Tavaly, a 30 fok feletti napi átlaghőmérsékletben megrendezett veszprémi futam után azt gondoltuk, ennél emberpróbálóbb versenyt már nem is lehetne szervezni. A meteorológusok békái már egy hete valamelyik strandon hűsölnek, és akármennyire szkeptikusak akarunk lenni az időjósok híreivel szemben: kánikula várható a hétvégi OMV BiXXOL Veszprém Rallye-n.
Kánikula. Autónak, versenyzőnek, nézőnek… Ilyen hőségben az autók nem tudnak száz százalékot teljesíteni, hiszen a motorok hűtése nem megoldható. Ugyanez vonatkozik a versenyzőkre is: "normális" esetben is 50-60 fok van egy versenyautóban a gyorsasági szakaszon, és akkor még nem beszéltünk az adrenalinról. És persze a nézőknek is megpróbáltatás, hiszen egy családfőnek elrángatni az asszonyt, gyerekeket a porba, forróságba, ahelyett, hogy strandra mennének… Ugye, hogy megpróbáltatás?
Mégis… Ott lesznek a versenyautók, ugyanúgy hajtják majd őket a versenyzők, akik a méregdrága autóikba egy dolgot kívánnak majd a leginkább: a klímaberendezést, ami természetesen nincs egyik autóban sem. Ott lesznek továbbá a nézők is, hiszen a veszprémi futam mindig is az egyik leglátványosabb versenyek egyike.
Mi történt tavaly ugyanitt?
Ahogy már korábban említettük: hőség volt.
Akkor azt gondoltuk, hogy egyedülállóan és kibírhatatlanul meleg.
Azt már tudjuk, hogy nem egyedülálló a dolog és azt is tudtuk, hogy nem kibírhatatlanul, hiszen befejeződött a verseny, igaz, hogy a 100 indulóból csak ötvenen értek be. Igaz, hogy Benik Balázsék autója még az elején megállt. Igaz, hogy Janika navigátora, Bahor Bea hőgutát kapott és volt, amikor úgy kellett kiemelni a versenyautóból.
De az is igaz, hogy Spitzmüllerék nyertek a Magyarországon akkor debütáló Mitsubishi Lancer WRC-vel és az is igaz, hogy Janikáék bejöttek másodiknak és Turiék lettek a harmadikok.
Mi történt eddig a magyar bajnokságban?
A nyolc futamból négyen vagyunk túl. Két aszfaltos és két murvás futam van a versenyzők mögött. A bajnoki tabellán Turi Tamás és a Skoda Fabia WRC áll az élen, második Benik a Ford Focus WRC-vel, harmadik a Subaruval versenyző Vizin Laci bácsi, negyedik az ifjú Érdi Tibi, aki idén debütált az első osztályban, és szereplése üde színfolt a mezőnyben, ötödik pedig az előző futamon második, majd kizárt, majd a fellebbezés után újra visszakerült Asi és a bivalyerős, nagyon könnyű Mitsubishi Lancer Evo VI.
Ha az elejét nézzük, és tudjuk, hogy az év végi értékelésből két verseny eredményét mínuszolni kell, a félidőben levonjuk a legrosszabb eredményét az élen állóknak, akkor láthatjuk: abszolút kiegyensúlyozott a Turi-Benik csata, hiszen mindketten azonos pontszámmal várják az évad második felét.
Mi várható?
Spitzmüllerék visszaülnek a megbízhatóbbnak tartott Grifone-s Corollába, és terveik szerint idén már nem is kocsiznának a csehek Fabia WRC-jével. Herczig Norbiék a sajtóanyaguk szerint Jedy lovagot szeretnének játszani a felfrissített Subaru Impreza WRC-vel, annak várhatóan most már jól működő kormányváltójával és mindenféle egyéb megújított kütyüjével meg akarják mutatni, hogy Norbi nem véletlenül nyert az első WRC-s évében murvás versenyt.
Turán Frici eddig háromszor betlizett a Skoda Octavia WRC-vel, de az autó most új motort kapott és mindent kicseréltek, amit a német motorépítő mágus, Lehmann kért, és ami kell ahhoz, hogy garanciát adjon 900 versenykilométerre.
Az A csoportban Asi megújult erővel támad. Emlékszünk, hogy a szombathelyi futamon megmérték az autóját, könnyűnek találták, elvették az eredményét. Majd ezt megfellebbezte a versenyző, a mérési eljárás hibái miatt ezt elfogadták, Asi tehát visszakapta az abszolút második helyét és az ezzel járó pontokat. Van még miért küzdenie a zirci pilótának is, és ezt meg is teszi majd.
A Super1600 már szinte unalmas, bár valószínűleg a versenyzők nem ezt mondják. Minden versenyen nagy a küzdelem, de eddig minden futamot Bútor Róbert fejezett be az élen a mi autónkkal, a Suzuki Swift S1600-al. Csapattársa, Ollé Sasa a második és a Kakuszi testvérek harmadikok a bajnokságban.
A legnépesebb, N csoport hozhatja talán a legnagyobb izgalmakat. Szinte folyamatos keresztbeverések, mindig más és más első helyezett. Elek István és csinos navigátora, Budai Annamária vezeti a bajnokságot, hiszen egy győzelem és a három második helyezésük felvértezik őket erre. A fiatal szombathelyi titán, Magyar Miki a második, Janika a harmadik. Nem tévedés, a S2000-es autót az N csoportba sorolják, és Janika ugyan eddig egyszer indult, de akkor nyert.
Ha már Janikánál járunk: a sokszoros magyar bajnokunk ezen a hétvégén sisakot és kesztyűt húz. Lehet, hogy a Balaton mellett lakó pilóta már unja a pihenést, és nem szeret strandolni, helyette egy 24 órás maratoni gokartversenyen vesz részt.
És mi lesz a program azoknak, akiknek sikerül meggyőzni a családot, barátokat, hogy strandolás helyett inkább a Veszprém melletti pályákon kell raliversenyt nézni?
Csütörtökön shakedown, mint a világbajnokságon. Ez egy nem kötelező tréninglehetőség, amit a rendező biztosít a versenyzőknek. Lehetőség arra, hogy beállítsák az autóikat és kipróbálják, milyen meleg is lesz. Pénteken gépátvétel, délután 5 órától prológ a Jutas-pusztának nevezett, a 8-as elkerülő útról könnyen elérhető helyszínen.
Ez a terület lesz a verseny központja a következő két napon is, hiszen itt található a szervizpark, és szombaton ugyanezen a pályán rendezik az úgynevezett körversenyt, ahol a hat gyorsaságiból kettőt teljesít a több mint száz indulóból álló mezőny. Vasárnap is hat gyorsasági szakasz vár arra, aki át akar hajtani a céldobogón.
A bajnokság állása az OMV BiXXOL Veszprém Rallye előtt:
1. Turi Tamás - Tóth Imre - Skoda Fabia WRC - 84 pont,
2. Benik Balázs - Varga István - Ford Focus WRC - 70 pont,
3. Vizin László - Zsíros Gábor - Subaru Impreza WRC - 39 pont,
4. Ifj. Érdi Tibor - Lukács József - Skoda Octavia WRC - 38 pont,
5. Aschenbrenner György - Pikó Zsuzsa - Mitsubishi Lancer Evo VI - 37 pont.