Megjelent a Rally&Racing újság legújabb száma
Az újságba készült interjúinkból mutatunk meg néhány részletet
Gerencsér Titi
30… Ennyi éve rallyzol… Nagyon kerek és nagyon szép szám…
Honnan indult?
Motorral kezdõdött, motocrossoztam… Estem egy egészségeset, ami után azt mondták, hogy ezt abba kellene hagynom…
És akkor jött a rally…
Elõször Trabant a FÕTAXI-nál, szlalomversenyek, ügyességi versenyek, majd 1976-ban indultunk elõször a Salgó Rallye-n… Mindjárt harmadikok lettünk Katival, Õ volt az elsõ navigátorom. Majd 1978-ban kategóriát nyertünk.
Aztán jött a Zsiguli, 16 éven keresztül. Mindjárt úgy kezdtük, hogy Csobánkán fejre álltunk, de azért nagyon szép évek voltak azok is. Gruppe B, majd VFTS és az A-s autó…
Kifutott a homologizációja a VFTS-nek és aztán mentünk a kisebb kocsival. Mondjuk a VFTS-ünk is érdekes volt, hiszen kereklámpásból lett átépítve széles kocsivá. Egy rendszám kísért végig..
Utána jött az Opel Kadett GSI, de az annyira nem tetszett, hiszen nem a farát csapatta.
3 éven keresztül mentem vele.
A Ford Escort Cosworth következett, négykerék hajtással, turbóval, aztán jött a Mitsubishi Lancer. Az egyik szponzorunk visszalépett tavaly, így vissza kellett ülni a Fordba. A Mitsu bent áll a garázsban, várja, hogy valaki kibérelje, megvegye.
Milyen a H csoportos élet?
Egész jópofa brigád van ott a H csoportban. Élvezik az autózást és csak egy-kettõ van, aki életre halálra megy, a többiek azért mennek, mert imádják ezt a dolgot és enélkül nem is tudnának meglenni…
Mint ahogy Te sem…
Ez a baj… Sok-sok ötszázas Merci pötyögött ki a kipufogón.
Ennek ellenére örülök, hogy harminc évig azt csináltam amit imádok, szeretek, különösebb gondok és kihagyás nélkül.
Várható újabb harminc év? Van ambíció?
Peeersze! Az hajt most, hogy a szegény öreg szerkezetet is életben tudjuk tartani, menni tudunk vele. Most egy kicsit fejlesztjük is még és lesz az jobb is…
Ha be tudunk jönni az elsõ 30-ba, akkor már egy két Mitsut el kellett, hogy verjünk…
Egerben is így álltunk, de aztán a váltót fogorvoshoz kellett vinni. Most vastag fogak készülnek bele és reméljük, hogy sípolni is fog.
Kakuszi Zsolt
Összegezzünk egy kicsit: Hogy tervezted és mi lett belõle?
Már régóta így tervezzük… És számunkra is meglepetés, hogy így sikeredett.
Sikerült jól beállítanunk az autót a teszteken és talán ennek köszönhetõ az utóbbi két jó eredmény. Úgy gondolom, hogy korábban sem a tempós részeknél volt a baj, hanem a beállítások nem voltak megfelelõek. Most nagyon megtaláltuk murván a jó futómû értékeket.
Az autó kapott valami fejlesztést idén?
A motor fel lett újítva, de már nem nagyon van mit rajta fejleszteni, sajnos. Legalábbis a gyár nem nyúlt hozzá már 2002 óta… Komplett új motort kellene hozzá, de ezt nem várjuk. Volt kis önindító problémánk, sikerült ezt megoldanunk. Ettõl megbízhatóbb lett.
Még egy futam van a murvabajnokságból…
Biztató a pontelõnyünk és nagyon bízok benne, hogy sikerül megcsípni a murvabajnoki címet. Bízom benne, hogy a technika nem szól közbe és nem azon fog múlni. Mi mindent elkövetünk a jó szereplésért.
Veszprém?
Túlélõ verseny. Mindig volt bajunk, defektek, fék. Nagyon oda fogunk figyelni…
Super1600-os bajnoki cím?
Már régóta érik… Harmadik éve küzdünk érte. Bízom benne, hogy aszfalton is tudunk gyorsulni, Miskolcon is már közel voltunk Robiékhoz az elsõ napon.
A budapesti futam pályáit nagyon szeretjük, jókat szoktunk ott menni. A ceredi gyorsot kell jól feldolgoznunk. Nem tudom. Elõször a veszprémi futamon kell túljutnunk…
Tagai Tamás
Ez volt idén az elsõ befejezett versenyünk, ennek ellenére belülrõl nem éreztem azt, hogy úgy mentünk volna, hogy mindenképpen célba kell érnünk. Nyilván rossz lett volna úgy hazamenni, hogy megint az árokból szedjük ki az autót, megint lakatolni kell és megint egy nulla pontos versenyt hagyunk magunk mögött.
