nem szokványos egyazon rendezvény kapcsán két hasonló médiának közvetítési jogot adni. Az MR6 közvetítését magam is hallgattam…
Hallhatjuk-e a rádiót Nyírség Rallye-n és a befejező futamon? Amennyiben igen, a Nyírség Rallye-n melyik frekvencián lehet Titeket hallgatni?
Mi készülünk a Nyírség Rallye-ra, remélem most nem lesz semmilyen gond. A frekvencia most már szinte biztos, hogy a 99,2 MHz lesz. A kitűnő rádiós kollégáim olyan helyet találtak az adó számára, ami ismét lehetővé teszi a szinte 100 %-os lefedettséget a rali területén, pedig ez a Hollóháza és Máriapócs közötti távolságot tekintve igen nagy bravúr.
Az utolsó futamot Te sem nevezted nevén, van még némi bizonytalanság, ami nem könnyíti az engedélyezést, de igyekszünk ott lenni akár Nyirád - Tapolca, akár Komló a helyszín.
Egy-egy versenyen hány fővel dolgoztok, és kik ők?
10-15 fő szükséges egy versenyhez. Stáblistát most nem adnék, mindig elhangzik a közvetítés során. A stúdióban a műsort profi rádiósok vezetik. A technikai háttér mára teljesen kiforrott és üzembiztos, köszönhetően a hozzáértő szakembereknek. Itt szeretném megjegyezni, hogy három napon át kell üzemeltetni saját áramforrásról mindentől távol az adóberendezést kánikulában és viharban egyaránt. Az élő bejelentkezéseket adó riporterek között vannak profik, van egy autós újságíró munkatársunk, de a lányok között van például autóversenyző is. Nehéz dolguk van, gyakran az autó mellett futva kell kérdezni. És nem győzöm hangsúlyozni végig egyenesben. Köszönet a kitartásukért és lelkesedésükért!
Sok nézőtől hallottam, hogy a versenyzőkkel készült interjúk néha élvezhetetlenek, mert nem érthető, amit a versenyzők mondanak. Ennek valószínűleg technikai okai vannak, várható ebben valami fejlesztés? És a technikán kívül szeretnétek még valamit fejleszteni a rádión a jövőre nézve?
A riportok általában "csatazajban" készülnek: motorhang az időbeíróban, légkulcs a szervizparkban… és a GSM telefonok - ezen továbbítjuk a riportokat - az ilyen zajokat nem tudják szűrni és gyakran a beszéd nyomódik el. Szóval valóban technikai az ok. Van erre megoldásunk például zajszűrős mikrofonokat használunk illetve a stúdiótechnikán is alakítottunk. Veszprémben ennek már hallható volt az eredménye. Lesznek további technikai fejlesztések is például a netrádió megbízhatóbbá tételében. Alakítani fogunk a műsorstruktúrán is, annak érdekében, hogy még több és még pontosabb információ jöhessen a Rallye Rádióból. Tanulva a pécsi esetből, szeretném a rendezőkkel is hatékonyabbá tenni az együttműködést. Biztos vagyok benne, hogy nagyon sok területen tudnánk segíteni egymás munkáját.