Gyarmati Ariel vált!
A tehetséges fiatal versenyző a Suzukik után 2009-re turbót és négy hajtott kereket kapott... Zsiros Gábor egy nagyon korrekt ajánlattal kereste meg a siófoki pilótát, amire nem lehetett nemet mondani.
Azt beszélik, hogy négyre növelitek a hajtott kerekek számát. Mi az, ami már tudható az idei évről?
Igen, úgy néz ki, hogy az eddig megszokott első kerék hajtás helyett négykerekesek leszünk. Tervünk szerint A/8-as géposztályban indulunk egy Subaru Imprezzával, de egyelőre még vannak kételyeim. Az autó jól felkészített és megbízható lesz abban biztos vagyok, azonban semmilyen tapasztalatom nincs ilyen technikával. De nincs ezzel gond, csak a kihívás nagyobb.
Az autóról mondj néhány szót légyszíves.
Az autó egy Subaru Imprezza N10-es. 2004-ben épült a Tomi Makkinen Racing Ltd-nél. Ha jól tudom Béres Józsi ment vele néhány VB futamot, utána került Magyarországra a Budai Team-hez. Itthon ezzel az autóval ment Elek Pisti, tavaly pedig Zsíros Gabi. Jelenleg gőzerővel folyik az átépítés!
A napokban a motor is megjött Angliából és kap egy új turbót is.
Ki adja a szerviz hátteret?
A Budai Team lesz a szervizháttér, ők készítik fel a versenyekre, és ők szervizelnek a versenyeken is. Még nem dolgoztam velük, de megbízható, lelkiismeretes csapat hírében állnak. Óriási szakmai rutinjuk, tapasztalataik vannak. Remélem, segítik a számomra idegen, összkerekes technika minél jobb és gyorsabb megismerését.
Sokan hagyják ki az évet a gazdasági válságra hivatkozva, sokan csak néhány versenyt terveznek. Ti hány versennyel számoltok és, ha nem teljes szezont mentek, akkor melyek azok a versenyek, ahol láthatunk benneteket?
Nagyon nehéz manapság szponzort találni. Nekünk idén szerencsénk volt, jókor voltunk jó helyen és sokat is foglalkoztunk vele. Mindenhol csökkentették a marketing büdzsét, ezt nagyon érezzük mi is. Tervünk szerint mindegyik versenyen indulunk, kivéve a Veszprém Rallye-t. Az első három verseny az biztosnak mondható, utána még vannak kérdőjelek.
2005 óta - mióta elkezdtél versenyezni -, kizárólag Suzukival mentél és köztudott, hogy nagyon kötődtél a márkához. Miért döntöttél, döntöttetek a típusváltás mellett?
Ez nem a mi döntésünk volt, hanem az Övék. Mi szerettünk volna idén is egy Suzuki S1600-al versenyezni és a bajnoki címért harcolni, nekik azonban más a tervük és mi nem kaptunk helyet benne. Sajnálom, mert én bíztam benne, hogy ez egy hosszú távú és eredményes kapcsolat lesz.
Közbeszólt a nagy Magyar valóság, de ez egy másik történet. Mindezek ellenére hálával tartozom nekik, hiszen nagyban segítették az eddigi versenyzésemet.
A váltásban közrejátszott a nem túl jól sikerült 2008-as év is?
Az, hogy jól sikerült-e, az nézőpont kérdése. Sokat tanultunk, tapasztalatot gyűjtöttünk, és itt nem csak a pályára gondolok, hanem összességében a ralira. Ha lett volna biztosabb anyagi hátterünk, másodikak vagy harmadikak lehettünk volna a bajnokságban, szerintem ez nem olyan rossz. A szűkös hátteret tetézvén kétszer estünk is, ami nagyrészt nekem köszönhető. Meg akartam mutatni, hogy a szűkös büdzséből adódó hiányos technikai feltételekkel is meg tudjuk csinálni. Próbáltam figyelmen kívül hagyni, hogy vászonig van vágva a gumi, kilógnak a szálak. Ezekkel számolnom kellett volna. Rossz úgy versenyezni, hogy végig 100 %-on mész és mégsem te vagy az első, és tudod, hogy nem a kezedben van a hiba. Ekkor jön a 105 % és hamar megvan a baj. Eddig azért versenyeztem, hogy első legyek és ezután is ez lesz a célom, még akkor is, ha jelenleg erre nincs reális esély. De ezzel sincs gond, ez a cirkusz erről szól.
Ha jól tudom a navigátori feladatokat továbbra is Kocsis Gyuri fogja ellátni. Vele nem csak a versenyeken találkoztok, egy városban is laktok, mindketten Siófokiak vagytok.
Igen, idén is Gyurival csináljuk az évet. Mind szakmailag, mind emberileg jól kijövünk egymással.
Versenyeken és a háttérmunkában továbbra is számíthatok Grátz Ferire, akivel a kezdetek óta együtt vagyunk. Úgy gondolom "csapatszinten" minden adott, ahhoz, hogy jól szerepeljünk.
Milyen tervekkel vágtok neki a 2009-es évnek?
A tervünk egy óvatos kezdés, barátkozunk az autóval, megnézzük az ellenfeleket. Szeretnénk minél többet tanulni és fejlődni, felnőni a feladathoz. Szeretnénk minél több versenyen célba érni és pontot gyűjteni.
Milyen eredménnyel lennétek elégedettek?
Ez jó kérdés. Mint mondtam, egyelőre sokat kell tanulni, elsősorban nekem, hiszen ez a Subaru más vezetéstechnikát igényel, mint a korábbi autóim. Az ellenfeleket sem ismerjük, de azt gondolom, ha Egerben a kategória első felében végzünk, akkor van értelme. Idővel, talán a dobogós helyekért is harcolhatunk. Ennek a harmadik verseny körül lehet realitása, ha így lesz, az már siker és elégedettek lehetünk.
Tehetségként tartanak számon, bizonyára vannak hosszabb távú terveid is a sportágban.
Örülök neki, ha ezt az évet meg tudjuk oldani. Sok régi ralistól hallani, hogy milyen más volt régen. Én 2005-ben kezdtem, azóta látom, így csak azt tudom, hogy most mi a helyzet. Úgy tűnik senkinek sem érdeke, hogy itt rend legyen. Mindenki a maga malmával van elfoglalva, a sportágé pedig közben kiszárad. Sok vezető beosztású ember ténykedik itt komoly kapcsolatrendszerrel és relative nagy hatalommal. Ők rendet tehetnének, de nem teszik!
Visszatérve kérdésedre, nem hinném, hogy abba tudnám hagyni. Számomra a RALLY a határon való autózást jelenti. Az, hogy mivel és milyen versenyen az másodlagos.
Te is tagja vagy a Junior Válogatottnak, azt azonban nem tudni mit is takar ez.
Igen, én is tagja vagyok. Megtiszteltetés számomra, hogy válogatott versenyző lehetek és büszke vagyok rá. Öten vagyunk.
Ennél többet sajnos én sem tudok elmondani róla. Vagy kommunikációs hiba van, vagy nincs mit kommunikálni!
A szezonnyitó előtt láthatóak lesztek esetleg egy tesztversenyen?
Sajnos nem. Szó volt róla, hogy Orfűn megyünk, de ahhoz, hogy stabilan összeálljon a motor, több idő kell a csapatnak. Eger előtt lesz egy komolyabb tesztünk, de versenyen Egerben leszünk láthatóak először ezzel az új technikával.