Nagyon vártam a versenyt, hogy össze tudjam hasonlítani az idõket a tavalyi eredményünkkel, amikor abszolút másodikként értünk célba.
A mûhelyben két N csoportos Subaru is rajtkész állapotban van.
Az N12-est talán láthatjuk Veszprémben is?
Igen, nagyon reméljük, hogy el tudjuk hozni az autót a következõ futamra és egy olyan páros fog vele menni, akik alkalmasak arra, hogy jól szerepeljen az autó. Ez mindenképpen jó lenne nekik is, nekünk is és az autónak is.
Ez egy 2006-os autó, a Prodrive-tól vásároltuk és mi építettük össze nagyrészt Prodrive alkatrészekbõl. Egy abszolút ütõképes és az N csoportos szabályok szerinti legutolsó fejlesztésû kocsi.
Az N10-es autó minden Túraversenyen indul és talán az elsõ osztályban is szerepet fog kapni.
Mivel lennél elégedett a következõ futamon?
Mindenképpen közelebb kell kerülnünk az elejéhez. Alapvetõen fontos ez számomra…
Jó lenne visszakerülni oda, ahol nagyjából voltunk tavaly év elején, év közepéig.
Nem tudom, hogy mik a bajok, vagy hogy egyáltalán vannak e bajok. De az van, hiszen lassúak vagyunk. Egyszerû lenne azt mondani, hogy ez a technika ide elég. Még ez akár igaz is lehet, de megpróbálunk gyorsabban menni! Megpróbálunk kicsit többet bevállalni. Van már egy befejezett versenyünk, nem gond, az, ha felborulunk, utána úgyis az aszfalt autóval megyünk, lesz idõ rendberakni… A viccet félretéve: meg kell próbálni gyorsulni, összeszedettebben menni…
Turán Frigyes
WRC-ket versz… Volt róla szó, hogy Te is WRC-vel indulsz…
Ennek tudatában talán jól döntöttetek…
Mindenki szeretne WRC-vel menni, mi is. Sokat dolgoztunk érte, de nem úgy jött össze az anyagi háttér, hogy ez lehetõséggé váljon. Nem tudtunk volna úgy menni WRC-vel, ahogy én szeretnék… Elegendõ teszttel és rendesen felkészülve.
Az A-s autóval meg tudjuk azt csinálni, hogy kellõképpen tesztelünk, sokat fordítunk arra, hogy a motor jól be legyen programozva, hogy a gumikkal megfelelõen tudjunk bánni. Egyre jobban kezd kialakulni egy jó összhang az autóval… Már minden porcikáját ismerem, a beállításoknál is hamar végzünk, hiszen tudjuk, hogy mire mi lesz a válasza…
Szombathelyen például az elsõ kör után a hátsó futómûvet állítottuk lejjebb 1 centiméterrel és sokkal jobban az úton lehetett tartani.
Csak akkor váltottam volna másik autóra, ha megvan az anyagi keret ahhoz, hogy ki tudjuk autózni belõle azt a különbséget, ami egy A-s autó és egy WRC között lehet…
Visszatérve az elõzõ kérdésre:
Ezzel az A-s autóval WRC-ket lehet verni...
Igen, lehet!
Nagyon jó, konstans idõket lehet vele autózni, amivel lehet szorongatni a WRCket.
Azt látom, hogy két, illetve három autót biztosan nem lehet vele megverni.
Janikát és Benik Balázst és a Turi féle Fabia-t biztosan nem, más dimenziókban autóznak. Olyan fejlett a technikájuk, hogy õket már nem, de Tagai Tomival, Hercziggel, Vizin Laci bácsival jó harcokat tudunk vívni és közel azonos idõket tudunk autózni.
Az A8 bajnoki címe a cél, ugye?
Én máshogy fogalmaznék: az lenne a cél, hogy ne legyen technikai problémánk. Ha ez megvalósul, akkor nagy esélyünk van arra, hogy megnyerjük a bajnoki címet és abszolútban is jól végezzünk.
Látszott a két murvás futamon, hogy amikor nincs technikai gondunk, akkor ott tudunk lenni az elejében.
Beszéljünk egy kicsit a családról…
Hirtelen nagy lett a nõuralom otthon...
Megfordult az összetétel… Eddig ketten voltunk férfiak a kutyámmal a családban, most ez kevés a lányokkal szemben, hiszen megszülettek az ikerlányaink. Nagyon büszke vagyok rájuk, hiszen természetesen gyönyörû szépek és több nyelven beszélnek már most, de tényleg nagyon nagy dolog ez az életemben.
Érdekes, hogy épp a fehérvári tréninget fejeztük be, mikor hívott a feleségem, hogy valószínûleg megindult a szülés… 27 perc alatt értünk fel Csórról a János Kórházba… Rusznák Laci navigátorom mondta is: olyan érzése volt, hogy itt elkezdõdött a verseny. Odaértem idõre és minden rendben volt.